Hur får man jobb som utvecklare?

Permalänk
Medlem

Hur får man jobb som utvecklare?

Hoppas inte detta räknas som OT i denna trådsektion, hittade nämligen inget annat ställe att lägga den i. Eftersom ämnet kan behandlas i generell bemärkelse och har en diskussionsgrund, så hoppas jag inte det tolkas som en annons eller dylikt. Diskussionsunderlaget är vad man som nyutexaminerad kan göra för att skaffa sitt första jobb.

Sitter själv i sitsen där jag precis tagit examen inom datateknik (3-årig kandidat), fast har inget jobb på G och nu startar sommaren. Många av mina klasskompisar fick anställning via sina exjobb, vilket jag förstått är en bra väg in så det är svårt att inhämta råd från dem. I mitt fall fick jag desto värre inget genom exjobb då företaget inte hade något behov just nu.

Vad har ni för förslag på vad man kan göra för att få jobb?

Det sägs ju att det råder en sådan stor brist att de inte kan tillsätta en bråkdel av platserna då det inte finns folk, så samtidigt känns det ju tråkigt att hamna i sitsen trots det. Är ju ändå en individ som haft det som ett intresse stor del av livet och är något jag tycker är roligt att hålla på med och nu äntligen tagit en examen just för att lyckas få något jobb. Inte minst så har jag extrajobbat inom området och har viss erfarenhet av praktiker och sådant.

Jag tänker såhär, är det svårt att få jobb i regionen där man bor så har man inget val än att vara öppen och söka inom alla kommuner i landet. Jag vet inte hur detta går till dock, hur går det till rent praktiskt?

Har varit på allehanda rekryteringsträffar under min utbildning, fast intresset hos företagen är sällan på att lära känna folk eller hitta intressanta kandidater eller knyta kontakter, utan bara nämna sina företagsmotton och säga vilka behov de har. Jag som individ kan inte göra så mycket mer än att visa att jag finns. Därför vänder jag mig till folket här efter råd vad jag kan göra själv.

Vill verkligen inte hamna i sitsen där jag trots examen blir utan jobb ändå, för anledningen till att jag pluggade var för att jag inte hade slutfört min första utbildning som också var inom datateknik för 6 år sedan. När jag hamnade på flera företag för praktik på den tiden så sa de att examen var krav för att få jobb. Således läste jag praktiskt taget om utbildningen från början bara för att göra om och göra "rätt" så att säga. Därför skulle det kännas väldigt tungt att ändå hamna där i sitsen efter att man investerat 3 år igen för något man redan läst tidigare och ändå vara i samma sits som innan.

Desperat kanske är fel ord, men är i starkt behov av råd och tips. För som det ser ut just nu i min verklighet tycker jag inte att verkligheten stämmer överens med vad som sägs när det kommer till arbetsmarknaden inom IT.

Tacksam för alla råd och tips vad man kan göra...

Permalänk
Medlem

@MrDoggo:
Sök sök och sök. Det är inte värre än att man får ett nej.
lägg upp en profil på linkedin eller valfri hemsida som lägger ut annonser. Har du en bra profil så räcker det långt. Har själv blivit kontaktad av ett gäng rekryterare. Kan tillägga att jag fick jobb som utvecklare för drygt 6månader sedan.

Om du vill "öka chanserna" så är det ju positivt om du har något att visa upp eller prata om. github, fritidsprojekt etc.

Permalänk
Medlem

@MrDoggo:

För att få ett jobb så behöver du söka jobb. Efter tre års studier så bör du ha en ungefärlig uppfattning om vad du vill jobba med. Sök tjänster som tilltalar dig.

Om du undrar rent specifikt vart du skall söka så tycker jag att Monster är bra. Du bör även ta kontakt med dina gamla klasskamrater samt dina vänner och bekanta för att se om du kan få in en fot någonstans.

Är du duktig på det du gör och inte är helt socialt handikappad så ska du inte ha några problem med att hitta ett jobb.

