Permalänk
Medlem

Cykla med hörlurar på

Tjena, vet att det förmodligen inte är så smart att cykla med hörlurar på men iallafall så har jag cyklat till jobbet och tillbaka med ett par in-ear lurar och det fungerar utmärkt. Köpte nyligen ett par Sony MDR-1000X bluetoothlurar med brusreducering. Det fungerar inte alls lika bra vid cykling utan de släpper in massvis med luft och det blir en väldigt tråkig upplevelse att lyssna då. Funderar nästan på att skicka tillbaka dem. Är det såhär med alla on-ear/over-ear lurar eller hur fungerar det att cykla med era? Speciellt om ni äger Bose QC35 vore det intressant att höra hur det fungerar.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd

@Oggaaaa:

Jag vill inte vara sån men det är ganska dumt att cykla med lura på sig då du inte upptäcker vad som händer bakom dig.

Mitt råd är om du ska cykla med lura på dig se till att ha låg ljudnivå så att du hör vad som händer runt och kring.

Säkerhet går först!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

jag cyklade med in-ears en gång, en åkte ur örat och åkte in ekrarna. sen dess har jag aldrig cyklat med hörlurar i.

Permalänk
Avstängd

Jag cyklar ca 500mil om året, (Cyklar i princip varje dag oavsett årstid) Cyklar ur 1-2 kullager om året på cykelhjulen som ska teoretiskt hålla ~400mil.

Jag har alltid hörlurar på mig, åtsittande on-ears med mjuka omslutande kuddar som stänger ute ljud och håller inne ljud.

Äger ett par Marshall hörlurar.

Innan när jag hade ett par AKG hörlurar som läckte in luft så hade jag på mig en mössa, fungerade sådär..men det är ej att rekommendera vår/sommartid

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag cyklar rätt ofta med mina QC35. Blir nästan alltid en hel del vindbrus. Jag är dock inne på samma spår som @superegg. Jag koncentrerar mig på trafiken så pass mycket att jag knappt hör/tänker på hur det låter, det är mer det att jag väljer att transportera lurarna på huvudet snarare än i väskan.

Permalänk
Medlem

Håller med förra inlägget , livsfarligt att inte ha koll på trafiken runt dig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Kör ni bil utan musik eller med öppna bildörrar för att hålla koll omkring er med öronen i trafiken?

För bilar är riktigt bra ljudisolerade och man har inte så bra sikt..

Cyklister har bra vy över allt, enklare att se över axeln på en cykel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
Dock har man ett bättre personskydd i en bil än på en cykel OM det skulle inträffa något, därav kan det vara motiverat att ha mer kontroll på sin omgivning än i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör ni bil utan musik eller med öppna bildörrar för att hålla koll omkring er med öronen i trafiken?

För bilar är riktigt bra ljudisolerade och man har inte så bra sikt..

Cyklister har bra vy över allt, enklare att se över axeln på en cykel.

Jag kör då inte bil med hörlurar i alla fall.

Sen sitter du bra mycket säkrare i en bil än på en cykel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör ni bil utan musik eller med öppna bildörrar för att hålla koll omkring er med öronen i trafiken?

För bilar är riktigt bra ljudisolerade och man har inte så bra sikt..

Cyklister har bra vy över allt, enklare att se över axeln på en cykel.

Jag har backspeglar på min bil.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör ni bil utan musik eller med öppna bildörrar för att hålla koll omkring er med öronen i trafiken?

För bilar är riktigt bra ljudisolerade och man har inte så bra sikt..

Cyklister har bra vy över allt, enklare att se över axeln på en cykel.

Årets dummaste liknelse. Hoppas du har backspegel iaf.

Permalänk
Medlem

Brukar cykla i Stockholms innerstad med nedan listade "skallbenshörlurar". De läcker extremt mycket ljud men fungerar ganska okej annars, lite meckigt att använda dem & glasögonen & hjälmen samtidigt. Lite för kort batteritid, håller endast ett par timmar men fungerar ypperligt då man hör trafiken & musiken. Bör även notera att på lite högre volymer känner iaf jag av vibrationerna vilket för vissa kanske är obekvämt. Rekommenderas om din hjälm fungerar med hörlurarna och om du inte har något emot att dina medtrafikanter ofrivilligt lyssnar på bra musik..

https://www.inet.se/produkt/6608012/aftershokz-trekz-titanium...

