GOG inleder sin sommarrea – rabatt på över 1 500 speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Funkar alla de här gamla spelen verkligen på Windows 7?

(För på Steam t ex så är det verkligen si och så med det - så hur har GOG lyckats?)

GOG's spel är anpassade för nya OS, de är bättre underhållna och fungerar MYCKET bättre än Steams versioner av äldre spel som de erbjuder.
Ett tecken på det är att spel som tankas ner via GOG i regel fungerar dåligt att installera på en gammal nostalgi-PC med äldre OS ex. W98 (PII/PIII)

Ta Fallout 3 t.ex. ingen DRM = inget krav på Games for Windows Live/XBOX Live klient. Funkar t.o.m. rakt av i PlayOnLinux. Awesome!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar GOG!
- Användarvänlig spelplattform
- Stort community med mycket betygsatta spel av spelarna själva
- Möjligheten att till en ruggigt billig peng spela gamla klassiker.
- De lyssnar på sina kunder

Är mer inne på GOG nu än Steam

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Kommer nog lägga vantarna på dessa godbitar:

- Day of the Tentacle Remastered (49 kr)
- Thimbleweed Park (154.90 kr)
- Sam & Max Hit the road (12.80 kr)
- Neverwinter Nights Diamond (43 kr)
- Enter the Gungeon (73 kr)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Funkar alla spel till windows 10 och 1080p? Går ju iofs att skala om bilden för lägre upplösningar så man i alla fall får rätt proportioner.

För mig har det varit lite hit&miss, Shogo fungerade fint men Rayman 2 går inte att spela med handkontroll (X360).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

GOG's spel är anpassade för nya OS, de är bättre underhållna och fungerar MYCKET bättre än Steams versioner av äldre spel som de erbjuder.
Ett tecken på det är att spel som tankas ner via GOG i regel fungerar dåligt att installera på en gammal nostalgi-PC med äldre OS ex. W98 (PII/PIII)

Ta Fallout 3 t.ex. ingen DRM = inget krav på Games for Windows Live/XBOX Live klient. Funkar t.o.m. rakt av i PlayOnLinux. Awesome!

Otroligt. Jag kollade på ett urgammalt spel jag kommer ihåg vi spelade på en 386:a - Syndicate. Det påstår de fungerar på alla moderna OS. De kan ju inte tjäna för mycket på att sälja sådana spel för en euro styck.. kan man tycka... så det måste vara en enkel procedur att "uppgradera"?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Otroligt. Jag kollade på ett urgammalt spel jag kommer ihåg vi spelade på en 386:a - Syndicate. Det påstår de fungerar på alla moderna OS. De kan ju inte tjäna för mycket på att sälja sådana spel för en euro styck.. kan man tycka... så det måste vara en enkel procedur att "uppgradera"?

Finns väldigt många guldklimpar hos GOG.

Själva spelet är ju redan producerat sedan många år tillbaka -så inga utvecklingskostnader.
DOSBox är gratis och Open Source -i princip plattformsoberonde.
Det behövs inga stora lager för att husera digitala utgåvor av spel -väldigt små omkostnader för att kunna erbjuda spel, inga leveranstider. -OK, sanning med modifikation, nedladdningshastigheten är leveranstiden
Du kan spela spelen utan att vara uppkopplad mot nätet. -Nyttjar detta själv då jag reser en del i jobbet, tågresor mm. tidigare kunde det vara nödvändigt att cracka spel även om du ägde det för att kunna spela offline.
Samtidigt finns det många som är villiga att betala för att kunna återuppleva gamla minnen igen på modern hårdvara/OS då retro är lite på modet nu.
Så det finns många skäl till att GOG's sätt att nydistribuera gamla klassiker med modernt OS-stöd kan vara väl värt mödan.
Stöd för kommande OS uppdateras kontinuerligt för alla spel.

Night Dive studios sysslar ju nästintill uteslutande med re-makes av gamla spel för att stödja fler plattformar och rulla fint på ny hårdvara.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Finns väldigt många guldklimpar hos GOG.

Själva spelet är ju redan producerat sedan många år tillbaka -så inga utvecklingskostnader.
DOSBox är gratis och Open Source -i princip plattformsoberonde.
Det behövs inga stora lager för att husera digitala utgåvor av spel -väldigt små omkostnader för att kunna erbjuda spel, inga leveranstider. -OK, sanning med modifikation, nedladdningshastigheten är leveranstiden
Du kan spela spelen utan att vara uppkopplad mot nätet. -Nyttjar detta själv då jag reser en del i jobbet, tågresor mm. tidigare kunde det vara nödvändigt att cracka spel även om du ägde det för att kunna spela offline.
Samtidigt finns det många som är villiga att betala för att kunna återuppleva gamla minnen igen på modern hårdvara/OS då retro är lite på modet nu.
Så det finns många skäl till att GOG's sätt att nydistribuera gamla klassiker med modernt OS-stöd kan vara väl värt mödan.
Stöd för kommande OS uppdateras kontinuerligt för alla spel.

