DOS 6.22 och Windows 3.11

Permalänk

DOS 6.22 och Windows 3.11

Hej.

Vilken är den senaste datorn (vilken processor, moderkort, ram etc) som fungerade med gamla DOS?

Jag skulle vilja köpa en äldre dator där gamla DOS funkar och självklart den senaste så det går undan.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

@tajtingen *Tråd flyttad*

Tror att du får bättre svar här i "Retro"
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

486'or körde det, minns inte hur det var med tidiga pentium.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan ge viss vägledning, om inte annat ett helt okej retro-klipp där en 486'a byggs ihop för att köra DOS:

Permalänk
Inaktiv

Why? Beroende på denna fråga så finns det olika alternativ. T.ex kan jag köra windows 3.11 på min i7 7700K virtuellt. (jag har ej testat, men på lite äldre i5a)

Att kunna köra dos finns många anledningar av, windows 3.11 så är det väl någon äldre applikation som du vill köra? Spel körde man självklart inte i windows på den tiden, mer än de riktigt enkla.

Men en pentium 2 borde gå, pentium går helt klart då dessa fanns innan windows 95. Problemet med nya datorer är AGP porten.

*edit*
Här har du en youtubeklipp som visar hur man kan köra windows 3.11 virtuellt på nyare hårdvaror: https://www.youtube.com/watch?v=HktlzfPOLEA

*edit2*
PCI grafikkort kunde man använda tills alldeles nyligen, så även om moderkortet har AGP kanske det med lite våld går att köra windows 3.11 direkt på den ändå om man kör med ett pci-grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag har kört MS-DOS 6.22 (kör fortfarande) på en AMD 8150 CPU, fungerar utmärkt. Det enda man behöver göra är att redigera lite i dom gamla spelen i qbasic så man inte får "divide by zero" då processorn är så pass snabb som den är. Alla andra retro spel som wolf3d, doom, quake etc fungerar direkt då dom inte kör en tidsbaserad uträkning.

En annan sak man kan göra är att sänka processorn till 800 Mhz i BIOS och / eller köra Dos virtuellt i Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag hade nog siktat på en Pentiummaskin i det övre registret, säg 133-200 MHz eller så, om Windows 3.11 är ett måste. Tillräckligt snabbt för nästan allt du kan tänkas vilja göra, och du slipper massa onödigt strul. ISA-port är ett måste i DOS-maskiner om du frågar mig, och så vill det förstås till att eventuella instickskort har drivers för DOS/W3.11 i stort. Några lämpliga sådana:

Grafik - S3 Trio/Virge
Nätverk - 3com 3C905, 3C509
Ljud - något ISA-kort från Creative

I teorin kan du väl egentligen köra DOS och W3.11 på mycket nyare maskiner än så, bara du väljer rätt periferikomponenter. Om vi sätter ISA-port som absolut krav, och inte orkar hålla på med industrimoderkort, så skulle jag tro att en Athlon XP 2600+ i ett KT133A-moderkort kan anses vara någon slags övre gräns för DOS/3.11 om man vill hålla arbetsinsatsen och mängden strul på någorlunda rimliga nivåer.

Edit: en vettigare variant är ju annars att sikta på Slot1/Socket 370 och W98SE. Du förlorar typ ingen DOS-kompatibilitet, du kan köra betydligt modernare grafikkort, och du har en Windowsversion som är någorlunda modern i alla fall. Det finns liksom ingen direkt vits med att köra 3.11, om det inte är så att du vill köra det för sakens egen skull.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!