Peakande högtalare kopplade till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Peakande högtalare kopplade till moderkortet.

Hej Sweclockers!

För att jag inte kan hitta någon annan med samma problem tänkte jag dela med mig här.

Jag har ett par Cerwin Vega Xls-28 och Sub xls-12s som drivs av min gamla NAD 319 förstärkare. Funkar hur bra som helst, bra ös och fint ljud.
Problemt kommer när man kopplar in NADen till datorn.

Kopplar jag in AUX till front panelen hörlurs uttag så är det bra, kanske lägre än vad det kan vara men det är ändå väligt högt.

Men när jag kopplar in AUXen till den Gröna porten, direkt in i moderkortet. Kan jag knappt spela på 50% alltså kl 09:00 på förstärkaren, innan det låter för jävligt. Då menar jag inte bara öronbedövande, utan troligt vis så försvinner bas tonerna och låga mellantoner så att bara de höga låter. Jag har inte testa göra så mycket när det händer för att jag är rätt att nått går sönder.

Då tänker jag ifall jag skaffar ett ljudkort, kommer samma sak hända då eller kommer jag faktiskt få lite högre ljud?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som du kan ha en inbyggd hörlursförstärkare på moderkortet som förstör för dig. Ett dedikerat ljudkort (iallafall de som jag har haft) har separat utgång för hörlur och line out. Vissa ljudkretsar kan konfigurera om anslutningarna med mjukvara så det kan vara en idé att kolla igenom vilka alternativ du har från tillverkarens egna program.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Vad jag vet händer detta på alla datorer, men jag har inte testat att koppla in det på ett dedikerat ljudkort.
Men det låter som att du menar att det är en stor skillnad mellan line out och hörlurar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter rätt normalt. På de flesta förstärkare kan man man inte dra upp volymen ens till 50% innan det blir för högt och skrikigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@donne41: Jo alltså skillnaden mellan line out och hörlursutgång är om det sitter en förstärkare innan kontakten eller inte. Line out är bara själva ljudsignalen medan en hörlursförstärkare kan mata direkt mot en liten last utan att överbelastas. Typiskt är line out att föredra mot en extern förstärkare eftersom det är en "kortare" väg ut (färre saker emellan som kan försämra ljudet).

Frågan är hur bra just din förstärkare mår av att du matar den med en förstärkt signal, det har jag inte tillräckliga kunskaper för att svara på, men personliga erfarenheter säger att du ska köra på ganska låg volym ut genom en hörlursförstärkare om det ska låta bra genom en ytterligare förstärkare. Det finns förstärkare med separat ingång för en redan förstärkt signal men åter igen vet jag inte hur just din hanterar det.

Se efter om du inte kan konfigurera utgången du redan har till line out (eller om det finns ett separat kontaktdon för det, typiskt ljusblå i klassiska färgkodningen om jag inte minns fel). Det kan också vara kabeln, om du har en annan kan du prova med den men jag skulle ändå prova med line out om du har det eller att sänka volymen rejält på hörlursutgången.

Det finns säkert någon på forumet som kan förklara skillnaden bättre, men det finns andra saker som spelar in också som impendans och spänningsnivåer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Okej, jag tror vi inte är på samma bana nu, men som jag förstår det ska jag testa med ett ljudkort kopplat till line out. Det kan jag nog låna av en kompis, samt en annan kabel bara för att.

På morderkortet är line out lime grön och ljusblå är line in. Sen kan jag inte välja att köra utan en extern förstärkare, för mina högtalare är inte aktiva. Alltså inga vanliga datorhögalare.

Men jag är tacksam för ni har tagit er tid och svarat på mina funderingar!

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du sänker volymen på datorn och höjer på förstärkaren?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@donne41: Nja, antog att dina högtalare var passiva eftersom du sa att du har en NAD 319 till dem. Jag måste ha gjort någon ordentlig tankevurpa med den ljusblåa utgången, den är ju såklart line in precis som du sa. Vet inte varifrån jag fick att det skulle finnas två separata utgångar på ett integrerat kort.

Det jag menade är att du kanske har en förstärkare på moderkortet för hörlurar, kan försöka illustrera det med hur signalen går.

Med inbyggd hörlursförstärkare på:
Ljudprocessor på moderkort (med inbyggd DAC) -> hörlursförstärkare -> kontaktdon -> sladd -> kontaktdon -> NAD 319 -> högtalare

Med inbyggd hörlursförstärkare av:
Ljudprocessor på moderkort (med inbyggd DAC) -> förbikoppling -> kontaktdon -> sladd -> kontaktdon -> NAD 319 -> högtalare

Hoppas det blev lite tydligare nu. Svårt att säga exakt hur det ser ut på ditt moderkort men på konceptnivå borde det vara ungefär som ovan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vad är det för inbyggd ljudkrets på moderkortet? Låter som uttaget står inställt på "headphone" snarare än "speakers", så det skulle kunna vara en mjukvarugrej.