Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Permalänk
Medlem

Extremt trist att den inte fick ny bildskärm (gärna med stöd för AdobeRGB, eller liknande standarder med större färgomfång), eller OLED.

Sedan klar miss att den inte anammar USB Type C för både laddning och fler portar. Saknar med det även Thunderbold med stöd för tex. externa grafikkort.

Hade de fixar det; jag hade köpt direkt.

Nu; Nej, jag står över (precis som jag tackade nej till senaste MB Pro i höstas, som även den var en stor besvikelse för mig, och faktiskt nerköp på många punkter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Eve V ser allt mer lockande ut nu. Den maskinen har allt Surface Pro saknar plus allt surface pro erbjuder, till en bråkdel av priset.

https://www.indiegogo.com/projects/eve-v-the-first-ever-crowd...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

"Introducing the new Surface Pro

- It's pretty much the same"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja, Iris 640 är betydligt snabbare än HD 620. Kretsarna med Iris har även eDRAM, vilket är positivt för grafikprestandan. Läs mer här.

Inb4: can it run crysis?

OnT:
Finns det några tester av större sajter?
Tänker typ Anandtech och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sex tusen spänn för 8GB DDR3 och 256GB flash.

Wow.

Och femtusen spänn till för ytterligare 512GB flash.

Jösses.

Man får också intel iris grafik i första i5 hoppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Extremt trist att den inte fick ny bildskärm (gärna med stöd för AdobeRGB, eller liknande standarder med större färgomfång), eller OLED.

Sedan klar miss att den inte anammar USB Type C för både laddning och fler portar. Saknar med det även Thunderbold med stöd för tex. externa grafikkort.

Hade de fixar det; jag hade köpt direkt.

Nu; Nej, jag står över (precis som jag tackade nej till senaste MB Pro i höstas, som även den var en stor besvikelse för mig, och faktiskt nerköp på många punkter).

Asus transformer 3 pro har allt du pratar om utom oled och utskrivet adobe rgb.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om nya penna kommer att fungera med min nuvarande SP4? Om så blir det ett köp av den.
Köper förmodligen också det nya tangentbordet om det är så att det fungerar till SP4, vilket jag inte ser någon anledning till att det inte ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Fy för 4GB. Helt absurt att man ska behöva betala mer än 10k och endast få 4GB ram. Mycket besviken

Ja det är anmärkningsvärt. När SP4 släpptes klagade jag och många andra på för lite ram, och dom har fortfarande inte lärt sig. Billigaste 8GB enheten blir Surface Pro Core i5, 8 GB RAM, 256 GB SSD: 1499 euro. Lägg till ca €150 + €100 för tangentbord och penna, för pennan kommer inte med i kartongen. Så räkna med att pröjsa runt 17k sek för enheten, som den är tänkt att användas. I och med att inga större ändringar har gjorts med mått och vikt så är mitt intresse ungefär noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Ja det är anmärkningsvärt. När SP4 släpptes klagade jag och många andra på för lite ram, och dom har fortfarande inte lärt sig. Billigaste 8GB enheten blir Surface Pro Core i5, 8 GB RAM, 256 GB SSD: 1499 euro. Lägg till ca €150 + €100 för tangentbord och penna, för pennan kommer inte med i kartongen. Så räkna med att pröjsa runt 17k sek för enheten, som den är tänkt att användas. I och med att inga större ändringar har gjorts med mått och vikt så är mitt intresse ungefär noll.

Yup. Jag hade faktiskt tänk köpa en surface pro, men med dessa priser blir det ingen pro 5 iaf, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Eve V ser allt mer lockande ut nu. Den maskinen har allt Surface Pro saknar plus allt surface pro erbjuder, till en bråkdel av priset.

https://www.indiegogo.com/projects/eve-v-the-first-ever-crowd...

Verkligen
Jag ser fram emot att få min om en månad 😀
Men den kommer nog kosta lite mer när den väl börjar säljas på allvar i juli. De priserna på indiegogo var bara för förhandsbeställningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att svara på mina tidigare funderingar. Nya pennan och tangentbordet är bakåtkompatibla. Säga vad man vill om priserna för Microsofts premium produkter, det är väldigt trevligt med bakåtkompabilitet och jag ångrar inte för en sekund att jag köpte en SP4 när den kom 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Har den två eller en högtalare, sitter högtalarna under glaset och skjuter ljudet mot användaren eller nedåt? De ger aldrig info om ljud och högtalare position.

Om det är samma som Surface Pro 4 är det en högtalare på vardera sida av skärmen som är riktade framåt. Är en liten skåra i glaset alldeles intill kanten.

Tycker själv det är bra ljud för en Laptop/platta.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag undrar om nya penna kommer att fungera med min nuvarande SP4? Om så blir det ett köp av den.
Köper förmodligen också det nya tangentbordet om det är så att det fungerar till SP4, vilket jag inte ser någon anledning till att det inte ska göra.

Japp det ska fungera utan problem samt "nya" tangentbordet fungerar även med SP 3 också!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Det därför man just nu kan köpa en SP 4 (i7 16GB ram & 512SSD) med tangentbord och penna för 17990kr vilket är riktigt bra pris, jämfört med SP som börjar 24699 kr utan något....

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

För att svara på mina tidigare funderingar. Nya pennan och tangentbordet är bakåtkompatibla. Säga vad man vill om priserna för Microsofts premium produkter, det är väldigt trevligt med bakåtkompabilitet och jag ångrar inte för en sekund att jag köpte en SP4 när den kom 2015.

