Microsoft "Project Scorpio" heter Xbox One X – får pris och lanseringsdatum

Permalänk
Skrivet av hakd:

4K som inte är uppskalat, Aldrig säger jag bara. Isf räkna med 15 - 30fps
Jag tycker hårdvaran var en besvikelse, nu tänker jag inte köpa en konsol men hade jag funderat på det så hade jag gärna kunnat punga ut nästan dubbla för stabil prestanda som håller några år.

Då har du nog inte riktigt koll på vad spelutvecklarna kan göra när dom utvecklar till en specifik hårdvara, Forza 7 till exempel körs i native 4k i 60 fps

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K. De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar. Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Jävla sketnamn, Xbox One X.
Även designen.

I övrigt helt ok konsol.
Kan man streama spel från PC och stödjer DOLBY Vision för Uhd bd så kan vi snacka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Och massproduceras det 1tb SSD till spelkonsoler så sjunker givetvis priset, microsoft har gjort bort sig , troligtvis kommer Sony tänka till och ligga ett steg före med detta i sin nästa konsol och inkludera SSD, då har dom kommit ikapp -igen.

Tycker du ja.

1. En SSD gör inte att PS4 Pro automatiskt för samma prestanda som XB1 X.

2. SSD är standardenheter, och priset har med världsmarknaden generellt att göra (inte specifikt för konsolmarknaden).

3. I dagsläget så så är 1TB SSD rätt dyra, och långt ifrån alla som ens har det i sina datorer.

4. Konsolmarknaden är ganska priskänslig, och tror att både Microsoft och Sony har mer koll på den än du.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Xbox One hade också 499 dollar som lanseringspris, så ingen skillnad där. Skillnaden nu är att dollarn låg runt 6.50 då och är uppe på 8.70 nu.

Japp. Vi har fått en försvagad ekonomi i både Sverige och Europa under tiden som USA stärkt sin under de senaste åren. Detta återspeglas givetvis i marknadens värdering av ekonomierna och dess valutor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vi får heller inte glömma Copyswede-skiten på 320kr. Den här maskinen kommer att kosta minst 5990kr i Sverige. Blir inte förvånad om lanseringspriset blir 6490kr enbart för att mjölka Xbox-fans på pengar, och att priset kommer gå ner till 5990kr inom några månader.

Inte värt det enligt mig. Idag kan du få tag på ett GTX 1080 för under 5500kr,

Fast du behöver mer än ett 1080 för att kunna spela något (en 1080 är varken en komplett konsol eller dator). Tyvärr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Själva optiska läsaren i sig är nog inte så dyr, särskilt inte för Sony själva (omän de väl delat upp sig i en bunt dotterbolag som förmodligen måste köpa från varandra internt), men gratis är den förstås inte.

Den som MS använder är nog billigaste möjliga OEM-skrot de kunde hitta, för särskilt bra är inte den i Xbox One S - jag har en och den har problem med vissa skivor - jag blev t.ex. tvungen få min Deadpool UHD BD-skiva utbytt till en nyare pressning för att kunna se hela filmen, annars låste sig Xboxen totalt vid ett visst kapitel.

Enligt Ben Heck så är den optiska läsaren i XB1 S ett bra bygge, och klart gedignare än den i PS4 Slim.

https://www.youtube.com/watch?v=iC4qIx72_Cc

Har själv 5 stycken XB1S som just främst mediaspelare, och har inte haft det minsta problem med den optiska enheten i någon av de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Själva optiska läsaren i sig är nog inte så dyr, särskilt inte för Sony själva (omän de väl delat upp sig i en bunt dotterbolag som förmodligen måste köpa från varandra internt), men gratis är den förstås inte.

Den som MS använder är nog billigaste möjliga OEM-skrot de kunde hitta, för särskilt bra är inte den i Xbox One S - jag har en och den har problem med vissa skivor - jag blev t.ex. tvungen få min Deadpool UHD BD-skiva utbytt till en nyare pressning för att kunna se hela filmen, annars låste sig Xboxen totalt vid ett visst kapitel.

