Vad hindrar mig ifrån att få ut full hastighet från 500/500?

Permalänk
Medlem

Vad hindrar mig ifrån att få ut full hastighet från 500/500?

Hej, har precis flyttat till lägenhet mitt i Stockholm och har 500/500 via bahnhof fiber men får ut denna hastighet:

Det är ingen dålig hastighet, men eftersom jag är den enda som inte är uppkopplad via wifi och därför den enda som kan nå full hastighet så vill jag gärna få ut så mycket som möjligt.

Min dator har ett ASUS Maximus VIII formula med inbyggt Intel I219V nätverkskort, routern är en ASUS RT-AC56U som sitter kopplad direkt direkt i väggen.

Vad kan jag testa för att nå högsta möjliga hastighet? Har inte hållit på mycket med nätverk förutom portforwarding, så vet inte vad jag ska försöka mig på.

Jag har kollat så min dator kör 1 Gbps full duplex och har QoS av stängt nu. Kör inga "game first" eller liknande program på datorn och har kaspersky internet security som jag också testat utan.

Har även testat hastigheten via Steam nedladdning och andra testsidor som bredbandskollen osv. och får samma resultat som ovan.

Permalänk
Medlem

Kan vara att routern inte orkar mer. Testa byta firmware och se om det hjälper.

Jag fick själv bara ca 650-700mbit på min förra router rt66u och fick 950is på den jag har nu rt 87u.
1gbit lina hade jag då vid testerna.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som du gjort en ganska bra undersökning, enligt denna sida ska även din router klara av så pass höga hastigheter så du är verkligen på rätt spår:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Du kör alltså trådat från din dator, rakt in i routern som sedan är kopplad direkt in i väggen? Inget som sitter däremellan?
För att utesluta routern helt hade du ju kunnat testa att stoppa datorn rakt in i väggen och köra några speedtests. Om du inte får mer än tidigare så hade jag nog ringt kund support för att se om problemet ligger hos dem.
(Det har ju även funnits några trådar här tidigare där folk klagat över kapacitets problem med Banhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kan vara att routern inte orkar mer. Testa byta firmware och se om det hjälper.

Jag fick själv bara ca 650-700mbit på min förra router rt66u och fick 950is på den jag har nu rt 87u.
1gbit lina hade jag då vid testerna.

Mvh

Det är en misstanke jag också haft men vill se om någon som vet mer har något att prova innan jag kontaktar support eller kollar efter en ny router.

Skrivet av Bic:

Jag tycker det låter som du gjort en ganska bra undersökning, enligt denna sida ska även din router klara av så pass höga hastigheter så du är verkligen på rätt spår:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Du kör alltså trådat från din dator, rakt in i routern som sedan är kopplad direkt in i väggen? Inget som sitter däremellan?
För att utesluta routern helt hade du ju kunnat testa att stoppa datorn rakt in i väggen och köra några speedtests. Om du inte får mer än tidigare så hade jag nog ringt kund support för att se om problemet ligger hos dem.
(Det har ju även funnits några trådar här tidigare där folk klagat över kapacitets problem med Banhof)

Det är inget annat emellan min dator och vägguttaget än routern.

Registrerade routerns MAC adress för att få tillgång till internet så vet inte om jag kan köra direkt i väggen.

Permalänk
Medlem

Prova att köra en nyare firmware , jag har råkat ut för vissa versioner som inte ger den hastighet som jag vill , men att byta version så löste det sig.

Nu kör jag dessutom Merlin Fw istället för asus egna och det fungerar ännu bättre.
https://asuswrt.lostrealm.ca/

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Cat5? Cat6? Testa, som sagt att koppla datorn direkt in i vägguttaget och se om du får bättre hastighet. Får du inte det så är det kabeln som är för svag.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt test mitt i natten eller mitt på dagen. Finns ju en lång tråd här i forumet om att Bahnhof inte kan leverera max under peak hours.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bic:
Skrivet av solomon:
Skrivet av Knightmare:

Så det verkar vara min router fick detta resultat direkt i väggen

Jag har senaste firmware från asus, uppdaterade för några dagar sen, kan en annan hjälpa? Eller är det en annan router som gäller?

Permalänk
Medlem

Laddade upp Merlin firmwaren från kommentaren ovan och det verkar som om det behövs en ny router. Får något bättre resultat men det som visar mest är temperaturerna som man kan läsa av med den firmwaren.

Detta är vid endast normalt surfande och verkar inte gå mycket högre vid belastning, det låter som thermal throttling eller något.

