expert/proffs hjälp behövs. Bra dator runt 30 tusen kr

Permalänk

expert/proffs hjälp behövs. Bra dator runt 30 tusen kr

Hej. Som rubriken lyder så är jag i behov av hjälp och plocka ihop en datorn runt 30tusen som jag lagt som ett tak för prislappen. Hamnar prislappen lång under gör absolut ingenting!
Har nu själv forskat och plockat ihop en speldator som jag vill skall klara av det mesta ett bra tag framöver.
Har hittat denna setup. Skulle gärna vilja ha lite synpunker om det är något jag bör lägga till eller byta ut.
Alla adekvata tips/råd är välkomna

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10458072/

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Oj här finns det en hel del synpunkter, behöver du verkligen en brännare?
Behöver du de moderkortet överhuvudet taget?

Mitt tips är att köra på x99 alt x299 om du ska köra i den prisklassen.
och även satsa på SSD istället för en mekanisk hårddisk.
Även ljudkort känns väl lite små dumt.

PS: för jag menar min setup som jag köpte för drygt 1.5 år sen för 20k känns nästan bättre än det där.

Permalänk

@Nombah: Tack för ditt svar. Därför jag vänder mig till detta forum för att vår hjälp med att bygga en speldator som klarar av det mesta ett bra tag framöver. Vad för ändringar skulle göras enligt dig för att får en bra endgame dator? Sen om det blir billigare än min budget är ju bara ett plus.

Permalänk
Medlem

Hade personligen kört på ett x299 system för dem pengarna, hade inte heller tagit 32gb minne då det inte behövs om det är en ren spelburk. Sen får du se över om du verkligen behöver ett ljudkort och brännare samt om du inte ska en ssd, tycker det är obligatoriskt år 2017, speciellt i en burk för 30k.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilhimself021:

Hej. Som rubriken lyder så är jag i behov av hjälp och plocka ihop en datorn runt 30tusen.
Har nu själv forskat och plockat ihop en speldator som jag vill skall klara av det mesta ett bra tag framöver.
Har hittat denna setup. Skulle gärna vilja ha lite synpunker om det är något jag bör lägga till eller byta ut.
Alla adekvata tips/råd är välkomna

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10458072/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10458072/

Tack på förhand.

1: 1000W Nätagg för den setup du visar är overkill med åtminstone 300W (och då är jag konservativ). Testa den här så kommer du säkert fram till något bättre: https://outervision.com/power-supply-calculator
2: Dumpa allt det står "MSI" på, de kan absolut göra bra grejer, men returfrekvensen på deras prylar är så mycket högre än de flesta andra tillverkare att det är helt enkelt inte värt risken. Detta är fakta jag fått direkt från folk som jobbar på några av de största återförsäljarna av datorkomponenter i Sverige, men du gör naturligtvis vad du vill med det.Välj motsvarande från ASUS/Gigabyte/EVGA/Annan premium-tillverkare, ligger du på en budget på 30 lakan så tar man helt enkelt inte en sådan risk.
3: Moderkort för 6k i en spelburk känns väldigt overkill, nöj dig någonstans kring 2,5-3,5 istället och antingen spara pengarna eller lägg dem på ett grafikkort till..
4: SSD, att köra utan är nästan kriminellt på den här budgetnivån.
Sen skulle nog jag överväga att gå upp till 2011-socket för den prisklassen och ev. dumpa ljudkortet (är du audiofil på riktigt så titta på en extern DAC istället, ex. Dac Magic Plus från cambridge eller dess konkurrenters motsvarigheter för bästa möjliga ljudkvalité).

Lycka till!

