Skulle du personligen uppgradera Lenovo Y500 med SSD?

Permalänk
Medlem

Skulle du personligen uppgradera Lenovo Y500 med SSD?

Har suttit och funderat i lite över ett dygn på att uppgradera laptopen med SSD och samtidigt installera om Windows på den och rensa hårddisken helt. Den nuvarande hårddisken på 1TB är i princip helt full med både Windows 7 och Windows 10 installerat, och jag vet inte ens vad för gammalt skit som ligger och skräpar på den då Windows 7 installationen är 4 år gammal och Windows 10 installationen är från kort efter Windows 10 kom ut.

Laptopen är som sagt en Lenovo Y500. En 15,6 tummare med en i7-3630QM quadcore med hyperthreading och 8GB RAM. Går inte direkt spela någonting på den trots SLI, då grafikkorten är två stycken GT 650M, men har ändå en desktop som kan köra vad för spel jag än vill.

Den används så gott som dagligen till webbläsare, youtube, twitch, filmer/serier och liknande vilket den sköter finfint. Men är bara irriterande hur segt den startar, öppnar program osv, även fast allt rullar på fint därefter.
Så vad jag undrar är om du personligen skulle lägga 1099kr på att piffa upp datorn lite? Eller skulle du bara leva med att ha den som den är tills en ny laptop inköpes även fast det mycket möjligt skulle kunna ta allt från ett halvår upp till flera år?

Permalänk
Avstängd

Ja det skulle jag gjort, en SSD är ett måste i mina datorer och den SSDn kan du ju flytta med till nästa dator som du köper.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ja det skulle jag gjort, en SSD är ett måste i mina datorer och den SSDn kan du ju flytta med till nästa dator som du köper.

Brukar dagens laptops ha mSATA slots? Eller brukar dom enbart köra M.2?
Funderar också på om det kommer fungera med den länkade SSDn i min laptop då jag läst om folk som haft problem med nya diskar i laptops och att ibland enbart vissa specifika fungerat. Men står i specs att den har en mSATA plats och jag öppnade laptopen igår och hittade denna: http://i.imgur.com/iIWJgai.jpg.

Annars har laptopen också en "ultrabay" som tydligen ska kunna innehålla ett grafikkort, en optisk läsare eller en 2,5" SSD. Min innehåller såklart ett grafikkort eftersom jag har SLI. Testade precis ta ut den och allt fungerar fortfarande som det ska utan den, och det andra grafikkortet gör sitt jobb. http://i.imgur.com/D8TRGzl.jpg
Skulle hellre köpa en 2,5" SSD om det skulle funka, men då måste jag antagligen köpa någon proprietär adapter eller en ny ultrabay som är ämnad för en SSD istället för ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgraderat med SSD.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Piffade upp en Acer Aspire E3-112 med en 500GB SSD Samsung 850Evo.
E3-112 är en lågpris dator (typ Netbook).
E3-112 är helt fläktlös. Så det kändes som en örfil när den med levererade hårddisken gjorde ett mer irriterande ljud än fläktar.

Fördelarna med SSD är inte bara snabbhet, utan också de är ljudlösa, tål vibrationer och slag (bättre).
Behöver inte oroa sig skrivfel på hårddisk, för att man ställer ifrån sig datorn lite hårdhänt.
Sedan är SSD:er oftast lättare än 2,5" hårddiskar och drar mindre ström.

Några problem med byte var det inte, i synnerhet som behovet av drivrutiner för Win8.x inte behövdes datorn blev ominstallerad med Linux Mint.

Lite problem kan det dock bli med SSD:er (I udda fall ).
WinXP klarar inte av att installeras med datorn inställd för optimal hastighet för SSD:erna i Linux och Win7 men bara genom att i BIOS ställa om S-ata portarna till IDE-kompatibelt läge, så fungerar det att installera WinXP på nya SSD:er.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Reagerar över att du säger att det inte går att spela något på den. Jag sitter med min gamla asus K55VM som kör i i7-3160Q samt GT 630M. Går hur bra som helst att spela på den, lirar CS och wow med 60 FPS. Spelar iof bara i 1366x720 då skärmen inte är bättre men kan tycka att med dubbla 650M borde du kunna spela något.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur stor sannolikhet är det att en mSATA SSD kommer kunna återanvändas i framtiden? Brukar nya laptops gjorda idag ha lediga mSATA slots? Eller om jag uppgraderar desktopen i framtiden till t.ex Cannon/Coffeelake eller möjligtvis Ryzen/Ryzen 2. Har inte någon speciell koll på hur vanligt det är med mSATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Reagerar över att du säger att det inte går att spela något på den. Jag sitter med min gamla asus K55VM som kör i i7-3160Q samt GT 630M. Går hur bra som helst att spela på den, lirar CS och wow med 60 FPS. Spelar iof bara i 1366x720 då skärmen inte är bättre men kan tycka att med dubbla 650M borde du kunna spela något.

