High end komponenter för 20.000:- . Vad är att föredra?

Permalänk

High end komponenter för 20.000:- . Vad är att föredra?

Tjena

Jag har nu bestämt mig för att investera MAX 20.000:- i min ''burk'' som har varit en trogen tjänare under närmare 5 år. I skrivande stund sitter jag på följande komponenter:

*Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz
*16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz
*ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155)
*2047MB NVIDIA GeForce GTX 680
*111GB Corsair Force GT ATA Device (SSD)
*931GB Western Digital WDC WD1002FAEX-00Z3A0 (SATA)
*850W NÄTAGG
*ASUS Xonar Essence STX Audio Device
*VATTENKYLNING

Tanken är att byta ut följande komponenter:

*MODERKORT
*GRAFIKKORT
*RAMMINNE
*HÅRDDISK SSD
*PROCESSOR

Har någon möjligtvis några råd inför denna investering?

Vore väldigt tacksam för svar

Tack på förhand

MVH

//Dennis

Raderat skrik/caps i rubriken /mod
Permalänk
Medlem

Finns två vägar att gå, i7 eller Ryzen, och du blir nöjd med båda så vilken du väljer är upp till dig. Många kärnor vs höga frekvenser

i7 7700k
NH-D15
Prime Z270-A
16GB G.Skill Trident Z 3600MHz
850 Evo 500GB för spel
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition

Ryzen 1700 eller 1700x + kylare
Prime X370-A
16GB G.Skill Trident Z 3600MHz
850 Evo 500GB för spel
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hade jag varit i din sits så hade jag bara investerat i ett 1080Ti, mer SSD, nytt nätaggregat och sedan en ordentlig g-sync+ips skärm för ~8-10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör som mig, uppgraderat Grafikkortet, slängt in en extra SSD sen jag byggde datorn för 5 år sen och så kan man spela allt nytt på högsta grafiken igen, har också investerat i en 1440p skärm och lite kringutrustning också sen dess.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Finns två vägar att gå, i7 eller Ryzen, och du blir nöjd med båda så vilken du väljer är upp till dig. Många kärnor vs höga frekvenser

i7 7700k
NH-D15
Prime Z270-A
16GB G.Skill Trident Z 3600MHz
850 Evo 500GB för spel
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition

Ryzen 1700 eller 1700x + kylare
Prime X370-A
16GB G.Skill Trident Z 3600MHz
850 Evo 500GB för spel
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition

Jag ska vara helt ärlig med att säga att jag är i en ålder där jag har pengar över men ingen kunskap gällande kärnor och frekvenser:) Föredelar & nackdelar om du jämför i7 ochjh Ryzen? Vad tycker du personligen?

Är tacksam för hjälpen.

Permalänk

Tack för svar!

Helt ärligt så används datorn endast för spel. I skrivande stund spelar jag inte alls några avancerade spel förutom BF1 möjligtvis? Jag vill kunna spela de senaste spelen på HÖG(Helst högsta grafik) om möjligt. I ärlighets namn så vet jag att jag investerar lite för ''mycket'' pengar med tanke på vad den ska användas till.

Mvh

Dennis

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra på för skärm - skärmupplösning?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hade jag varit i din sits så hade jag bara investerat i ett 1080Ti, mer SSD, nytt nätaggregat och sedan en ordentlig g-sync+ips skärm för ~8-10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar. Är mitt 850W (Silver power) klent? Idag spelar jag på en https://www.komplett.se/product/895819/gaming/skarmar-tillbeh....

Blir det stor skillnad med skärmen du anger?

Mvh

Dennis

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Vad ska du köra på för skärm - skärmupplösning?

Tjena

https://www.komplett.se/product/895819/gaming/skarmar-tillbeh...

Upplösning 1920 X 1080

Mvh

Dennis

Permalänk
Medlem

Köp en Ryzen 1700X och två 1080Ti om du vill spendera hela slanten.
Annars kan du komma undan mycket billigare om du skall spela spel i 1080 på en skärm. Ditt 850W nätaggregat borde räcka lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolicmeister:

Kör du den upplösningen så behåll datorn du har och köpt ett begagnat 980 Ti eller 1080 så har du en dator för några framåt...

