grafikkortet dör 3 sekunder efter start

Permalänk

grafikkortet dör 3 sekunder efter start

hej! jag har nyligen bytt grafikkort till ASUS GeForce GTX 1050 Ti Strix 4GB och bytt till ett 600W nätaggregat.
Jag har kopplat allt där det ska sitta , men när jag startar datorn går allt igång som vanligt (även grafikkortet startar och lyser vitt) men bara efter några sekunder så börjar grafikkortet blinka rött och hela grafikkortet ''dör/stängs av''... det piper även var 20-25 sekunder från moderkortet men ingen annan lampa på moderkortet blinkar/lyser. när grafikkortet stängs av så kommer ingen bild upp och kommer ej in i BIOS.

Någon som har något i tanke om vad felet kan vara?
kan moderkortet vara för gammalt för grafikkortet?

processor: Intel Core I5 3450 LGA 1155
RAM: 8GB
nätagg: EVGA 600W
Moderkort: Acer DIB75l-lena
grafikkort: ASUS GeForce GTX 1050 Ti Strix 4GB
1TB hårddisk
Tack i förskott.
mvh robin andersson

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinandersson69:

hej! jag har nyligen bytt grafikkort till ASUS GeForce GTX 1050 Ti Strix 4GB och bytt till ett 600W nätaggregat.
Jag har kopplat allt där det ska sitta , men när jag startar datorn går allt igång som vanligt (även grafikkortet startar och lyser vitt) men bara efter några sekunder så börjar grafikkortet blinka rött och hela grafikkortet ''dör/stängs av''... det piper även var 20-25 sekunder från moderkortet men ingen annan lampa på moderkortet blinkar/lyser. när grafikkortet stängs av så kommer ingen bild upp och kommer ej in i BIOS.

Någon som har något i tanke om vad felet kan vara?
kan moderkortet vara för gammalt för grafikkortet?

processor: Intel Core I5 3450 LGA 1155
RAM: 8GB
nätagg: EVGA 600W
Moderkort: Acer DIB75l-lena
grafikkort: ASUS GeForce GTX 1050 Ti Strix 4GB
1TB hårddisk
Tack i förskott.
mvh robin andersson

Hej,
Det har funnits problem med sockel 1155 och nya grafikkort, oftast så har detta fixats med att uppdatera till senaste biosen

Permalänk

@thomson: jaha, tack för snabbt svar! jag får testa uppdatera till senaste BIOS och se vad som händer!

Permalänk
Skrivet av thomson:

Hej,
Det har funnits problem med sockel 1155 och nya grafikkort, oftast så har detta fixats med att uppdatera till senaste biosen

hej thomson! jag hittar ingen senare uppdatering till mitt BIOS.. kanske kan du hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det förmodligen så att det inte finns någon uppdatering av BIOS att tillgå som skulle fixa kompatibiliteten med grafikkortet eftersom det ser ut att vara en märkesdator. Enda sättet att få det att fungera då är att köpa ett annat socket 1155 moderkort (förmodligen med formfaktorn mATX) som sålts separat när det var nytt. Dock behöver det också vara kompatibelt med Ivy bridge processorer från början eller genom att en uppdatering av BIOS har gjorts.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Grafikkortet vill inte fungera

hej! har nyligen införskaffat mig ett ASUS GEFORCE GTX 1050Ti grafikkort som vägrar starta.
grafikkortet startar i ca 1 sekund och grafikkortet börjar lysa vitt, efter den där sekunden så dör det och nu blinkar grafikkortet vitt och rött men fläktarna är inte igång och ingen bild på skärmen syns....
någon som vet vad felet kan vara????
snabba svar uppskattas!

SETUP:
INTEL CORE I5 ---- LGA 1155
EVGA 600w
1 TB hårddisk
MSI Z77MA-S01 (senaste BIOS har jag för mig)
ASUSU GEFORCE GTX 1050Ti 4GB

Rubrik korrigerad, missbruk av specialtecken och versaler är ej välkommet. // MOD
Permalänk
Medlem

Har du kopplat i strömsladdarna?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk

@Simonsky: Aa det har jag

Permalänk
Medlem

@robinandersson69:
Satt i den i fel PCI-lane?

Permalänk
Medlem

@robinandersson69:
Eller kopplat bild-sladden till moderkortet istället och är inte ditt kort ett sådant som stänger av fläktarna om dem inte behövs?