Kan inte ens spela Ori and the Blind Forest på den. Sist jag testade så gick spelet i slow motion och det började lukta lite för varm elektronik :^) Och Ori and the Blind Forest är något som jag kunde spela på 6600k's integrerade grafik medan jag var tvungen att vänta en månad på mitt GTX 1080
Det enda jag spelar som jag vet den klarar av är gamla MapleStory private servers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ingen mer som tycker något?

Du lade ut tråden klockan halv fyra en fredagnatt, lite mer tålamod än så kan du väl ha?

Ja, jag hade bytt ut hårddisken och samtidigt plockat isär datorn helt och blåst rent från damm eftersom du verkar ha värmeproblem. Har gjort exakt samma sak på min egen laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är av övertygelsen att ALLA datorer bör ha en SSD för operativsystemet etc. ingen dator i mitt hem eller min närmre familjs har kommit undan utan åtminstonde en 60gb SSD utöver vad de nu hade innan. en gammal core i5-750 som bootar på under 10 sekunder? jatack.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du lade ut tråden klockan halv fyra en fredagnatt, lite mer tålamod än så kan du väl ha?

Ja, jag hade bytt ut hårddisken och samtidigt plockat isär datorn helt och blåst rent från damm eftersom du verkar ha värmeproblem. Har gjort exakt samma sak på min egen laptop.

Skrev det eftersom att ganska många bara kollade in utan att säga något.

Öppnade den i förrigår eller när det nu var, och sen igår igen. Tog bort lite damm, men det var inte speciellt farligt.
Om jag skaffar SSD så kommer jag ha kvar hårddisken och inte byta ut den. Kommer ha den till filmer och serier och sånt.

Skrivet av ksw:

Jag är av övertygelsen att ALLA datorer bör ha en SSD för operativsystemet etc. ingen dator i mitt hem eller min närmre familjs har kommit undan utan åtminstonde en 60gb SSD utöver vad de nu hade innan. en gammal core i5-750 som bootar på under 10 sekunder? jatack.

Jo, skulle inte köpa en ny laptop eller bygga en ny desktop utan SSD, men vad jag undrar är om folk tycker det är värt att uppgradera denna specifika laptop för det priset det i så fall kommer kosta (1,1k).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skrev det eftersom att ganska många bara kollade in utan att säga något.

Återigen så var klockan alltså halv fyra mitt i natten.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Öppnade den i förrigår eller när det nu var, och sen igår igen. Tog bort lite damm, men det var inte speciellt farligt.

Om datorn är så pass gammal och används dagligen tror jag det finns mycket damm du inte ser. En vän hade en äldre laptop där det inte syntes mycket men när vi tog loss kylningen och blåste med kompressor flög det ut hårda dammtussar ur fläkten som aldrig hade lossnat annars.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Om jag skaffar SSD så kommer jag ha kvar hårddisken och inte byta ut den. Kommer ha den till filmer och serier och sånt.

Om du har kollat att det går, så visst. Se till att ha SSDn ensamt installerad när du installerar Windows bara.

Det är ju helt klart mer värt att köpa en SSD, alternativet är ju är köpa en helt ny dator vilket är helt onådigt när denna klarar det du vill göra med den.

Permalänk
Avstängd

Den blir ju onekligen rappare med ssd så är inte någon dum uppgradering men vet inte hur jag hade kört med dom kriterierna som film serier o.s.v och jag brukar köra sleep mode på mina laptops som hoppar i gång snabbt med både mekanisk och ssd

Jag hade nog börjat med en formatering /återställning av befintlig disk och sett till att ha så lite som möjligt att boota med windows för även en meknisk funkar rätt ok så länge man inte ska ladda riktigt tunga saker som större spel sen moffas det mesta in i minnet så datorn ska kunna kännas ganska snabb

Sdd är som sagt snabbare har bättre respons men ett väl optimerat system är ganska rappt med mekanisk som även den har en fördel som är plats och är det värt att köpa ssd under dina kriterier ...egentligen inte men det är bekvämt och skulle jag göra det ...nja.. jag tror nog jag hade det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Absolut, skulle dock valt en 500GB.
Samsung 750 EVO 500GB är med under veckans klipp på NetOnNet 1390:-
tycker den duger ypperligt för din laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Återigen så var klockan alltså halv fyra mitt i natten.

