Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att spela i 120fps, allt under 100hz förstör upplevelsen.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

'' har koll på eller ens märker om ett spel körs i 30 eller 60 FPS.''

Då har han inte koll..för man märker 30 mot 60FPS i spel..det är 30FPS skillnad.

Precise, det tar 5 sekunder att kände skillnader på 30 och 60 FPS , och tar ms ikke det till sig så forloren de på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då kan jag väl spela det ospelbara.

Sen är jag också väldigt konstnärligt lagd och måste jag ställa ner grafiken så stympar det spelupplevelsen för mig. Jag vill se saker så som spelskaparen tänkt.

Skall jag vara ärlig så tror jag inte spelskaparen hade tänkt sig att det skulle spelas i 18 fps.

Permalänk
Medlem

Hoppas de går samma rutt som ps4/ps4 pro där man kan i vissa spel välja att köra t.ex. 1080p med lite mindre kantutjämning och annat trams för att få 60 fps så kan de andra som inte märker någon skillnad spela i 20-30 fps i 4k med lite bättre grafik.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela tråden har ju blivit en soppa och det finns så många lösa ändar att det blir svårt att fortsätta.

Det som kan konstateras är att då det är vetenskapligt bevisat att människan uppfattar 12fps och uppåt som att det flyter,

Det är väl inte alls bevisat. Vad som är visat är väl att från ca 12fps och uppåt så uppfattas det som en rörlig bild, och inte som en serie stillbilder.
Kör man på 12fps så blir det dock rätt ryckigt, medan det på högre framerates blir en mindre ryckig och mer "smooth" rörelse.
Ju högre man går i framerate desto mindre synlig förbättring blir det för varje ökning tills man slutligen når en punkt där en normal människa inte kan uppfatta någon skillnad.

Vad som diskuteras är väl främst dels var gränsen går där det är så ryckig rörelse att det är "ospelbart", och dels var gränsen går där det inte är någon mening att öka mer flör det märks ändå inte.
Här kan det variera en hel del mellan olika personer - och även mellan olika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kollade du på videon i 60 fps? Det måste du göra. (Det kanske du förstår, men jag vågar inte utgå från det i den här tråden.)

Jag är osäker på vilket läge jag kollade på den i först, men nu har jag tittat på den i 1080p60 mode. (Min monitor klarar tyvärr bara 1920x1200 så 1440 var inget alternativ.)

Jag ser fortfarande ingen skillnad mellan 30fps delen och 60fps delen av den videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur klarar du av att se på TV som, som bara är 25fps? Att man lägt till lite motion blur borde ju inte räcka om du på allvar är så känslig?

Möjligt att du kanske är något slags unikum, men för de flesta handlar det nog snarare om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=O2hO4_UEe-4

Men för helvete Ozzed, Du kan ju inte påstå att det är en noceboeffekt. Om du förstått innehållet i videon så borde du veta att nocebo är när folk känner effekt av en "påstådd" skillnad. I detta fall så rör det sig inte om en påstådd skillnad, utan en mycket verklig skillnad på 30 - 60 fps. Det enda sättet detta skulle kunna vara en noceboeffekt är om du sitter med en 30hz monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte relaterat till gaming nej

Va? Vi har ju precis diskuterat detta i typ 12 sidor? Vad menar du inte är relaterat till det?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kanske är läge för det för nu har det blivit rätt grötigt.

Min ståndpunkt är såhär: Det finns vetenskapliga bevis för att de allra flesta uppfattar allt över ~15fps som rörlig bild. Dubblerar man det så tar man bort diverse hack osv.

Att uppfatta någonting som en 'rörlig bild' är inte samma sak som en oförmåga att se skillnad mellan olika rörliga bilder.
Tvelander et. al säger att de kan se skillnad, någonting som du tillskriver en 'nocebo' effekt, dvs att de har en 'falsk' (dock verklig för de) negativ upplevelse av saker under X FPS.

För att påvisa att en människa kan se skillnad så behöver man enbart påvisa just att en människa kan det, för att det betyder just att en människa har den förmågan. Om man däremot vill påvisa att ingen människa kan det, så måste man testa bokstavligen alla människor på jorden. Därav så betyder ett blindtest som Tvelander hävdar att han har utfört, om han gjort det på det beskrivna sättet, att han har rätt.