Lycka till!

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Vart bor du?
Kan ju inte undgått att se hur konsultbolagen fullkomligt skriker efter utvecklare... flertalet av dem som t.o.m. kör kampanjer just nu "No CV required".
Annars har de ju övriga trainee-program/young talents o.s.v.

t.ex.:
https://www.acando.se/
http://sigmaitc.se/
https://www.cgi.se/

Eller kolla upp dem på deras sociala medier eller så!

Annars är rekryteringsfirmor som t.ex. Monster, DFind IT, AcademicWork en väg att gå med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppeddie:

@MrDoggo:
Sök sök och sök. Det är inte värre än att man får ett nej.
lägg upp en profil på linkedin eller valfri hemsida som lägger ut annonser. Har du en bra profil så räcker det långt. Har själv blivit kontaktad av ett gäng rekryterare. Kan tillägga att jag fick jobb som utvecklare för drygt 6månader sedan.

Om du vill "öka chanserna" så är det ju positivt om du har något att visa upp eller prata om. github, fritidsprojekt etc.

Det tråkiga dock är att de aldrig verkar intresserade av fritidsprojekt. Även om jag förstår att utvecklare själva som rekryterar skulle föredra saker man gjort som man kan visa upp, så har alla intervjuer jag vart på vart riktade på något helt annat sätt. Har väl runt 200 commits utspretat över privata repositories, är det värt att visa upp något från såna? Är det värt att visa upp sådant man gjort halvok designat på begränsad tid?

Jag har LinkedIn redan, då jag lagt till alla företag och sånt jag träffat genom åren.

Skrivet av Vimsig:

@MrDoggo:

För att få ett jobb så behöver du söka jobb. Efter tre års studier så bör du ha en ungefärlig uppfattning om vad du vill jobba med. Sök tjänster som tilltalar dig.

Har sökt alla tjänster som finns faktiskt inom de regioner jag befinner mig i, det finns inte mycket att söka. De enda jag aktivt skippat är de som söker seniora personer med 5 års erfarenhet.

Skrivet av Vimsig:

Om du undrar rent specifikt vart du skall söka så tycker jag att Monster är bra. Du bör även ta kontakt med dina gamla klasskamrater samt dina vänner och bekanta för att se om du kan få in en fot någonstans.

Är du duktig på det du gör och inte är helt socialt handikappad så ska du inte ha några problem med att hitta ett jobb.

Lycka till!

Det var en ny sida, den ska jag lägga till i favoriter och kolla igenom.

Är väl bättre än snittet eftersom många söker en utbildning och för första gången håller på med området, fast är samtidigt långt ifrån någon expert också. Fast ingen väntar väl sig att man är det som färsking heller har jag hört.

Är ingen person som har lätt att skaffa vänner, fast jag är ganska social, så är den biten något hinder blir jag förvånad.

Tackar!

Skrivet av oxygenial:

Vart bor du?
Kan ju inte undgått att se hur konsultbolagen fullkomligt skriker efter utvecklare... flertalet av dem som t.o.m. kör kampanjer just nu "No CV required".
Annars har de ju övriga trainee-program/young talents o.s.v.

t.ex.:
https://www.acando.se/
http://sigmaitc.se/
https://www.cgi.se/

Eller kolla upp dem på deras sociala medier eller så!

Annars är rekryteringsfirmor som t.ex. Monster, DFind IT, AcademicWork en väg att gå med.

Det har inte undgått mig att de påstår att de skriker efter utvecklare som sagt, fast om man är i sitsen som mna är i så känns det ärligt talat som mycket prat bara. Det där med No-CV måste vara Stockholm. Varför anammar de en no-cv-rekrytering istället för att fokusera på nyexade?