Enligt Ben Heck så är den optiska läsaren i XB1 S ett bra bygge, och klart gedignare än den i PS4 Slim.

https://www.youtube.com/watch?v=iC4qIx72_Cc

Sedan så finns det säkert bättre saker i dedikerade UHD-spelare (som ofta kostar mer än hela XBoxen komplett).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du köpa resten av delarna blir det ju några tusenlappar till utöver de 5500kr för bara grafikkortet. Sedan brukar det ju komma rätt bra inbytes erbjudanden när en ny version av konsolerna släpps. Så man kanske kan hamna på 4-4500kr om man har en vanlig one att byta in. Sedan har du ju endel Xbox 360 spel och nu även vanliga Xbox som du kan spela på One. Visst kommer datorn prestera bättre men det är inte lika smidigt att hålla på med en dator, en konsol kan typ alla hantera.

Egentligen tycker jag inte den är så dyr. Folk köper ju utan problem en ny iphone för 8000kr var 24/36 månad. Eller nya grafikkort för 4-8k i vissa fall varje år. Köpte du ex en Xbox one när den kom november 2013 (import) för 4500kr blir det ju knappt 100kr/månad fram till du uppgraderar till en One X och då kan du ju även sälja den gamla för någon tusenlapp. Tror nog en One X är aktuell typ 3-4 år den med men vi får se.

Och sony kommer säkert sänka priset på sin med tanke på hur den presterar. Xbox one X är knappast dödsdömd bara för en konsol med sämre hårdvara är billigare. Men de kanske släpper en Ps4 pro plus eller något.

Hur än Sony och Microsoft gör så får de alltid kritik för sina konsoler på PC-fokuserade forum (som SweC ändå huvudsakligen är). Vissa klagar på att de inte har SSD och dyrare CPU:er, och hävdar att priset inte är ett problem med det dubbla, medans vissa klagar på att priset är alldeles för högt (trots att både Sony och Microsoft har billigare alternativ). Suck.

Precis som du är inne på så lägger många mycket mer på sin telefon, och det varje år.

I längden så tenderar det för många vara spelkostnaden som ändå är högst när man slår ut allt. Men varken Microsoft eller Sony tvingar på någon deras dyra konsoler, och de har kvar deras vanliga "S"-modeller för de som så önskar.

Tycker det är rätt bra att det finns lite mer valfrihet med konsoler numera, jämfört med tidigare (även om man aldrig kan få de tusentals val som man kan få med PC - då skall man köra enbart PC om det är ett absolut krav).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

PC gaming är dyrare att komma igång med då saker som chassi, nätdel, moderkort etc måste införskaffas, men när man väl har kommit igång så får man betydligt mer "bang for the buck". Radeon RX 480 och 580 som går att få tag på för mellan 2-3000kr ligger på samma prestanda som One X, så man behöver ju inte införskaffa ett high-end kort det första man gör.

Återstår att när XBX1 kommit att jämföra med en PC för motsvarande pris, och se vad som presterar bäst i samma titel (man har ju rätt mycket mer optimeringar på konsolsidan, och speciellt hos XBox).

Annars så håller jag med dig att en PC är mycket trevlig då man själv kan byta ut komponenter och få den precis efter sin egna specifikation. Är själv i grund och botten PC-spelare, och kommer nog så alltid att förbli.

Men det innebär inte att jag inte kan ha bägge delarna. Har själv XB1S som mediaspelare i hela huset (har 5 st till det). Då är det bara en bra vinst att man kan spela lite "casual" på fler ställen. Speciellt om samma spellicens fungerar både på W10 och på XB1.

Skrivet av Gender Bender:

Har svårt att se exakt vilken målgrupp den här konsolen riktar in sig på.

Vissa tycker att den är för dyr, och vill ha något enklare: köp en XB1S.

Vissa tycker att den är för klen, och vill ha något mer avancerat: köp en riktigt dyr high end PC.

Går aldrig att göra precis alla kunder nöjda.

Målgruppen tror jag Microsoft (och Sony) räknat på.

