Valve uppdaterar sin spårningsteknik för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Valve uppdaterar sin spårningsteknik för virtuell verklighet

I samband med de nya Lighthouse-fyrarna uppdaterar även Valve sin spårningsteknik SteamVR Tracking, där stöd för spårning över större ytor och fler än två fyrar är några av nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det snart borde komma fram lite ny VR-hårdvara snart. Haft min gamla Vive i över ett år nu ju. Tråkigt att de tre största aktörerna släppte sina VR varianter samma år. Tror det hade varit bättre om de ligger lite ur fas.

Märkligt att man inte istället använder gps-liknande teknik för inomhusspårning men jag antar att det inte blir samma precision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tycker det snart borde komma fram lite ny VR-hårdvara snart. Haft min gamla Vive i över ett år nu ju. Tråkigt att de tre största aktörerna släppte sina VR varianter samma år. Tror det hade varit bättre om de ligger lite ur fas.

Märkligt att man inte istället använder gps-liknande teknik för inomhusspårning men jag antar att det inte blir samma precision?

GPS behöver bara vara rätt på någon meter medan i VR så vill man ha bokstavlig millimeter-precision.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Tycker det snart borde komma fram lite ny VR-hårdvara snart. Haft min gamla Vive i över ett år nu ju. Tråkigt att de tre största aktörerna släppte sina VR varianter samma år. Tror det hade varit bättre om de ligger lite ur fas.

Märkligt att man inte istället använder gps-liknande teknik för inomhusspårning men jag antar att det inte blir samma precision?

Radio triangulering är nog svårt även på liten skala som detta, men du har ju STEM

http://sixense.com/wireless

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Kretsen som ska användas, TS4231, har enligt tillverkarna stöd för "Warehouse-scale VR and non-VR object Tracking". Snart kan vi flytta in i nytt hem.. hemma. https://www.triadsemi.com/product/ts4231/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Kretsen som ska användas, TS4231, har enligt tillverkarna stöd för "Warehouse-scale VR and non-VR object Tracking". Snart kan vi flytta in i nytt hem.. hemma. https://www.triadsemi.com/product/ts4231/

Fatta vad coolt, en stor nöjespark med uppbygda kulliser, hus, etc, etc. Sedan varje kvadratmetr är trackad. Sedan mappar man ett zombie apokalyps ovanpå detta! Fett!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Märkligt att man inte istället använder gps-liknande teknik för inomhusspårning men jag antar att det inte blir samma precision?

Inte alls märkligt, GPS kräver massvis med "fyrar" som blir dyra då de måste vara perfekt synkroniserade.
Precision i GPS kommer av att mottagaren kan mäta tid med relativt hög precision.
För att få millimeterprecision måste man kunna mäta tid med en precision på runt picosekunden, d.v.s du behöver en klocka som tickar omkring 1 terahertz.
Ska man dessutom använda samma teknik för att lista ut riktning/lutning för VR-hjälmen behövs det minst 3 stycken separata klockor.
I slutändan är det en fråga om kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Inaktiv

Det här är ju perfekt. Förmodligen både Fallout 4 VR och nytt Vive lagom till julhandeln, plocka upp en 1st gen Vive för ca 4k och börja lira "drömliret" i VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Inte alls märkligt, GPS kräver massvis med "fyrar" som blir dyra då de måste vara perfekt synkroniserade.
Precision i GPS kommer av att mottagaren kan mäta tid med relativt hög precision.
För att få millimeterprecision måste man kunna mäta tid med en precision på runt picosekunden, d.v.s du behöver en klocka som tickar omkring 1 terahertz.
Ska man dessutom använda samma teknik för att lista ut riktning/lutning för VR-hjälmen behövs det minst 3 stycken separata klockor.
I slutändan är det en fråga om kostnad.

Vet bara att tekniken finns då vi använde någon liknande teknik för att få bättre känslighet i soldatträning med minsvepare. Det var dock inte på sub-millimeterprecision som vivetrackers men den lösning man valt är ju mekanisk och känns därför lite "billig"..

Permalänk

Riktigt häftigt! Ser fram emot nästa generation

Jag ligger för tillfället drygt 70cm över rekommenderat avstånd mellan fyrarna för att kunna ha dom diskret monterade i varsitt hörn i rummet. Det funkar men kan orsaka lite vibrerande effekter på kontrollerna när dom ligger still på golvet eller dylikt, antagligen inte helt optimalt om man behöver hög precision för tex kreativa applikationer, men är inga konstigheter i spel. Blev trött på att flytta runt på stativ, så detta får duga tills vidare

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Riktigt häftigt! Ser fram emot nästa generation

Jag ligger för tillfället drygt 70cm över rekommenderat avstånd mellan fyrarna för att kunna ha dom diskret monterade i varsitt hörn i rummet. Det funkar men kan orsaka lite vibrerande effekter på kontrollerna när dom ligger still på golvet eller dylikt, antagligen inte helt optimalt om man behöver hög precision för tex kreativa applikationer, men är inga konstigheter i spel. Blev trött på att flytta runt på stativ, så detta får duga tills vidare

Precisionsskytte kräver sitt också

Visa signatur