Noterbart är att ett test som påvisar att en människa inte kan se skillnad enbart bevisar att den människan inte kan, det säger ingenting om andra människor.

Min poäng med det ovanstående är mestadels att understryka den stora skillnaden mellan att bevisa att någonting finns vs. att någonting inte finns.

Skrivet av Ozzed:

Om man tittar på en film i 30 fps och tycker att det flyter, så borde man också tycka att spel flyter, detta då människans reaktionstid på visuell stimuli ligger innanför det spannet med råge.

Det är mycket fel med den meningen, vi kan börja med 'flyt'.
Du har tidigare klagat på Tvelander's uttryck 'bildspel'. Jag kan bara undra om du hört talas om figurativt eller relativt uttryck.
Det är också noterbart att skillnaden mellan 'bildspel' och 'rörlig bild' är rent subjektiv. Faktamässigt så är båda 'bildspel' då de båda innefattar en statisk bild som blir ersatt av en annan statisk bild vid en specifik intervall.

Reaktionstid. Denna brukar mätas av att en människa får instruktionen att göra någonting om X händer. Med andra ord så mäter den tiden som passerar mellan ett stimuli och människans reaktion.

Latens beskriver tidsfördröjningen mellan en inkommen instruktion och att instruktionen utförs.

Den totala fördröjningen mellan stimuli och resultatet av din reaktion är därmed (Reaktionstid + Mus//Keyboard-latens + Datorlatens + Skärmlatens)
Du kan därmed inte avskriva Mus, Dator, samt Skärmlatens som 'oviktiga' då de per definition behöver hända efter din reaktionstid, och innan du kan få någonting nytt att reagera på. Du kan heller inte 'baka in' de i reaktionstiden av samma anledning.

Reaktionstid är också irrelevant när det kommer till passiv media som film, då ens reaktion vanligtvis inte påverkar filmens gång.

Reaktionstid är också inte universiell. Med det menar jag att samma person kan ta olika tid att 'reagera' beroende på hur komplex stimuliet är. Detta då du måste först klura ut vad stimuliet betyder innan du kan lösa det, och därmed reagera. Detta betyder att motion blur tekniken kan fördröja din reaktion för att den gör stimuliet murkigt.

Utöver det så kan man inte jämföra ett passivt medie som film med ett interaktivt medie som spel.
Detta just för att det är interaktivt. Hjärnan simulerar konstant förväntningar. Om du t.ex. drar musen till vänster och det i all förtid översattes till att skärmens perspektiv drar till vänster så är det något störande om perspektivet drar till höger istället.

På samma sätt så kan man vara känslig på fördröjningen mellan ens 'reaktion' (dvs input) och att denna reaktion utförs.
Detta uppenbaras mest i VR då man en livstid av erfarenhet av att vända på huvudet och att ens perspektiv uppdateras i 'realtid'.

Vill ursäkta min Svenska då jag sällan skriver på det nuförtiden. Korrigeringar välkomnas.

Permalänk
Medlem

Suck!

Jag trodde att den här diskussionen var avslutad för i alla fall 5 år sen.

Om allt efter 18fps är onödigt enligt någon studie så skulle jag vilja ha dom människorna att göra några väl utvalda tester. Bara för att det är en påstådd vetenskapligt utförd studie så betyder det inte att den är bra utförd eller att den stämmer. Det ska i alla fall minst en till oberoende studie för att bekräfta slutresultaten.

Hur som helst hade jag kallat dom människor som inte ser skillnad på 18fps och 60fps i några väl utvalda spel för skadade...på något sätt.

OM det inte skulle göra någon skillnad så skulle ju alla konsolltillverkare begränsa spelen vid 18fps och dra på mer ögongodis istället. Nu är ju så inte fallet. Alla som spelar CS. Tänk er CS i 18fps på PC.

Skulle alla spel på x-box bli begränsade till 18fps så skulle folk välja playstation istället.

Att detta ens är en diskussion övergår mitt förstånd.

Nä men ni vet 18fps...det räcker och blir över...mer behövs inte...det är vetenskapligt bevisat...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man tittar på en film i 30 fps och tycker att det flyter, så borde man också tycka att spel flyter, detta då människans reaktionstid på visuell stimuli ligger innanför det spannet med råge.