Vad kan man få för router som klarar 1Gbps och har bättre wifi signal än den jag har, det är intern antenn så nånting med extern borde vara bättre? För under 2000kr (gärna mindre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Laddade upp Merlin firmwaren från kommentaren ovan och det verkar som om det behövs en ny router. Får något bättre resultat men det som visar mest är temperaturerna som man kan läsa av med den firmwaren. https://i.gyazo.com/0a26e1759d470c562eaff763b0e3328b.png
Detta är vid endast normalt surfande och verkar inte gå mycket högre vid belastning, det låter som thermal throttling eller något.

Vad kan man få för router som klarar 1Gbps och har bättre wifi signal än den jag har, det är intern antenn så nånting med extern borde vara bättre? För under 2000kr (gärna mindre).

Edgerouter för 700 klarar 850-900mbit, en accesspunkt för wifi på det och du är hemma sen, bättre val än random allt i ett konsument router.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Edgerouter för 700 klarar 850-900mbit, en accesspunkt för wifi på det och du är hemma sen, bättre val än random allt i ett konsument router.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här antar jag att du pratar om då: https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/232655...
Då kan jag sätta upp min gamla router som AP så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Den här antar jag att du pratar om då: https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/232655...
Då kan jag sätta upp min gamla router som AP så länge.

Yes-box, kräver att du går in i kontrollpanelen och sätter fast ip 192.168.1.1 första gången du ansluter till routern, sen kan man köra deras konfigurations wizard och du är uppe och snurrar på nolltid. Bra erfarenheter av deras produkter och du har lite mer inställningsmöjligheter än vanliga allt-i-ett lösningarna. Finns ju ännu dyrare och bättre produkter, men för priset och den hastighet du får ut så är det en Ok deal.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@swesen:
Har läst att modellerna RT-AC56U samt RT-AC66U inte mår bra av att ligga ner värmemässigt och med tanke på dina temperaturer så måste ja ju bara fråga om den står upp så att värmeavledningen fungerar?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sökte runt lite och hittade spridda resultat för X medans Lite verkar vara den som faktiskt klarar 1 Gbit.

Skrivet av frasse_84:

Den står under ett öppet fönster helt fritt och den håller sig runt 73 C just nu

Permalänk
Medlem

@swesen:
Edge lite klarar 1000/1000 full duplex (mer eller mindre) Xen ska klara av 500/500 iaf. Dock behöver du ju en AP ocskå. Alternativet är ju att du använder din befintliga asus som AP.
Edit: så länge du inte aktiverar QoS det sänker routern en del.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Lutar lite åt Lite hållet.

Har aldrig haft så snabb hastighet förut, hur påverkar hastigheten ping ifall någon annan (via wifi) streamar 4k netflix eller laddar ner, enligt mina test på mobilen hamnar det strax under 200 Mbit, då man inte kan köra QoS i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@swesen:
Edge lite klarar 1000/1000 full duplex (mer eller mindre) Xen ska klara av 500/500 iaf. Dock behöver du ju en AP ocskå. Alternativet är ju att du använder din befintliga asus som AP.
Edit: så länge du inte aktiverar QoS det sänker routern en del.

ER-Lite klarar 950/950 och ER-X klar 850/850. ER-X SFP är dock begränsad till 500/500 (eller 700/300 osv) då SFP-porten tar en av 1Gbps kanalerna från den interna switchen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

56U är för svag för högre hastigheter. Tror det är 68U som är den billigate Asus som klarar gbit. Annars är Edgerouter X bra nog för 500mbit.

Permalänk
Medlem

Får jag bara flika in att jag har testat med samma router och för just throughput WAN/LAN så var det bäst resultat med factory default fw. Hamnade någonstans kring 770/100 (på en 1000/100-lina).

Så, det kanske inte är vad man vill höra... men det gjorde susen för mig iaf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Om du tror den blir för varm kan du ju alltid testa med en bordsfläkt eller liknande och se om du kan få ner temperatur och upp hastighet. Hjälper det kan man ju fulmontera en chassifläkt på routern.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

56U är för svag för högre hastigheter. Tror det är 68U som är den billigate Asus som klarar gbit. Annars är Edgerouter X bra nog för 500mbit.

Den är absolut inte dålig, jag tror du blandar ihop AC56U med RT56U (dom ser dessutom lite halvlika ut).
AC56U är 40mbit/s bakom i throughput - som sagt antagligen ihopblandat.

//edit AC68U är 0.1mbit snabbare än AC56U enligt länk ovan.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Lutar lite åt Lite hållet.

Har aldrig haft så snabb hastighet förut, hur påverkar hastigheten ping ifall någon annan (via wifi) streamar 4k netflix eller laddar ner, enligt mina test på mobilen hamnar det strax under 200 Mbit, då man inte kan köra QoS i så fall?

