Project Spectrum ( ITX Scratchbygge ) [SPONSRAD]

Permalänk
Proffsmoddare

Project Spectrum ( ITX Scratchbygge ) [SPONSRAD]

Tja!

Sponsorer:

Det här är Spectrum! Spectrum är ett ITX scratchbygge som till enklaste sätt kan ses som ett öppet chassi, med det menar jag att alla komponenter kommer vara blottade utan skydd av sidopaneler eller dylikt.

Grundidén med chassit är att det ska se ut som att komponenterna är en del av chassit då dom kommer vara nersänkt i akrylglaset dom monteras i. RGB kommer vara en central del i detta bygge och det är även där ifrån bygget får sitt namn.

Chassit kommer att konstrueras av 10mm tjocka akrylskivor och i det understa lagret kommer det att monteras en RGB-list som är riktad uppåt så att hela chassit kommer lysa upp. Youtube

PS. Komponenterna i sketchup modellerna är placeholders, en del av komponenterna är bestämda men inte alla.

Carrying case!

För att kunna frakta runt denna dator till LAN och diverse tänkte jag även göra ett "carrying case" till den. Lådan kommer vara konstruerad i 10mm tjocka skivor av furu där sedan insidan kläs i vaddering så att den kan fraktas säkert.

Har påbörjat byggandet och kommer ladda upp bilder under de kommande dagarna.

Kommentera gärna och lämna feedback!
Hörs i nästa update!

Sponsring
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fram emot uppdatering kring detta bygge! Ser väldigt spännande ut.

Ser att du valt Silverstones SFX-L nätagg. Är det en placeholder eller har du bestämt dig? I så fall varför inte köra med ett SFX-nätagg rakt av? Corsairs sf450 är riktigt bra och tysta. Ett förslag bara...

Permalänk
Proffsmoddare

@Skonky: Tackar! Hoppas den blir underhållande att följa också 😊. Kommer absolut att kör med ett sfx agg ( förmodligen sf600 iom att sf serien också kör med semi-passiv kylning. Det innebär att nätagget kan pressas lite till innan fläkten börjar spinna.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

So it begins!

Första steget blir att konstruera moderkortsplåten eftersom jag fortfarande väntar på att akrylglaset ska komma.

Mät en gång och kapa två eller hur var det nu ?..

Min gamla trotjänare, har hållit ihop i snart 8 år utan problem.

Första skäret.

Då har vi något att börja fila.

Nu är det bara den lilla detaljen att få allt rakt och snyggt.

Efter lite filande och mätande känner jag mig nöjd nog för att testa passformen ( inte detta kort jag kommer använda )

Dags att mäta ut vart den ska böjas och även märkt ut vart distanserna ska vara.

Sen var det den lilla detaljen att hitta rätt tapp, amerikanska mått är inte min starka sida.

Bestämde mig för att ta en bit överbliven aluminium för att testa på först innan jag gick på den riktiga plåten med borren och gängtapparna. Av nån anledning gick det inget vidare att använda dom, möjligt att felet ligger i den som hanterade verktygen men det vart inga bra gängor.

Bestämde mig för att testa använda distansen själv som gängtapp i och med att materialet var rätt tunt och mjukt. Men även här vart det lite krångel. Använd aldrig mässingsdistanser för detta då de är väldigt sköra och lätt går av i hålet om man tar i lite för mycket ( vilket hände för mig, gick dock att rädda ).

Hämtade sedan en som var gjord i järn och då gick allt jättebra.

Som handen i handsken. Nu är det bara att försöka böja den.

Då jag inte har en plåtbock till hands tänkte jag pröva att böja den för hand. Efter att ha kämpat några minuter inser jag att detta uppdrag är svårare än vad jag trodde.

Plan nr.2! Kommer detta fungera tro ?

Det gjorde det inte. I och med att jag inte har tillgång till en plåtbock i närheten bestämde jag mig för att göra min egen. Hittade en ritning online på en som både var billig att konstruera men även rätt effektiv enligt skaparen.

I nästa update kommer jag börja bygga plåtbocken och se vad den går för.

Hörs!

