Microsoft nylanserar Xbox-handkontroll för Windows och Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft nylanserar Xbox-handkontroll för Windows och Xbox One

I samband med att Xbox One får stöd för äldre Xbox-spel lanserar Microsoft även en ny version av handkontrollen för originalkonsolen, med i stort sett samma design som för 16 år sedan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

En LCD skärm på framsidan, vilken visar en animerad Xbox-logga.

Precis vad jag alltid velat ha.

Permalänk
Inaktiv

En av de bättre kontrollerna jag har testat. Det gjordes en version för folk som har småhänder i vissa länder som hette xbox s controller. Den blev även populär i sverige, då originalkontrollen var lite väl stor för de mindre barnen.

Permalänk
Medlem

Den obekvämaste handkontrollen någonsin där man får kramp i händerna av att bara ens tänka på att nå XY knapparna, yeah no thanks.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om den funkar till PC så är det ett givet köp.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Tillhör den lilla skaran som gillade kontrollen. Jag hoppas att det kommer någon form av adapter som gör att man kan använda den till originalkonsolen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul med återsläpp, men jag hoppas att det är S-kontrollen. Den första var inte så obekväm, men fann den svårare att spela med än efterföljarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna gamla Penny Arcade sketch:
https://www.penny-arcade.com/comic/2001/11/28

Nästan rätt skala på kontrollerna?
(de var inte så förtjusta i första Halo heller...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Vore ju bra om de gjorde kontrollerna så även vuxna människor kan hålla i dem...

Permalänk
Medlem

Det är hatkärlek jag känner för Duke'n. Storleken är perfekt. Svart och vit knapp sitter åt helvete fel.
Kanterna på nersidan av "handtagen" är på tok för vassa på originalet. Annars är den perfekt!
Synd att de satte på en LCD, hade varit givet köp annars!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Nej det är ingen handkontroll jag vill uppleva igen, ska vara i rent nostalgisyfte man skaffar den då.
Är för mig man fick blödande fingrar av knapparna, dom var hårda och tröga.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

En LCD skärm på framsidan, vilken visar en animerad Xbox-logga.

Precis vad jag alltid velat ha.

Förhoppningsvis har skärmen fler funktioner än att bara visa loggan. Har svårt att se att den bara skulle finnas till för den. Men än finns ingen ytterligare info, så det är väl bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

@jawik: Är den inte inspirerad av Dreamcast då?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Love it! Nästan sugen på Xbox nu om man kan få denna kontrollern, MechAssault, Burnout3 och Deaththrow <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Nej det är ingen handkontroll jag vill uppleva igen, ska vara i rent nostalgisyfte man skaffar den då.
Är för mig man fick blödande fingrar av knapparna, dom var hårda och tröga.

Tänk vad olika vi alla är 16 år sen när Microsoft lanserade orginal Xbox med den medföljande kontrollen, som var skön att använda. Sen har de uppdaterat och förbättrat vartefter.
16 år senare och Sony håller kvar vid sin kontroll som måste vara för liten åt Asiatiska spädbarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Den som var så jävla obekväm!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det fanns en anledning varför jag aldrig ens övervägde att skaffa orginal xbox, kanske världens fulaste kontroll genom tiderna!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

En av dom bättre handkontrollerna som gjorts, men Atari Jaguar har fortfarande dom bästa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Usch, den första Xbox kontroller var inget jag minns med glädje, Xbox 360 kontrollen står sig fortfarande kung för mig, men jag gillar Ps4 kontrollen mycket mer än vad jag trodde jag skulle, Xbox One kontrollen är väl skön men den känns lite för "plastig" nej plastig är inte rätt ord Glättig kanske? och är lite för lätt för min smak, så rent subjektivt är x360 kontrollen fortfarande kungen på gatan, sedan förvånansvärt ps4an, men jag är ingen expert inom området ergonomi så det här är subjektivt,

Permalänk
Medlem

Ja den va ju helt underbar, bra funktionalitet till PC också så är det ett givet köp

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Om den funkar till PC så är det ett givet köp.