Vilket är relevant om det fortfarande är tidigt samma dag och folk därför inte hunnit se tråden. Men nu hade det gått över ett dygn och tråden hade relativt många views, därför skrev jag det jag gjorde.

Skrivet av Andreaz1:

Om datorn är så pass gammal och används dagligen tror jag det finns mycket damm du inte ser. En vän hade en äldre laptop där det inte syntes mycket men när vi tog loss kylningen och blåste med kompressor flög det ut hårda dammtussar ur fläkten som aldrig hade lossnat annars.

Känner mig inte jättebekväm med att ta isär ännu mer av laptopen då grejer går sönder så jävla lätt. Första gången jag öppnade den satt jag i 5 minuter och försökte få loss botten utan att ta sönder något men ändå så gick en plastpigg av. Har även demonterat ett bra antal laptops för återvinning vilket nästan alltid slutar med att man bara bryter av allt för det ändå nästan inte går få isär allt helt.

Men kan ju lika gärna köpa med en burk tryckluft om det blir SSD-köp och blåsa lite här och där, det skadar ju inte.

Skrivet av Andreaz1:

Om du har kollat att det går, så visst. Se till att ha SSDn ensamt installerad när du installerar Windows bara.
Det är ju helt klart mer värt att köpa en SSD, alternativet är ju är köpa en helt ny dator vilket är helt onödigt när denna klarar det du vill göra med den.

Laptopen har en plats för 2,5", i vilken hårddisken sitter. Men det finns också en plats för mSATA som är tom just nu. Jodå, om jag köper den så tänker jag enbart ha i mSATA SSDn under Windows installationen för enkelhetens skull, och sen sätta i hårddisken och formatera om den.

Skrivet av lord_vasagos:

Den blir ju onekligen rappare med ssd så är inte någon dum uppgradering men vet inte hur jag hade kört med dom kriterierna som film serier o.s.v och jag brukar köra sleep mode på mina laptops som hoppar i gång snabbt med både mekanisk och ssd

Jag hade nog börjat med en formatering /återställning av befintlig disk och sett till att ha så lite som möjligt att boota med windows för även en meknisk funkar rätt ok så länge man inte ska ladda riktigt tunga saker som större spel sen moffas det mesta in i minnet så datorn ska kunna kännas ganska snabb

Sdd är som sagt snabbare har bättre respons men ett väl optimerat system är ganska rappt med mekanisk som även den har en fördel som är plats och är det värt att köpa ssd under dina kriterier ...egentligen inte men det är bekvämt och skulle jag göra det ...nja.. jag tror nog jag hade det

Jag kör nästan alltid hybrid sleep (så allt sparas i både RAM och HDD), men ändå tar det nästan en minut innan jag kan börja använda laptopen. Och om jag har haft den avstängd så tar det ännu längre.

Tycker inte det är jättekul att installera om Windows eftersom man måste starta från början med alla program, inställningar, osv. Och också att alla gamla filer man har kommer försvinna (vilka man antagligen ändå aldrig kommer ha användning av, men ändå lol). Men om det blir en SSD så är det enklare att bortse denna lilla olägenhet :^)

Det är ju just därför jag vill ha lite åsikter om andra tycker det är värt det. Det BEHÖVS ju inte, allt jag vill göra går ju fortfarande. Men det är bara så jävla irriterande att behöva vänta så länge på vissa grejer, speciellt när man har en desktop där allt bara händer direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Absolut, skulle dock valt en 500GB.
Samsung 750 EVO 500GB är med under veckans klipp på NetOnNet 1390:-
tycker den duger ypperligt för din laptop

Måste tyvärr vara en mSATA SSD, inte en 2,5". Om nu du kanske inte vet hur man ska gå till väga för att använda laptopens "ultrabay" som en extra 2,5" plats istället för det nuvarande grafikkortet? :^)

Edit: Och 500GB skulle vara väldigt overkill på denna laptopen i och med att jag fortfarande har hårddisken på 1TB. Om jag ska vara ärlig så är nog till och med en 120/128GB mer än jag någonsin kommer använda på denna laptopen. Men eftersom det bara är ett par hundringar extra för 250GB och det då är så mycket mer prisvärt så kommer det bli en sådan i så fall. Och då är den mer användbar om den någon gång flyttas till en annan dator.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kör på den befintliga windows-installationen?

