Skyhög responstid på hdd

Permalänk

Skyhög responstid på hdd

Hej kära vänner!

Det har uppstått ett ganska stort litet problem här. Jag har nyligen införskaffat bf1. Allt flyter på bra utan problem i cirkus en timme till en och en halv.

Efter detta brukar jag först få lite stutter, vilken sedan i slutet av matchen leder till att allting hänger sig i x antal minuter. När jag väl lyckas komma ut till windows har jag en svarstid på upp mot 4000ms på hdd. Detta löser jag just nu igenom reboot.

HDD'n jag använder är långt ifrån vad jag önskar att använda, en gammal laptopdisk. Disken i sig är ganska omotionerad, och hälsan är under kontroll.

Min första tanke var att det är ram som spökar, då en sticka precis har gått i graven, så ligger just nu på 6gb (nytt ram är påväg). Kan det vara detta som spökar?

Jag ska besvara alla era frågor om någon undras och tusen tack på förhand!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Kör crystaldiskmark & memtest och posta resultat

Upplever du annars problem med något annat? Tycker problem med RAM bör kunna märkas på andra håll också

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Kör crystaldiskmark & memtest och posta resultat

Upplever du annars problem med något annat? Tycker problem med RAM bör kunna märkas på andra håll också

Återkommer med resultat imorgon!

Jag har misstänkt att minnena bråkat lite med mej förr, dock inte såpass att jag brytt mej om de. Stickorna har spenderad typ ett halvår under en TVbänk också...

Problem i karaktär av detta har jag aldrig haft förut, bortsätt från en och annan bluescreen som minnena fått skulden för

Under senaste tiden så är det ända jag gjort att spela bf och kollat film, och kolla film har vart lungt iallafall.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara någon dålig sektor på ramminnet, men är det inte mer troligt att du kör slut på ram och datorn börjar swapa mot disken?

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Låter helt klart som om din maskin är i lägsta laget och i kombination med någon form av läcka på RAM (vanligen ett program som inte ger till baka använt ram när det slutar) och fragmentering på disken ger helt klart den formen av symtom du beskriver.

Bf1 Spec
Minsta

  • OS: 64-bit Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10

  • Processor (AMD): AMD FX-6350

  • Processor (Intel): Core i5 6600K

  • Memory: 8GB RAM

  • Graphics card (AMD): AMD Radeon™ HD 7850 2GB

  • Graphics card (NVIDIA): nVidia GeForce® GTX 660 2GB

  • DirectX: 11.0 Compatible video card or equivalent

  • Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection

  • Hard-drive space: 50GB

Rekommenderat

  • OS: 64-bit Windows 10 or later

  • Processor (AMD): AMD FX 8350 Wraith

  • Processor (Intel): Intel Core i7 4790 or equivalent

  • Memory: 16GB RAM

  • Graphics card (AMD): AMD Radeon™ RX 480 4GB

  • Graphics card (NVIDIA): NVIDIA GeForce® GTX 1060 3GB

  • DirectX: 11.1 Compatible video card or equivalent

  • Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection

  • Available Disk Space: 50GB

Lite salt i såren att jämföra med
Phenom II X6 1055T vs FX-6350 Six Core
Phenom II X6 1055T vs Ryzen 5 1600X
FX-6350 Six Core vs Ryzen 5 1600X

En billig metod skulle vara att maxa RAM minnet, men skulle förmodligen vara billigare i längden att gå all in med en Ryzen 5. Tyvärr är väl budgeten något som gör sig påmind, speciellt i sådana här situationer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om man kan köra > 1 timme innan det blir problem så låter det som att något läcker minne (ditt spel kanske eller en drivrutin kring denna) och när all ledig RAM är förbrukad så börja det swappa ut på disken bit för bit, även större delen av OS som inte just körs mm. swappas ut och till sist även delar av spelet och det då du börja märka av stutter och till sist även mer väsentliga delar av spelet swappas in och ut och det blir ospelbart.

När du sedan går ur det här så behöver OS suga in alla små bitar av sig själv från swapfilen (och är den dessutom dynamiskt allokerande så kan den vara utspridd på hela disken) och det tar tid.

En SSD kan snabba på förloppen en del (främst efter att du avslutat spelet och OS återvänder) men sådan maskar bara grundorsaken - att du har något som läcker minne.

Att ha mer RAM i datorn fördröjer bara symtomen och du kan spela lite längre innan stutter upplevs men till sist så blir fullt ändå - program/drivrutin som läcker minne kan nämligen käka RAM-minne i oändlighet utan slut.

---

Du får öppna task manager och hålla dess resurce-monitor igång medans du spelar, då och då växla över och kolla om det är något som verka äta upp all RAM-minne under tiden du spelar...

är det spelet i sig så får du leta efter uppdateringar och annan info över andra som kanske råkat på samma problem och förslag på åtgärder.

eller så får du ta en rast en gång i timmen och stänga av spelet så att all förbrukad RAM-minne återlämnas och sedan börja på en ny spelstart.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@GoldenFan: Låter helt klart som om din maskin är i lägsta laget och i kombination med någon form av läcka på RAM (vanligen ett program som inte ger till baka använt ram när det slutar) och fragmentering på disken ger helt klart den formen av symtom du beskriver.