PS. Lämna gärna feedback och kommentarer.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Nu har jag lyckats samla ihop de material som behövs för plåtbocken, några avkapningsbitar av trä från nån hylla jag byggde en gång i tiden, lite aluminiumprofiler, 2 gångjärn och en handfull skruv.

Visste att det var värt att spara dessa efter bygget av hyllan.

Alla bitar uppkapade till rätt storlek och form.

Lite överblivna bitar av profiler från ett annat projekt.

Kapade till rätt längd ( 20cm i mitt fall ) och nu är det bara att limma fast dessa.

En limmad.

Profil nr 2 limmad.

Första två limmad och klara, den tredje har jag tyvärr ingen bild på men proceduren är den samma som på de två första.

Alla bitar limmade och klara och upplagda i den ordning dom skall monteras.

Märkte att den bakre delen av bocken inte låg jämnt så gjorde ett par lister för att få den jämn.

Listerna limmade på bocken.

Så ska det se ut!

Nästa steg var att skapa en mängd olika infästnings hål så att top och bottenplattan kunde skruvas ihop för att säkra fast materialet. Anledningen till mängden hål är att man ska kunna ha lite flexibilitet i hur man fäster fast den om materialet är ojämn.

Då var mekanismen som används för att böja materialet fastskruvad ( sjukt trickigt att passa in den perfekt ).

Som ni kanske ser på bilden blev det inte perfekt då glipan mellan plattorna är olika från ena sidan till den andra. Detta måste justeras innan annars kommer den böja materialet ojämnt.

Slutade med att jag borrade ut större hål och använde bult och mutter istället för att kunna justera dem lite i taget.

Då var den justerad och så pass rak som det gick att få den. Nu ska vi se om den fungerar som tänkt.

Vem hade trott att 2mm aluminiumplåt skulle vara så segt.

FAIL! Så denna metod fungerade inte så bra heller. Det gick att böja plåten till den vinkel ni ser på bilden men efter det började skruvarna dras ur hålen mellan top och bottenplattan.

Detta slutade i att jag bestämde mig för att designa om plåten så att mindre material behöver böjas men mer om det i nästa update.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Planen för den uppdaterade designen av moderkortsplåten är att belysa strålarna i loggan i rätt färger och kombination som en prisma ger. Vitt ljus från ena sidan och på andra sidan sprids ljuset ut till en bredare stråle och även då uppdelat i hela spektrumet av färger ( min kommer endast ha 5 färger men ni förstår idén med det hela ). Ni som är fans av Pink Floyd känner igen mönstret direkt från deras album "The Dark Side of the Moon".

Så i de första bilderna ser ni den nya designen för plåten och den här gången är det mycket mindre metall som måste böjas (4cm totalt jämfört med 17cm på den förra).

Plåten kommer få ett yttre lager i akryl där belysningen kommer sitta.

Plåten med akrylskivan på (färgerna är endast till för att illustrerar hur det ungefär kommer se ut med lysdioderna).

Så startade upp med en ny skiva aluminium.

Kapade till den på samma sätt som innan.

Filade till den på samma sätt som innan för att få den så rak som möjligt.

Denna gång kommer jag som ritningarna visar kapa ut två "fötter" istället för att försöka böja hela bredden av skivan. Håller i denna bild på att mäta ut dem samt den yttre ramen för loggan i mitten.

Lite mer kluddat på plåten.

"Fötterna" tillkapade.

Soo...we meet again!

Justerar in den så att den hamnar perfekt.

Den här gången fungerade det perfekt! Det vart inte en perfekt 90 graders böj direkt ur bocken men det var lätt fixat med en gummiklubba.

Fötterna bockade och klara.

Dags att hämta måtten på loggan.

Baksidan av plåten maskerad och klar.

Riktlinjer uppritade.

En triangel uppenbarar sig.

En triangel i den förra triangel tog plats på maskeringstejpen samt strålarna på ena sidan.

Mönstret på plats. Det som är markerat i svart är de delar som ska kapas bort.

LEVERANS!

Akrylen kom precis in. Beställde dessa färdigskurna från https://www.sheetplastics.co.uk om ni själv vill beställa nån gång.

