Windows 10 Pro for Workstation PCs hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Pro for Workstation PCs hittar ut på webben

Kort efter avtäckandet av Windows 10 S hittar information om en ny version ut på webben. Bland nyheterna nämns bland annat stöd för upp till fyra processorer och filsystemet ReFS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag inte. Bättre att de här funktionerna inhyses i den vanliga PRO-versionen. Det är absolut inte bra om Windows 10 blir för fragmenterat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trist att man ska behöva skaffa en jättedyr Pro-Pro version för att få efterföljaren till NTFS. Filsystemet börjar bli riktigt gammalt och bättre alternativ finns i t.ex. Linux och macOS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jobbar just nu med filer på 100-500 GB och känner att det nog är på sin plats med en anpassning för stora filer. Hade ju underlättat om det ingick i vanliga Windows 10 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Microsofts speloptimeringar fungerar skulle jag rekommendera alla som håller på med tunga arbetslaster att hålla sig långt borta från Windows 10 pro for workstations.

Permalänk
Administrativ avgift

Nu MED CANDY CRUSH PRO , där du automatiskt upptäckes om chefen närmar sig och automatiskt pausar och stänger ner!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Nu MED CANDY CRUSH PRO , där du automatiskt upptäckes om chefen närmar sig och automatiskt pausar och stänger ner!

Haha den där gav mig ett gott skratt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lär bli ett ganska saftigt pris på den licensen. Om den nu ens kommer att gå att köpa löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dumt. Sitter man på en workstation så är det ju för professionellt bruk och för det så finns det redan en Pro utgåva.

Windows 10 Double Triple Pro!

Permalänk

vete fasen sen win8 har ju reFS funnits som val att formatera diskar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Trist att man ska behöva skaffa en jättedyr Pro-Pro version för att få efterföljaren till NTFS. Filsystemet börjar bli riktigt gammalt och bättre alternativ finns i t.ex. Linux och macOS.

Kan du förklara fördelar med andra filsystem jämfört med NTFS? Jag är inte kunnig på det området.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

ReFS är grymt, men går den använda till annat än fil-lagring idag? Det går väl inte boota ifrån den och inte ens Microsoft egna programvaror som SQL server är väl kompatibelt?

Jag tycker annars det blir lite väl många windows att välja på för en helt vanlig dator, det man har är: Windows 10 S, Home, Pro, Windows Server 2012 Essentials (snålvarianten), vanliga Windows Server och sedan olika licenser som volymlicens, datacenterlicens etc.

I vilket fall har man en bättre workstation så känns Windows Server som det naturliga valet och när ska man välja någon extra dyr pro istället? Men det handlar väl från Microsoft sida att kunna höja priserna på Windows server och göra plats för denna nya windows.
*edit*
Hittade en artikel där de kallar den för Windows 10 Pro for Advanced PCs:
https://mspoweruser.com/windows-10-pro-for-advanced-pcs-comes...
Kanske blir dessa de nya försökskaninerna att få pröva på ReFS som systemdisk? Det är ju riskabelt att låta servrarna få testa detta först, vanliga windowsanvändare är det så många.
De som anser sig behöva en windows som heter Windows 10 Pro for Advanced PCs, ja de är de perfekta offren att testa ReFS på.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg reklamen?
https://m.youtube.com/watch?v=WP9tkpMRD9s
Tycker det börjar bli favorit i repris

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Så hur länge tills vi har "Windows 10 pro ultimate extreme pro edition" ?

Permalänk
Medlem

@infigo: Jag tänkte faktiskt på något liknande som din video fast jag mindes då detta

(körs vid 1m3s)

Permalänk
Medlem

De får mycket hellre släppa en Windows 10 REAL Pro, dvs som Enterprise men helt utan volymlicenskrav och köpbart för privatpersoner.

Fast jag vet inte om ens Enterprise lyssnar på policyinställningar längre. Har sagt åt fanskapet på jobbet att ALDRIG starta om automatiskt så länge som en användare är inloggad, men Windows Update gör det lik förbannat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

@infigo: Jag tänkte faktiskt på något liknande som din video fast jag mindes då detta
https://youtu.be/7G5UUw9puhQ?t=1m3s

(körs vid 1m3s)

Och istället tvingar de en att köpa svindyr hårdvara om man lagligt vill köra den.
Apples butik är under arbete, men här har du macoteket priser på deras kraftfullare stationära:
https://www.macoteket.se/produkter/macdatorer/mac-pro

Jag håller annars helt med din poäng. Många av oss privatpersoner som köpte pro trodde vi skulle få den bästa klientversionen och nu kommer det en till. Vissa saker som stöd för upp till 4 processorer kvittar för den stora skaran när mainstreamprocessorerna snart får 16/18 cores. Ramminnet, ja när våra moderkort endast stöder 128GB så kvittar det.

ReFS vem har tid att vara en gratis försökskanin åt MS? De som tyvärr tvingar vara det då NTFS är brister för dem.

Det känns som om denna windows påverkar de som kör med Windows Server överallt, nu när Windows server är så billig så är frågan varför man ska skaffa denna? Jo som jag tidigare skrev, planerar de säkert en prishöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Trist att man ska behöva skaffa en jättedyr Pro-Pro version för att få efterföljaren till NTFS. Filsystemet börjar bli riktigt gammalt och bättre alternativ finns i t.ex. Linux och macOS.

REFS har funnits som val sedan Windows 8. Sitter du på Windows 10 har du full tillgång till att formatera till REFS.

Permalänk
Avstängd

Vad var det som jag sa, dom skulle göra ett OS som var till för alla men nu ser jag hur många som helst.