Lade till punkt 3&4
Permalänk

@AtreX: Tack för ditt svar.
1) Okey ska ta och tänka om med val av nätagg.
2) vad menar du med retur? Är inte såpass påläst. Val har jag gjort från denna artikel http://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fra...
3) val av moderkort tog jag enbart bara för att kunna hålla mig till ett kort och byta tillbehören runomkring kortet när det behövs. Det är kanske något jag får ta och tänka om också.
4) SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilhimself021:

@AtreX: Tack för ditt svar.
1) Okey ska ta och tänka om med val av nätagg.
2) vad menar du med retur? Är inte såpass påläst. Val har jag gjort från denna artikel http://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fra...
3) val av moderkort tog jag enbart bara för att kunna hålla mig till ett kort och byta tillbehören runomkring kortet när det behövs. Det är kanske något jag får ta och tänka om också.
4) SSD?

2) Retur, att man får skicka tillbaka trasiga saker för utbyte eller reparation. Jag har personligen ingen erfarenhet av just MSI, då jag mest kör ASUS eller ASRock hemma, men det är möjligt att just MSI har lite högre felstatistik än andra märken, jag vet inte.

3) Det moderkortet lät i dyraste laget ja, kolla på vilka portar du behöver (antal USB3 och sånt t.ex.) och se om det inte finns något billigare runt 2000kr eller kanske lägre t.o.m.

Det står ju dessutom "(krävs separat vattenkylning)", så man måste ha ett vattenkylningssystem att koppla in till det moderkortet.

4) Solid State Drive. Stora flashminnen som lagring istället för snurrande skivor som det är i en hårddisk. Mycket snabbare, men inte lika mycket lagringsplats per krona. Man brukar ha åtminstone operativsystemet och program på en sån och spel, filmer, bilder mm. på en större, vanlig hårddisk. Vissa spel hjälps väldigt mycket av att ligga på SSD dock, som t.ex. World of Warcraft och andra MMOs.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle: Tack för ditt svar. Hur skulle en bra endgame dator som går att modifiera med tiden som ser bra ut i dina ögon om du får och en maxprislapp på 30!? Datorn skall bara användas till spel.

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar folk X99 eller X299 när han skriver "gärna billigare"..?

* Billigare moderkort, börja med att sålla på prisjakt. Vad behöver du?
(Jag brukar välja Asus eller EVGA, sedan Intel nätverkskort, sedan inget WiFi eller Bluetooth men det är fritt val).
* Såg någon rekommendera Refine C istället. Nyare och bättre men jag vet inte varför.
* Som sagt, behöver du brännare? Kanske en extern om du behöver ibland?
* Varför det ljudkortet? Om du vill ha bättre ljud är en extern DAC nog den största förbättringen.
* Ingen SSD?
* Klenare nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Framförallt lagringen skulle jag ha tänkt annorlunda,typ ssd 256-512 gb till operativet och ev något spel sedan en "vanlig" hd på 2 tb för volymlagring. Sedan detta med ljudkort,då dom flesta premiumtillverkare av moderkort har riktigt potenta kretsar för ljud redan ,då blir ju ljudkort lite kaka på kaka? Ram lägg dig på 16 gb fördelat på två stickor ,så har du ju plats över för ev senare behov?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

@evilhimself021:

Personligen hade jag kikat på AMD Ryzen 1600 och uppåt, även om i7-7700K är snabbare i de flesta spel, eftersom jag hellre har lite sämre spelprestanda som kanske inte ens märks för att grafikkortet begränsar i många spel och får extra kärnor som hjälper till när man ska göra annat. Men det beror på ju på hur man ska använda datorn.

Jag sitter dock med en gammal 6-kärning AMD 1090T på 3,6GHz, med tre skärmar hemma och har ofta igång två spel samtidigt på varsin skärm, typ Hearthstone och World of Warcraft och så browser eller film på den tredje. Så för min del känns det ju som att fler lite slöare kärnor funkar bättre än få starka. (När jag köpte stod valet mellan denna och en i5 2500k med 4 kärnor).

Men det finns ju argument för bägge och jag har inte köpt ny dator på ett par år nu, så någon som har lite bättre koll på nyare system hoppar säkert in i tråden och hjälper till med exakta komponenter. Jag kan bara ge dig lite tips för att hitta rätt själv.