Bor söder om Umeå fast har sökt i Sundsvall också då tjejen bor där. Verkar helt dött överallt faktiskt. Inte ens gamla kontakter från något år tillbaka säger något vettigt när man kontaktar dem och frågar. Frågade på olika bemanningsföretag jag jobbat på extra också och de säger att jag ska vänta på annonser, men inga såna dyker upp.

Permalänk
Medlem

Även om branschen som sådan skriker efter folk så är det ofta väldigt specifik kunskap och erfarenhet som efterfrågas. Undantaget en del konsultföretag i Stockholmsområdet.

Min erfarenhet är att rekryterarna är helt ointresserade av egna projekt. Dom vill bara pejla att man på något sätt är rätt person för jobbet. I korthet handlar det om att dom ska gilla dig och känna att du faktiskt kan klara jobbet (vilket ofta blir lite fånigt eftersom dom sällan vet något om teknik). Om du däremot kommer vidare i processen kan välgjorda projekt vara något som imponerar på den/de personer som ska anställa dig.

När du ansöker, undvik att ha en standardansökan som du skickar till alla, utan försök på något sätt visa att du är intresserad av just det företaget du skickar ansökan till. Det är inte bara vi som söker som vill hitta en arbetsgivare som är intresserade av oss. Arbetsgivare vill hitta någon som är intresserad av deras verksamhet. Man anställer hellre någon som delar (och vill förverkliga) företagets framtidsvision än någon som bara vill ha ett jobb.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så finns flertalet IT-jobb i storstäderna.

Det är säkert 80-90% av de jobb som utannonseras som finns i Stockholm/Uppsala, Göteborg, Lund/Malmö, eller Linköping. (Det är nämligen där merparten av IT-bolagen ligger.) Bor man utanför något av de områdena så är det betydligt sämre.

Har man möjlighet att flytta till Stockholmsområdet så är det nog inga större problem att få ett IT-jobb.
Annars så gäller det att ligga i och skicka ansökningar till alla möjliga företag och myndigheter som kan vara intressanta.

Permalänk
Medlem

Vart bor du?
Vi söker nämligen personal om du finns i närheten av Lidköping.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med mina 2 cents:

1) Som folk nämnt är #1 enligt mig att man är i ett område där jobben finns (se listan i nått inlägg ovan)

2) Du nämner fritidsprojekt. Nej det är möjligt att dom inte direkt är intresserade av produkten av ditt projekt, men du kan ju lägga till kompetensen till ditt CV och det är något de letar efter. Oftast handlar det om att ha kunskap inom specifika områden. Kolla runt vad som letas efter och skaffa dig erfarenhet inom relevant område, oavsett om det är via jobb eller privat.

3) Bli inte avskräckt av vad som frågas efter. Många gånger så skriver man betydligt högre "krav" för att sålla bland folk som verkligen inte passar, men i själva verket hade man nöjt sig med någon som matchar 1/3 av kraven (och passar in i teamet/kulturen).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Kanske har din skola något nätverk för alumner eller helt enkelt någon jobbannonstavla i skolan som företag annonserar tjänster på?
Du kan ju testa att vända dig direkt till företagen och fråga efter lediga tjänster. Alla jobb finns inte utannonserade.

Jag hittade några entry-level-tjänster inom IT kring Umeå och Sundsvall på LinkedIn som kanske kan vara av intresse~

Juniora systemutvecklare till Sundsvall!

Front end - utvecklare till ett växande bolag

Utveckling + IT säkerhet = Combitech

Java - utvecklare till Sundsvall

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Har du varit på några intervjuer eller haft telefonintervjuer och sedan blivit refuserad? I så fall skulle jag säga att du behöver fundera över vad Du vill och hur du presenterar dig själv.