Hm det jag undrar över är vilka aspekter av pennan som har bakåtkompabilitet. Det verkar som SP4 får tilt functionality, men får vi också lägre latens? Sen har den nya pennan 4096 nivåers tryckkänslighet men vem vet om man märker av sånt...

Och så kostar pennan nån tusing också från Microsoft Store så visst vevar man lite fram och tillbaks när man redan har en fullt fungerande penna

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är att plattan går att förboka i början av juni, men själva tangentbordet får man vänta på att beställa tills juli...

Permalänk
Medlem

@talonmas:
Stora vinsten av en TB3 kontakt är dockningsstationer. Är väldigt skönt att bara ansluta en kabel till enheten, för ström, skärmar, tangentbord, headset, mus, mm. Och att kunna använda samma dockningsstation för olika leverntörers datorer för ett företag, även för hemma är det ju kalas vid tv:n eller den stationära burken hemma ihop med en skärm/usbswitch.

Permalänk
Medlem

Läs här så får ni mer svar än på SC som var ganska tafatta i sin rapportering...

http://www.windowscentral.com/microsoft-surface-pro-5

För er som vill ha USB-C verkar det ev. komma en adapter för laddning och data, men ej eGPU stöd.

http://www.windowscentral.com/why-no-usb-type-c-new-surface-p...

Enda anledningen jag skulle vilja ha USB-C är för eGPU. Önskar de bara gjorde en docka för maskinen med eGPU stöd så man kunde sätta i ett bra grafikkort och sätta i maskinen i dockan när man kom hem för mer desktop prestanda. Men får nog vänta tills nästa pro version.

SP3:an som jag haft sen release är jag fortfarande ruskigt nöjd med, bästa laptop jag köpt och kom undan billigt med när jag köpte den i USA med bättre dollarkurs samt studentrabatt xD, woup woup!

Permalänk
Medlem

För lite nytt för att motovera ett köp. Har sp2 i5/8/256 idag.

Aja. SP6 får man väl hoppas på då
Om inte SP4 reas ut bra. Men det känns lite tvek när SP3 aldrig reades ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

För lite nytt för att motovera ett köp. Har sp2 i5/8/256 idag.

Aja. SP6 får man väl hoppas på då
Om inte SP4 reas ut bra. Men det känns lite tvek när SP3 aldrig reades ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. Har SP2 i5/8/512 idag privat (tillsammans med lite andra maskiner). Fortfarande helt OK för mitt användningsområde.

Hade dock senaste halvåret kikateoch sett fram emot en ny konsultdator från arbetsgivaren, och tycker både Apple och Microsoft gjort mig lite besviken med deras senaste Pro-releaser (annars ett stort fan av många av både Apples och Microsofts produkter).

Skall fundera på HP, Dell eller Asus (som ny jobbdator).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Har den två eller en högtalare, sitter högtalarna under glaset och skjuter ljudet mot användaren eller nedåt? De ger aldrig info om ljud och högtalare position.

Det är 2st framåtriktade högtalare.

Förövrigt så är det ju en hel del nyheter men eftersom det är Microsoft så ska det såklart klagas.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är 2st framåtriktade högtalare.

Förövrigt så är det ju en hel del nyheter men eftersom det är Microsoft så ska det såklart klagas.

Jag klagar inte. För mig är det en deal breaker om högtalarna inte är framåtriktade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Jag klagar inte. För mig är det en deal breaker om högtalarna inte är framåtriktade.

Den delen var inte riktad till dig.
Kollade förövrigt på videon som lagts upp där Surface pro presenteras. Verkar som att dom förbättrat ljudet ytterligare så jag tror du blir nöjd.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Saknad USB C / TB3 port tar fokus från saknad Bluetooth 5!

Hallå!

Är som många andra lite överraskad och besviken över att det inte finns någon USB C / TB3 port på denna.
Jag tror att standarden för ström över USB C kommer att sätta sig bra de kommande året/åren och MS
hade kunnat vara en stor aktör som skulle ha kunnat driva på denna utveckling (precis som Apple hade
kunnat om de valt att göra sina Macbook USB C laddare kompatibla med standarden upp till 100w).
Kan endast delvis köpa de argument som MS framfört för att motivera sitt val.

Något som jag däremot tycker är väldigt konstigt är att inte Bluetooth 5 finns i dessa maskiner!
Borde väl vara en självklarhet 2017 i denna lineup, eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har inte så bra koll på BT5. Vad är nyheterna och skillnaderna där?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte så bra koll på BT5. Vad är nyheterna och skillnaderna där?

Framförallt betydligt längre räckvidd och möjlighet att ansluta till två ljudenheter samtidigt t.ex. 2st Bluetooth-högtalare och spela musik ur båda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Kommer SP4 typecover att funka till Surface pro?, 600 spänn för alcantara känns sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomen:

Kommer SP4 typecover att funka till Surface pro?, 600 spänn för alcantara känns sådär

Ja.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på större förbättringar för pennan och vettigare prissättning, då hade den kunnat bli ett alternativ till iPad Pro 2 som jag väntar på.

Reklamfilmen var ju annars äckligt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hade hoppats på större förbättringar för pennan och vettigare prissättning, då hade den kunnat bli ett alternativ till iPad Pro 2 som jag väntar på.

Reklamfilmen var ju annars äckligt snygg.

Det var ju stora förbättringar vad det gäller pennan?
Och att ens Jämföra IOS med Windows 10?
Ett mobilt os mot ett fullstort?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023