Semantik: Bygga eller montera datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sant. Jag jobbar med reservdelar för AB, inte Cars så tänker volymer, då är de där frästa växellådehusen försvinnande små jämfört med Bosch etc

Ok. Jag jobbar på CE. Här är det tvärt om

Hur är erat kaffe?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Hej,

Jag har observerat att frasen bygga datorer av någon anledning används väldigt ofta för det som jag anser vara montera datorer, är jag ensam att tycka detta?

En liknelse. Om man går till Ikea och köper en möbel som man monterar ihop, kan man sedan säga att man har byggt denna möbel utan att folk reagerar? Även om man väljer att måla om möbeln, köpa till en annan tillsats än vad som standard ingick, byta ut handtag etc så anser jag inte att man har byggt möbeln utan man har bara monterat respektive modifierat den.

Inom datateknik så är det en semantisk fråga när det räknas som att man har byggt en dator, men om man bara köper färdiga delar på närmsta datorbutik, monterar ihop sakerna där nivån är steget över en sorterare av trä som 3 åringar leker med.
Så blir det för mig väldigt konstigt att prata om att helt själv ha byggt datorn. -Alltså vilket port ska ett helt vanligt grafikkortet sitta i, usbporten, audio-in, out, hdmi, ram-dimm sockeln, processorsockeln, sata, m.2 etc.
Jag anser det ej krävs så många timmar för en vanlig person att lista ut var utan manual.

Men semantik handlar om att ord betyder olika i olika sammanhang, där olika krav sätts på personers ålder etc. En 10 åring som säger att den har byggt sin egen dator, så förväntar jag mig något helt annan än när en docent inom datorteknik skryter om att den själv också har gjort detta efter års arbete.

Nå är jag ensam att tänka såhär? Var jag anser gränsen för bygga dator är handlar om i vilken sammanhang, likaså går vi idag emot att mjukvaran får större betydelse.
Men jag skulle aldrig medvetet säga att jag har byggt någon av de datorer som finns i min lägenhet, även om man kan slinta med tungan/tangentbordet.

I min värld betyger bygga att man skapar från grunden, och tillverkar t.om. komponenterna. Att montera är att sätta samman. Så jag monterar" mina datorer. Fast dom flesta tror jag skiter i om man säger monterar eller bygger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ok. Jag jobbar på CE. Här är det tvärt om

Hur är erat kaffe?

Blev mycket bättre när jag bytte till IT för snart 2 år sen och nu har vi nya maskiner igen som är helt ok

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Det är ett av många ord som används felaktigt. Mitt andra favoritexempel är "data". Meningar som exempelvis innehåller "spela data" får mig att rysa av obehag. Men det är ju förvisso en annan diskussion det med förstås.

Jo, jag stör mig också på en hel del saker språkmässigt, data (när man menar dator, eller egentligen datorbehandlingsmaskin ) känns ok i talspråk men i skrift så sticker det i ögonen. Samtidigt tycker jag det blir lite amish-varning nu när det gäller bygga. Ordets betydelse har varit bred ganska länge, enligt SAOB så har det exempelvis använts för låta bygga sedan 1500-talet (exempelvis: Ther Gudh bygger sigh een kyrckia, ther bygger fanen strax sigh ett cappell breddwidh.), och visst kan man hävda att det var fel då och fortfarande är fel idag, men språket ändras liksom.

Citat:

Personligen tycker jag, som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, att det krävs mer än att dra fast skruv. Och att välja i en konfigurator kan jag heller inte förknippa med att bygga. Men det är ju jag det förstås.
Just ditt exempel med programmering kan jag köpa att man i Svenska språket använder bygga (kod) då det blir en bra översättning från engelskan. Och mjukvaran byggs förstås också upp av den inmatade koden.

Blir väl lite som med "data" då, ordet används i fel syfte men folk fattar ändå (oftast) vad det handlar om.