Dags att börja kapa ut loggan.

Började med att borra ett hål i skivan som sticksågsbladet passade ner i.

Sen är det bara att börja kapa. Enklast är att börja ta ut små bitar för att sedan börja ta ut större och större.

Lite mer plåten borta.

Ännu mer borta. Ett tips om ni aldrig gjort något sånt här innan eller om ni precis ska börja kapa ur något, kapa aldrig direkt på linjen utan ett par millimeter innanför. Det är nästintill omöjligt att kapa perfekt på linjen. Det är alltid bättre att lämna lite extra som man kan fila bort sedan.

Sådär ja, första hålet kapat! Bara 6st kvar.

Precis som tidigare två hål med borren och sen börja plocka ut bit för bit med sticksågen.

5 kvar.

Nu är alla stora hål klara, bara de små krångliga kvar.

Maskeringstejpen ville inte samarbeta så ritsade metallen istället.

Märkt upp vart starthålen kommer vara. Alltid en bra idé om man ska borra mellan två linjer som är rätt nära varandra att noga mäta ut mitten och ta ett spetsigt drivdorn och ordentligt markera ut mitten av hålet så att borren lätt har något att följa.

Borrat och klart.

Gick lättare än vad jag trodde. Nu är det bara en massa filande kvar.

Lite filat.

Alla brukar lägga upp bilder på sina husdjur som hjälper till i moddandet men tyvärr har jag inget så min gode vän och kollega Johnny Stone fick göra en ofrivillig entré. Johnny mekar med sitt eget bygge som säkert kommer visas upp i framtiden.

Enda nackdelen med att lämna ett par millimeter är att det är en hel del filande som måste göras. I dom flest fall däremot blir slutresultatet mycket bättre.

Mycket pill med hålen mellan strålarna i loggan.

Börjar ta form nu.

Mer pill och mer aluminiumdamm.

Sista hålet kvar nu.

För dom som undrar vilka typer av filar som används så är det dessa små rackare. De som kommit till mest användning är den platta, 45 graders och den som är fyrkantig.

Filat och klart. Min arbetslampa fick agera bakgrund för att få mönstret att stå ut riktigt mycket.

Lite närmare.

Dags att börja mäta ut hålen för distanserna.

Märkt och klart, dags att borra.

Där var dom på plats! Denna gång använde jag en distans i järn direkt för att gänga plåten.

Testmonterar moderkort och även denna gång passar den perfekt. Som en bonus agerar moderkortet motvikt så att den kan stå upp själv.

Och sist men inte minst baksidan. Vart riktigt bra om jag får säga det själv eller vad tycker ni ? Ska bli intressant med belysningen sen.

Nästa steg i det hela blir att fila ner distanserna så att dom är jämn med plåten samt lista ut hur jag vill montera lysdioderna och akrylen. Hela plåten ska sen också lackas svart ( möjligt att jag lämnar bakgrunden till strålarna i silver.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, kommer säkert bli bra! Ska bli intressant att se väskan.
Ang. bockningen skulle jag kunna tänka mig att lite av svårigheten ligger I att du bockar over en kant med oerhört liten radie(aluminiumprofilerna). Du bockar "inte" utan du knäcker plåten över kanten. Förutom trögheten så finns det även risk att du får sprickor på "utsidan" längs hela bocken.
Det finns givetvis tabeller för bockradier för olika plåttjocklekar som gör att du slipper dessa problem. För tjocklekar upp till 5mm kan man saga att bockradien ska vara samma som plåttjockleken d.v.s har du en 3mm plåt ska du ha en bockradie på 3mm etc. Rent praktiskt för hemmapul så kan man köpa en stång med rätt diameter och bocka över den(om man vill göra det så bra som möjligt och slippa sprickor).
Lite information för kommande byggen/bockningar

Följer och lycka till I fortsättningen!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, ska bli spännande att följa!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

blir nog kanon det där.. kan rekommendera denna till bockningen, funkar faktiskt förvånansvärt bra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Proffsmoddare