Bf1 Spec
Minsta

  • OS: 64-bit Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10

  • Processor (AMD): AMD FX-6350

  • Processor (Intel): Core i5 6600K

  • Memory: 8GB RAM

  • Graphics card (AMD): AMD Radeon™ HD 7850 2GB

  • Graphics card (NVIDIA): nVidia GeForce® GTX 660 2GB

  • DirectX: 11.0 Compatible video card or equivalent

  • Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection

  • Hard-drive space: 50GB

Rekommenderat

  • OS: 64-bit Windows 10 or later

  • Processor (AMD): AMD FX 8350 Wraith

  • Processor (Intel): Intel Core i7 4790 or equivalent

  • Memory: 16GB RAM

  • Graphics card (AMD): AMD Radeon™ RX 480 4GB

  • Graphics card (NVIDIA): NVIDIA GeForce® GTX 1060 3GB

  • DirectX: 11.1 Compatible video card or equivalent

  • Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection

  • Available Disk Space: 50GB

Lite salt i såren att jämföra med
Phenom II X6 1055T vs FX-6350 Six Core
Phenom II X6 1055T vs Ryzen 5 1600X
FX-6350 Six Core vs Ryzen 5 1600X

En billig metod skulle vara att maxa RAM minnet, men skulle förmodligen vara billigare i längden att gå all in med en Ryzen 5. Tyvärr är väl budgeten något som gör sig påmind, speciellt i sådana här situationer.

Jag kör just nu High preset vill jag minnas och det går utan problem!

Jag hade tänkt att byta till Ryzen, men min plånbok flaskhalsar som attans... Diskfrag får jag svar på med crystaldisk?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om man kan köra > 1 timme innan det blir problem så låter det som att något läcker minne (ditt spel kanske eller en drivrutin kring denna) och när all ledig RAM är förbrukad så börja det swappa ut på disken bit för bit, även större delen av OS som inte just körs mm. swappas ut och till sist även delar av spelet och det då du börja märka av stutter och till sist även mer väsentliga delar av spelet swappas in och ut och det blir ospelbart.

När du sedan går ur det här så behöver OS suga in alla små bitar av sig själv från swapfilen (och är den dessutom dynamiskt allokerande så kan den vara utspridd på hela disken) och det tar tid.

En SSD kan snabba på förloppen en del (främst efter att du avslutat spelet och OS återvänder) men sådan maskar bara grundorsaken - att du har något som läcker minne.

Att ha mer RAM i datorn fördröjer bara symtomen och du kan spela lite längre innan stutter upplevs men till sist så blir fullt ändå - program/drivrutin som läcker minne kan nämligen käka RAM-minne i oändlighet utan slut.

---

Du får öppna task manager och hålla dess resurce-monitor igång medans du spelar, då och då växla över och kolla om det är något som verka äta upp all RAM-minne under tiden du spelar...

är det spelet i sig så får du leta efter uppdateringar och annan info över andra som kanske råkat på samma problem och förslag på åtgärder.

eller så får du ta en rast en gång i timmen och stänga av spelet så att all förbrukad RAM-minne återlämnas och sedan börja på en ny spelstart.

Precis såhär jag har tänkt också, fast när jag väl fått up tm så brukar jag ligga på ca 90%ram. Om jag avslutar bf och sedan startar det igen, så fortsätter det som det gjorde, starta om hela systemet är det ända som hjälper av vad jag hittat.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Jag hade tänkt att byta till Ryzen, men min plånbok flaskhalsar som attans... Diskfrag får jag svar på med crystaldisk?

Vanligt problem har jag hört. Kanske tid att lära sig överklocla plånboken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det låter definitivt som att du har för lite minne. 8GB är minimikrav enligt speltillverkaren. Så det hade varit konstigt om du inte hade fått det här problemet.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Vanligt problem har jag hört. Kanske tid att lära sig överklocla plånboken?

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahahahahaha Ibland när jag dricker öl så tror jag att den är klockad, detta förkortar livstiden otroligt mycket!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det låter definitivt som att du har för lite minne. 8GB är minimikrav enligt speltillverkaren. Så det hade varit konstigt om du inte hade fått det här problemet.

Får vänta och se! Nya minnen påväg

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Mer minne samt ssd bör ju gå att lösa för under 1500:- så är problemet rimligtvis ur vägen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Mer minne samt ssd bör ju gå att lösa för under 1500:- så är problemet rimligtvis ur vägen.

SSD behövs inte för att lösa spelproblemet. Men självklart blir systemet rappare på andra sätt.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Mer minne samt ssd bör ju gå att lösa för under 1500:- så är problemet rimligtvis ur vägen.

Skrivet av teejee:

SSD behövs inte för att lösa spelproblemet. Men självklart blir systemet rappare på andra sätt.

Nya minnen är på ingång, föresten så är det ingen som har koll på om det kan vara värt att köpa en SSD på DH? Ska dit över en dag bara och tänkte se om dom hade någon DH-rea där kanske, eller är de tvärtom då risken är stor att någon behöver köpa en ny?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Nytt ram på plats och allt fungerar som det ska!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!