Skrivet av Gender Bender:

Så här i efterhand så var det nog väldigt korkat av Microsoft att sätta in en UHD-spelare i One S, speciellt med tanke på att Sony inte gjorde det med PS4 Pro. Hade inte One S haft en så hade jag mest troligt köpt en One X.

Har du köpt en XB1S då?

Själv har jag köpt 5 st, bla. för att spelaren klarar just UHD BD-skivor (behöver det inte på alla enheter, men enklast att köra samma, och var inte dyrare än varken Shield eller PS4 Slim).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda jag skulle vilja se är ett 500GB SSD alternativ. Konsolen är trots allt riktad mot "high-end" marknaden med 4k TV och dyrare kyllösning. Så att ha ett alternativ för lite mer där du får 500GB SSD hade inte varit fel, så laddningstiderna gick ner. Om folk ändå är villiga att betala dessa summor så hade en 500GB SSD för kanske 500-700kr mer varit så illa, vilket du lätt borde kunna ordna som OEM pris + ingen HDD kostnad.

SSD är fortfarande väldigt dyrt i storleksklassen 1TB.

Problemet är redan att många tycker att den är alldeles för dyr (bara att läsa den tråden om du vill ha bevis för det).

Sedan är det ju mest laddtiden som påverkas, och när du väl spelar så har det inte någon direkt påverkan. Jag har inget problem med laddtiderna på mina XB1S, och skulle inte vilja betala flera tusenlappar extra per konsol (har 5 st.) för 1TB SSD istället för nuvarande mekaniska diskar - trots att jag är SSD-fantast på PC sedan 2009.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Fan va trött man blir på Svensson, är tamefan världens absolut gnälligaste jävla folk. Antingen är det för lite prestanda och för billigt eller så är det bra prestanda men för dyrt. Helst ska man få 4k@60fps för 2000 kr, gärna gratis. Helst ska man heller inte behöva jobba utan staten ska betala ut 20k i månaden så man kan sitta och spela hela dagarna. Och så fanns det heller ingen SSD....och varför kommer den inte i rosa färg? Hade det funnits SSD hade den kostat 7000 kr, och då hade vart ännu mer gnäll på priset, men nån jävel hade säkert vart nöjd.

Samma sak när det kommer till skärmar, specsen ska gärna vara 4k, HDR, 300hz, g-sync, freesync, gärna ultrawide och 16:9 format i samma skärm samt OLED. Sen när är sån skärm släpps och den kostar 25k så gnälls det på priset (liksom va fan trodde du den skulle kosta?).

Hur som helst så tycker jag det är helt fantastiskt att Microsoft kan leverera sån imponerande hårdvara för 499$. Du får 4k 60fps, bakåtkompabilitet med gamla spel och tillbehör, 4k UHD spelare och bättre prestanda i befintliga spel, va fan finns det att klaga på? Det är för fan julafton. Lägg dessutom till att hårdvaran är mycket bättre optimerad för spel än en PC och att spelen är bättre optimerade också. Du får inte ens samma prestanda med 1080ti som bara den kostar 900$, men det verkar folk snabbt glömma. Folk snackar om hellre PC? Så folk spelar hellre 4k60fps på en PC för 15-20k där du behöver byta grafik för 10k vartannat år än att köpa en konsol som levererar samma prestanda för 6k som håller i 3-4 år, hmmm får inte riktigt ihop den logiken.

Spot on! Kunde inte sammanfattat det bättre själv.

Vissa svenskar/Svensson är ofta ett jäkla gnällfolk/kravmaskineri, fast de ofta inte presterar eller åstadkommer så himla mycket själva.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@martinot: Möjligt, men eftersom jag redan har HTPC så känns det som ett för liten prestanda hopp om jag går på nuvarande gen. Brukar ofta gå på topp/nyaste gen när jag köper elektronik så att jag kan ha dom längre. XB1X bör få mjukvaruppdateringar längre framåt än nuvarande.