Ska du köpa nytt med 1080 Ti ska du spela 1440P eller högre upplösning, annars är det ingen vits

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Prime X370-A

Varför ett utav de sämsta X370 korten? Till och med Asus själva har bättre X370 kort för samma eller lägre pris. (Exempelvis Prime X370-PRO.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att din största uppgradering
kanske vore en bättre skärm.
Den du har är inte dålig, med 144Hz.
Men dels borde du med dina high End ambitioner gå upp till 2560x1440
och dels köpa en sån skärm med G-Sync för Nvidia grafikkort.

För du ska väl satsa på ett nytt Nvidia Geforce-kort?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Kör du den upplösningen så behåll datorn du har och köpt ett begagnat 980 Ti eller 1080 så har du en dator för några framåt...

Ska du köpa nytt med 1080 Ti ska du spela 1440P eller högre upplösning, annars är det ingen vits

Tack för svar!

Då ska jag alltså ha en skärm som klarar 1440P? Den jag har idag klarar inte det? Jag är nog lite inne på att köpa ett nytt grafikkort om jag ska vara ärlig.

Tacksam för svar , ni är guld värda.

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Jag håller med om att din största uppgradering
kanske vore en bättre skärm.
Den du har är inte dålig, med 144Hz.
Men dels borde du med dina high End ambitioner gå upp till 2560x1440
och dels köpa en sån skärm med G-Sync för Nvidia grafikkort.

För du ska väl satsa på ett nytt Nvidia Geforce-kort?

Jag som trodde att min lilla 144Hz skulle räcka till men icke sa nicke:) Har du någon skärm att rekommendera? Gällande grafikkort så vet jag i ärlighetens namn inte vad jag ska satsa på. Är helt okunnig i detta men råkar ha lite pengar över:) Datorn är min frizon när jag inte sitter på företaget och knegar ''ihjäl'' mig.

Mvh

Dennis

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Varför ett utav de sämsta X370 korten? Till och med Asus själva har bättre X370 kort för samma eller lägre pris. (Exempelvis Prime X370-PRO.)

Har du något annat att rekommendera?

Tack på förhand

Mvh

Dennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolicmeister:

Tack för svar!

Helt ärligt så används datorn endast för spel. I skrivande stund spelar jag inte alls några avancerade spel förutom BF1 möjligtvis? Jag vill kunna spela de senaste spelen på HÖG(Helst högsta grafik) om möjligt. I ärlighets namn så vet jag att jag investerar lite för ''mycket'' pengar med tanke på vad den ska användas till.

Mvh

Dennis

I sådant fall hade jag i din sits köpt en ny SSD, ett 1080Ti och sedan sparat överblivna pengar alternativt köpt en schysst skärm med G-Sync. Finns ingen anledning att byta ut din processor då den kommer lira spel fullt godkänt de närmaste åren ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolicmeister:

Jag som trodde att min lilla 144Hz skulle räcka till men icke sa nicke:) Har du någon skärm att rekommendera? Gällande grafikkort så vet jag i ärlighetens namn inte vad jag ska satsa på. Är helt okunnig i detta men råkar ha lite pengar över:) Datorn är min frizon när jag inte sitter på företaget och knegar ''ihjäl'' mig.

Mvh

Dennis

Det var nån som rekommenderade 2560x1440, samt G-Sync + IPS.
Den här har allt det: https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...
För närvarande prissänkt också.
Givetvis även 144Hz.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag håller med om att din största uppgradering
kanske vore en bättre skärm.
Den du har är inte dålig, med 144Hz.
Men dels borde du med dina high End ambitioner gå upp till 2560x1440
och dels köpa en sån skärm med G-Sync för Nvidia grafikkort.

För du ska väl satsa på ett nytt Nvidia Geforce-kort?

Finns ju inga nya AMD kort i lager just nu ändå pga mining så Geforce är väl det lätta valet. Sen har de ju i vart fall inget som kan mäta sig med 1070 o uppåt förrän eventuellt efter Vega faktiskt kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolicmeister:

Jag ska vara helt ärlig med att säga att jag är i en ålder där jag har pengar över men ingen kunskap gällande kärnor och frekvenser:) Föredelar & nackdelar om du jämför i7 ochjh Ryzen? Vad tycker du personligen?

Är tacksam för hjälpen.