Fast som många redan påpekat är ju en film regiserad i förväg och således är begränsningarna tagna i hänsyn, när var senaste gången du såg en kameraman panorerar 180 grader på en halv sekund, som man lätt kan göra speciellt i FPS spel?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jockew1989:

Va? Vi har ju precis diskuterat detta i typ 12 sidor? Vad menar du inte är relaterat till det?

Dom sidorna han har länkat angående se "FPS"
Det va inget testat mot gaming

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Suck!

Jag trodde att den här diskussionen var avslutad för i alla fall 5 år sen.

Om allt efter 18fps är onödigt enligt någon studie så skulle jag vilja ha dom människorna att göra några väl utvalda tester. Bara för att det är en påstådd vetenskapligt utförd studie så betyder det inte att den är bra utförd eller att den stämmer. Det ska i alla fall minst en till oberoende studie för att bekräfta slutresultaten.

Hur som helst hade jag kallat dom människor som inte ser skillnad på 18fps och 60fps i några väl utvalda spel för skadade...på något sätt.

OM det inte skulle göra någon skillnad så skulle ju alla konsolltillverkare begränsa spelen vid 18fps och dra på mer ögongodis istället. Nu är ju så inte fallet. Alla som spelar CS. Tänk er CS i 18fps på PC.

Skulle alla spel på x-box bli begränsade till 18fps så skulle folk välja playstation istället.

Att detta ens är en diskussion övergår mitt förstånd.

Nä men ni vet 18fps...det räcker och blir över...mer behövs inte...det är vetenskapligt bevisat...

Fast de enda studier som har diskuterats i grupen har ju visat på den exakta motsatsen, hur kan ingen som kommenterar ens kolla på studien innan, länken finns ju licksom i tråden

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom sidorna han har länkat angående se "FPS"
Det va inget testat mot gaming

Den jag länkade handlade om hur mycket man kan se, det var typ kanske 7 inlägg sedan, läste du ens den eller?
Jag hade ju till och med citat från artikeln i tidigare inlägg.
Vad jag vet finns det inga seriösa studier gjorda på spel specifikt, länka gärna om du har, men det är väl ändå rinmligt att anta att studiens reultat ändå kan appliceras på spel, iaf om man använder samma skärm.
För övrigt tycker jag att det är konstigat att du bråkar med både mig och ozzed trots att vi har helt olika uppfattning

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

I vilket spel? från vilken FPS till vilken FPS och vilken skärm?

Han har en Samsung 60hz 24" kan ej modellnr i skallen men han märker ingen skillnad när jag har testat honom, jag är också intresserad av hur många som egetligen märker nån större skillnad utöver siffrorna. Men för mig är 90% av bechmarken hel oväsentliga för en "normal Svennson" .
Har du en 144hz så ska du ju naturligtvis sträva efter att ha 144mhz,men att ögat skulle se mer än vad monitorn visar vilket är 144 bilder i sekunden, jag har svårt att tro även om många påstår att dom ser skillnad på 144hz eller tex 256fps elller vad det nu är!
>I så fall skulle ju hjärnan bygga egna bilder för att fylla ut det som inte skärmen hinner med, och detta jag är ingen doktor men om nån slår sig på knät och får ont i armen stämmer det liksom inte om du förstår vad jag menar.Skärmen visar om den är 60hz så visar den 60 bilder
Är inte helt insatt i hur det är nu iom DVB-T ,innan var det PAL SECAM MESECAM NTSC tex och vårat filmsystem har haft färre bildrutor än US and A som körde\NTSC hade mer fps(runt 30 om minnet inte sviker) men hade mycket sämre färger än tex, PAL som vi kör men bara har\hade 24hz fast OT: spelen som han spelar är CS o LOL