Permalänk
Medlem

@robinandersson69: Röd ljusdiod visar att strömkabeln inte sitter i. Kan det vara så att du inte har tryckt in den ordentligt? Kan vara rätt stel att få i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robinandersson69:

MSI Z77MA-S01 (senaste BIOS har jag för mig)

Kolla upp det till 100% först.

Permalänk

@Theodorg: går ej att koppla bildkabel till detta moderkort, grafikkortet sitter i rätt PCI-lane

Permalänk

@str8forthakill: aha okej, tryckt in strömkontakten så mycket det går men fungerar ändå inte :/

Permalänk

@anon226320: okej, hur kollar man vilken BIOS version man har om man inte får någon bild ?

Permalänk
Medlem

Kolla upp om du faktiskt har senaste BIOS för moderkortet (eller installera senaste BIOS för att vara helt säker). Vad hade för grafikkort innan?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Hade ett annat moderkort med ett ''inbyggt'' grafikkort, bytte moderkortet nyligen också, glömde skriva det i inlägget...

Permalänk
Skrivet av robinandersson69:

@str8forthakill: aha okej, tryckt in strömkontakten så mycket det går men fungerar ändå inte :/

kan du ta nån bild så man ser hela datorn från sidan.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Vi vill inte heller se missbruk av versaler eller specialtecken i rubrikerna vilket du hade gjort i din andra tråd.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@Daemon: aha, förlåt. kan jag ta bort mina inlägg och göra ett nytt? skapade en ny tråd om grafikkortet då jag fick tillbaka problemet efter jag bytt moderkort.

Permalänk

@Grönahunden:

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av robinandersson69:

@Daemon: aha, förlåt. kan jag ta bort mina inlägg och göra ett nytt? skapade en ny tråd om grafikkortet då jag fick tillbaka problemet efter jag bytt moderkort.

Nej, en tråd för ämnet är tillåten och nu är båda sammanslagna till samma denna gång.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Skrivet av robinandersson69:

har du testat datorn utan grafikkort ? ditt moderkort har VGA testa med den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@robinandersson69:
Det enda jag skulle kunna gissa på är att ditt moderkort saknar stöd för UEFI baserade grafikkort, dvs alla moderna grafikkort på marknaden just nu. Vilket förmodligen betyder att moderkortet har en äldre BIOS/UEFI. MSI har plockat bort din specifika modell från sin sajt så jag antar att det är liknande eller samma som denna Z77MA-G45 https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77MAG45.html#down-bi... .

Version 1.9 - Improved PCI-E display card compatibility.

Om du har DVI eller dyl kan du testa att koppla i skärmen i moderkortet för att använda iGPUn istället, får du bild då saknar moderkortet stöd för grafikkortet pga äldre BIOS/UEFI.

*edit* oh, s01 har plockat bort de kontakterna på moderkortet. Ajdå, testa grafikkortet i en nyare dator om du kan. Fungerar det där har du förmodligen ett utdaterat BIOS/UEFI. Vilket betyder att G45 UEFI/BIOS inte är kompatibelt, vilket betyder att du inte kan få tag på den senaste BIOS/UEFI versionen.

Permalänk

@str8forthakill: aha okej, så ända lösningen då är att köpa ny processor och nytt moderkort för att få allt och fungera?

Permalänk
Skrivet av robinandersson69:

@str8forthakill: aha okej, så ända lösningen då är att köpa ny processor och nytt moderkort för att få allt och fungera?

kolla så grafikkortet fungerar innan du köper ny dator ?
kolla så datorn fungerar utan grafikkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinandersson69:

@str8forthakill: aha okej, så ända lösningen då är att köpa ny processor och nytt moderkort för att få allt och fungera?

Vad har du för moderkort och har du installerat senaste BIOS till det? Vad jag känner till så finns det inga gamla socket 1155 moderkort som sålts separat som inte skulle stöda nya grafikkort efter en uppdatering av BIOS.¨

EDIT: Här hittar du senaste BIOS till moderkortet MSI Z77MA-S01 (icke officiell sida så du får prova på egen risk). Från och med version 2.10 stöds nya grafikkort.

http://www.msi-bios.com/msi-bios-for-Z77MA-S01-with-MS-7756-and-version-2.html

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: tack. jag vet hur man uppdaterar BIOS i ''windows'' alltså när man kommer in på datorn och får bild på skärmen, men hur ska jag uppdatera BIOS på mitt MSI moderkort med tanke på att det inte finns någon DVI, VGA eller HDMI kontakt på det? (får ingen bild på skärmen utan grafikkort).
tack för seriösa svar.