@bardbard: tackar tackar, jo det ska bli riktigt kul att se resultatet på både chassit och lådan.
Tack för tipset! Alltid kul att lära sig något nytt, ska definitivt tänka på det i framtiden 😊.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

@Aeig: Tackar dude! Hoppas det fortfarande intresserar dig framöver.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

@p_stman: Jag hoppas det 😉. Har hört lite delade meningar om den men den fungerar bra alltså? Vad har du bockat i den och vilken tjocklek har du använt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bara bockat 0.75 och 1mm plåt.. aluminium bör vara enklare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Proffsmoddare

@p_stman: Ah okej! Ja det borde det vara, har testat med 1mm aluminium och det fungerade fin fint men det var en väldig skillnad till 2mm.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Dags att fila ner baksidan av distanserna så att dom inte sticker ut.

Lite filande senare.

Dags för lite plastic padding för att jämna ut det ytterligare.

Som vanlig då jag använder spackel eller plastic padding blir det lite för mycket

Dags att slipa lite till

Efter lite mer slipande känns panelen jämn, ska testa dra på ett lager vit färg för att se.

Lite slipande till kan göras men för det mesta vart det bra.

Dags att försöka rita ut och planera lysdioderna och kablaget till dessa.

Maskeringstejpen gör entré igen.

Kabelbanorna utritade ( dessa ändrades lite ) och hålen för lysdioderna markerade.

Redo att borra lite.

Hålen för de färgade lysdioderna klara.

Hålet för den vita klart.

Justerade kabelrutten.

Ritsade in banorna i metallen så jag kunde slippa maskeringstejpen.

Fäste en platta vid ritsen så jag kunde få en så rak linje som möjligt när jag karvar ut den.

Några av dem klara. Kunde definitivt gjort ett lite snyggare jobb med dessa men det gör inte så mycket iom att detta kommer vara på baksidan samt att den kommer att lackas.

Det var allt för denna update! Ska skaffa lite tunn kabel till detta och försöka få lysdioderna att lysa i nästa update.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

Efter ett litet uppehåll för festligheter under midsommar är det dags att börja meka lite igen.

Bestämde mig för att börja med att göra hålen i fötterna på moderkortsplåten så att den kan fästas till chassit.

Ett klart.

Två klart.

Därefter var det dags för lite sandning inför lackering.

Uppställd för lackering.

Första lagret på, hann inte med mer än ett lager idag.

Sen var det dags att göra en liten mockup av lysdioderna som ska belysa strålarna i loggan.

Ville testa att jag räknat rätt på motstånd och dylikt innan jag fäster dom i plåten så att om något är fel har jag inte limmat fast felande komponenter.

Dags att börja koppla lite.

Då jag kollade över beräkningarna igen innan jag började löda ihop allt märkte jag att jag fått med mig fel motstånd, skulle haft ett på 380ohm men fick med mig ett på 180ohm. Bara för att se att allt var korrekt så blev det denna häxa.

Gör lite ont i själen att göra sådana här kopplingar men.

Allt fungerar som det ska.

Ska testa med ett lite kraftfullare motstånd på den gul,grön,blå och vita seriekopplingen för att få ner styrkan på dem.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update

Då var det dags att börja med plexiglaset för baksidan av moderkortsplåten. Jag hade beställt en skiva på 2mm då jag beställde de andra skivorna men har tydligen mätt lite knasigt då den var för kort mot vad jag tänkt mig. I och med att jag hade den så bestämde jag mig för att testa en annan design.

Den nya designen bygger på att bara göra loggan istället för hela plåten. Det största problemet med det är att plexiglas på 2mm är väldigt skör då man börjar göra smala bitar av det och jag lyckades bryta av en av dom då jag började slipa den, RIP.

Bestämde mig för att skaffa en bit som var tillräckligt stor istället så jag kunde göra designen jag tänkt från början. Den nya skivan är också lite tjockare (4mm tror jag, kollade inte ) så att den inte är lika skör. Den nya skivan var 1000 gånger enklare att jobba med och mycket stabilare med tanke på designen och resultatet innan slipning vart bra.