Japp. Även jag har en dedikerad HTPC/speldator för vardagsrummet. Är inte säkert att jag själv köper denna (har mina XB1S främst som mediaspelare till övriga TV). Men tycker det är kul att Microsoft (och Sony) släppt lite högre presterande alternativ.

Tycker det ser ut som potential att man får extremt mycket för pengarna (sedan skall det dock som sagt passa in i ens behov och krav, men det är en helt annan sak). Riktigt imponerad på "pappret" än så länge, och skall bli kul att se tester när den är ute!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K. De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar. Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Ahm, nä det kommer inte komma nån "Pro+"...så korkade är de inte.

Tvärtom lär de vara glada över att i höst på sin höjd stoppa med ett spel och fortsätta sälja Pro för "399".

I vilket fall som helst lär de sälja fler PS4 Slim än vad det kommer säljas PS4Pro och XB1S och XB1X tillsammans så hårdvarumässigt behöver de inte göra ett dugg.

Prioriterar man 60 fps är förövrigt PC fortfarande ett måste. XB1X kommer inte ha särskilt många fler 60 fps spel än vad XB1 redan har (däremot lär den hålla målfrekvensen oftare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En intressant release från Microsoft, men till slut är det upp till spelutvecklarna att förvalta hårdvaran. PS4 pro har utifrån mitt perspektiv blivit lite av en besvikelse då den inte kan erbjuda 60 fps på 1080p.

Vi får väl se om spelutvecklarna kommer att erbjuda stabila 60 fps och 1080p, samt 4k i 30 fps till XboneX.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

En intressant release från Microsoft, men till slut är det upp till spelutvecklarna att förvalta hårdvaran. PS4 pro har utifrån mitt perspektiv blivit lite av en besvikelse då den inte kan erbjuda 60 fps på 1080p.

Vi får väl se om spelutvecklarna kommer att erbjuda stabila 60 fps och 1080p, samt 4k i 30 fps till XboneX.

Finns ju många 60 fps spel till konsol men näe, 60 fps lär som sagt inte bli särskilt mkt vanligare till XB1X än vad det är till de billigre varianterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, nä det kommer inte komma nån "Pro+"...så korkade är de inte.

Tror inte heller (redan i höst) på en PS4 Pro+.

Skrivet av ipac:

XB1X kommer inte ha särskilt många fler 60 fps spel än vad XB1 redan har (däremot lär den hålla målfrekvensen oftare).

Tror dock inte helt på dig där (men det återstår att se, givetvis).

Ett stort värde är ju annars att inte dippa från 60 fps som du är inne på, och faktiskt kunna hålla de stabilt. Inte illa i sig.

Här kan ju PS4P göra lite bättre ifrån sig tycker jag (kanske kommer med fler framtida optimeringar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tänker inte bidra till miljöskatten så blir som många andra att köpa från tyskland. Och självklart är det moms på den avgiften med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Då har du nog inte riktigt koll på vad spelutvecklarna kan göra när dom utvecklar till en specifik hårdvara, Forza 7 till exempel körs i native 4k i 60 fps

Det låter precis lika dant vid varje release men tyvärr så är inte konsoler magiska utan halkar efter snabbt.
Ge det några titlar sen kommer denna precis som tidigare få börja skala upplösning eller få problem med stabil fps.

Hade det funnits ett bett om detta så hade jag vunnit vid varje ny release

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Håller helt med @foreveryang. Efter släpper av den här kan omöjligen någon komma och klaga på konsolprestanda. Även för 6 lax så är det ett riktigt bra pris.

Däremot namnet? Haha! Hur många personer gick det ut att spåna fram det?
Bara Xbox X hade varit rimligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror inte heller (redan i höst) på en PS4 Pro+.

Nej och inte nästa höst heller.

Citat:

Tror dock inte helt på dig där (men det återstår att se, givetvis).

Än så länge finns det väl iaf typ 0 bekräftade "xbox one x enhanced"-uppgraderingar som gör detta. Se Gears of war 4, Forza Horizon 3 och Destiny 2 t.ex.

