Permalänk
Medlem

Intel Core i5 7600 vs 7600K

Jag skall sätta in någon av dessa i ett NODE 202 itx bygge.

Jag förväntar mig knappast kunna överklocka CPUn in detta lilla chassi eftersom luftflödet är rätt kasst.
Skall jag då gå med "icke K" versionen eftersom den har lägre TDP och därför är svalare? Eller förlorar jag mycket performance?

Permalänk
Medlem

@Lallo:

Jag skulle köra på K modellen går ju alltid att klocka ner om så behövs.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Lallo: I ett sådant litet chassi skulle jag rekommendera att köra med 7600. Den är billigare, mindre värme, och varför vill du överklocka i ett sådant litet system?, det ger ju mer värme

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Lallo:

Jag skulle köra på K modellen går ju alltid att klocka ner om så behövs.

Funderar nästan på om jag skall skippa Noctua CPU kylare och köpa en i7 med stock cooler... Eller är dem verkligen förjävliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av älg3n:

@Lallo: I ett sådant litet chassi skulle jag rekommendera att köra med 7600. Den är billigare, mindre värme, och varför vill du överklocka i ett sådant litet system?, det ger ju mer värme

Precis min tanke. Klarar jag mig med stock inte cooler eller behöver jag en noctua? Om jag köper en noctua är jag ju inte långt ifrån en i7a tänker jag

EDIT: http://www.tomshardware.com/reviews/noctua-nh-l9i-mini-itx-ai...

Ser ut som noctuan inte är så värst mycket bättre än intel i varken kylning eller ljudnivå?

Permalänk
Medlem

@Lallo:

Nu vet jag dock inte vilken I7 du syftar på.

Men vad det gäller K och icke K modeller så brukar det inte skilja så mkt i pris.
så skulle fortfarande ta en K modell sen om det blir för varmt är det bara dra ner den lite.

Ja stock kylaren brukar fungera, men den är ju inte så kul att ha med att göra i det långa loppet...
eller ja bror ju på om man stör sig av ljudet eller inte

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Lallo:

Nu vet jag dock inte vilken I7 du syftar på.

Men vad det gäller K och icke K modeller så brukar det inte skilja så mkt i pris.
så skulle fortfarande ta en K modell sen om det blir för varmt är det bara dra ner den lite.

Ja stock kylaren brukar fungera, men den är ju inte så kul att ha med att göra i det långa loppet...
eller ja bror ju på om man stör sig av ljudet eller inte

Köper ett moderkort som inte stödjer overklocking så då kan jag inte sänka K versionen heller antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Köper ett moderkort som inte stödjer overklocking så då kan jag inte sänka K versionen heller antar jag?

Om moderkortet inte klarar överklockning finns det ingen anledning överhuvudtaget till att köpa K versionen om inte du kanske uppgraderar moderkortet senare.

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre med en amd r5 1600 istället för en i5 7600.
Stockkylaren är bättre på amd också.

Såg att det endast fanns 2 moderkort dock som var itx.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264978
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264977

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med en K cpu istället för en non-K även om man inte ska överklocka är som jag ser det, priset när du ska sälja den.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Lallo:
De drar lika i last. Icke K modellen har något lägre idle frekvens.

TDP är enbart en siffra till oems för thermal design, dvs HP designar ett system för att kyla 65W värme för att det "duger" till användningsområdet som den är tänkt till. Medan i5 7600K som drar exakt samma i last har högre TDP då den är riktad till andra produkter som belastas tyngre mer konstant. TDP är en rätt värdelös siffra att gå efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tror det är bättre med en amd r5 1600 istället för en i5 7600.
Stockkylaren är bättre på amd också.

Såg att det endast fanns 2 moderkort dock som var itx.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264978
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264977

Hört att BIOSTARs moderkort är lite sisådär? + saknas wifi här så hade behövt använda en 3.0 usb dongle?
Annars vore AMD shysst...

Permalänk
Medlem

@Lallo:

Jag vet att jag kanske svär lite i kyrkan här, men är inte ett Pentium G4560 ett bättre val här? Drar mycket mindre och är enormt billig. Beroende på vad du vill göra med din HTPC så kanske det räcker?

Annars angående AMD-alternativen så har det visats en hel det ITX-brädor den senaste veckan så det blir nog bättre på den fronten mycket snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Lallo:

Jag vet att jag kanske svär lite i kyrkan här, men är inte ett Pentium G4560 ett bättre val här? Drar mycket mindre och är enormt billig. Beroende på vad du vill göra med din HTPC så kanske det räcker?

Annars angående AMD-alternativen så har det visats en hel det ITX-brädor den senaste veckan så det blir nog bättre på den fronten mycket snart.

Ska bygga en Node 202 gaming system inte HTPC.
Ja det har visats men har väntat månader på att bygga detta system, orkar inte vänta halva sommaren för Ryzen

Permalänk
Medlem

@Lallo:

I så fall. Kör på!

Permalänk
Medlem

Köper big icke k modellen och får med en kylare

Permalänk
Medlem

Förlorar jag mycket i andrahand värde?