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk

så tråkigt att folk ska börja argumentera om fel saker!
om nu trådskaparen hade önskat få tips om trafiksäkerhet så är jag övertygad om att hen vänt sig till något annat än ett forum som detta.
OT äger ett par Jabra move on-ears som släpper in otroligt mycket ljud när man cyklar.
Skulle tippa på in eller over ears om du vill stänga ute luft tyvärr

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör ni bil utan musik eller med öppna bildörrar för att hålla koll omkring er med öronen i trafiken?

För bilar är riktigt bra ljudisolerade och man har inte så bra sikt..

Cyklister har bra vy över allt, enklare att se över axeln på en cykel.

Med bil håller man ju samma fart som övrig trafik samt att man har bromsljus, blinkers och backspeglar. Men cykel blir man hela tiden omkörd av övrig trafik samt att man saknar bromsljus, blinkers och även backspeglar i de flesta fall. Samt att bilar som kör om en cykel sällan byter fil helt utan plänger sig ofta förbi om det kommer mötande trafik. Att höra att t.ex. en bil ligger bakom eller närmar sig bakifrån är mycket viktigt information för en cyklist. Då vet man att man ska passa sig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Tjena, vet att det förmodligen inte är så smart att cykla med hörlurar på men iallafall så har jag cyklat till jobbet och tillbaka med ett par in-ear lurar och det fungerar utmärkt. Köpte nyligen ett par Sony MDR-1000X bluetoothlurar med brusreducering. Det fungerar inte alls lika bra vid cykling utan de släpper in massvis med luft och det blir en väldigt tråkig upplevelse att lyssna då. Funderar nästan på att skicka tillbaka dem. Är det såhär med alla on-ear/over-ear lurar eller hur fungerar det att cykla med era? Speciellt om ni äger Bose QC35 vore det intressant att höra hur det fungerar.

Värre är det med folk som cyklar och bara tittar i mobilen ingen som helst kontroll av vad som händer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Cykelbana och inte speciellt mycket trafik på vägen till jobbet men förstår hur ni menar. Verkar som att man får leva med att de åker in luft då om man ska använda dom till jobbet..

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siken:

Jag kör då inte bil med hörlurar i alla fall.

Jag kör 20mil om dagen med hörlurar(inear t.om)
Sjukt skönt att slippa höra oljud från vägen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siken:

Jag kör då inte bil med hörlurar i alla fall.

Inga högtalare i bilen? Eller ljudisolerad bil?

Sen sitter du bra mycket säkrare i en bil än på en cykel...

Skrivet av Mellis:

Jag har backspeglar på min bil.

Skrivet av kronwalled:

Årets dummaste liknelse. Hoppas du har backspegel iaf.

Man kan ha backspegel på cykel om man vill.

Skrivet av fantomsmurfen:

Med bil håller man ju samma fart som övrig trafik samt att man har bromsljus, blinkers och backspeglar. Men cykel blir man hela tiden omkörd av övrig trafik samt att man saknar bromsljus, blinkers och även backspeglar i de flesta fall. Samt att bilar som kör om en cykel sällan byter fil helt utan plänger sig ofta förbi om det kommer mötande trafik. Att höra att t.ex. en bil ligger bakom eller närmar sig bakifrån är mycket viktigt information för en cyklist. Då vet man att man ska passa sig.

Cyklar gör man ju på trottoaren, Ska man korsa en väg med bilister..leder man cykeln över vägen väl? Man ska ha i regel, lämna företräde till alla bilister så länge man sitter på cykeln.

Cykel cyklar man inte lika snabbt som med man gör med en bil? Eller ja..extremt sällan man cyklar i 40km/h.

Är man på en extremt trafikerad plats..pausa musiken med handsfree..gå av cykeln och led den.