Inte alls för netflix delen, du märker ingen skillnad på 100/100 och 500/500 heller. Netflix rekommenderar en 25 Mbit lina för 4k streaming, själv så tycker jag man ligger runt 12-16 Mbit för det mesta.

Det enda som skulle kunna påverka är om routern har hög latens för att lägga paketen på linan så att säga. Tror dock det inte är något som skrivs ut i specifikationer för konsument routrar.

Vad gäller nedladdning så kan det ju börja lagga om du har någon som maxar linan mer eller mindre.
När du spelar så tar du max några Mbit/s. Det är allt du behöver vara säker på att du har tillgång till, innan jag flyttade hade jag Telia och låg på 1-5 ms på BrutalCS servrar. Hade då en NAS som kunde tanka i 8 MB/s (100/100), vilket den ofta gjorde. Utan problem.

Hastigheterna i dag är helt onödigt höga för de flesta, jag brukar räkna på 10 Mbit/s per enhet. Nu med 4k streaming så kan man nog räkna på runt 15 i snitt på flertal enheter.

Med det sagt så ska jag säga att jag ändå har 250/100. Men det är absolut inte för att få ner pingen eller hjälpa gamingen på något sätt, men alla som har en 1½ åring vet hur varje sekund extra det tar för netflix att göra ett avsnitt tillgängligt offline, känns som en extra evighet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Låter som du har QOS aktiverat..?

Iaf någon tjänst sitter sniffar paketen så din router går på knä..

Titta i systemloggarna, där borde du kunna hitta mer info om vad som tar upp mest CPU kraft..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

ER-Lite klarar 950/950 och ER-X klar 850/850. ER-X SFP är dock begränsad till 500/500 (eller 700/300 osv) då SFP-porten tar en av 1Gbps kanalerna från den interna switchen.

/Knight

Det jag kunnat hitta på lite snabba sökningar, är att X är en switch med en CPU som kan agera router och som på senare tid fått HW offload vilket höjde hastigheten.
Medans Lite är en router som alltid klarat 1 Gbit.

Men jag är fortfarande lite osäker på om Lite kanske är mer värd eller ifall jag ska nöja mig med X, är det någon annat som begränsar X emot Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Inte alls för netflix delen, du märker ingen skillnad på 100/100 och 500/500 heller. Netflix rekommenderar en 25 Mbit lina för 4k streaming, själv så tycker jag man ligger runt 12-16 Mbit för det mesta.

Det enda som skulle kunna påverka är om routern har hög latens för att lägga paketen på linan så att säga. Tror dock det inte är något som skrivs ut i specifikationer för konsument routrar.

Vad gäller nedladdning så kan det ju börja lagga om du har någon som maxar linan mer eller mindre.
När du spelar så tar du max några Mbit/s. Det är allt du behöver vara säker på att du har tillgång till, innan jag flyttade hade jag Telia och låg på 1-5 ms på BrutalCS servrar. Hade då en NAS som kunde tanka i 8 MB/s (100/100), vilket den ofta gjorde. Utan problem.

Hastigheterna i dag är helt onödigt höga för de flesta, jag brukar räkna på 10 Mbit/s per enhet. Nu med 4k streaming så kan man nog räkna på runt 15 i snitt på flertal enheter.

Med det sagt så ska jag säga att jag ändå har 250/100. Men det är absolut inte för att få ner pingen eller hjälpa gamingen på något sätt, men alla som har en 1½ åring vet hur varje sekund extra det tar för netflix att göra ett avsnitt tillgängligt offline, känns som en extra evighet.

Jag hade 70/7 förut via samma router och coaxial modem, och då fick jag hög ping även om ingen nådde gränsen, vid streamande osv. och det blev bättre med QoS.

Skrivet av claser:

Har inget aktiverat på routern förutom DHCP, NAT och DNS. Vilket jag tror krävs av en router?

Permalänk
Medlem

@swesen: du har inte aktiverat game first på datorn? det är en klassiker att folk gjort det och tror det är fel på nätverket. testa att avaktivera det och se vad som händer.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Har inte game first installerat, testade på min gamla uppkoppling och begränsade redan där(70/7) så körde alldrig med det.

Permalänk
Medlem

@swesen:
Tänk på att liten är ingen switch. Även om den kan skyffla trafiken mellan portarna helt ok så är det bättre att komplettera den med en switch isf. Xen är har en switchdel i sig som gör den bättre som switch också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@swesen:
Asus routrarna är ruskigt känsliga för gammalt skräp i nvram.
Så en fabriksåterställning efter FW byte/uppgradering är ett måste.
Kolla sedan att QoS m.m. är avslaget och att hårdvaru accelerationen är påslagen.
500/500 skall denna router klara av.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Fan att det va så enkelt. Tack, hade aldrig trott att det skulle göra någon skillnad.