Permalänk
Medlem

Gammal öl?

Jag var och spelade biljard på ett sunkigt biljardhak på söder igår och självklart skulle det drickas öl(fatöl). När jag smakar på ölen tycker jag den smakar konstigt och luktar man på den så luktar den som rutten sallad (Har jobbat i gatukök, så jag vet hur rutten sallad luktar:))

Efter mkt tvekan och smuttande går jag ändå tillbaka o klagar på ölen. Han i baren säger att dom har haft stängt några dagar och att det kan bli så ibland.

Så nu undrar jag lite om hållbarheten på fatöl och om den även beror på om man tappar öl dagligen från fatet. Kanske ngn som har jobbat i en bar eller ngn med liknande erfarenheter.

EDIT: Var falcon export vilket jag inte dricker så ofta.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Det finns ju 2 olika sorters tunnor, dom med och utan co2 (koldioxid). Dom med håller inte så bra, brukar varje midsommar köpa hem ett par 5 liters kegs från lidl, men man brukar alltid få tvinga i sig dom sista på kvällen då de börjat smaka skit när folk har varit o smuttat på dem lite ibland.

Dom utan håller mycket längre typ flera veckor, man måste ju självklart tilsätta co2 senare annars smakar de inte så gott.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Avstängd

Fördelar med LIDL i finland, där har ni kegs.. vi har inte det

Gött med dom ölen

Hur som helst = Yep, öl som stått still längre smakar och luktar illa, även i kegs och "fat" som i barer.. men barer ska rensa slangarna/pumpar/tappen efter stängning varje kväll, jag skulle undvika den baren om jag inte vill ha magsjuka.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

men när ett fat är öppet, hur länge håller det sig då ungefär?

blir till att dricka flasköl om man kommer dit igen...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Vanliga ölburkar med utgånget datum.. hur långt efter utgånget datum kan dom tros vara drickbara utan att smaka dåligt, för det lär ju inte bli som med mjölk som är gammal?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Lånar tråden lite...

Vanliga ölburkar med utgånget datum.. hur långt efter utgånget datum kan dom tros vara drickbara utan att smaka dåligt, för det lär ju inte bli som med mjölk som är gammal?

Vet inte om burkar är annorlunda men jag har druckit flasköl som var någon vecka gammal och det var inget som helst fel på den

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Vet inte om burkar är annorlunda men jag har druckit flasköl som var någon vecka gammal och det var inget som helst fel på den

Jo, men burk och flasköl kan man ju tänka sig har rätt mkt längre "bäst före" än vad som står på med tanke på att förpackningen är helt försluten.

plus att dom har väl typ iaf etthalvårs bäst före och då är några veckor inte så mkt i sammanhanget.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Avstängd

Har inte haft några dåliga erfarenheter av utgången öl, så länge det är inte är öppnat och varit det länge.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

jag och en kompis lurade i 2 andra personer 7 år gammal tysk öl.. hehe.. de drack den som den var nytappad..

plus något går gammal jegermister.. den gick vist ner där utan klagomål:D

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Det finns ju 2 olika sorters tunnor, dom med och utan co2 (koldioxid). Dom med håller inte så bra, brukar varje midsommar köpa hem ett par 5 liters kegs från lidl, men man brukar alltid få tvinga i sig dom sista på kvällen då de börjat smaka skit när folk har varit o smuttat på dem lite ibland.

Dom utan håller mycket längre typ flera veckor, man måste ju självklart tilsätta co2 senare annars smakar de inte så gott.

Används verkligen dom med co2 på pubbar? trodde det bara var för folk att ha hemma.

Vad jag vet så måste man stå och spola ut gammal öl som blivit kvar i slangen (som går mellan tunnan och tappen) när man öppnar och stänger baren, kan det vara sån öl dom hält upp åt dig?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Vad jag vet så måste man stå och spola ut gammal öl som blivit kvar i slangen (som går mellan tunnan och tappen) när man öppnar och stänger baren, kan det vara sån öl dom hält upp åt dig?

Låter väldigt troligt. och då om dom har haft stängt några dagar så gör väl det att den verkligen smakar ruttet.