Som andra redan sagt så räcker det med 750W nätaggregat eller kanske 650W till och med, jag kör 620W på min.

Bluray-brännare behövs ju bara om du vet att du ska ta backup på filmer/bilder/musik m.m. som är såpass stora att de inte får plats på ett USB-minne. Behöver du bara en skivläsare, skulle jag tagit någon enkel DVD-brännare för 200kr eller så, om du ens behöver någon alls i dagsläget. Jag vet inte när jag använde en skiva senast, varken hemma eller på jobbet.

Moderkort finns ju en del ASUS Prime eller Strix t.ex. för 1500-2500kr ungefär.

Hårddisken du valt är väl bra som lagring och så kan man lägga till en 480-500GB SSD t.ex. Samsung 850EVO att ha Windows och de spel som drar nytta av snabbare laddtider på.

Ljudkretsen i moderkorten brukar vara bra nog nuförtiden så man inte behöver ett separat ljudkort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilhimself021:

@blackeagle: Tack för ditt svar. Hur skulle en bra endgame dator som går att modifiera med tiden som ser bra ut i dina ögon om du får och en maxprislapp på 30!? Datorn skall bara användas till spel.

Hej,

jag skulle själv köra på något i denna stilen. Sen har du alltid några tusenlappar över att byta chassi eller köpa RGB-led om du är intresserad av det. Detta kommer funka väl och blir även lätt att uppgradera om något år om så faller dig i smaken

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10458267/

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilhimself021:

@AtreX: Tack för ditt svar.
1) Okey ska ta och tänka om med val av nätagg.
2) vad menar du med retur? Är inte såpass påläst. Val har jag gjort från denna artikel http://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fra...
3) val av moderkort tog jag enbart bara för att kunna hålla mig till ett kort och byta tillbehören runomkring kortet när det behövs. Det är kanske något jag får ta och tänka om också.
4) SSD?

Ingen orsak alls
2: Returfrekvens innebär att just den tillverkarens produkter i allmänhet oftare skickas tillbaka pga. att de har gått sönder på ett eller annat sätt. Det innebär som sagt absolut inte att allt de gör är skit eller att deras grejer presterar dåligt, det innebär bara att man utsätter sig för en lite större risk att du blir tvungen att skicka tillbaka din produkt och få en ny på garanti vilket jag personligen inte är intresserad av att göra, då pröjsar jag hellre en hundralapp eller två extra
3: Då förstår jag inte alls hur du resonerat faktiskt.. Att moderkortet kostar 6k gör inte att du kan använda en processor som intel släpper om 2 år. Dyrare moderkort är oftast att rekommendera om du ska överklocka, ska du inte göra det så räcker prisspannet jag rekommenderade med råge (och det går att krypa lite längre ner och ändå få bra grejer om det behövs).
4: SSD är en sinnessjukt mycket snabbare typ av hårddisk, det du försakar är storleken på utrymmet, men eftersom du ändå inte kan spela 5 spel samtidigt så behöver du kanske inte ha fler än ~10 spel installerat och då räcker en SSD på 500Gb utmärkt. Behöver du mer lagring än det så kan man ju absolut komplettera med den 3TB-disken du föreslog, men att installera windows och spel på den är verkligen inte att rekommendera om du inte älskar långa laddningstider etc.

Edit: kolla holmgrens förslag ovan, det ser rätt vettigt ut!

Se edit.
Permalänk
Skrivet av blackeagle:

@evilhimself021:

Personligen hade jag kikat på AMD Ryzen 1600 och uppåt, även om i7-7700K är snabbare i de flesta spel, eftersom jag hellre har lite sämre spelprestanda som kanske inte ens märks för att grafikkortet begränsar i många spel och får extra kärnor som hjälper till när man ska göra annat. Men det beror på ju på hur man ska använda datorn.

