Silverstone Fanless SFX-L är passivt kylt nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Fanless SFX-L är passivt kylt nätaggregat i formfaktorn SFX-L

Trenden trogen visar tillverkaren Silverstone upp ett stort antal produkter under Computex, där en av dessa är ett passivt kylt nätaggregat i ett litet format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant koncept! Tidigare passivt kylda PSU:n har väl varit öppna för luftflöde, t.ex. Seasonic Fanless series (se nedan). Använder de någon form av heatpipes inuti detta PSU-chassit?

Seasonic Fanless

"Nätaggregatet är också helmodulärt och förutom PCI Express- och SATA-kontakter är det även bestyckat med en Mini USB-ingång på framsidan. Denna är tänkt att användas för övervakning av temperatur och liknande, men enligt Silverstone är det ännu inte säkert om detta kommer implementeras i den färdiga produkten."

Hoppas de behåller detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Wow. Extremt intressant för lyxigare HTPC-byggen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket intressant koncept! Tidigare passivt kylda PSU:n har väl varit öppna för luftflöde, t.ex. Seasonic Fanless series (se nedan). Använder de någon form av heatpipes inuti detta PSU-chassit?

Läste någonstans (troligen SFFN) att de överväger att öppna upp för åtminstone lite luftgenomströmning, och den här prototypen är tydligen tämligen färsk, så vi får väl se hur det blir i slutändan. Om de låter den vara helt sluten så borde ju dessutom eventuellt oljud från spoltjut dämpas.

Skulle sitta fint i en Ghost S1, särskilt om det blir en 120mm-fläktplats i botten direkt under nätagget (enligt senaste planerna), eller Dan A4 v2 som har en 92mm-fläktplats på samma ställe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Den ser ut att kosta mycket pengar.

Undra om den är vattentät om den skulle ha den i ett vattensystem?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den ser ut att kosta mycket pengar.

Undra om den är vattentät om den skulle ha den i ett vattensystem?

Jo, har för mig att de spekulerade i samma prisnivå som deras SX800-LTI, dvs ca 2500:- i Sverige i dagsläget.

Tror inte den kommer bli vattentät, men implicit stänkskyddad om inte annat, förutsatt att de inte väljer att öppna upp lite för luftgenomströmning förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul med fanless. Kul med SFX-L. Kul att Silverstone vågar visa upp en prototyp redan nu.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det kommer mer passiva lösningar tråkiga är att dom brukar vara lite väl dyra så semi passiv blir en mycket mer prisvärd lösning och skulle vilja se mer cheap 300w passiva lösningar som man borde kunna ta fram rätt billigt och kommer rätt långt på i 500kr spannet eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!!!
Shit vad jag längtar efter detta.
Nu kan jag kasta alla mina idéer som kräver mitt nuvarande seasonic fanless åt skogen.
Äntligen kan jag gå ner ytterligare i storlek på chassit.
Dancases here I come.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Undra om den är vattentät om den skulle ha den i ett vattensystem?

Lådan går säkert att göra vattentät, kontakterna blir nog svårare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jo, har för mig att de spekulerade i samma prisnivå som deras SX800-LTI, dvs ca 2500:- i Sverige i dagsläget.

Tror inte den kommer bli vattentät, men implicit stänkskyddad om inte annat, förutsatt att de inte väljer att öppna upp lite för luftgenomströmning förstås.

Så läge den är droppsäker så kan det vara något att ha om man ska ha den i ett vattensystem.

Skrivet av xfade:

Lådan går säkert att göra vattentät, kontakterna blir nog svårare.

Så läge den klara av ett par droppar så är det ju bra för man vet aldrig om ett vattensystem kommer att börja läcka och man vill inte ha vatten i nätdelen då den kan då förstöra allt.

Förstår att kontakterna blir svårt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fösta tanken, var SWEET.

Men i och med att det bara är ett 450W nätaggregat så kommer inte folk att ha det till några högprestandabyggen, och då är ju Corsairs SF450 mer än val. Det är ju mindre, billigare, har mytisk prestanda enligt Jonnyguru och helt passiv upp till 225-250W så det räcker ju mer än väl att driva vilken HTPC, även dem med ett mellanklass grafikkort helt ljudlöst. Och så har den en fläkt som kan kyla extra ifall det behövs, vilket minskar risken för överhettning.
Har inte lyckats att pressa min dator så att nätaggregatsfläkten i mitt exemplar går igång i alla fall.

