Permalänk
Medlem

Köpråd tv 75"

Går i tankarna att köpa ny tv. Vill ha en 4k på 75" eller något större. Budget ca 20-30k. Har ni några bra tips? Länka gärna!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cruceuz: Som alltid med de här frågorna: Köp då en 4K-TV på 75 tum som kostar mellan 20–30kkr.

Ifall du är mer specifik om hur du ska använda TV:n, syftet, målet, krav på teknik etc. är det enklare att peka ut vad som kan passa och inte passa. Men om du endast är ute efter just 4K, 75-tum, 30 kkr och inget annat så räcker det med att söka efter lämpliga modeller på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Varför så stor, vill du ha bra bildkvalite så kan du få en 65"OLED för dom pengarna, tex LG 65" 4K UHD OLED Smart TV OLED65B6V.
Vill man ha större så rekommenderar jag en Projektor,

Permalänk

Har själv en LG OLED B6 65", helt klart en superb 4K tv.
Har du en gång tittat på OLED vill du inte gå tillbaka till vanlig LED.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Varför så stor, vill du ha bra bildkvalite så kan du få en 65"OLED för dom pengarna, tex LG 65" 4K UHD OLED Smart TV OLED65B6V.
Vill man ha större så rekommenderar jag en Projektor,

Vad kostar 4k projektorer med bra svärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rekommenderar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3620128 till TS

@talonmas Optoma släppte precis en billig 4k-projektor. 25k tror jag den ska kosta. Inte sett bilden än dock. Annars börjar 4K-projektor på runt 70k

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag har köpt OLED65B6V den är ruggigt bra, skulle nog inte köpa en 75 för dom pengarna.

Problemet nu är bara att jag tycker den är för bra, måste byta ut tvn i sovrummet till en lika dan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att välja storlek över bildkvalitet eftersom jag själv gjort det valet. Detta är en bra och snygg modell, Samsung UE75KS8005: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3620128
Denna modell är dessutom mer ljusstark än OLED vilket funkar bättre i ljusa rum. Bra pris också på MM just nu...

Permalänk
Medlem

Oj ja, nu finns det tydligen prispressade 4K projjar på ingång. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4339461
Men att beställa den billigaste första generationens 4K projektor känns kanske lite våghalsigt innan några recensioner kommit ut. Ska bli spännande att se däremot. Min gissning är att optiken inte riktigt kommer hålla måttet hos de billigaste varianterna för att vara ett lika stort kliv upp från 1080p som hos tv-apparater. Faktum är att pixlarna syns mer på min 24" 1080p skärm till datorn än 100" 1080p med min BenQ W1070+ Skönt att det är lagom oskärpa så man slipper se dom. Lite som plasma vs lcd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Anledningen till just 75" är att det är ett väldigt stort vardagsrum och en bra bit fram till tvn. Det är ca 6-7 meter från soffa till tv. Det är också ett rum med jättehögt i tak och fönster från golv till tak och därav väldigt ljust. Vi provade med den projektorn vi hade men det var för ljust för att den skulle funka bra ifall man inte köpte en jättedyr duk.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cruceuz:

Det är ca 6-7 meter från soffa till tv.

Det du skriver är ett konkret tips som hjälper dig att finns rätt produkt. Avståndet innebär att ni troligtvis (?) kommer sitta i ganska rak vinkel mot TV:n och då är en VA-panel det lämpligare valet då de ger högre kontrastförhållande vilket är tacksamt vid tittande på kvällen och mörkt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad kostar 4k projektorer med bra svärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen klart mindre än det omgivande rum som krävs för att du ska uppleva den bra svärtan.