Fick även en rätt försenad leverans (1 månad försenad) av min strömknapp.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Update

Så för att göra allting lite enklare den här gången bestämde jag mig för att fästa plexiglaset på plåten så jag mer exakt kunde slipa och få in alla mått. För att slipa ner det mesta av materialet tänkte jag använda mig av en fräs men i och med att jag varken har en riktigt fräs eller fräsbord fick min dremel hoppa in. Använde mig av ett tillägg till den som gör den till en handöverfräs men istället för att lägga materialet på bordet och fräsa från toppen så vände jag på steken och gjorde den till ett "fräsbord". Testade att ha den ståendes på högkant först men det blev väldigt vingligt så jag tog en överbliven bit trä från plåtbocken och borrade två hål i den så att tilläggets stoppskenor passade in där och sen satte fast den med tving. Efter att ha slipat bort det mesta av materialet vart det dags att fila och slipa lite för hand. Efter att ha slipat ett par timmar ser ni det färdiga resultatet.

Efter att ha slipat allt är det dags för lite färg och montering. Jag började med att maskera de delarna som ska vara genomskinliga och sen var det bara att gå lös med färgen. Efter att jag tog bort tejpen märkte jag att det blivit lite läckage på ena sidan men lyckades få bort det mesta så nu syns det knappt.

Efter att ha låtit färgen torka i den Svenska sommarvärmen i ett par timmar bestämde jag mig för att ta in delarna, sätta ihop dem och sen börja borra ut plexiglaset lite för lysdioderna. Sen var det dags att börja placera ut lysdioder och planera lite för hur kablarna skulle dras. Det är alltid en bra idé att testa sin krets innan man börjar limma fast delar då de kan vara defekta eller att man kanske planerat tokigt (för min del fungerade allt ok som ni ser). Det var då dags att börja löda allt och limma fast både lysdioder och kablar. Efter att ha lött fast alla komponenter och slutligen kontaktdonet var det dags att klä sista delen i en svart kabelstrumpa och sen limma fast den så att kontakten kommer ut nära en kontakt på moderkortet som kommer användas. Slutligen testade jag allt med ett random nätagg och allt fungerar perfekt.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Amazing work mate!!! I am genuinely impressed with the attention to details. And I feel your pain with regards to the cutting and filing lmao.

Have you considered sanding the top and bottom of those acrylic light bars to make it frosted? It will carry the light better

Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid: Thank you Justin, i means a lot! I have had that thought yea but i have not decided yet what i want 😉. I think i migjt take a piece of scrap acrylic and scuff it up and put them up side by side so i can see the real difference.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sup3rioR:

@MetallicAcid: Thank you Justin, i means a lot! I have had that thought yea but i have not decided yet what i want 😉. I think i migjt take a piece of scrap acrylic and scuff it up and put them up side by side so i can see the real difference.

Good idea

Keep up the great work my friend.

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

@Corsair Johan: Tack Johan! Själva basen till chassit kommer snart fräsas ut så stay tuned

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Mini update!

För er som undrar vad som händer med bygget just nu så är jag i läget att jag väntar på delar. Min bror har plexiglaset för tillfället och kommer under de närmaste dagarna fräsa ur dom med sin cnc. Har även lånat ut min kamera till honom så han kan ta lite bilder/filma processen.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Update!

I väntan på lite bits till brorsans CNC så kan jag med stort nöje berätta att bygget nu är sponsrat av Corsair. Så fort paketet landar i brevlådan kommer lite bilder :). Har ni frågor eller funderingar kring projektet nu medans vi väntar på lite tillverkning av saker så tveka inte att fråga.

Hörs!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

@Corsair Johan: Mången tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar skarpt arbete med triangeln och arbete på akrylen bakom med en grymt smakfull belysning Men som Justin var inne på, skulle nog se ännu bättre ut i frostat då du får en mer "jämn" atmosfär på belysningen samt större spridning Går med sandpapper, men helst en riktig sandbläster.

Följer med intresse

Permalänk
Proffsmoddare

@eucalyptus: Tackar Tackar! Jo jag har faktiskt bestämt mig för att gör dom frostade, tror precis som du och Justin att det kommer bli bättre spridning med frostat.

Visa signatur