Jag har just nu lite ledigt mellan två jobb, båda i chefsposition inom IT, så jag har rekryterat utvecklare som dig. Nu kanske olika företag gör olika, men om du fått en intervju med min tidigare arbetsgivare, tex med rekryteraren som är steg ett, så finns det ett intresse från oss. Så erfarenhet, kunskaper som du skrivit i ditt CV osv. är i någon mån rätt. Det man då vill höra när man intervjuar är att du vet vad du vill, vad är dina intressen, vad brinner du för, samt man vill förmodligen också veta att du är hyfsat självgående. Man vill också se hur pass intresserad du är av jobbet och företaget. Har du kollat hemsidan osv. Glöm detta med att komma med "rätt" svar på intervjun, då kommer du att gå bort dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bo i Skellefteå och jobba med C# .NET (applikation och/eller webb) så kan du söka jobb hos oss. Skicka mig ett PM vid intresse.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av MrDoggo:

Hoppas inte detta räknas som OT i denna trådsektion, hittade nämligen inget annat ställe att lägga den i. Eftersom ämnet kan behandlas i generell bemärkelse och har en diskussionsgrund, så hoppas jag inte det tolkas som en annons eller dylikt. Diskussionsunderlaget är vad man som nyutexaminerad kan göra för att skaffa sitt första jobb.

Sitter själv i sitsen där jag precis tagit examen inom datateknik (3-årig kandidat), fast har inget jobb på G och nu startar sommaren. Många av mina klasskompisar fick anställning via sina exjobb, vilket jag förstått är en bra väg in så det är svårt att inhämta råd från dem. I mitt fall fick jag desto värre inget genom exjobb då företaget inte hade något behov just nu.

Vad har ni för förslag på vad man kan göra för att få jobb?

Det sägs ju att det råder en sådan stor brist att de inte kan tillsätta en bråkdel av platserna då det inte finns folk, så samtidigt känns det ju tråkigt att hamna i sitsen trots det. Är ju ändå en individ som haft det som ett intresse stor del av livet och är något jag tycker är roligt att hålla på med och nu äntligen tagit en examen just för att lyckas få något jobb. Inte minst så har jag extrajobbat inom området och har viss erfarenhet av praktiker och sådant.

Jag tänker såhär, är det svårt att få jobb i regionen där man bor så har man inget val än att vara öppen och söka inom alla kommuner i landet. Jag vet inte hur detta går till dock, hur går det till rent praktiskt?

Har varit på allehanda rekryteringsträffar under min utbildning, fast intresset hos företagen är sällan på att lära känna folk eller hitta intressanta kandidater eller knyta kontakter, utan bara nämna sina företagsmotton och säga vilka behov de har. Jag som individ kan inte göra så mycket mer än att visa att jag finns. Därför vänder jag mig till folket här efter råd vad jag kan göra själv.

Vill verkligen inte hamna i sitsen där jag trots examen blir utan jobb ändå, för anledningen till att jag pluggade var för att jag inte hade slutfört min första utbildning som också var inom datateknik för 6 år sedan. När jag hamnade på flera företag för praktik på den tiden så sa de att examen var krav för att få jobb. Således läste jag praktiskt taget om utbildningen från början bara för att göra om och göra "rätt" så att säga. Därför skulle det kännas väldigt tungt att ändå hamna där i sitsen efter att man investerat 3 år igen för något man redan läst tidigare och ändå vara i samma sits som innan.

Desperat kanske är fel ord, men är i starkt behov av råd och tips. För som det ser ut just nu i min verklighet tycker jag inte att verkligheten stämmer överens med vad som sägs när det kommer till arbetsmarknaden inom IT.

Tacksam för alla råd och tips vad man kan göra...