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

Han har en Samsung 60hz 24" kan ej modellnr i skallen men han märker ingen skillnad när jag har testat honom, jag är också intresserad av hur många som egetligen märker nån större skillnad utöver siffrorna. Men för mig är 90% av bechmarken hel oväsentliga för en "normal Svennson" .
Har du en 144hz så ska du ju naturligtvis sträva efter att ha 144mhz,men att ögat skulle se mer än vad monitorn visar vilket är 144 bilder i sekunden, jag har svårt att tro även om många påstår att dom ser skillnad på 144hz eller tex 256fps elller vad det nu är!
>I så fall skulle ju hjärnan bygga egna bilder för att fylla ut det som inte skärmen hinner med, och detta jag är ingen doktor men om nån slår sig på knät och får ont i armen stämmer det liksom inte om du förstår vad jag menar.Skärmen visar om den är 60hz så visar den 60 bilder
Är inte helt insatt i hur det är nu iom DVB-T ,innan var det PAL SECAM MESECAM NTSC tex och vårat filmsystem har haft färre bildrutor än US and A som körde\NTSC hade mer fps(runt 30 om minnet inte sviker) men hade mycket sämre färger än tex, PAL som vi kör men bara har\hade 24hz fast OT: spelen som han spelar är CS o LOL

Att han inte märker CS:GO är helt omöjligt det märker min mormor som är 78
DU har högre FPS för att få mindre inputlagg över din refreshrate.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Han har en Samsung 60hz 24" kan ej modellnr i skallen men han märker ingen skillnad när jag har testat honom, jag är också intresserad av hur många som egetligen märker nån större skillnad utöver siffrorna. Men för mig är 90% av bechmarken hel oväsentliga för en "normal Svennson" .
Har du en 144hz så ska du ju naturligtvis sträva efter att ha 144mhz,men att ögat skulle se mer än vad monitorn visar vilket är 144 bilder i sekunden, jag har svårt att tro även om många påstår att dom ser skillnad på 144hz eller tex 256fps elller vad det nu är!
>I så fall skulle ju hjärnan bygga egna bilder för att fylla ut det som inte skärmen hinner med, och detta jag är ingen doktor men om nån slår sig på knät och får ont i armen stämmer det liksom inte om du förstår vad jag menar.Skärmen visar om den är 60hz så visar den 60 bilder
Är inte helt insatt i hur det är nu iom DVB-T ,innan var det PAL SECAM MESECAM NTSC tex och vårat filmsystem har haft färre bildrutor än US and A som körde\NTSC hade mer fps(runt 30 om minnet inte sviker) men hade mycket sämre färger än tex, PAL som vi kör men bara har\hade 24hz fast OT: spelen som han spelar är CS o LOL

Fast de handlar inte om att man ser fler bilder i det fallet, du kan aldrig se fler än skärmens uppdateringsfrekvens, det handlar om timings och dylikt i spelmotorn, vissa spel "spelar" helt enkelt bäst runt 300 fps

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Jubileumsmästare

Känns som att de bara letar efter ett argument som får peasants att tro att dåliga inställningar och 30fps funkar.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kör du 30Hz i windows då om det inte är nån skilland på 30/60?

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde inte sagt det bättre själv, klockrent argument!

Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men det är inte en slump att Oculus och Vive strävar mot 90fps. Jag skulle vilja se VR i 30fps om det nu är så tillräckligt som många hävdar. Herregud att folk ens diskuterar mot. Skäms...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@tvelander:
Du tor inte att det kan med delay och var den andra personen sitter och även hans delay mot nätet spelar en minst lika stor roll.
Här i Sverige har vi fantastiks uppkopplingar nu för tiden, när man spelar speciellt online så är det sällan det är helt rättvist, jag har inte testat i ett hemma Lan men även där skiljer sig till 99% hårdvaran mellan datorerna.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Kunde inte sagt det bättre själv, klockrent argument!

Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men det är inte en slump att Oculus och Vive strävar mot 90fps. Jag skulle vilja se VR i 30fps om det nu är så tillräckligt som många hävdar. Herregud att folk ens diskuterar mot. Skäms...

Nu pratar jag inte VR eller upplösning men om du kollar på en DVD så har du 24FPS tycker du att filmerna laggar? Sen går det inte att jämföra en film och ett spel fördet är så många olika anda faktorer som spelar större roll.
Sen går också utvecklingen framåt, jag menar det var ingen sam klagade på lagg med xboxen och ps2 förrän mot slutet men då var konsollerna förutom väldigt svåra att koda\porta spelen till,tänker speciellt på Cell cpun i psn

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

@tvelander:
Du tor inte att det kan med delay och var den andra personen sitter och även hans delay mot nätet spelar en minst lika stor roll.
Här i Sverige har vi fantastiks uppkopplingar nu för tiden, när man spelar speciellt online så är det sällan det är helt rättvist, jag har inte testat i ett hemma Lan men även där skiljer sig till 99% hårdvaran mellan datorerna.