Bromsljus på en cykel som cyklas 20km/h? Hoppas du inte kör ditt fordon så snabbt att du inte hinner reagera på dessa slöa cyklister?

Det är säkert med att cykla med hörlurar..hur många bilolyckor mot cykelolyckor står det i statistiken? Mer risk att en bilist kör av vägen än vad det är en cyklist med hörlurar blir påkörd..

Jag har faktiskt aldrig läst om någon cyklist med hörlurar blivit påkörd pga hörlurarna?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Värre är det med folk som cyklar och bara tittar i mobilen ingen som helst kontroll av vad som händer.

Ännu värre med bilister som gör samma sak

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

har också ett par mdr 1000x, för mig fungerar det bra att cykla med dom, om man stänger av brusreduceringen. Jag hade lite svårt att få dom att sitta bra i början men efter att ha hittat positionen så kan jag cykla fyratimmarrundor med ljudbok utan några problem.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Audio-Technica ATH50x och dom håller heltätt även vid höga hastigheter i branta nedförsbackar t.ex.

Tyvärr blir världen utanför så totalt tyst och jag känner att jag har för dålig koll så jag tycker inte om att använda dom när jag cyklar.

Jag tycker att upplevelsen borde vara samma med de flesta slutna lurar som sitter åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ännu värre med bilister som gör samma sak

Har dock aldrig hajat vad det är som är så mycket viktigare än verkligheten är det insta eller?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Cyklar gör man ju på trottoaren, Ska man korsa en väg med bilister..leder man cykeln över vägen väl? Man ska ha i regel, lämna företräde till alla bilister så länge man sitter på cykeln.

I stadstrafik kanske ja om det finns en trottoar. I Finland är det dock förbjudet att cykla på trottoarer om man är över 12 år gammal. Finns dock väldigt många vägar utan trottoar där cyklister cyklar om man befinner sig utanför en stadskärna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har ett par Audio-Technica ATH50x och dom håller heltätt även vid höga hastigheter i branta nedförsbackar t.ex.

Tyvärr blir världen utanför så totalt tyst och jag känner att jag har för dålig koll så jag tycker inte om att använda dom när jag cyklar.

Jag tycker att upplevelsen borde vara samma med de flesta slutna lurar som sitter åt?

Håller heltätt? Det kommer alltid bli turbulens, vissa lurar har mer problem med det här än andra. Aktiva lurar har ju också mikrofoner på utsidan och det är väl därför det brukar "brusa" mer med dom i aktivt läge.

Har också cyklat med M50X och inte är dom helt tysta, brusar rätt bra när man får upp lite hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I stadstrafik kanske ja om det finns en trottoar. I Finland är det dock förbjudet att cykla på trottoarer om man är över 12 år gammal. Finns dock väldigt många vägar utan trottoar där cyklister cyklar om man befinner sig utanför en stadskärna.

Ber om ursäkt för att detta är grymt OT men för allas säkerhet vill jag bara informera om vad det gäller ämnet cykla på trottoar i Sverige så är det bara tillåtet för barn under 8 år.

Åter till ämnet nu

Permalänk
Medlem

Bilförare får inte prata i telefon utan handsfree. Cyklister får ha brusreducerande hörlurar.
Inför fängelsestraff för cyklister som överhuvudtaget använder hörlurar asap.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag blir lite bedrövad av att se hur folk ställer upp på att cyklister förväntas få cykla runt med slutna hörlurar utan att få sig ett varnande finger från övriga medborgare som också gärna vill komma helskinnade till och från jobbet.

Cyklister är utsatta på ett helt annat sätt än bilister och är mycket mer oförutsägbara för övriga trafikanter och fotgängare. Här krävs det faktiskt att cyklister tar sig ansvar för sin egen och andras säkerhet. Den här försvarsattityden som jag uppfattar delvis i tråden om hur cyklister kan göra si om bilister gör så är barnslig och oansvarig.

Min allmäna rekommendation om man vill lyssna på något i trafiken är det antingen i nödfall öppna lurar eller en enskild, gärna öppen, in-ear i ena örat. På så sätt tappar man inte alls lika mycket av sin förmåga att fånga upp ljud i sin omgivning. Knappast någon ljudsensation, men att cykla runt med mer nedsatt hörsel är närmast oacceptabelt.