Windows 7 Home Basic
Windows 7 Home Premium
Windows 7 Professional
Windows 7 Ultimate
Windows 7 Enterprise

Windows 10 Home
Windows 10 Home Single Language
Windows 10 Home China
Windows 10 Pro
Windows 10 Pro Workstation
Windows 10 Enterprise LTSB
Windows 10 Enterprise
Windows 10 S

Finns säkert något jag har glömt då det är så sjuk många olika.

Jag kanske går över till Windows 10 LTSB någon gång år 2020 då all säkerhet går ut på Windows 7.

Jag mins den dagen då jag provare Windows 7 och bliv kär på en gång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och istället tvingar de en att köpa svindyr hårdvara om man lagligt vill köra den.
Apples butik är under arbete, men här har du macoteket priser på deras kraftfullare stationära:
https://www.macoteket.se/produkter/macdatorer/mac-pro

Det ligger mer i gråzonen i det att Apples EULA inte nödvändigtvis är exigibel i detta avseende samt att det mycket väl kan gå under "fair use".
Även om Apple generellt är dyra så är kanske inte MacPro den mest rättvisa jämförelsen. Apple har inte gett skrivbordsdatorerna så mycket kärlek på senare år, särskilt inte MacPro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan du förklara fördelar med andra filsystem jämfört med NTFS? Jag är inte kunnig på det området.

Framförallt är det mer robust och pålitligt:
https://www.petri.com/4-reasons-refs-is-better-than-ntfs
(ReFS står för Resilient File System).

Passar bättre för stora volymer med många filer. I NTFS får t.ex. ett filnamn+sökväg vara max 260 tecken. Du kan inte ana hur ofta någon överambitiös projektledare skapar värsta katalogstrukturen och slår i det taket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Passar bättre för stora volymer med många filer. I NTFS får t.ex. ett filnamn+sökväg vara max 260 tecken. Du kan inte ana hur ofta någon överambitiös projektledare skapar värsta katalogstrukturen och slår i det taket.

Finns det i dessa fall någon rimlig anledning att inte rådbråka projektledaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I NTFS får t.ex. ett filnamn+sökväg vara max 260 tecken.

Detta fixades väl förra året?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

ReFS är grymt, men går den använda till annat än fil-lagring idag? Det går väl inte boota ifrån den och inte ens Microsoft egna programvaror som SQL server är väl kompatibelt?

Jag tycker annars det blir lite väl många windows att välja på för en helt vanlig dator, det man har är: Windows 10 S, Home, Pro, Windows Server 2012 Essentials (snålvarianten), vanliga Windows Server och sedan olika licenser som volymlicens, datacenterlicens etc.

I vilket fall har man en bättre workstation så känns Windows Server som det naturliga valet och när ska man välja någon extra dyr pro istället? Men det handlar väl från Microsoft sida att kunna höja priserna på Windows server och göra plats för denna nya windows.
*edit*
Hittade en artikel där de kallar den för Windows 10 Pro for Advanced PCs:
https://mspoweruser.com/windows-10-pro-for-advanced-pcs-comes...
Kanske blir dessa de nya försökskaninerna att få pröva på ReFS som systemdisk? Det är ju riskabelt att låta servrarna få testa detta först, vanliga windowsanvändare är det så många.
De som anser sig behöva en windows som heter Windows 10 Pro for Advanced PCs, ja de är de perfekta offren att testa ReFS på.

Har ReFS kommit runt den gamla buggen med rättigheterna på mapparna?

Random mappar spökar när man försöker få bort "akrivskydd" och det ger problem med viss programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Detta fixades väl förra året?

Med Total Commander har det fungerat fint i 10 år eller något, dock inte alla program som gillat det.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Win10 Pro har redan Storage Space Lite och Refs
Så det är typ bara för folk som inte ska behöva köpa två 2016 STD license för att använda 4 socklar

Permalänk
Medlem

Windows Ultimate tillbaka, fast under nytt namn!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast jag vet inte om ens Enterprise lyssnar på policyinställningar längre. Har sagt åt fanskapet på jobbet att ALDRIG starta om automatiskt så länge som en användare är inloggad, men Windows Update gör det lik förbannat.

Inte så att det körs någon tvingande GPO? Vi tvingar användarnas datorer att starta om utanför arbetstid om vi pushar uppdateringar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

ReFS låter intressant, men drygt att man ska behöva köpa någon special version av Windows bara för det.

Citat:

ReFS was designed to overcome issues that had become significant over the years since NTFS was conceived, which are related to how data storage requirements had changed. The key design advantages of ReFS include automatic integrity checking and data scrubbing, removal of the need for running chkdsk, protection against data degradation, built-in handling of hard disk drive failure and redundancy, integration of the RAID functionality, a switch to copy/allocate on write for data and metadata updates, handling of very long paths and filenames, and storage virtualization and pooling, including almost arbitrarily sized logical volumes (unrelated to the physical sizes of the used drives).

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/ReFS

Om jag formatterar en extern hårddisk till ReFS.. går den endast att läsa in Win10 Workstation eller fungerar den i vanliga Win8/10 också ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Framförallt är det mer robust och pålitligt:
https://www.petri.com/4-reasons-refs-is-better-than-ntfs
(ReFS står för Resilient File System).

Passar bättre för stora volymer med många filer. I NTFS får t.ex. ett filnamn+sökväg vara max 260 tecken. Du kan inte ana hur ofta någon överambitiös projektledare skapar värsta katalogstrukturen och slår i det taket.

Blir snabbt ett problem för oss med stora Onenote anteckningsböcker också. IAF när man ska köra backup på den.