Delay är inget med internet göra
Vi pratar inputlagg mot mtorn uppdaterar sig 300 gånger i sekunden

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Gå in på https://www.testufo.com och klicka runt lite bland testerna.

Bra länk! Känns som att många icke-games kommenterar här i tråden. Möjligtvis spelar de schack eller lägger patiens.

För mig som gillar snabba bilspel, så är hög stabil framerate väldigt viktigt, där spel som Burnout Revenge (PS2) samt Mario Kart 8 Deluxe (Switch) ligger på stabila 60 fps (tog dessa exempel då många klagat på hårdvaran där). Jag spelar för känslan och är van vid perfekt V-sync sedan Amiga-tiden. Känns idiotiskt av Microsoft att ens ifrågasätta behovet av 60 fps. Visst är det långt ifrån viktigt i alla spel, men tror detta uttalandet kan skrämma iväg fler gamers ifrån Xbox One X.

Känns som att Xbox 360 förblir min första och sista spelkonsol från Microsoft.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Erik_T:

Jag ser fortfarande ingen skillnad mellan 30fps delen och 60fps delen av den videon.

Detta är ganska märkligt. Man hade velat sitta brevid och verifiera att det faktiskt är 60 fps du ser, så att du inte kör skärmen i 30 Hz eller liknande.

(Det måste för säkerhets skull nämnas att det faktum att du, om du inte brukar kolla på streamade FPS-spel i 60 fps, inte märker skillnad i en video dock inte betyder att detsamma gäller i spel. Framerate blir som sagt betydligt viktigare då man själv styr kameran.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pierre232:

Nu pratar jag inte VR eller upplösning men om du kollar på en DVD så har du 24FPS tycker du att filmerna laggar?

Jag tycker definitivt det. 24 fps är verkligen hackigt. Det går att tåla i film tack vare att filmskapare är tvungna att anpassa sig så gott de kan efter begränsningen, men dessa anpassningar – i synnerhet motion blur – har betydande baksidor, exempelvis att det ofta är väldigt svårt att se vad som händer i snabba scener i actionfilmer. Allt är bara en enda smet. Folk har vant sig vid detta och klagar därför i regel inte.

Hobbit-filmerna i 48 fps är min bästa filmupplevelse någonsin, med avseende på det tekniska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Kunde inte sagt det bättre själv, klockrent argument!

Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men det är inte en slump att Oculus och Vive strävar mot 90fps. Jag skulle vilja se VR i 30fps om det nu är så tillräckligt som många hävdar. Herregud att folk ens diskuterar mot. Skäms...

det är klart du är en stor skillnad om bildskärmen kan visa 90hz, men det är väl inte frågan här? Du kan fortfarande inte se fler bilder än skärmen hinner med,eller har jag missuppfattat tråden? Och dom kanske har kommit fram till att det behövs minst 90Hz för bästa upplevelse i VR, men om vi nu startar ett spel som har 110fps på en 90 HZ skärm så kommer det bli problem på ett eller anat sätt,tex hoppa över en bildruta då och då som vi redan ser idag. Freesynch och Nvidias variant är till för att försöka lösa just detta, för att slippa tex stuttering eller liknande problem!
Sen är det bara bra att utvecklingen går framåt men fortfarande kan du inte se bilder som inte existerar, varav tex V-sync äår ett försök att lösa ett av dom problemen. Det är snart mainstream med 144hz, men hur många har en dator som fixar det idag speciellt i hög upplösning i spel
Ett annat stort problem idag är storyn i spelen, det ska vara så varkert som möjligt men när man kan varva ett spel för 600kr på en natt och storleken är mellan 20-50GB, kolla HL2 tex en dvd och enligt mig det bästa spelet genom tiderna,storymessigt plus att Ai iHL2 är nästan bättre än dagens.Vad säger det egentligen om dagens utvecklare,?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