Man är ju ingen finsmakare och har väl säkert ibland fått som varit halvbra, men denna var fan inte drickbar...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fördelar med LIDL i finland, där har ni kegs.. vi har inte det

Gött med dom ölen

Hur som helst = Yep, öl som stått still längre smakar och luktar illa, även i kegs och "fat" som i barer.. men barer ska rensa slangarna/pumpar/tappen efter stängning varje kväll, jag skulle undvika den baren om jag inte vill ha magsjuka.

Har ni inga kegs/tunnor/fat på Systemet? Borde väl inte vara några problem att få tag på... vet att Alko brukar ha ett par olika sorters öl på fat.

För övrigt är hur bra/dåligt öl är bara en fråga om klockslag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Har ni inga kegs/tunnor/fat på Systemet? Borde väl inte vara några problem att få tag på... vet att Alko brukar ha ett par olika sorters öl på fat.

För övrigt är hur bra/dåligt öl är bara en fråga om klockslag.

Jo systemet har nog det, ska nog uppdatera mig med systemets lager snart.. länge sen sist.

Men föredrar öl i tunna, smakar lite bättre av någon anledning.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo systemet har nog det, ska nog uppdatera mig med systemets lager snart.. länge sen sist.

Men föredrar öl i tunna, smakar lite bättre av någon anledning.

Nja, det är inte alltid så enkelt som att öl är bättre i tunna. Vissa öl (t.ex. Newcastle Brown) gör sig absolut bäst på flaska och tappar lite av sin smak i burk eller tunna alternativt får färgad smak. Sen är det ju mycket på vad man föredrar också.

Själv har jag också en Dog in the Fog på hyllan från en resa till Polen. Jag funderar lite på att dricka den nu (bäst före: 27.8.08) innan den blir för dålig. Fast, jag vill kanske ha den på hyllan som den är... som minne, liksom.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Har hört att ett vanligt fat på krogen som är öppnat håller någon vecka men öl är väl en färskvara om jag inte minns helt fel, åtminstone större delen av öl sorterna. Öl som blir stående oxiderar och surnar till vilket ger den en ganska otrevlig smak.

Har en kompis som jobbar som bartender och dom undviker att ha ett fat öppnat i 1 vecka utan att det tappas något ifrån det, sen när dom öppnar brukar han tappa ur en 4-5 glas som dom slänger för att det skall spola ur slangar och kran ordentligt.

Dock skulle jag inte orka klaga på ölen där när den bara kostar runt 30 kr för en stor stark samtidigt som dom spelar den bästa musiken där och har riktigt grymma liveband.

Hårdrocks pubar is the shit!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Oöppnad håller dom länge,men väl öppnade bör man tömma dom under en vecka, beror lite på vad är för öl.
Oftast brukar det vara det i slangarna som blir dåligt men det brukar en vettig bartender tömma ut innan han serverar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god ...

Dock skulle jag inte orka klaga på ölen där när den bara kostar runt 30 kr för en stor stark samtidigt som dom spelar den bästa musiken där och har riktigt grymma liveband.

Hårdrocks pubar is the shit!

Mvh,
Viper@God

Låter som Backstage (om Trolhättan stämmer enligt din placering)

Jag tror jag häller ut dom burkar jag har som är gamla..... bättre o köpa nya

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Det är nog bara slangarna som är sktiga, inte ovanligt att fatölen smakar skit ibland på krogarna p.g.a för dålig rengöring. Därför köper jag alltid flaska så jag slipper bli sådär grymt besviken som man blir när ens stora fina öl är odrickbar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om ni serveras en öl som inte smakar som den ska gå tillbaka med den direkt och säg att den inte smakar som den ska.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Öppnar denna tråden igen!

Har ett flak burköl som står i källaren på en mörk plats där det är ca 15 grader på sommaren och 5-10 grader på vintern. Ölen gick ut för 1 år sedan, går den att dricka? Jag öppnade precis en och testade, smakar okej men frågan är om man vågar dricka resten? Vill inte ligga och spy i flera dagar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Baxtex:

Öppnar denna tråden igen!