Cyklister är redan hårt åtsatta för att vara stora störningsmoment i städerna och en säkerhetsrisk för alla inblandade. Antingen tar man sitt förnuft till fånga och visar hänsyn och mogenhet i trafiken eller så bjuder man upp till ännu mer restriktiv trafikpolitik i vårt avlånga land.

Skrivet av VadSaDu:

Man kan ha backspegel på cykel om man vill.

Cyklar gör man ju på trottoaren, Ska man korsa en väg med bilister..leder man cykeln över vägen väl? Man ska ha i regel, lämna företräde till alla bilister så länge man sitter på cykeln.

Cykel cyklar man inte lika snabbt som med man gör med en bil? Eller ja..extremt sällan man cyklar i 40km/h.

Är man på en extremt trafikerad plats..pausa musiken med handsfree..gå av cykeln och led den.

Bromsljus på en cykel som cyklas 20km/h? Hoppas du inte kör ditt fordon så snabbt att du inte hinner reagera på dessa slöa cyklister?

Det är säkert med att cykla med hörlurar..hur många bilolyckor mot cykelolyckor står det i statistiken? Mer risk att en bilist kör av vägen än vad det är en cyklist med hörlurar blir påkörd..

Jag har faktiskt aldrig läst om någon cyklist med hörlurar blivit påkörd pga hörlurarna?

Cykla på trottoaren är inte speciellt rekommenderat. Speciellt inte om du samtidigt vill stänga av ett av dina sinnen samtidigt som du paddlar runt på cykeln.

"Det är säkert med att cykla med hörlurar..hur många bilolyckor mot cykelolyckor står det i statistiken? Mer risk att en bilist kör av vägen än vad det är en cyklist med hörlurar blir påkörd.."

Du tänker ju rätt bakvänt vad gäller säkerhet. Dina jämförelser är märkliga och i stort irrelevanta. Det intressanta för att bedöma risk utifrån statistik handlar ju främst om cyklister med slutna hörlurar, öppna hörlurar eller med fullt kapabel hörselförmåga. Risken för att hamna i en bilolycka, oavsett art, kan möjligen vara högre än att hamna i en cykelolycka, oavsett art. Men i så fall också för att det är fler bilar än cyklar i trafiken vid varje givet tillfälle.

"Jag har faktiskt aldrig läst om någon cyklist med hörlurar blivit påkörd pga hörlurarna?"

Hur ska någon rapportera det, tror du? Jag tror ingen journalist eller övrig skribent är märkvärdigt intresserad av den vinkeln; "musiklyssnande cyklist krockar med lastbil" eller "cyklande audiofil krockad medvetslös". Det som en tidningsläsare vill läsa är snarare den kortfattade versionen; att en person skadat sig i en cykelolycka och kanske var i staden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Håller heltätt? Det kommer alltid bli turbulens.

Turbulens var?

Det har varit helt tätt när jag använt dom iaf.

Permalänk
Inaktiv

Moralpanik som vanligt, beroende på var man cyklar behöver man ha olika uppsikt. Cyklar man på en cykelväg där det är ett djupt dike mellan denna vägen, så behöver man ej vara rädd för bilar men det kan komma annat som en stor björn: https://www.youtube.com/watch?v=qxsv1P5Y6Hc

Det finns även balansorgan i varje öra, frågan är hur de påverkas med täta öronsnäckor med hög volym? Jag har inte den blekaste aning utan jag enbart spekulerar.

Jag själv lyssnade på musik på "säkra områden" när jag cyklade, då körde jag med koss the plug och inget sus kom igen. Clas Olsson har idag billiga 99kr hörlurar som också är täta. Sedan visst är ej ljudet det bästa i dem.
Och med "säkra område" så är allt relativt, många har ju dött i år i bussolyckor så inte ens buss är säkert. Med säkra områden syftar jag på cykelvägar där man ej behöver tänka på bilar, men det kan komma björnar, trimmade mopeder och annat skumt.