Spel som MÅSTE rulla i 130 istället för 120 gps IDAG, en 7700K.
120 istället för 130 fps är ok och du tänker ha maskinen ett tag och vill att den är relevant ett par år. En Ryzen med 8 kärnor. Helt ok prestanda idag och kommer bara utnyttjas bättre med tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

I sådant fall hade jag i din sits köpt en ny SSD, ett 1080Ti och sedan sparat överblivna pengar alternativt köpt en schysst skärm med G-Sync. Finns ingen anledning att byta ut din processor då den kommer lira spel fullt godkänt de närmaste åren ändå.

Kanon. Jag ska ta mig en rejäl funderare. Skärm verkar vara viktigare än jag trodde:)

Mvh

Dennis

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Det var nån som rekommenderade 2560x1440, samt G-Sync + IPS.
Den här har allt det: https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...
För närvarande prissänkt också.
Givetvis även 144Hz.

Ska ta mig en rejäl titt på den skärmen:) Tack för infon.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Spel som MÅSTE rulla i 130 istället för 120 gps IDAG, en 7700K.
120 istället för 130 fps är ok och du tänker ha maskinen ett tag och vill att den är relevant ett par år. En Ryzen med 8 kärnor. Helt ok prestanda idag och kommer bara utnyttjas bättre med tiden.

Tackar för den infon:)

Permalänk
Medlem

Om du behåller CPU i7 3770K, så kan du utan tvekan överklocka om det behövs.
Jag kör min 3770K på 4.2GHz, istället för 3.5GHz.
Nån kunnig kan ju hjälpa dig med det.
Vattenkylningen ger ett utmärkt utgångsläge för överklockning.

I och med det behåller du moderkort och RAM minne också.

Vad som återstår av din lista är då:
- En bra SSD, säg 250GB. Eller till och med 500GB?
- Grafikkort GTX 1070 eller kanske GTX 1080.
- En ännu bättre skärm.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@Bolicmeister: 850W bör räcka med god marginal så länge du inte har dubbla grafikkort och överklockar

Jag själv tycker att det är mycket behagligare färger i min primära skärm än i min sekundära, G-synk (och rimligtvis även FreeSync) gör sjukt mycket för spelupplevelsen då man pendlar mellan typ 80 och 130 FPS. De gånger G-synk har stängts av har jag ju börjat fundera vad som får datorn att lagga

Personligen tycker inte jag att det är tillräckligt stor förbättring från den CPU du har jämfört mot nya. Dels i pengar men även det jobb det ändå kräver att byta CPU.

EDIT

Om du inte har överklockat tycker jag du borde börja där. Är rätt enkelt och så länge man inte sätter spänningen väldigt högt ska det inte vara någon fara

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolicmeister:

Har du något annat att rekommendera?

Tack på förhand

Mvh

Dennis

Som sagt, Prime X370-A är ett utav de sämsta X370 moderkorten så inte så i princip vad som helst är bättre. Har inte grävt mig ner i X370 moderkort så har inte super koll på alla moderkort men kan ge en kort sammanfattning på vad jag vet.

Overall bästa moderkortet, men dyrt: ASRock X370 Taichi
Bara bättre Asus kort än Prime X370-A för samma pris: Prime X370-Pro

Med det sagt så har i princip alla tillverkare intressanta kort i alla prisklasser. Vad jag har hört så ska Asus vara väldigt sega på att få ut nya BIOS (ny AGESA) uppdateringar för alla AM4 moderkort så man kanske ska undvika dem. För en rekommendation så behövs egentligen en prisklass. Är det bara lägsta möjliga för ett bra kort så är det väl något av följande utan ordning:

  • MSI X370 Gaming Plus/SLI Plus (såvitt jag kan se samma kort med olika utseenden och pris, SLI plus är dyrare än vad jag skulle sätta in i denna prisgruppen men nämner den ändå då det är i princip samma kort.)

  • Asus Prime X370-Pro

Gigabyte's X370 K3 kort är inte så intressant. Bättre än Prime X370-A men det är dessvärre ingen större bedrift, dem har däremot intressanta kort i lite dyrare prisklass. Har däremot bara kollat på ATX moderkort nu, du kanske vill ha mATX vad vet jag. ASRock kliver först in i några hundralappar högre. Biostar har samma problem som Gigabyte.

Notera däremot att jag inte kollat runt så mycket och dem två(/tre) korten är lägsta möjliga för bra. Du får ett helt annat utbud för 100-300kr mer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.