Jag sitter dock med en gammal 6-kärning AMD 1090T på 3,6GHz, med tre skärmar hemma och har ofta igång två spel samtidigt på varsin skärm, typ Hearthstone och World of Warcraft och så browser eller film på den tredje. Så för min del känns det ju som att fler lite slöare kärnor funkar bättre än få starka. (När jag köpte stod valet mellan denna och en i5 2500k med 4 kärnor).

Men det finns ju argument för bägge och jag har inte köpt ny dator på ett par år nu, så någon som har lite bättre koll på nyare system hoppar säkert in i tråden och hjälper till med exakta komponenter. Jag kan bara ge dig lite tips för att hitta rätt själv.

Som andra redan sagt så räcker det med 750W nätaggregat eller kanske 650W till och med, jag kör 620W på min.

Bluray-brännare behövs ju bara om du vet att du ska ta backup på filmer/bilder/musik m.m. som är såpass stora att de inte får plats på ett USB-minne. Behöver du bara en skivläsare, skulle jag tagit någon enkel DVD-brännare för 200kr eller så, om du ens behöver någon alls i dagsläget. Jag vet inte när jag använde en skiva senast, varken hemma eller på jobbet.

Moderkort finns ju en del ASUS Prime eller Strix t.ex. för 1500-2500kr ungefär.

Hårddisken du valt är väl bra som lagring och så kan man lägga till en 480-500GB SSD t.ex. Samsung 850EVO att ha Windows och de spel som drar nytta av snabbare laddtider på.

Ljudkretsen i moderkorten brukar vara bra nog nuförtiden så man inte behöver ett separat ljudkort.

Tack för ditt svar.
Ska se över dem olika alternativen igen och se vart man hamnar i denna djungel av valmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Varför rekommenderar folk X99 eller X299 när han skriver "gärna billigare"..?

* Billigare moderkort, börja med att sålla på prisjakt. Vad behöver du?
(Jag brukar välja Asus eller EVGA, sedan Intel nätverkskort, sedan inget WiFi eller Bluetooth men det är fritt val).
* Såg någon rekommendera Refine C istället. Nyare och bättre men jag vet inte varför.
* Som sagt, behöver du brännare? Kanske en extern om du behöver ibland?
* Varför det ljudkortet? Om du vill ha bättre ljud är en extern DAC nog den största förbättringen.
* Ingen SSD?
* Klenare nätaggregat.

Tack för ditt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Hej,

jag skulle själv köra på något i denna stilen. Sen har du alltid några tusenlappar över att byta chassi eller köpa RGB-led om du är intresserad av det. Detta kommer funka väl och blir även lätt att uppgradera om något år om så faller dig i smaken

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10458267/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10458267/

Tack för ditt svar.
Ska ta ditt förslag med in i leken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@evilhimself021:

Ja, ta en kik på andra köprådstrådar på forumet. Det finns en del med både Intel och AMD.

Förslaget ovan såg väl vettigt ut, men jag skulle inte lägga 5000kr på en 960 EVO M.2 1TB SSD utan hellre en 3TB hårddisk (den du länkade, WD Red, är ett bra alternativ) och en 512GB Samsung 850 EVO vanlig 2,5" SATA SSD för typ 3000kr ihop istället.

Plus att jag hellre tar en Ryzen, men det beror på vad man är ute efter som sagt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@Tuxsux: Tack för ditt svar. Har jag något att tänka på nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ingen expert eller proffs. Tjöpte detta i mars:

mITX-system, så man kan göra annat för full size. Kylare och chassi hade jag redan. Spelar i 1080p, med fundering på 1440p.

Disk och minne är dyra prylar, kan bli billigare utan någon större prestandaförlust.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Jag är ingen expert eller proffs. Tjöpte detta i mars:
http://handsomebob.df.lth.se/bilder/sinkop/tjop.png

mITX-system, så man kan göra annat för full size. Kylare och chassi hade jag redan. Spelar i 1080p, med fundering på 1440p.

Disk och minne är dyra prylar, kan bli billigare utan någon större prestandaförlust.

Tack för svar.
Intressant upplägg. Blir ju lite billigare än tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com