Spotify Connect på Yamaha RX-V779?

Permalänk
Hedersmedlem

Spotify Connect på Yamaha RX-V779?

Hej,

Är det någon som fått igång Spotify Connect på en Yamaha-förstärkare? Har en RX-V779 receiver som vägrar köra Spotify Connect. Under "tillgängliga enheter" på alla mina enheter hemma finns den att välja, men sedan står det bara "ansluter..." och sedan ger den upp efter cirka 20 sekunder.

Jag har gett min förstärkare en statisk IP på nätverket samt använder Googles DNS:er. Den är kopplad via kabel till en accesswitch som sedan går till coreswitchen. Jag kan pinga förstärkaren från alla enheter, och Internetradio och andra funktioner som käver Internet fungerar på förstärkaren.

Har testat från diverse enheter: iPhones, datorer med Windows 7 eller 10, Windows-plattor och ett gäng Androidbaserade plattor med allt ifrån senaste till äldre Android-versioner. Men det blir samma problem på samtliga enheter.

Någon som kan ge mig tips på vad jag kan göra för att få igång Spotify Connect?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan: Min Yamaha RX-A830 beter sig också bitvis stendumt med Spotify Connect. Det som har hjälp är en riktig power cycle, dvs. rycka strömsladden och låta den stå några sekunder innan återanslutning. Kolla också att du har senaste firmwaren för att vara riktigt säker.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

https://community.spotify.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/b...

Verkar var en hel del strul med Yamaha och Spotify, i ovan tråd finns det ganska många tips på olika lösningar. Själv har jag inte upplevt något problem.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem, Har du uppdaterat firmwaren ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

@Kr^PacMan: Min Yamaha RX-A830 beter sig också bitvis stendumt med Spotify Connect. Det som har hjälp är en riktig power cycle, dvs. rycka strömsladden och låta den stå några sekunder innan återanslutning. Kolla också att du har senaste firmwaren för att vara riktigt säker.

Det har jag testat ett par gånger, men kanske ska göra det ett par gånger till för säkerhets skull.

Skrivet av Markberg22:

https://community.spotify.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/b...

Verkar var en hel del strul med Yamaha och Spotify, i ovan tråd finns det ganska många tips på olika lösningar. Själv har jag inte upplevt något problem.

Har plöjt den tråden, men inte lyckats med någon lösning som de skriver där tyvärr.

Skrivet av micke7406:

Har aldrig haft några problem, Har du uppdaterat firmwaren ?

Japp, senaste firmware på förstärkaren samt senaste Spotify-version på i princip alla enheter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du provat att kopplat den direkt till din router ?

Permalänk
Medlem

Verkar som om spotify lägger ner supporten för en heldel hembio recivers.
Jag har en Pioneer VSX-924k har bitvis haft problem att ansluta till spotify connect, men oftast har de löst sig med en omstart.
Men senaste kanske 3-6månaderna har det inte fungerat alls och idag fick jag följande mail av Spotify:
Viktig information om din Pioneer-högtalare

Hej!

Vi vill ge dig en förvarning om att Spotify-supporten snart kommer att tas bort från din Pioneer-högtalare.

Vi vill göra så att du kan spela Spotify på din högtalare och andra enheter bättre och enklare, vilket tyvärr innebär att vi ibland måste avsluta en del enhetsspecifika integrationer.

För att fortsätta spela musik på din Pioneer-högtalare rekommenderar vi en trådlös musikströmningsenhet som ger dig möjligheten att lyssna via dina högtalare genom att använda Spotify på din telefon, surfplatta eller laptop.

Klicka nedan för en lista med andra musikströmningsenheter som stöder Spotify och fortsätter spela musiken genom dina högtalare.

Tack och fortsätt rocka,
Spotify

RIKTIGT jävla tråkigt och jag är så jävla förbannad... Man är ju inte så jäkla sugen på att köpa en ny stärkare för 5000:- när den man har funkar perfekt osv.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv

Jag kan annars rekommendera att lösa det med en chromecast\chromecast-audio.
Jag har en Yamaha RX-v777. Fungerar bra med Spotify Connect tills man ändrar spellistan om den ska slumpmässas eller ej

Permalänk
Medlem

Som sades ovan, Chromecast Audio är lösningen om det inte stödjs eller fungerar enligt önskemål. Jag köpte mig en Yamaha R-N301 igår, har dock inte hunnit med att koppla in den än. Enligt dokumentationen skall den inneha Spotify Connect, får se hur det går helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Chromecast Ultra ansluten till min RX-V779, problemet är att det är en begränsning i förstärkaren, så att man inte kan spela "Zon 2" samtidigt som standard-zonen med Chromecasten/allting man ansluter via HDMI/digitalt, vilket gör att jag inte kan köra normala högtalare + Musiccast-enheter och Altan-högtalarna på Zon 2 samtidigt. Ingen aning om varför Yamaha valt att begränsa det så faktiskt - någon annan kanske vet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+