Är den några år gammal så har det alltid slunkit in en massa bös i denna som tar tid vid uppstart och som ingen normal användare orka hålla undan.

Dessutom är hårddisken, speciellt om det är NTFS och man dessutom någon gång kört torrent av större filmängder, förmodligen ganska fragmenterad, speciellt om den har hållits ganska full långa tider (utrymmer mindre än 12.5% ledigt) och alla OS-uppdateringar mm. har spridits runt i småbitar över hela disken och går dessutom ännu mer långsammare att laddas in om den lagras inne i NTFS:s $MFT vilket det gör till 100% om lediga diskutrymmet är mindre än 12.5%

Ovanstående faktorer fördröjer inladdningen från en mekanisk disk väldigt mycket när den måste jaga småbitarna av filerna över hela diskytan och kanske stora delar i nära centrum av disken (där inläsninghastigheten är halva mot när disken läser i periferin).

---

Men även en välfylld SSD blir långsam av ovanstående mekanismer då även om söktiden inte är så stor så tar jagande av småbitar över hela diskytan tid även där och om delar av det är inne i $MFT pga. att disken hållit nära full lång tid så tar det ännu längre tid eftersom filernas sektorer inte går jämt upp med de fysiska sektorernas storlek utan 'spillet' på varje sektor måste hela tiden jagas upp på någon annan sektor någon annanstans på $MFT delen i filsystemet.

mao. om man inte tänker göra fullständig ominstallation av disken - så är tömmning/flyttning av onödiga filer det första man skall göra så att minst 1/3-del av disken är ledig i utrymme, därefter defragmentering av disken och då helst av kommersiell programvara då de inbyggda defragmenteringsfunktionerna brukar i regel inte defragmentera $MFT-delen av filsystemet (kanske har ändrat sig med win10) - där alla dina senaste OS-uppdateringar kanske är instuvade...

Sedan blir det att titta i register/start vilka program och service som faktiskt startas upp - även ovälkommna sådana som tar en massa tid att rulla igång (bl.a antivirus kan vara riktiga tidstjuvar, och ibland kanske man har flera samtidigt igång utan att man vet om det då gamla utdaterade (ofta den som följde med 'gratis' när datorn var ny) inte stoppar bara för att prenumerationen är slut och man kanske installerat annan AV-program senare...)

---

Om man vill få en långsam windator snabb igen, som när den var ny, så är det en fullständig ominstallation på tom/omformaterad disk som gäller - hur mycket det än svider, att man måste jaga drivrutiner etc. för sitt moderkort, grafikkort, ljudkort, nätverkskort etc. och försöka få allt fungera igen...

Detta gäller oavsett om det är mekanisk disk, hybrid-disk eller SSD-disk som sitter i datorn...

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Jag missförstod nog lite och antog att du skulle plocka ur 1TB disken, varpå jag föreslog en 500GB då 256GB som ensam disk är lite för lite enligt mitt tycke - my bad

Permalänk

Jag skulle absolut byta till SSD, det är nog den bästa uppgraderingen man göra. Man ska alltid ha en SSD som OS-disk i mitt tycke, det gör en enorm skillnad, oavsett vilket märke och pris man väljer.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hur länge har du kör på den befintliga windows-installationen?

Är den några år gammal så har det alltid slunkit in en massa bös i denna som tar tid vid uppstart och som ingen normal användare orka hålla undan.

Dessutom är hårddisken, speciellt om det är NTFS och man dessutom någon gång kört torrent av större filmängder, förmodligen ganska fragmenterad, speciellt om den har hållits ganska full långa tider (utrymmer mindre än 12.5% ledigt) och alla OS-uppdateringar mm. har spridits runt i småbitar över hela disken och går dessutom ännu mer långsammare att laddas in om den lagras inne i NTFS:s $MFT vilket det gör till 100% om lediga diskutrymmet är mindre än 12.5%

Ovanstående faktorer fördröjer inladdningen från en mekanisk disk väldigt mycket när den måste jaga småbitarna av filerna över hela diskytan och kanske stora delar i nära centrum av disken (där inläsninghastigheten är halva mot när disken läser i periferin).