Det är svårt hur man ska definiera bygga enligt din strikta tolkning. Jag skulle nog säga att Volvo bygger bilar även med denna strikta tolkning och trots att en stor del av det de bygger bilarna av är byggt av andra företag eller så, men vart går gränsen liksom? Ytterst få tar ett råmaterial och skapar en produkt av det idag om man ska hårdra det. Sen beror det förstås väldigt mycket på sammanhang, jag skulle nog aldrig hävda att jag hade byggt min Volvo hur speciellt jag än konfigurerat den, men däremot så skulle jag mycket väl kunna säga att jag ska bygga en Volvo när jag menar att jag ska in på deras hemsida och konfigurera och beställa en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Blev mycket bättre när jag bytte till IT för snart 2 år sen och nu har vi nya maskiner igen som är helt ok

Kaffet på Volvo var verkligen skit när jag jobbade där, men än värre var det när man hamnade hos någon underleverantör med exakt samma kaffemaskiner men där de hade mage att också ta betalt för kaffet. Sen är alltid maskinkaffe mer eller mindre skit hur man än gör, på mitt förra jobb hade vi en väldigt lyxig kaffemaskin från röda pelikanen som kostade massor, med en tekniker som la en hel dag på att ställa in den enligt folks smak osv. men fortfarande var ju vilket kaffe som helst från vilken vanlig bryggare som helst sjukt mycket godare. Samma gäller där jag jobbar idag, vi har inte lika lyxiga maskiner men det är Zoegas-kaffe, hela bönor osv., men ändå inte gott någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Ja, på gott och ont är ju "felaktig" användning en del av språket.
Det är nog väldigt sällan man inte förstår vad som menas med bygga och data om man inte vill missförstå med flit.

Sant, men man tappar innebörden av ordet. Vilket kanske nödvändigtvis inte är något ont heller. De flesta tänker nog inte på frågan, och jag själv hade väl inte tänkt så mycket på det innan. Men när man bygger en dator idag handlar det i 99% av fallen om att montera, även om folk får kalla det något annat. Så som jag ser det då.

Skrivet av snajk:

Jo, jag stör mig också på en hel del saker språkmässigt, data (när man menar dator, eller egentligen datorbehandlingsmaskin ) känns ok i talspråk men i skrift så sticker det i ögonen. Samtidigt tycker jag det blir lite amish-varning nu när det gäller bygga. Ordets betydelse har varit bred ganska länge, enligt SAOB så har det exempelvis använts för låta bygga sedan 1500-talet (exempelvis: Ther Gudh bygger sigh een kyrckia, ther bygger fanen strax sigh ett cappell breddwidh.), och visst kan man hävda att det var fel då och fortfarande är fel idag, men språket ändras liksom.
Det är svårt hur man ska definiera bygga enligt din strikta tolkning. Jag skulle nog säga att Volvo bygger bilar även med denna strikta tolkning och trots att en stor del av det de bygger bilarna av är byggt av andra företag eller så, men vart går gränsen liksom? Ytterst få tar ett råmaterial och skapar en produkt av det idag om man ska hårdra det. Sen beror det förstås väldigt mycket på sammanhang, jag skulle nog aldrig hävda att jag hade byggt min Volvo hur speciellt jag än konfigurerat den, men däremot så skulle jag mycket väl kunna säga att jag ska bygga en Volvo när jag menar att jag ska in på deras hemsida och konfigurera och beställa en bil.

Fast en kyrka på den tid byggdes ju också, det kan ju inte ha handlat om några färdiga delar som monterats upp på plats utan råmaterial och i vissa fall exempel gjutna delar har tagits in från andra delar av landet. För att inte tala om glas och annat religlöst krafs.

Hur Volvo gör har jag ingen aning om. Men det mesta som sitter i bilarna lär väl komma från just underleverantörer som själva tillverkar eller köper in dessa detaljer från annat håll.

En viktig skillnad kan möjligen vara tidsåtgången. Montering går normalt väldigt fort. Bygger man något tar det betydligt längre tid.

Intressant frågeställning oavsett faktiskt.

Permalänk
Hjälpsam

Monterar du efter en ritning/anvisning/förutbestämt mönster eller bygger du efter eget huvud?

I mina ögon/öron är att sätta ihop ett paket med förutbestämda delar en montering, tex en IKEA möbel, ett PC-i-delar paket där alla delar är förvalda eller liknande.

När du själv väljer delar och komponenter, får göra lite research för vad som funkar med vad och skräddarsyr efter dina behov så ser jag det mer som att bygga en dator.

