Begagnad macbook pro, hur gammal är för gammal?

Permalänk
Medlem

Begagnad macbook pro, hur gammal är för gammal?

Hej!
Är i skrivande stund sugen på att köpa mig en MacBook pro till bl.a att köra MainStage/musikprogram för liveanvändning ev. inspelning.
Andrahandsvärdet på MacBooks är ju ganska högt men just nu tycker jag det nästan är lite överdrivet, 2010-modeller som läggs ut för 10,000 kronor osv. Det tar liksom emot att lägga så mycket pengar på så gamla datorer.

SSD + 8/16 GB ram borde kanske räcka ganska långt trots gammal (och overpriced..?) hårdvara?

Jag är intresserad av hur MacBooks i prisklassen 3000-7000 presterar, vad jag kikat på är mid-2012 varianten som man kan uppgradera minnet på. Kommer jag, som en power-user, nöja mig med prestandan i en 2012-burk eller är det mer värt att investera i en nyare dator?
Är retina-skärmarna tillräckligt lockande att jag bör titta på såna istället?

Tack på förhand
Benjamin

Permalänk
Medlem

För 10 000 skickar jag gärna min 2010-modell till dig som jag skriver detta på

Mja, jag tror att en hel del lägger upp annonser med väldigt optimistiska priser. De vettiga försvinner rätt fort. Jag har sett 2010-modeller för 4000 kronor.

Vad som räcker för dig kan egentligen bara du svara på. Jag har även en tidig 2011-modell med 16GB RAM och SSD och den räcker väldigt bra för mig. Det är faktiskt den bästa datorn jag äger Jag har ingen aning om hur krävande musikprogram är liveanvändning är, men spontant kan jag säga att som poweruser är 16GB RAM och SSD nödvändigt, och för sådana kritiska applikationer du är ute efter vill jag nog påstå att det är ett krav.

Du kan komma billigare undan om du köper en uppgraderingsbar dator med 8GB RAM utan SSD och lägga in det själv om du kan. Har du vägarna förbi Malmö kan jag hjälpa dig med det, jag har skruvat i flera av just de modellerna och kan dem väldigt bra. Då kan jag byta kylpasta på dem också så att de inte överhettar. Kylpastan har en tendens att torka ut och skära sig efter några år och förlorar mycket av sin värmeledande förmåga.

Tänk på att 2010-modellerna är klassade som obsoleta numer, dvs inte får stöd för fler OS-uppdateringar. De kommer fortfarande fungera naturligtvis, men om planen är att behålla datorn länge och/eller det är nödvändigt att ha senaste OS:et så blir det ju en mindre bra investering.
Wikipedia har en bra överblick över alla modeller. https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro
Sent 2011 och mitt 2012 (ej retina) lär nog bara får ett nytt OS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Retina skärmarna är underbara och de andra skärmarna ser ut som skit.

https://www.blocket.se/stockholm/Macbook_Pro_Retina_128GB__mi...

den är t.ex en ok dator för ett bra pris.
Va försiktig när du köper begagnat och handla från någon i närheten, vissa är vidriga och säljer skit med feta report i skärmarna och andra fel.

Ja har haft en 2013 och en 2015 retina 13,3" och tycker de är samma skit så prestandan är nog ganska lika oavsett vilken du tar.

Den ända fördelen med en 2012 är att du kan få ganska stor hdd och uppgradera till mer ram men de är också klumpigare så inget att rekommendera enligt mig.