Dator för WoW på högsta inställningar/fungerar en 6600K ihop med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Dator för WoW på högsta inställningar/fungerar en 6600K ihop med mitt moderkort?

Hej jag beställt en processor Intel Core i5 6600K / 3.5 GHz processor Skylake jag har inte fått hem den ännu men det står när jag beställde vid snabbinformation om processorn ***Se moderkortets information om just den modellen stödjer USB 3.0. / Och mitt moderkort har 3.1 och 2.0 :/ spelar det någon roll om mitt moderkort inte stödjer 3.0 men har 3.1 och 2.0?? gör de att jag laggar mer i spel eller inte??

Skrivet av phrex:

Hej jag undrar om alla dem hära datordelarna kan ha högsta grafik i world of warcraft:
hyper-212x-processorkylare
core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake
ASUS Geforce GTX 1060 Dual OC 6GB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
EN till fråga är denna hyper-212x-processorkylare
bra med denna core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake

Trådar sammanfogade/lagt till citat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av phrex:

Hej jag beställt en processor Intel Core i5 6600K / 3.5 GHz processor Skylake jag har inte fått hem den ännu men det står när jag beställde vid snabbinformation om processorn ***Se moderkortets information om just den modellen stödjer USB 3.0. / Och mitt moderkort har 3.1 och 2.0 :/ spelar det någon roll om mitt moderkort inte stödjer 3.0 men har 3.1 och 2.0?? gör de att jag laggar mer i spel eller inte??

om ditt moderkort stödjer 3.1 så ingår 3.0 också..

ok så du köper delar, hur vet du att dom delarna som du köpt passar ?
har du sen hjälp med att montera datorn då det finns ganska många sätt både med ESD och sätta skruvar i fel hål som gör att du förstör nån del.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

du kan andas ut. usb är bakåtkompatibelt. så har du 3.1 är det bakåtkompatibelt till 3.0, 2.0 osv.

någon speciell "lagg" blir det inte tal om i det här fallet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@phrex:

USB-portarna har inget med spelprestanda att göra. Det är kommunikationen mellan USB-enheten och moderkortet det handlar om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Aha ok men kolla tack :D

@Grönahunden: Ok tack så mycket Nej min bror bygger min dator så inget händer han har byggt sin så. Och jag har en till fråga vad kan gå sönder om han gör fel? Är dem datordelarna bra för world of warcraft:
hyper-212x-processorkylare
core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake
h270i-gaming-pro-ac
Kan jag ha högsta grafik på World of Warcraft?

Permalänk
Skrivet av phrex:

@Grönahunden: Ok tack så mycket Nej min bror bygger min dator så inget händer han har byggt sin så. Och jag har en till fråga vad kan gå sönder om han gör fel? Är dem datordelarna bra för world of warcraft:
hyper-212x-processorkylare
core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake
h270i-gaming-pro-ac
Kan jag ha högsta grafik på World of Warcraft?

alla delar i datorn kan gå sönder om man gör monteringen fel.

du kommer nog behöva ett grafikkort för att spela WoW på högsta inställningarna. sen om din dator "klarar av spelet" beror på hur hög upplösning du har på skärmen & i spelet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

WoW e ju så dåligt optimerat med samt kräver en bra cpu snarare än ett bra grafikkort,men självklart skadu ha ett senare kort ju, kör själv med ett 1070 som räcker gott och väl.
så frågan är ju vad du har för grafikkort i nuläget ju om du nu vill maxa WoW.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

World of warcraft högsta grafik

Hej jag undrar om alla dem hära datordelarna kan ha högsta grafik i world of warcraft:
hyper-212x-processorkylare
core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake
ASUS Geforce GTX 1060 Dual OC 6GB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
EN till fråga är denna hyper-212x-processorkylare
bra med denna core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake

Permalänk
Medlem

Nog för att massa expansioner har kommit men jag började spela wow när det släpptes med en enkärnig pentium 4... Senast jag spelade med ett likvärdigt grafikkort som du har så maxade jag allt och antar att så är fallet även idag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Inte om du kör med 8K upplösning, men annars ska det nog inte vara några problem!

Trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Varför köpa en överklockningsbar processor men inte köpa ett moderkort som stödjer överklockning?! Makes no sense!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Felaktiga svar här. Finns nog inget grafikkort i världen som kan maxa WoW i dagsläget. Möjligtvis nyaste Titan (beroende på upplösning)
Jag sitter med prylarna i sign, @1440p PG279Q och jag hamnar ofta runt 30-100 fps. Och då har jag inte ens maxat allt.

Permalänk

drog runt WoW utan konstigheter på en PentiumK i 4ghz, en i3 och gtx 960 var "lagom" som reserv burk

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

@phrex: stäng av MSAA och annat, sätt skuggor på low/medium, ingen kantutjämning etc så har du 100+ konstant.
väldigt sällan mitt 470 dyker undan 100 iaf när jag raidade.
det med haswell i5K 4.2ghz, ddr3 16GB 2400mhz, std OC MSI RX 470.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Om inget grafikkort i världen kan maxa wow så kanske de beror på att spelet är single core kodat och därför flaskar cpun grafikkortet. Grafiken i wow ser rätt fattig ut så jag misstänker helt enkelt att spelutvecklarna har varit lata och inte gjort så att spelet kan ta del av flera trådar eller något.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Om inget grafikkort i världen kan maxa wow så kanske de beror på att spelet är single core kodat och därför flaskar cpun grafikkortet. Grafiken i wow ser rätt fattig ut så jag misstänker helt enkelt att spelutvecklarna har varit lata och inte gjort så att spelet kan ta del av flera trådar eller något.

spelmotorn är typ 15 år gammal så inte konstigt att den inte hanterar många trådar.

