EU planerar gratis Wifi på stor skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag hittar inget om patent eller royalties på 4g-teknik (LTE advanced) men har du bättre källor så får du väldigt gärna upplysa mig. Kan erkänna redan nu att jag bara gjort en snabb koll på Wikipedia, så förekommer royalties och liknande borde det inte vara svårt för dig att hitta. Also, svårare att hitta tv med display port än HDMI trots att det ena är ett fritt alternativ, kostnadsaspekten kanske inte är lika viktig som efterfrågan?

Sitter på 3g just nu utomlands så har inte så bra att hitta det men kan minnas att det var något få som hade patent vilket gjort att det är dyrt med GSM/3g/4g. Minns att wifi shields flera ggr var billigare att köra än GSM moduler mm.

Sedan kommer frågan om simkort mm, operatörerna har varit väldigt mot att göra dessa kortlösa som Apple velat ha ett bra tag. Medan mycket inom fiber är faktiskt finansierat med stadsnät och varit överlag öppnare.

Tittar vi på mängden enheter så är nog wifi enheter bra många fler, nästan alla enheter med GSM har wifi men inte alla med wifi har GSM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ingen dum lösning du föreslår. Alternativt att de går in och lyfter kostnaden hos operatörerna. Lika gärna som de bekostar att sätta upp en massa accesspunkter och håller dessa vid liv (strömförsörjer, reparerar, servar osv) samt ger dem någon slags uppkoppling.

För att förtydliga tycker jag att det är en dum idé överlag och de har valt ett otroligt dåligt sätt att utföra det på.

Jo absolut, det lär ju vara extremt höga kostnader på att underhålla hela detta schabrak, samt initial kostnad på inköp och uppsättning. Håller med att det inte är världens klyfrigaste lösning. Wifi-tekniken går ju också fort framåt så accesspunkterna lär ju vara gamla väldigt fort. Men det gäller ju tyvärr all teknik nästan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Ingen skulle bli gladare än jag om man gjorde Internetåtkomst på offentliga platser till en sammhällstjänst. Tror inte det kan förbli gratis, men jag betalar gärna. Längnäsa operatörerna och deras oligopol.

Och ni som tycker att man ska lägga EU-pengar på bättre saker, berätta gärna vad.

Edit: jag har inget personligt behov då jag har fri 4g via jobbet, tänker mer på dom som inte har det.

T ex det som @Söderbäck skrev tidigare i tråden #16845648

Vi står inför stora miljöproblem som bara kan lösas gemensamt, folk är arbetslösa och andra dör för att vården inte räcker till. Men du kanske tycker det är viktigare med gratis wifi i parken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Jag vete katten i det här fallet alltså. Jag ser många vinster med mycket av det EU gör. Bara att kunna samla ledare för över 20 länder konstant som kontinuerligt tjafsar är en stor vinst för freden i Europa...

Vad kul att du nämner det, för det klarar de ju knappt. Enligt en del källor kostar den ständiga flytten av EU-parlamentet fram och tillbaka mellan Bryssel och Strasbourg mer än denna WiFi-utbyggnad. Man kan ju hoppas att Macron bryr sig mindre om Fransk prestige och mer om världen och sätter stopp för flytten så kan man istället lägga pengarna på WiFi-projekt eller något av alla andra vettiga projekt istället för att köra lastbilar som spyr ut avgaser fram och tillbaka.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nipe:

Vad kul att du nämner det, för det klarar de ju knappt. Enligt en del källor kostar den ständiga flytten av EU-parlamentet fram och tillbaka mellan Bryssel och Strasbourg mer än denna WiFi-utbyggnad. Man kan ju hoppas att Macron bryr sig mindre om Fransk prestige och mer om världen och sätter stopp för flytten så kan man istället lägga pengarna på WiFi-projekt eller något av alla andra vettiga projekt istället för att köra lastbilar som spyr ut avgaser fram och tillbaka.

Nu blev det nog lite missförstånd här.
Jag har tagit upp att ledarna faktiskt träffas och att det är en stor nytta i det. Var de träffas har jag inte gått in på alls.
Var de träffas må vara intressant men det är en helt annan frågeställning.

Men man kan ju diskutera flytten istället såklart. Näe, det är väl kanske inte direkt perfekt. Det kostar pengar. Bättre hade varit om alla länder var eniga och harmoniserade och alla var beredda att ge efter i alla lägen när det var lämpligast för EU. Där är vi inte riktigt i nuläget ;). Just därför har vi EU. Det blir kompromisser i många lägen. Inte perfekta men bra mycket bättre än att återgå till Europas krigshärjade historia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Har dragit iväg ett mail faktiskt om säkerhet, för i sammanhanget är det liksom viktigt, och jag har en känsla av att många äldre och ouppdaterade/piratade enheter/maskiner kommer att använda de här nätverken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Snyft: internet kan kosta några hundra lappar i månaden och i längden kan det bli mycket jämfört med en smartphone t.ex som kan köpas för under tusenlappen idag

Permalänk
Medlem

Bra initiativ av EU. Perfekt att kunna surfa gratis på offentliga platser istället för att betala för dyr mobildata till teleoperatörerna. EU är bra.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom foliehattarna som att tycker detta verkar skumt. Parlamentarikerna gör allt för att upprätthålla "stabiliteten" i EU så att inte medborgarna skulle rösta sig ur EU-medlemskapet, om det blev en folkomröstning.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Mycket som EU gör är definitivt skit bl.a detta dömt att misslyckas, dom bör satsa på att förbättra mobila näten istället. Brexit är början på slutet för EU, ju snarare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall EU ge pengar till mobiloperatörerna så de kan utöka sina nät utan kostnad men fortsätta att ta horribla priser?
Tänk på att det är EUs "fel" att vi har så låga roaming avgifter, etc.
Ensam är start? Kolla hur bra det går för Nordkorea....
Att integrera alla Europeiska länderna är ingen lätt sak, men nödvändig.
Jämfört med USA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skall EU ge pengar till mobiloperatörerna så de kan utöka sina nät utan kostnad men fortsätta att ta horribla priser?
Tänk på att det är EUs "fel" att vi har så låga roaming avgifter, etc.
Ensam är start? Kolla hur bra det går för Nordkorea....
Att integrera alla Europeiska länderna är ingen lätt sak, men nödvändig.
Jämfört med USA

Stor del är EUs fel att släkt och vänner som fått sina hem fråntagna inte får dom tillbaks, för att inte tala om civila släktingar och vänner som dödats på värsta tänkbara sätt och trots bevis går asen som begick massmorden fria, EU och USA stödjer värsta packet på Balkan. USA the land of low wages, dit är trots ditt kära EU Sverige på väg med miserabla slavlöner och en välfärd på botten. Globalism är fel.

Permalänk

EU wifi, kör poå+