Har ett flak burköl som står i källaren på en mörk plats där det är ca 15 grader på sommaren och 5-10 grader på vintern. Ölen gick ut för 1 år sedan, går den att dricka? Jag öppnade precis en och testade, smakar okej men frågan är om man vågar dricka resten? Vill inte ligga och spy i flera dagar

Har en vän till mig i nya zeeland som brygger sin egna öl. Frågade honom om hur öl håller sig eftersom pappa har öl från kanada som är 10 år gammal. Han berättade att så länge ölen hålls sval och i mörker så kan den hålla väldigt länge. Hans kompis hade hittat en öl som var var minst 6-8 år gammal och den var inga problem med att dricka.

Personligen tycker jag mycket mer om flasköl, burköl får lite metallsmak.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: Smakar den ok så är det inget fel på den. Så är det med all mat och dryck, även om bäst före gått ut så är det inget fel på det om det smakar som det ska.
Skål på dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zany:

Jag var och spelade biljard på ett sunkigt biljardhak på söder igår och självklart skulle det drickas öl(fatöl). När jag smakar på ölen tycker jag den smakar konstigt och luktar man på den så luktar den som rutten sallad (Har jobbat i gatukök, så jag vet hur rutten sallad luktar:))

Efter mkt tvekan och smuttande går jag ändå tillbaka o klagar på ölen. Han i baren säger att dom har haft stängt några dagar och att det kan bli så ibland.

Så nu undrar jag lite om hållbarheten på fatöl och om den även beror på om man tappar öl dagligen från fatet. Kanske ngn som har jobbat i en bar eller ngn med liknande erfarenheter.

EDIT: Var falcon export vilket jag inte dricker så ofta.

1. Man måste tappa ut en del och kasta när tappen stått en stund.
2. Öl kan bli för gammal. Pratar vi burk/flaska så förändras smaker och man kan få fällningar. Normalt så kan öl hålla långt efter bäst före. Speciellt om den förvaras mörkt och kallt. Öl som är gammal är normalt sett aldrig farlig att förtära.
3. Vissa välbryggda öl tål lagring. Falcon gammelbrygd är/var en av dessa t.ex. Finns troligtvis små volymer kvar av dessa i Falkenberg för speciella tillfällen...?

Permalänk

@Baxtex: Regeln med de flesta livsmedel är väl att om smakar det som det ska och inte luktar lustigt ska det gå att konsumera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

1. Man måste tappa ut en del och kasta när tappen stått en stund.
2. Öl kan bli för gammal. Pratar vi burk/flaska så förändras smaker och man kan få fällningar. Normalt så kan öl hålla långt efter bäst före. Speciellt om den förvaras mörkt och kallt. Öl som är gammal är normalt sett aldrig farlig att förtära.
3. Vissa välbryggda öl tål lagring. Falcon gammelbrygd är/var en av dessa t.ex. Finns troligtvis små volymer kvar av dessa i Falkenberg för speciella tillfällen...?

Personen du citerar har inte varit online på 8 år, bara så du vet ifall du förväntar dig ett svar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

''Om baren har haft stängt några dagar utan att skölja ledningarna kan ölen smaka dåligt när man öppnar igen, och om ledningarna inte är kylda hela vägen så blir det ännu värre'' - Farsan 52 år som jobbat i restaurangbranschen hela livet.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Många verkar blanda ihop bäst före med sista förbrukningsdag.
Bäst före är att det ska smaka/vara likadant fram till det datumet och inte att det slutar vara ätbart.

Permalänk
Medlem

Om den smakar ok så är det nog bara att dricka. Bäst före datumet är nog mest för eventuella smakförändringar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

''Om baren har haft stängt några dagar utan att skölja ledningarna kan ölen smaka dåligt när man öppnar igen, och om ledningarna inte är kylda hela vägen så blir det ännu värre'' - Farsan 52 år som jobbat i restaurangbranschen hela livet.

När man glömmer att läsa datum då inläggen gjordes...

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Baxtex: Smakar den ok så är det inget fel på den. Så är det med all mat och dryck, även om bäst före gått ut så är det inget fel på det om det smakar som det ska.
Skål på dig.

För generellt antagande, jag gissar att du aldrig har ätit gamla skaldjur tex? Om det är i en rätt kan det smaka helt normalt men man får mycket mer än vad man frågade efter. Gäller mer än gamla skaldjur. Säger inte att öl nödvändigtvis är i gruppen då det innehåller etanol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.