Night Dive studios sysslar ju nästintill uteslutande med re-makes av gamla spel för att stödja fler plattformar och rulla fint på ny hårdvara.

Aaaah..så man måste använda DOSBox för att spela dem?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Funkar alla de här gamla spelen verkligen på Windows 7?

(För på Steam t ex så är det verkligen si och så med det - så hur har GOG lyckats?)

Steam släpper bara spelen rakt av. GOG har ofta integrerat fixar, community moddar eller förkonfigurerat vissa filer för att det ska fungera.

En annan bonus är ifall man vill installera ett Windows spel på Linux med Wine, tenderar vara enklare om man slipöer dedikerade klienter så som Steam som måste emuleras också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Aaaah..så man måste använda DOSBox för att spela dem?

.

Nejdå, jag kanske var otydlig i mitt inlägg. GOG-versionen kommer paketerat som ett vanligt spel, i Syndicates fall startar den troligtvis automagiskt upp i en DOSBox-instans (då jag vill minnas att det är ett DOS spel -när det kördes på 386:or). Inget extrajobb för dig. Bara dubbelklicka och kör.

Med det sagt, har du en originalkopia av Syndicate fungerar det säkert att installera DOSBox och köra det utan att köpa Syndicate via GOG.com, det kan dock innebära lite extra pill ibland med vissa spel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nejdå, jag kanske var otydlig i mitt inlägg. GOG-versionen kommer paketerat som ett vanligt spel, i Syndicates fall startar den troligtvis automagiskt upp i en DOSBox-instans (då jag vill minnas att det är ett DOS spel -när det kördes på 386:or). Inget extrajobb för dig. Bara dubbelklicka och kör.

Med det sagt, har du en originalkopia av Syndicate fungerar det säkert att installera DOSBox och köra det utan att köpa Syndicate via GOG.com, det kan dock innebära lite extra pill ibland med vissa spel.

OK, ja men då så, utmärkt tack Ja, jag har en originalkopia men på floppy drive, så det projektet ger jag mig inte in i när Syndicate går att köpa för en 10:a på GOG.

Skrivet av NodCommander:

Steam släpper bara spelen rakt av. GOG har ofta integrerat fixar, community moddar eller förkonfigurerat vissa filer för att det ska fungera.

En annan bonus är ifall man vill installera ett Windows spel på Linux med Wine, tenderar vara enklare om man slipöer dedikerade klienter så som Steam som måste emuleras också.

Skickades från m.sweclockers.com

Fantastiskt!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag älskar GOG!
- Användarvänlig spelplattform
- Stort community med mycket betygsatta spel av spelarna själva
- Möjligheten att till en ruggigt billig peng spela gamla klassiker.
- De lyssnar på sina kunder

Är mer inne på GOG nu än Steam

Tycker du summerade det hela bra, också som en användare skrev så slipper du vara online för att spela, fan, du kan ladda hem installationfilerna och spara dom. Speciellt om GOG skulle gå i konkurs så har man ändå kvar spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bloopy: The Sexy Brutale är ett mordmysteriespel där man upplever samma dygn om och om igen. Svårt att förklara kort, men TotalBiscuit gjorde en bra recension https://www.youtube.com/watch?v=FrO3K5EkuK8

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Den kanske är bloated, men då är den ändå bättre optimerad än steam. Steam är sömnigt i jämförelse.

Jag upplevde precis motsatsen dock. Är dock en stor fördel att klienten är valfri på GOG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Otroligt. Jag kollade på ett urgammalt spel jag kommer ihåg vi spelade på en 386:a - Syndicate.

För folk som gillade gamla Syndicate skulle jag vilja rekommendera Satellite Reign. Själv tycker jag att det är det bästa spelet någonsin, trots buggarna som får agenter att fastna eller trilla ned genom marken och dö utanför skärmen. Och medan det är menat att vara en 'uppföljare i andemening' så finns det en del viktiga skillnader gentemot de två gamla Syndicate-spelen. Skillnader som alla inte tycker om. Men ta en titt! Inte ens 40 kr på rean.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

För folk som gillade gamla Syndicate skulle jag vilja rekommendera Satellite Reign. Själv tycker jag att det är det bästa spelet någonsin, trots buggarna som får agenter att fastna eller trilla ned genom marken och dö utanför skärmen. Och medan det är menat att vara en 'uppföljare i andemening' så finns det en del viktiga skillnader gentemot de två gamla Syndicate-spelen. Skillnader som alla inte tycker om. Men ta en titt! Inte ens 40 kr på rean.

Oj, ja det ser (och är) ju betydligt modernare ut

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3