Mr doggo jag kan inte ge dig råd eftersom jag sitter samma sits som du. Såg din tidigare post om spelutveckling, och vi måste acceptera verkligheten. Folk har helt enkelt inga förtroende att anställa nytt folk om du inte har lyckats komma i kontakt och arbetat för företaget.
Viktigt att kunna visa upp sig genom att erbjuda dem provanställning eller praktik/frilans.(Viktigaste faktor)

alternativ 1: skapa ditt eget projekt som jag gör just nu som jag har tidigare visat upp det "Dog Dash":
https://www.youtube.com/watch?v=6tyPqZJX4B0 . Jag tackar Sweclockers,då videoklippet har överstigit 1k views.(Ni är grymma)

alternativ 2: Fråga dina kompisar(Oftast vågar de inte, alla är själviska på ett eller annat)

alternativ 3(svårt om du inte bor i närheten): jag tänker anställa folk till sommaren med förvarning att det inte är en säker anställning(måste bråka med skatteverket) med min lilla budget. Personen i sig måste ha tidigare programmerat, helst fokus på C# då jag tillämpar Unity-motor.

alternativ 4: Bli din egen Chef,det har jag försökt motivera många, men det är risk bart om du bor i Sverige.

alternativ 5: Förlora aldrig drivet, din brinnande eld! Ta alltid första steget!

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar på söker utvecklare med ljus och lykta. Göteborg/stockholm/norrköping/Karlstad. Vi har även medarbetare med hemmakontor i tex Sandviken,Uddevalla och Vänersborg.

Kolla linkedin är mitt tips många bekanta hittar nya jobb där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg.

Har funderat på något fritidsprojekt i form av en extension till något program eller något i ReactJS eller liknande. Fast brukar ofta låsa sig på idéer då man ofta återuppfinner hjulet. Man kanske bara ska göra något simpelt som man kan göra klart på någon dag.

Har kollat LinkedIn fast mestadels är det samma annonser. Det dök upp två andra saker där som jag inte sett på övriga sidor.

Skrivet av zabsv:

När du ansöker, undvik att ha en standardansökan som du skickar till alla, utan försök på något sätt visa att du är intresserad av just det företaget du skickar ansökan till. Det är inte bara vi som söker som vill hitta en arbetsgivare som är intresserade av oss. Arbetsgivare vill hitta någon som är intresserad av deras verksamhet. Man anställer hellre någon som delar (och vill förverkliga) företagets framtidsvision än någon som bara vill ha ett jobb.

Det som kan kännas krångligt dock. Jag är i allra högsta grad intresserad och skulle göra mitt bästa om jag fick ett jobb inom det området jag satsar på, fast det är svårt som utomstående att veta så mycket om deras verksamhet i sig, innan man börjat jobba hos dem. Även om jag skulle googla på företaget så skulle jag få ganska lite uppfattning, har provat göra detta med flera företag.

Skrivet av Hal0:

Vart bor du?
Vi söker nämligen personal om du finns i närheten av Lidköping.

Uppe i norrland. Inte för att jag har något emot att flytta om det visar sig vara svårt att få jobb i Umeå och Sundsvall. Det är bara så att prioriteten har legat på att bo här i trakterna i första hand.

Det som hindrar en från att söka i andra kommuner bara är att det skulle bli svårt att komma på intervjuer och så vidare.

Skrivet av giplet:

Har du varit på några intervjuer eller haft telefonintervjuer och sedan blivit refuserad? I så fall skulle jag säga att du behöver fundera över vad Du vill och hur du presenterar dig själv.

Jag har just nu lite ledigt mellan två jobb, båda i chefsposition inom IT, så jag har rekryterat utvecklare som dig. Nu kanske olika företag gör olika, men om du fått en intervju med min tidigare arbetsgivare, tex med rekryteraren som är steg ett, så finns det ett intresse från oss. Så erfarenhet, kunskaper som du skrivit i ditt CV osv. är i någon mån rätt. Det man då vill höra när man intervjuar är att du vet vad du vill, vad är dina intressen, vad brinner du för, samt man vill förmodligen också veta att du är hyfsat självgående. Man vill också se hur pass intresserad du är av jobbet och företaget. Har du kollat hemsidan osv. Glöm detta med att komma med "rätt" svar på intervjun, då kommer du att gå bort dig.