Så visst, det är en trevlig produkt, men ser inte poängen med det då det blir nog alldeles för dyrt, och det finns nätaggregat som gör nästan samma jobb till ett mycket lägre pris.

Permalänk
Medlem

Åhh den ser ut att få plats i en Billy bokhyllas sockel. Med andra ord, osynlig dator till vardagsrummet som är tyst, kommer snart att bli en verklighet. Inredningsdesign och datorintresse kommer att bli verklighet det med.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Icte:

Mycket intressant koncept! Tidigare passivt kylda PSU:n har väl varit öppna för luftflöde, t.ex. Seasonic Fanless series (se nedan). Använder de någon form av heatpipes inuti detta PSU-chassit?

"Nätaggregatet är också helmodulärt och förutom PCI Express- och SATA-kontakter är det även bestyckat med en Mini USB-ingång på framsidan. Denna är tänkt att användas för övervakning av temperatur och liknande, men enligt Silverstone är det ännu inte säkert om detta kommer implementeras i den färdiga produkten."

Hoppas de behåller detta!

Jag hade ett 350W passivt nätaggregat från Antec (http://www.silentpcreview.com/Antec_Phantom_350_PSU) för typ 11-12 år sedan. Såg ungefär likadant ut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av loefet:

Men i och med att det bara är ett 450W nätaggregat så kommer inte folk att ha det till några högprestandabyggen...

Moderna system drar inte speciellt mycket. Ett system med 1080 drar max 360 W från väggen vilket skulle passa utmärkt för detta nätagg.
http://www.sweclockers.com/test/22288-msi-geforce-gtx-1080-ga...

Sedan kan jag ju hålla med om att ett passivt nätaggregat är vettigare i ett i övrigt tyst system. Men nu kan man t.ex. vattenkyla cpu och grafikkort och ha ett passivt nätaggregat. Häftigt att det finns!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Accipiter46: Visst så räcker 450W fint, men tittar du på vad folk rekommenderar här på Sweclockers så är ju 90% av dem totalt överdrivna och ingen skulle ju godkänna en inköpskorg med bara ett 450W nätaggregat till ett 1080, utan de skulle säga att det krävs minst 650W för att driva ett sånt system..

Sen så kommer ju problemet. Om du har ett system som drar uppåt 360W så kan jag garantera att det är andra delar som kommer att låta mer för att kyla bort den effekten än vad ditt tysta fläktkylda nätaggregat gör, vilket själv endast behöver kyla bort ca 25W vid den belastningen.

Permalänk
Medlem

Gillas skarpt, var inne i tankarna på att låta allt vara passivt i ett Lian Li PC-Q04 med enbart en strypt 140mm i botten, nu kanske det går att krypa något lägre än så i volym.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det inte låter. Låt det vara ett tyst aggregat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket intressant koncept! Tidigare passivt kylda PSU:n har väl varit öppna för luftflöde, t.ex. Seasonic Fanless series (se nedan). Använder de någon form av heatpipes inuti detta PSU-chassit?

"Nätaggregatet är också helmodulärt och förutom PCI Express- och SATA-kontakter är det även bestyckat med en Mini USB-ingång på framsidan. Denna är tänkt att användas för övervakning av temperatur och liknande, men enligt Silverstone är det ännu inte säkert om detta kommer implementeras i den färdiga produkten."

Hoppas de behåller detta!

Konceptet är nästan ett och ett halvt decennium gammalt.

Antec Phantom

Hade själv 500W varianten. Silverstone gjorde liknande nätdelar på den tiden också. Men de var mer öppna har jag för mig.

Permalänk

Sant

Skrivet av Accipiter46:

Moderna system drar inte speciellt mycket. Ett system med 1080 drar max 360 W från väggen vilket skulle passa utmärkt för detta nätagg.
http://www.sweclockers.com/test/22288-msi-geforce-gtx-1080-ga...

Sedan kan jag ju hålla med om att ett passivt nätaggregat är vettigare i ett i övrigt tyst system. Men nu kan man t.ex. vattenkyla cpu och grafikkort och ha ett passivt nätaggregat. Häftigt att det finns!

Sant , 450 W räcker långt i moderna system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850