Men ja, i enskilda fall kommer det säkert hända (och i så fall lär förövrigt även Pro versionen få samma behandling) men om man inbillat sig att One X kommer innebära rikligt med "30->60 fps titlar" så är det hög tid att tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Däremot namnet? Haha! Hur många personer gick det ut att spåna fram det?
Bara Xbox X hade varit rimligare

För tydlighetens skull så var det nog bra att de fick med One i namnet, för att förtydliga vad det är för sorts produkt det handlar om(*).

Var tidigare rätt många, inte minst här på SweC, som fick för sig att "project scorpio" skulle innebära en ny konsolgeneration, med allt vad det innebär.

(*) Det kommer bli förvirrat på stormarknaderna dock. "Oj, verkar som det finns två Xbox One. En som heter S för $199 och en som heter X för $499 - wow vilken tur att jag hitta den billiga, vad kan en bokstav hit och dit spela för roll?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

SSD är fortfarande väldigt dyrt i storleksklassen 1TB.

Problemet är redan att många tycker att den är alldeles för dyr (bara att läsa den tråden om du vill ha bevis för det).

Sedan är det ju mest laddtiden som påverkas, och när du väl spelar så har det inte någon direkt påverkan. Jag har inget problem med laddtiderna på mina XB1S, och skulle inte vilja betala flera tusenlappar extra per konsol (har 5 st.) för 1TB SSD istället för nuvarande mekaniska diskar - trots att jag är SSD-fantast på PC sedan 2009.

Notera att du och dina tråd vänner inte är alla. Jag skulle inte vilja se det som enda alternativet... nej. Mao du ska inte tvingas köpa SSD, utan ha HDD alternativ som nu. "S" har ju två alternativ, och det är då inte konstigt att ha två alternativ för "X" också.

Men att ha ett 500GB SSD alternativ, istället för HDD är något jag tror skulle fungera. För det finns också (som du också kan läsa i tråden) folk som vill ha det. Så hela poängen är att om du ändå ska köpa den dyraste och kraftigaste konsolen på marknaden, varför snåla sen? För att ens kunna verkligen använda denna konsol lär du behöva en 10-15kkr 4k TV... annars är den delvis bortkastad ändå. Känns lite som att lite extra för en SSD är piss i Mississippi då.

Du kan enkelt lägga till flera TB lagring på USB... på spel där ladd-tiden inte spelar roll. Men eftersom du inte kan byta XB1* hdd till SSD så enkelt som i PS4 så är det en nackdel att inte ha det. Så att ha en mindre SSD alternativ man kan köpa, för att kunna ha de spel som verkligen har hemska laddtider och systemet, och lägga de som inte spelar någon roll på USB HDDn så har du bästa av båda världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det låter precis lika dant vid varje release men tyvärr så är inte konsoler magiska utan halkar efter snabbt.
Ge det några titlar sen kommer denna precis som tidigare få börja skala upplösning eller få problem med stabil fps.

Hade det funnits ett bett om detta så hade jag vunnit vid varje ny release

Titlarna till konsol upplever jag, tvärt om, som mer stabila över tid.

På PC (som jag själv främst spelar på) så upplever jag däremot det exakt så som du beskriver det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

(*) Det kommer bli förvirrat på stormarknaderna dock. "Oj, verkar som det finns två Xbox One. En som heter S för $199 och en som heter X för $499 - wow vilken tur att jag hitta den billiga, vad kan en bokstav hit och dit spela för roll?".

Låter inte troligt.

Samma sak gäller ju många både mobiltelefoner och bildskärmar, så det borde inte direkt vara "hjärnkirurgi" eller "raketforskning".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera att du och dina tråd vänner inte är alla. Jag skulle inte vilja se det som enda alternativet... nej. Mao du ska inte tvingas köpa SSD, utan ha HDD alternativ som nu. "S" har ju två alternativ, och det är då inte konstigt att ha två alternativ för "X" också.

???

S har tre alternativ; 500GB, 1TB och 2TB. Ingen SSD.

Känner inte till någon konsol, från någon tillverkare, som har SSD som alternativ för den delen.