det är klart du är en stor skillnad om bildskärmen kan visa 90hz, men det är väl inte frågan här? Du kan fortfarande inte se fler bilder än skärmen hinner med,eller har jag missuppfattat tråden? Och dom kanske har kommit fram till att det behövs minst 90Hz för bästa upplevelse i VR, men om vi nu startar ett spel som har 110fps på en 90 HZ skärm så kommer det bli problem på ett eller anat sätt,tex hoppa över en bildruta då och då som vi redan ser idag. Freesynch och Nvidias variant är till för att försöka lösa just detta, för att slippa tex stuttering eller liknande problem!
Sen är det bara bra att utvecklingen går framåt men fortfarande kan du inte se bilder som inte existerar, varav tex V-sync äår ett försök att lösa ett av dom problemen. Det är snart mainstream med 144hz, men hur många har en dator som fixar det idag speciellt i hög upplösning i spel
Ett annat stort problem idag är storyn i spelen, det ska vara så varkert som möjligt men när man kan varva ett spel för 600kr på en natt och storleken är mellan 20-50GB, kolla HL2 tex en dvd och enligt mig det bästa spelet genom tiderna,storymessigt plus att Ai iHL2 är nästan bättre än dagens.Vad säger det egentligen om dagens utvecklare,?

en om vi nu startar ett spel som har 110fps på en 90 HZ skärm så kommer det bli problem på ett eller anat sätt,tex hoppa över en bildruta då och då som vi redan ser idag.
Inga problem what so ever i tex WoW CS:GO LoL Dota 2 Quake UT kan lägga upp massa spel där man vill ha FPS över din Hz på skärmen.

"Det är snart mainstream med 144hz, men hur många har en dator som fixar det idag speciellt i hög upplösning i spel"

Typ alla som spelar Lol Dota 2 CS:go Overwatch etc då det är dom största spelen.
Folk har mest 1080p skärmar och 2560x1440

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Jag vet att detta inte är vetenskapliga bevis etc som du vill ha (och redan har fått i tråden), men får jag bara fråga dig några saker?

Som du har påpekat så börjar människor i allmänhet att uppfatta något som ”rörelse” vid ca 12 fps. Dels är ju detta såklart lite individuellt och dels är det skillnad på rörelse och rörelse. Om jag går in här https://frames-per-second.appspot.com/ och först väljer motion blur till ”none” och sedan väljer 5 fps så är det supertydligt för mig att det är som ett bildspel. Vid 15 fps börjar jag uppfatta bollen som en boll som rör sig från kant till kant, dock är detta en extremt hackig rörelse i mina ögon. Vid 30 fps så tror jag (som sagt, inte vetenskapligt) de flesta kan hålla med om att de tolkar det som en rörelse, men för mig är det fortfarande en hackig rörelse (självklart är det mycket mer flyt jämfört med 15 fps, men fortfarande hackigt). Drar jag upp den till 60 fps upplever jag personligen det som ett väldigt bra flyt, men fortfarande inte helt fritt från hack. Tyvärr har jag inte en 120 Hz skärm och kan inte testa över 60 Hz men eftersom jag fortfarande upplever pyttelite hack i 60 fps bollen tippar jag på att jag skulle uppleva ett bättre flyt med 120 Hz.

Skulle du själv kunna göra samma test och förklara i ord hur du upplever de olika fps:en? Ser du till exempel verkligen ingen skillnad på 24 fps och 60 fps? Märker du inte att även om båda tolkas som rörelse så tolkas den ena som en rörelse med mycket mer flyt?

Du kan även ändra ”velocity” och där upplever jag personligen att en långsam boll i 30 fps flyter på ganska bra (med väldigt lite hack), medan en snabb boll i 30 fps verkligen inte har samma flyt. (Snabbare rörelser kräver alltså högre fps för att uppnå samma ”upplevelse” av flyt, åtminstone för mig)

Jag läste snabbt igenom alla svar och såg inte att du svarade på Overwatch videon som länkades tidigare. När jag ser den är det för mig helt solklart att det är mycket bättre flyt när personen väljer 60 fps (jag är 100% medveten om att detta inte är bevis för dig, men jag lovar dig att jag och extremt många andra ser en tydlig skillnad mellan 30 och 60 fps). Menar du verkligen att du på riktigt inte ser någon som helst skillnad när personen ändrar fps? (obs, du behöver såklart välja 60 fps på Youtube).
https://www.youtube.com/watch?v=CRlFjQLQbLU

När du säger att 18 fps känns som flyt för dig, menar du då att du tolkar 18 fps som ”rörelse” och det helt enkelt är good enough för dig då eller menar du att 18 fps för dig är helt lagg/hackfritt? För isåfall (jag försöker absolut inte vara elak nu!) så tror jag nästan det är dags att kolla upp det hos en optiker, för jag har personligen aldrig träffat någon som upplever 18 fps som helt laggfritt vad jag vet!