Kan tillägga att i gymnasiet byggde jag en miniräknare (labbplatta, shiftregister etc etc), där användes färdiga NAND och NOR kretsar på standard labbplattor som sedan kopplades samman med standard kablar, montering eller bygge?

Så ser jag på de orden i alla fall

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Sant, men man tappar innebörden av ordet. Vilket kanske nödvändigtvis inte är något ont heller. De flesta tänker nog inte på frågan, och jag själv hade väl inte tänkt så mycket på det innan. Men när man bygger en dator idag handlar det i 99% av fallen om att montera, även om folk får kalla det något annat. Så som jag ser det då.

Frågan är då, vem bygger i så fall datorn? För enligt denna definition är det ju ingen...

Citat:

Fast en kyrka på den tid byggdes ju också, det kan ju inte ha handlat om några färdiga delar som monterats upp på plats utan råmaterial och i vissa fall exempel gjutna delar har tagits in från andra delar av landet. För att inte tala om glas och annat religlöst krafs.

Jo, fast knappast av gud. Hen borde väl mer ses som beställare.

Citat:

Hur Volvo gör har jag ingen aning om. Men det mesta som sitter i bilarna lär väl komma från just underleverantörer som själva tillverkar eller köper in dessa detaljer från annat håll.

Det beror förstås på... Volvo (Cars i Torslanda) har tre större fabriksdelar, TA som är pressverket där de tar in stora rullar med plåt och pressar till karosser och så. TB som är måleriet där de målar karosserna, och TC som är monteringsfabriken där de monterar delar från underleverantörer och andra på den målade karossen. Viktmässigt så är rimligtvis själva karossen den största delen av bilen men tittar man på antalet delar så är det förstås mer montering än tillverkning. Oavsett så anser i alla fall jag att Volvo bygger bilar hur man än definierar bygga.

Citat:

En viktig skillnad kan möjligen vara tidsåtgången. Montering går normalt väldigt fort. Bygger man något tar det betydligt längre tid.

Intressant frågeställning oavsett faktiskt.

Det är ju också ett lite konstigt kriterium tycker jag. Vem lägger mest tid på att bygga en dator? Fabrikerna som bygger delarna lägger nog inte särskilt mycket tid per del liksom, den som monterar ihop delarna borde inte heller lägga så mycket tid egentligen. Däremot att välja delar som passar ihop, fundera på vad man ska ha osv., det kan ta tid.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Oh ja. Utvecklingen har helt klart gått framåt sedan dess. Kan inte ha varit enkelt som datorintresserad under 70-talet. Lite lättare på 80-talet, speciellt när Atari och Commodore kom in på marknaden med deras mer intressanta produkter.

Javisst har utvecklingen gått framåt. Inga tvivel om det. Minns Commodore 64. Det var där allting började för mig med datorer. Det var kul tider det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Jag säger att jag byggt ihop något från IKEA.

Den ända skillnaden är att man har en näve skruvar över varje gång man byggt ihop en möbel från IKEA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kaffet på Volvo var verkligen skit när jag jobbade där, men än värre var det när man hamnade hos någon underleverantör med exakt samma kaffemaskiner men där de hade mage att också ta betalt för kaffet. Sen är alltid maskinkaffe mer eller mindre skit hur man än gör, på mitt förra jobb hade vi en väldigt lyxig kaffemaskin från röda pelikanen som kostade massor, med en tekniker som la en hel dag på att ställa in den enligt folks smak osv. men fortfarande var ju vilket kaffe som helst från vilken vanlig bryggare som helst sjukt mycket godare. Samma gäller där jag jobbar idag, vi har inte lika lyxiga maskiner men det är Zoegas-kaffe, hela bönor osv., men ändå inte gott någonstans.

Sant

Skrivet av anon5930:

Sant, men man tappar innebörden av ordet. Vilket kanske nödvändigtvis inte är något ont heller. De flesta tänker nog inte på frågan, och jag själv hade väl inte tänkt så mycket på det innan. Men när man bygger en dator idag handlar det i 99% av fallen om att montera, även om folk får kalla det något annat. Så som jag ser det då.

Japp, håller med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag säger att jag byggt ihop något från IKEA.

