Vad är det för tejp man krymper med värme?

Permalänk
Medlem

Vad är det för tejp man krymper med värme?

Jag har sett flera reparationsvideos på YouTube där det används någon typ av tejp som dom krymper med värmepistol.

Är det någon speciell typ och var kan jag köpa sådan i sverige? Jag har hittat "krympslangar" men jag vet inte om det är vad jag söker och jag förstår inte om det är rätt utifrån beskrivningarna.

Användningsområde: Laga kablar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks Gaming

Använde vulkaniserande tejp för att laga en glappande sladd till ett par hörlurar, funkade fint i några månader till så absolut värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Ja, det där ser ut att fungera väl! Tack!

Skrivet av TheMadPanda:

Använde vulkaniserande tejp för att laga en glappande sladd till ett par hörlurar, funkade fint i några månader till så absolut värt ett försök.

Höll själva lagningen fast hörlurarna gick sönder mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Jag har sett flera reparationsvideos på YouTube där det används någon typ av tejp som dom krymper med värmepistol.

Är det någon speciell typ och var kan jag köpa sådan i sverige? Jag har hittat "krympslangar" men jag vet inte om det är vad jag söker och jag förstår inte om det är rätt utifrån beskrivningarna.

Användningsområde: Laga kablar

Det är absolut krympslang du letar efter.
Vulkaniserande tejp (AKA riktig eltejp) är bra när man inte kan trä på en slang, men i övrigt så kommer du garanterat att ha en kladdig massa efter ett tag =).

Krympslang finns hos alla som säljer el eller bildelar, typ biltema, clas i sjön etc. etc.

Permalänk
Medlem

Krympslang är det du vill ha, det finns att köpa lite varsomhelst. Det finns även krympslang med lim innuti, det vet dock ej var man köpa, förmodligen hos Elfa eller liknande företag.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av usermane:

Ja, det där ser ut att fungera väl! Tack!
Höll själva lagningen fast hörlurarna gick sönder mer?

det var ett par slitna in-ear lurar och där sladden höll på att lossna. Så lagningen höll i ett par månader, men hör till att jag inte direkt var försiktig eller särskilt varsam med grejerna...

Men detta var säkert 10 år sen nu, finns det bättre grejer som "krympslang" så kör på det. Tejpen blev rätt kladdig efter någon månad, inget som var direkt snyggt eller diskret direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Krympslang är det du vill ha, det finns att köpa lite varsomhelst. Det finns även krympslang med lim innuti, det vet dock ej var man köpa, förmodligen hos Elfa eller liknande företag.

Krympslang med lim finns på biltema

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag köpte små krympslangar från inet för 5 :- när jag ändå höll på att handla där ^^