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jag tycker definitivt det. 24 fps är verkligen hackigt. Det går att tåla i film tack vare att filmskapare är tvungna att anpassa sig så gott de kan efter begränsningen, men dessa anpassningar – i synnerhet motion blur – har betydande baksidor, exempelvis att det ofta är väldigt svårt att se vad som händer i snabba scener i actionfilmer. Allt är bara en enda smet. Folk har vant sig vid detta och klagar därför i regel inte.

Hobbit-filmerna i 48 fps är min bästa filmupplevelse någonsin, med avseende på det tekniska.

Håller med Hobbit var lite skumt att titti på¨den första kvarten men sen gick det över, men jag som importerat mycket film spec reg1 det var bättre bild på PAL filmerna än samma i NTSC och om jag inte minns fel skillde det 6fps till NTSC fördel men resten vägde emot. Sen dagens tvapparater har problem med svärtan(dom flesta),sen det tekniska med just the Hobbit fick väldigt mycket kritik och folk som blev "åksjuka", detta kan naturligtvis vara pga ovana men även jag uppfattade det som ryckig emmelanåt. Det ärju bara att titta på filmer på bio Avatar äör det fortrfarande ingen film som har varit bättre i 3D,jag tittar inte ens på 3D filmer längre för kvaliten är så fruktansvärd.
Oavsett så kan en 60Hz skärm inte visa mer än 60bilder\sek och det var väl lite kärnfrågan? Jag tror fortfarandnde att olika delays,avstånd,ms, och vissa spelar på budgetdatorer och vissa har moster samma med uppkopplingarna till nätet spelar större roll!

Permalänk
Medlem

Alltså herregud vad diskussionen spårat ut totalt och bara blivit löjligt från båda parter.

De flesta konsolspelarna och PC spelarna som idag spelar på 30fps är förmodligen mer än nöjda med det och jag de allra flesta lär se skillnaden på på 30fps och 60fps ganska snabbt. Men det betyder inte att 30fps är ospelbart för alla... Vissa nöjer sig helt enkelt med 30fps, trots att de har spelat på 60fps. Likaså 60fps och 120fps, de flesta kommer säkert se skillnaden ganska snabbt även där bara de få vänja sig. Och ju högre fps det blir desto svårare blir det att se skillnaden och därmed blir det mindre viktigt.

Folk har även olika prioriteringar. Vissa prioriterar snyggare grafik än högre bilduppdatering. Jag personligen nöjer mig med 60fps för de allra flesta spel, även de allra flesta multiplayer spel. Jag har dessutom själv en 120fps skärm så jag vet skillnaden och har lång erfarenhet med det. För mig är det helt enkelt viktigare med snyggare grafik än bilduppdatering. Exempelvis Resident Evil 7 ser jag som ett spel där grafiken är viktigare än bilduppdateringen för inlevelsen i spelet, där handlar det inte om att ha den allra senaste bilden att visas så snabbt som möjligt på skärmen.

Och du som länkade till LinusTechs video där Linus såg skillnaden direkt emellan 60fps och 120fps. Det finns en till video där en helt vanlig casual gamer testade samma sak och fick 1 rätt av fem. Han kunde inte se skillnaden där. Visst hade han säkert sett skillnaden om han fått mer tid till det och verkligen få känna på det. Om han sen hade märkt skillnaden lätt emellan de två valen betyder inte det att 16fps är ospelbart.

Alla har dessutom inte en kraftfull dator nog att pumpa ut 120 jämna bilder i sekunden på en 120hz skärm, framförallt inte i de mer krävande spelen.

Visst vore 60fps en bra guldstandard men det är bara att inse att vi inte är där ännu och att alla inte prioriterar det. Likadant med all teknik, vem hade velat gå tillbaka till 720p eller ännu lägre upplösning idag när alla väl vant sig? Sen har Phil Spencer rätt i att det är utvecklarna som ska få bestämma vad de tycker är det viktigaste för sina egna spel, grafiken eller bilduppdateringen.