Den ända skillnaden är att man har en näve skruvar över varje gång man byggt ihop en möbel från IKEA.

Även lite spillbitar och sågspån efter att man borrat och sågat de hål och snitt som de uppenbart glömt i fabriken.

Lite mer on topic: Jag tror att det finns en subtil skillnad mellan "bygga" och "bygga ihop" - jag skulle säga att jag antingen bygger ihop eller monterar en IKEA-möbel, men inte att jag bygger den. "Bygga ihop" är mer specifikt, syftar bara på ihopsättandet, medan "bygga" är bredare.

Förr så monterade man dock program från scratch ("assembler"), numera har man en kompilator som bygger det efter ens ritning ("build"). Med reservation för att inte heller översättningar mellan språk är 100% exakta... (påminner om diskussionen för något år sedan om huruvida man kunde gejma Fia med knuff).

Man får inte heller glömma att data är plural av datum (OK OT igen...), så det måste vara mer korrekt att kalla burken för ett datum än för en data.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hjälpsam

Montera -> enligt ritning/instruktion
Bygga -> skapa från grunden eller skapa egna kombinationer av existerande delar

?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag tänker att termen "bygga" funkar bra just eftersom det inte finns någon risk för missförstånd.

Skrivet av Fluf:

Montera -> enligt ritning/instruktion
Bygga -> skapa från grunden eller skapa egna kombinationer av existerande delar

?

Eller är det kanske erforderlig skicklighet och kunskap för själva monteringen som avgör? För inte monterar man hus tex, även om det är ett kataloghus med färdiga väggsektioner från fabrik?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bygga dator = välja ut komponenter som passar ihop samt montera ihop dessa
Montera dator = montera ihop delarna från ett färdigt kit eller byggsats (dvs någon annan har gjort urvalet tidigare)

Man kan dra paralleller till bilvärlden (där det blivit en ännu större betydelseförskjutning av ordet bygga):
Bygg din bil = konfigurera eller plocka ihop en mängd utrustning till en komplett bil men här ingår aldrig någon fysisk montering, det gör fabriken åt dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Slöjda en data?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga at jag monterat datorn men andr brukar fråga mig om jag byggt datorn själv eler köpt färdig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag stör mig också på en hel del saker språkmässigt, data (när man menar dator, eller egentligen datorbehandlingsmaskin ) känns ok i talspråk men i skrift så sticker det i ögonen. Samtidigt tycker jag det blir lite amish-varning nu när det gäller bygga. Ordets betydelse har varit bred ganska länge, enligt SAOB så har det exempelvis använts för låta bygga sedan 1500-talet (exempelvis: Ther Gudh bygger sigh een kyrckia, ther bygger fanen strax sigh ett cappell breddwidh.), och visst kan man hävda att det var fel då och fortfarande är fel idag, men språket ändras liksom.
Det är svårt hur man ska definiera bygga enligt din strikta tolkning. Jag skulle nog säga att Volvo bygger bilar även med denna strikta tolkning och trots att en stor del av det de bygger bilarna av är byggt av andra företag eller så, men vart går gränsen liksom? Ytterst få tar ett råmaterial och skapar en produkt av det idag om man ska hårdra det. Sen beror det förstås väldigt mycket på sammanhang, jag skulle nog aldrig hävda att jag hade byggt min Volvo hur speciellt jag än konfigurerat den, men däremot så skulle jag mycket väl kunna säga att jag ska bygga en Volvo när jag menar att jag ska in på deras hemsida och konfigurera och beställa en bil.

"Datorbehandlingsmaskin" har det aldrig hetat, men däremot "databehandlingsmaskin" eller kort och gott "datamaskin". Det är data som behandlas. Egentligen användes ordet "matematikmaskin" från början. Besläktat med "datamaskin" är ord som "dataspel".
Att man säger "data" tror jag beror på att ordet låter så när man plockar upp ordet som barn.

Ordet "dator" myntades av Börje Langefors. Tänk traktor, motor, doktor...

Jag bygger en dator, men om jag hade stått i en verkstad och satt ihop datorer efter beställning så hade jag monterat dem. När det gäller DIY så "bygger" man - också när man utvecklar en prototyp, då är det väl alltid ordet "bygga" som används.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.