Skrivet av Paddanx:

Men att ha ett 500GB SSD alternativ, istället för HDD är något jag tror skulle fungera. För det finns också (som du också kan läsa i tråden) folk som vill ha det. Så hela poängen är att om du ändå ska köpa den dyraste och kraftigaste konsolen på marknaden, varför snåla sen?

Det finns alltid några få som önskar en massa, men ofta är de inte beredda att betala vad det kostar.

Tror absolut på dig att du köpt XB1X, och gärna betalat ett antal tusen extra för SSD som alternativ, men frågan om är hur stor marknaden är?

Både PS4P och XB1X är redan lite av nischprodukter, som ligger på en hög prislapp (inte för vad de presterar, men i förhållande till vad konsumenter är vana att betala för konsoler).

Om du vill gå efter statistik i tråden, att skicka till Microsoft och Sony, så verkar det vara betydligt fler som tycker att att priserna är för höga än de som vill ha SSD (och bara beredda att betala för det). Känns inte som majoriteten i tråden är med på din sida där iaf. - även om jag personligen inte har något som helst emot ditt önskemål (vill bara ha en viss realism bland alla krav).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K. De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar. Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Jag spelar i 4K på min dator med ett 1060 6GB och 6600K, visst många settings är på Low eller Medium men fårfortfarande sjukt snygg grafik och påstå att spel ser dåliga ut för att det är LOW, det var 15 år sedan, skillnaderna idag mellan ex Low medium och Ultra är många gånger svåra och se, I ex Witcher 3 ligger jag runt 65-70 FPS i native 4K och min dator kostar inte mer än en scorpio så

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberabb:

Jag spelar i 4K på min dator med ett 1060 6GB och 6600K, visst många settings är på Low eller Medium men fårfortfarande sjukt snygg grafik och påstå att spel ser dåliga ut för att det är LOW, det var 15 år sedan, skillnaderna idag mellan ex Low medium och Ultra är många gånger svåra och se, I ex Witcher 3 ligger jag runt 65-70 FPS i native 4K och min dator kostar inte mer än en scorpio så

Du får vänta tills när XB1X är ute, och du kan jämföra direkt mellan den och din dator, med samma titlar i 4K, UHD och 60fps inna du firar.

Låter annars fantastiskt fint (väntar på ett 1060 att levereras från Elgiganten i nästa vecka).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Känns som Xbox har för få exklusiva spel för att vara värt det.
Xbox och PC har samma spelutbud så har du en PC så ser jag ingen anledning att köpa en Xbox.
Dessutom för en 1000:- mer än PS4.
Lanseringsdatumet känns ju lite sent, känns som vi kommer höra nyheter om PS5 inom den tiden.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej och inte nästa höst heller.

Än så länge finns det väl iaf typ 0 bekräftade "xbox one x enhanced"-uppgraderingar som gör detta. Se Gears of war 4, Forza Horizon 3 och Destiny 2 t.ex.

Men ja, i enskilda fall kommer det säkert hända (och i så fall lär förövrigt även Pro versionen få samma behandling) men om man inbillat sig att One X kommer innebära rikligt med "30->60 fps titlar" så är det hög tid att tänka om.

Nja, man kan ju alltid hoppas. Men om jag inte minns fel så påpekade Destiny 2:s utvecklare att problemet var CPU:n, inte GPU:n, för att nå 60 fps. Så nog blir det så att de flesta titlar kommer att släppas 30 fps & 1080/720p till Xbox One och 30 fps & 4k till Xbox One X med högre AF.

Men dock så diskuterade Digital Foundry att det rörde sig om flera olika typer av optimeringar, kretsjusteringar etc (kan inte de tekniska detaljerna) så det kanske finns en möjlighet att nå 1080p & 60 fps, med tanke på att CPU:n tickar 550 mhz snabbare också.

Jag är försiktigt optimistiskt, men inväntar helt klart ett par stora spellanseringar till Xbox one X innan jag köper den. Kommer t.ex. Red dead redemption i 60fps är det troligen ett köp.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q