Måste man installera om windows om man installerar ett nytt moderkort?

Permalänk

Måste man installera om windows om man installerar ett nytt moderkort?

Hej,

har tänkt att köpa ny moba + processor till min dator och har sett på vissa trådar på nätet att man måste installera om windows, och vissa andra trådar påstår att man inte behöver det?

Någon som vet om det stämmer eller inte? Måste man då också formatera om hårddiskarna?

mvh

Permalänk
Medlem

Man minskar risken för problem dramatiskt.

När man installerar om Windows formateras Windowspartitionen automatiskt.

Permalänk
Medlem

Måste? - mest troligt.
Kan fungera men du lär få skumma fel om det inte gör det, du behöver nödvändigtvis inte formatera diskarna, men du behöver nog minst göra en ny installation.
Det bästa är att formatera disken windows ligger på.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Man minskar risken för problem dramatiskt.

När man installerar om Windows formateras Windowspartitionen automatiskt.

Skrivet av Viochee:

Måste? - mest troligt.
Kan fungera men du lär få skumma fel om det inte gör det, du behöver nödvändigtvis inte formatera diskarna, men du behöver nog minst göra en ny installation.
Det bästa är att formatera disken windows ligger på.

Finns det då några bra program för att säkerhetskopiera över C: till en ny disk och sedan lägga tillbaka allt när man installerat datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av King Grub:

Man minskar risken för problem dramatiskt.

När man installerar om Windows formateras Windowspartitionen automatiskt.

Nej installationsprogrammet formaterar inte disken helt automatiskt om den har innehåll, det måste man i så fall själv välja om man vill att enheten ska formateras och/eller partitioneras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samheyman:

Finns det då några bra program för att säkerhetskopiera över C: till en ny disk och sedan lägga tillbaka allt när man installerat datorn?

Vad vill du säkerhetskopiera? är det bara bilder/text dokument är det ju inte så svårt att göra själv

Spel/program/inställningar i windows etc är nog kört, bara installera om.
Det ligger massvis med saker i registret som inte förs över på korrekt sätt som programinställningar m.m

är det sparfiler i tex spel så går det mest troligt att spara och flytta tillbaka men kräver att man kollar hur man gör för att backa upp sparfilerna

vore bra om vi visste vad du vill kopiera

För övrigt är det nog moderkort det mest kritiska som kräver ominstallation av windows vid byte, byter man i princip allt annat är det inte nödvändigt, idag är även Windows 10 nyckeln knuten till moderkortet så kör du windows 10 lär den säga att du inte har en giltig kopia av windows

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kommer den vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om.

Vi talar nu bara om Windows disken. Lagrings disken kopplar man ur tills man installerat om klart. Annars kan DVD/USB lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Säkrast att säkerhetskopiera personliga filer manuellt. Program och spel behövs ofta också installeras om.

Steam mappen kan man flytta sen när man installerar Steam kan man välja var steam mappen är någonstans. Samma sak med andra speltjänster som Origin.

Permalänk
Medlem

Om det är Windows 10 så behövs ingen ominstallation, den är otroligt duktig på att hantera hårdvarubyte, och det enda som sedan behöver göras är en omaktivering.

Exempelvis så bytte jag från ett Intelsystem (4770K, Z97, DDR3) till ett AMD-system (1800X, X370, DDR4), startade upp burken och efter några omgångar hårdvarudetektering så var jag igång. Behövde inte ens starta om. Noll problem. Gick in i Device Manager och tog bort all gammal hårdvara efteråt, men inte ens det behövs egentligen. Avinstallerade förstås även all programvara/drivare som specifikt hörde till gamla hårdvaran.

Men ja, det FINNS risk för problem, så vill man vara helt säker är ominstallation bäst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag är inte säker men om du väljer samma tillverkare så kanske det går.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det är Windows 10 så behövs ingen ominstallation, den är otroligt duktig på att hantera hårdvarubyte, och det enda som sedan behöver göras är en omaktivering.

Exempelvis så bytte jag från ett Intelsystem (4770K, Z97, DDR3) till ett AMD-system (1800X, X370, DDR4), startade upp burken och efter några omgångar hårdvarudetektering så var jag igång. Behövde inte ens starta om. Noll problem. Gick in i Device Manager och tog bort all gammal hårdvara efteråt, men inte ens det behövs egentligen. Avinstallerade förstås även all programvara/drivare som specifikt hörde till gamla hårdvaran.

Men ja, det FINNS risk för problem, så vill man vara helt säker är ominstallation bäst.

Det är då inget jag skulle rekommendera iaf, ingen kul sak att hjälpa nån med problem sen heller om man inte vet om att någon gjort såhär (förekommer säkert)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det är då inget jag skulle rekommendera iaf, ingen kul sak att hjälpa nån med problem sen heller om man inte vet om att någon gjort såhär (förekommer säkert)

Så är det helt klart. Men det går alltid att testa. Backup på alla viktiga filer ska man hursomhelst alltid ha, oberoende av vilken metod man väljer (ominstallation av Windows eller ej).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte ett måste. Däremot måste du omaktivera ditt Windows. Det görs via kontrollpanelen.

Gjorde detta själv för några månader sedan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det är Windows 10 så behövs ingen ominstallation, den är otroligt duktig på att hantera hårdvarubyte, och det enda som sedan behöver göras är en omaktivering.

Exempelvis så bytte jag från ett Intelsystem (4770K, Z97, DDR3) till ett AMD-system (1800X, X370, DDR4), startade upp burken och efter några omgångar hårdvarudetektering så var jag igång. Behövde inte ens starta om. Noll problem. Gick in i Device Manager och tog bort all gammal hårdvara efteråt, men inte ens det behövs egentligen. Avinstallerade förstås även all programvara/drivare som specifikt hörde till gamla hårdvaran.

Men ja, det FINNS risk för problem, så vill man vara helt säker är ominstallation bäst.

Skulle då absolut inte rekommendera detta för någon som inte har full koll på vad hen håller på med. Detta är bara okej för avancerade användare. Alla andra bör hålla sig till ominstallation.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle då absolut inte rekommendera detta för någon som inte har full koll på vad hen håller på med. Detta är bara okej för avancerade användare. Alla andra bör hålla sig till ominstallation.

Som jag sade tidigare, det skadar inte att prova. Går det åt helsike så gör man då en ren ominstallation och återställer alla viktiga filer från den backup man självklart har tagit.

Det hänger förstås på hur mycket jobb som behöver göras efter en ominstallation för att komma upp på banan igen. För de flesta går det antagligen fort, och då sparar man inte så pass mycket tid på min metod att det är värt risken. För mig personligen tar det 1-2 veckor att komma igång helt och hållet igen (pga väldigt många specialinställningar och drivor av programvara), så jag installerar aldrig om om jag inte absolut måste (senast pga byte till Windows 10 från Windows 7 - pga att den typen av Windowsuppgradering har väldigt mycket högre problemrisk).

Visa signatur

5950X, 3090