Permalänk
Hedersmedlem

@phrex *Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad *

Välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter flera trådar om ex. samma datorköp/uppgradering. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammande. Tänk även på att s.k. CAPS LOCK-rubriker uppfattas som "högljudda" och störande.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Om inget grafikkort i världen kan maxa wow så kanske de beror på att spelet är single core kodat och därför flaskar cpun grafikkortet. Grafiken i wow ser rätt fattig ut så jag misstänker helt enkelt att spelutvecklarna har varit lata och inte gjort så att spelet kan ta del av flera trådar eller något.

undrar ju lite varför du vill maxa WoW? som ovan sa e det ju ingen direkt wow faktor grafikmässigt,sänk en del inställningar så det flytar bättre är mitt råd som nån annan skrev. dåligt optimerat som sagt.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Inte vet jag varför man ska maxa något spel. Jag vet inte hur många trådar spelet hanterar men jag tycker att spelutvecklare borde lägga diverse processer på andra kärnor. Det gjorde WG med world of tanks och prestandan ökade märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrex:

Hej jag undrar om alla dem hära datordelarna kan ha högsta grafik i world of warcraft:
hyper-212x-processorkylare
core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake
ASUS Geforce GTX 1060 Dual OC 6GB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
EN till fråga är denna hyper-212x-processorkylare
bra med denna core-i5-6600k-35-ghz-processor-skylake

Ja, du kommer kunna driva runt WoW i 60 fps på högsta inställningar i 1080p med den datorn.
Skulle du få fps-drops så är det inte pga grafikinställningar, därav att jag vågar påstå att datorn klarar av'et.

Hyper 212X är en bra budget-kylare. Mycket kyla för pengarna.

USB har, som tidigare nämnts, ingenting med lagg att göra.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av truedesire:

drog runt WoW utan konstigheter på en PentiumK i 4ghz, en i3 och gtx 960 var "lagom" som reserv burk

1080p alla inställningar på max, wow det var imponerande
var det olika arkitekturer på processorerna och hur fick du det funka med pentium & i3 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Sist jag testade med WoW med GTX770 1080p och max inställningar så laggade det lite.
Men GTX1060 borde väl motsvara GTX970 tror jag.. så säkert snabbare.
Grafiken byggs väl på lite på varje ny expansion som kommer.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Sist jag testade med WoW med GTX770 1080p och max inställningar så laggade det lite.
Men GTX1060 borde väl motsvara GTX970 tror jag.. så säkert snabbare.
Grafiken byggs väl på lite på varje ny expansion som kommer.

WoW är ganska processorkrävande, därför är det viktigt att ska du gämföra din dator med TS att dom är någorlunda likvärdiga.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

1080p alla inställningar på max, wow det var imponerande
var det olika arkitekturer på processorerna och hur fick du det funka med pentium & i3 ?

skrev att det fungerade på en PentiumK i 4ghz, sen syftade jag på den övergick till en i3.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

skrev att det fungerade på en PentiumK i 4ghz, sen syftade jag på den övergick till en i3.

fast det är fortfarande imponerande att du får 60fps 1080p från en PentiumK.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Felaktiga svar här. Finns nog inget grafikkort i världen som kan maxa WoW i dagsläget. Möjligtvis nyaste Titan (beroende på upplösning)
Jag sitter med prylarna i sign, @1440p PG279Q och jag hamnar ofta runt 30-100 fps. Och då har jag inte ens maxat allt.

du borde hamna bättre... jag kör med dator i sign och enda gången jag hamnar under 60fps i 4k med det mesta på high/ultra är i raider med en massa aoe typ

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag har aldrig lyckats dra runt WOW på högsta inställningarna med min dator, men nog funkar en 6600K med ett grafikkort till dra runt det om man sätter inställningar efter hårdvara.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket snack om att WoW bara skulle köra på en kärna och att motorn är 15 år gammal osv. För det första är det många många år sedan WoW bara använde en kärna.

För det andra, så även om motorn är sedan spelet skapades så har den kontinuerligt byggts ut, moderniserats osv. Det är på intet sätt samma motor som för 15 år sedan. Jag skulle tro att många spelmotorer som används idag har ganska gamla rötter. Man vill helt enkelt inte skriva en ny motor till varje nytt spel, utan man bygger vidare på något man har. Tex så används ju fortfarande UT-motorn som säkert har någon rad kod från Quake.

Till sist, det har tipsats om några inställningar som man drar ner för att få bra fps. Använd dem så minskar du kraven på din dator drastiskt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag tror att det många här använder som referenspunkt när det gäller bra FPS i WoW är att lalla runt i open world, något som inte är direkt krävande. Vad som faktiskt drar på kraft är att köra PvE eller PvP när alla toons mashar spells.

Finns lite benchmarks att tillgå t.ex. här, dock på tyska:
http://www.pcgameshardware.de/World-of-Warcraft-Legion-Spiel-...

Permalänk
Medlem

Mån många trådar använder WOW då? Någon som kan bekräfta?