Jag har haft kontakt med intresserade personer. Ett jobb hade jag otur och blev "utslagen" i slutet med motiveringen att det var många som hade sökt. Kom ganska långt där och feedbacken intervjuar och rekryteringsansvarig gav mig efteråt sa ingenting negativt om intervjun i sig.

Har haft kontakt med något bemanningsföretag också, fast tyckte det verkade lite oseriöst, dessutom erbjöd de väldigt låg lön, runt 21k.

Nej precis, jag tycker klyschor och rätt svar måste vara en jobbig sak att försöka efterleva på en intervju. Jag försöker bara vara ärlig och säga som det är, att jag är intresserad av området och har en vilja att utvecklas. Tänker att det blir fel om man inte svarar utifrån hur man faktiskt tycker och tänker.

Skrivet av Dimman:

3) Bli inte avskräckt av vad som frågas efter. Många gånger så skriver man betydligt högre "krav" för att sålla bland folk som verkligen inte passar, men i själva verket hade man nöjt sig med någon som matchar 1/3 av kraven (och passar in i teamet/kulturen).

Har hört talas om det också. Fast skriver de uttryckligen att de har som krav att man har flera års erfarenhet brukar jag skippa att söka ändå, jag är lite feg och tar det bokstavligt. Det är just ordvalet "krav" som skrämmer iväg. Vissa annonser kör istället med att det är "meriterande" att ha något, vilket känns mer tillåtande och öppet.

Skrivet av tracenewbie:

Kanske har din skola något nätverk för alumner eller helt enkelt någon jobbannonstavla i skolan som företag annonserar tjänster på?
Du kan ju testa att vända dig direkt till företagen och fråga efter lediga tjänster. Alla jobb finns inte utannonserade.

Jag hittade några entry-level-tjänster inom IT kring Umeå och Sundsvall på LinkedIn som kanske kan vara av intresse~

Juniora systemutvecklare till Sundsvall!

Front end - utvecklare till ett växande bolag

Utveckling + IT säkerhet = Combitech

Java - utvecklare till Sundsvall

Tackar, ska kolla upp dem! Har sökt några av dem, fast inte kollat på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Tack för era inlägg.
...
Har hört talas om det också. Fast skriver de uttryckligen att de har som krav att man har flera års erfarenhet brukar jag skippa att söka ändå, jag är lite feg och tar det bokstavligt. Det är just ordvalet "krav" som skrämmer iväg. Vissa annonser kör istället med att det är "meriterande" att ha något, vilket känns mer tillåtande och öppet.
...

Du frågade hur man får jobb och jag _vet_ av erfarenhet att det är så, har själv intervjuat personer som inte nått upp till alla "krav" men som vi ändå anställt för att helheten matchar. Vad man kan för språk etc är relativt enkelt att "fixa", det är däremot svårare att "fixa" någons inställning eller personlighet att passa bättre.

Det går inte vara rädd i IT-världen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du frågade hur man får jobb och jag _vet_ av erfarenhet att det är så, har själv intervjuat personer som inte nått upp till alla "krav" men som vi ändå anställt för att helheten matchar. Vad man kan för språk etc är relativt enkelt att "fixa", det är däremot svårare att "fixa" någons inställning eller personlighet att passa bättre.

Det går inte vara rädd i IT-världen.

Ja jag har inte sagt emot dig, förstår inte riktigt hur det uppfattades som att jag gjorde det.

Fast en sidogrej om det nu är så att krav aldrig är krav. Varför slopar man bara inte det ordvalet helt om det ändå inte betyder just det? Det skulle ju om inte annat förvirra färre människor och vara win-win för båda parter. För effekten det ordvalet enbart har är ju mestadels att sålla bort människor som är respektfulla till annonsen och faktiskt läst den. Alla vet ju inte att det ligger underförstådda meningar och att ordval används "bara för att".

Det kan ju vara ett tips från andra hållet, dvs från en arbetssökandes perspektiv till er rekryterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Ja jag har inte sagt emot dig, förstår inte riktigt hur det uppfattades som att jag gjorde det.