Samma här. Har en Xbox 360 kontroll men den är i minsta laget för mina händer så gärna en större, blir köp direkt om den funkar till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En av de bättre kontrollerna jag har testat. Det gjordes en version för folk som har småhänder i vissa länder som hette xbox s controller. Den blev även populär i sverige, då originalkontrollen var lite väl stor för de mindre barnen.

Jag tror S kontrollen ersatte duke helt för när jag köpte en Xbox så fick jag med en S-kontroll.
Glädjande nog för jag gillade inte duken mest pga jag tyckte vissa knappar satt fel och den kändes klumpig.
min favoritkontroll just nu är Xbox 360 och varit det sen den kom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Usch, den första Xbox kontroller var inget jag minns med glädje, Xbox 360 kontrollen står sig fortfarande kung för mig, men jag gillar Ps4 kontrollen mycket mer än vad jag trodde jag skulle, Xbox One kontrollen är väl skön men den känns lite för "plastig" nej plastig är inte rätt ord Glättig kanske? och är lite för lätt för min smak, så rent subjektivt är x360 kontrollen fortfarande kungen på gatan, sedan förvånansvärt ps4an, men jag är ingen expert inom området ergonomi så det här är subjektivt,

Xbox Elite är favoriten för mig (men gillar även XB1S, X360 och PS4).

Har aldrig testa original OG Xbox/Duke, men den ser verkligen inte snygg eller bekväm ut. Kan dock tänka mig att skaffa en på skoj och som ren retropryl (även om ingen personlig nostalgi för mig).

Tyckte PS2 på sin tid dock var en riktigt bra kontroller (har kopior gjorda av Logitech till PC).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

1:1 skala mellan The Duke och Xbox One

Permalänk
Livsnjutare 😎

Första april kom sent i år... ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det är hatkärlek jag känner för Duke'n. Storleken är perfekt. Svart och vit knapp sitter åt helvete fel.
Kanterna på nersidan av "handtagen" är på tok för vassa på originalet. Annars är den perfekt!
Synd att de satte på en LCD, hade varit givet köp annars!

Svart och vit knapp är ju det enda som är bra med fettokontrollen De var tänka att användas för att styra röstchatten nämligen.

Med tanke på att Microsoft mer eller mindre gjorde en Stephen Elop då och yxade Dreamcast för att ta över Segas marknadsposition på konsolmarknaden och få deras spel så är det ju inte långsökt att det är ett koncept de övervägde redan då.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Svart och vit knapp är ju det enda som är bra med fettokontrollen De var tänka att användas för att styra röstchatten nämligen.

Med tanke på att Microsoft mer eller mindre gjorde en Stephen Elop då och yxade Dreamcast för att ta över Segas marknadsposition på konsolmarknaden och få deras spel så är det ju inte långsökt att det är ett koncept de övervägde redan då.

Svart och vit finns ju även på S-kontrollen, men på en plats där man når dem? Jag har stora händer, kan bara tänka mig hur det skulle vara för någon med mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Det verkade ju så bra, sedan läste man att det är Hyperkin som tillverkar den.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att PS3:ans kontroll är lite för liten och tycker i så fall X-box One controllen är riktigt skön men denna har jag aldrig testat tror jag. Ser ut som ett jättemissfoster måste jag säga men kanske är skön.
Skulle nu också vara bra om de kan peta i laddningsbara batterier som PS3 har i sina. Så mycket smidigare att få detta direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Åh, va kul. Älskade hur den handkontrollen kändes i händerna, en av mina favoriter helt klart.

Skrivet av Gender Bender:

Tillhör den lilla skaran som gillade kontrollen. Jag hoppas att det kommer någon form av adapter som gör att man kan använda den till originalkonsolen.

Originalkonsolen använder basically USB 1.1 förklädd till en proprietär kontakt.
Tvivlar dock på att de kommer specifiera enheten så att den känns igen av första Xboxen, men det hade såklart varit kul. Men ja, hårdvarumässigt ser jag inga större hinder, krävs bara en liten adapter (http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1901 - priset är tydligen för köp av 100st, dom sålde dom en och en för några år sen för 99kr/st har jag för mig).