---

Men även en välfylld SSD blir långsam av ovanstående mekanismer då även om söktiden inte är så stor så tar jagande av småbitar över hela diskytan tid även där och om delar av det är inne i $MFT pga. att disken hållit nära full lång tid så tar det ännu längre tid eftersom filernas sektorer inte går jämt upp med de fysiska sektorernas storlek utan 'spillet' på varje sektor måste hela tiden jagas upp på någon annan sektor någon annanstans på $MFT delen i filsystemet.

mao. om man inte tänker göra fullständig ominstallation av disken - så är tömmning/flyttning av onödiga filer det första man skall göra så att minst 1/3-del av disken är ledig i utrymme, därefter defragmentering av disken och då helst av kommersiell programvara då de inbyggda defragmenteringsfunktionerna brukar i regel inte defragmentera $MFT-delen av filsystemet (kanske har ändrat sig med win10) - där alla dina senaste OS-uppdateringar kanske är instuvade...

Sedan blir det att titta i register/start vilka program och service som faktiskt startas upp - även ovälkommna sådana som tar en massa tid att rulla igång (bl.a antivirus kan vara riktiga tidstjuvar, och ibland kanske man har flera samtidigt igång utan att man vet om det då gamla utdaterade (ofta den som följde med 'gratis' när datorn var ny) inte stoppar bara för att prenumerationen är slut och man kanske installerat annan AV-program senare...)

---

Om man vill få en långsam windator snabb igen, som när den var ny, så är det en fullständig ominstallation på tom/omformaterad disk som gäller - hur mycket det än svider, att man måste jaga drivrutiner etc. för sitt moderkort, grafikkort, ljudkort, nätverkskort etc. och försöka få allt fungera igen...

Detta gäller oavsett om det är mekanisk disk, hybrid-disk eller SSD-disk som sitter i datorn...

Windows 7 installerades 4 år sen men har knappt ens bootats sedan jag installerade Windows 10, har mest bara använt Windows 7 partitionen som lagring. Windows 10 installerades inte långt efter det kom ut. Och sen har jag en 3e partition som jag enbart använt som lagring. Den är NTFS och jag har kört väldigt mycket torrenting på alla partitionerna och både Windows 7 och lagringspartitionen har båda varit fulla flera gånger. Windows 10 partitionen har inte varit full, men kommit ganska nära flera gånger.
Angående program som startas av sig själv i bakgrunden så har jag stängt av det mesta.

Hur som helst så tror jag att jag kommer beställa SSDn jag länkade någon gång imorgon eller måndag morgon. Och då kommer Windows installeras på SSDn och hårddisken kommer formateras om

Permalänk
Medlem

Och när vi ändå är inne på uppgraderingar, finns det något nätverkskort jag skulle kunna ersätta mitt nuvarande med? Det är ett AR5B225 802.11N och brukar toppa på runt 9.5megabyte eller 75ish megabit.
Skulle gärna vilja ha ett 802.11AC 5GHz som klarar runt 500 megabit i faktisk throughput eftersom det är vad mina accesspunkter är kapabla till.

Permalänk

Har samma laptop, stoppade i en 250gb msata för länge sen, tror jag betalade 1600kr för det men det var värt pengarna, skillnaden är som dag och natt, datorn är supersnabb vad man än gör, kommer ihåg att det var nästan omöjligt att jobba med Photoshop och Adobe Premier med vänliga hårddisken men nu som sagt flytter allt som smör. Dessutom är det väldigt enkelt att installera Windows 10 på den.
Klart du ska skaffa SSD!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Har samma laptop, stoppade i en 250gb msata för länge sen, tror jag betalade 1600kr för det men det var värt pengarna, skillnaden är som dag och natt, datorn är supersnabb vad man än gör, kommer ihåg att det var nästan omöjligt att jobba med Photoshop och Adobe Premier med vänliga hårddisken men nu som sagt flytter allt som smör. Dessutom är det väldigt enkelt att installera Windows 10 på den.
Klart du ska skaffa SSD!

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte blivit någon beställning än.. för jag är seg :^)
Men du råkar inte veta hur man går till väga om man vill använda ultrabayen för en 2,5" SSD istället för det andra grafikkortet?
Eller hur man vet om en ny trådlös nätverksadapter kommer fungera eller inte?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har inte blivit någon beställning än.. för jag är seg :^)
Men du råkar inte veta hur man går till väga om man vill använda ultrabayen för en 2,5" SSD istället för det andra grafikkortet?
Eller hur man vet om en ny trådlös nätverksadapter kommer fungera eller inte?

Tyvärr vet jag inte hur du skulle gå till väga med ultrabayen, men kolla på lenovos forum, det brukar finnas mycket hjälp och guides där. Angående den nya trådlösa nätverksadaptern så kan du se här vilka är de nätverksadaptrar som fungerar på en Y500
http://forum.notebookreview.com/threads/lenovo-y400-y500-comp...
problemet är att dessa netvärksadaptrar verkar vara svåra att få tag på.