Fast en sidogrej om det nu är så att krav aldrig är krav. Varför slopar man bara inte det ordvalet helt om det ändå inte betyder just det? Det skulle ju om inte annat förvirra färre människor och vara win-win för båda parter. För effekten det ordvalet enbart har är ju mestadels att sålla bort människor som är respektfulla till annonsen och faktiskt läst den. Alla vet ju inte att det ligger underförstådda meningar och att ordval används "bara för att".

Det kan ju vara ett tips från andra hållet, dvs från en arbetssökandes perspektiv till er rekryterare.

Förstår hur du menar och jag är själv mätt på alla floskler man möter från annonser och rekryterare. Mitt råd är att försöka ignorera det.
Säg att du hittar en jobbannons från ett företag som intresserar dig. Du gillar både företaget, vad dom gör och deras image, men du uppfyller inte 'kraven'. Vad har du egentligen att vinna på att INTE söka? Bara ditt engagemang i företaget kan göra att dom hittar en annan tjänst som passar dig, bara för att få in en person som matchar företagets stil och värderingar. DET är absolut minst lika värdefullt som att du matchar en, för stunden, aktuell kravspec.
Underskatta inte företags behov av personer med 'rätt' inställning framför rätt kompetens.
MEN, söker du små företag i hård konkurrens så är det såklart viktigare att du kan producera än att du är trevlig. Så sök dig till större städer och företag. När du jobbat upp kompetens aå du är eftertraktad överallt kan du flytta vart du vill.

Hoppas det hjälpte lite och lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Ja jag har inte sagt emot dig, förstår inte riktigt hur det uppfattades som att jag gjorde det.

Fast en sidogrej om det nu är så att krav aldrig är krav. Varför slopar man bara inte det ordvalet helt om det ändå inte betyder just det? Det skulle ju om inte annat förvirra färre människor och vara win-win för båda parter. För effekten det ordvalet enbart har är ju mestadels att sålla bort människor som är respektfulla till annonsen och faktiskt läst den. Alla vet ju inte att det ligger underförstådda meningar och att ordval används "bara för att".

Det kan ju vara ett tips från andra hållet, dvs från en arbetssökandes perspektiv till er rekryterare.

Jag kan ha misstolkat ditt inlägg något ser jag nu när jag läser det igen. "Krav" är inte alltid hårda krav är väl vad jag försöker säga. Jag menar om du jämför 2 personer med säg 3 års arbetslivserfarenhet så kommer de inte kunna lika mycket eller kunna samma saker osv. Det man gör är helt enkelt att specificera "krav" på ett väldigt generiskt sätt med tanken att det ska omfatta det man letar efter.

Man tänker sig helt enkelt någon slags miniminivå som bör ha uppnåtts vid exempelvis 3 års arbetslivserfarenhet. Om du sedan når upp till denna nivå utan att ha jobbat i specifikt 3 år så går det med andra ord precis lika bra.

Det ska även tilläggas att du kommer jämföras med de andra som söker jobbet. Arbetsgivaren kan bara anställa folk som ansöker om jobb, och jag vet även av erfarenhet att utbudet inte alltid är vad man önskar men när man är i behov så får man helt enkelt ta det som finns att tillgå. Med andra ord; var inte rädd att söka om du känner att du hade passat på tjänsten även om du inte riktigt tycker du når upp till alla krav. Låt arbetsgivaren avgöra den saken

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

För tio år sedan när jag tog mitt första jobb gjorde jag det som konsult, det var en bra väg in. Jag var utbildad datoringenjör, programmering. Jag kände ingen men bevisade mig, när du tar ditt första jobb så beroende på läge så är det kanske en lyxfråga att välja vad, mer att du bara skaffar ett. Har du sen jobbat ett par år så är det lätt att byta till något som kanske är intressantare.

Så sök allt du kan hitta, kolla linkedin för din stad, kolla monster.se osv. Får du dock för dig för att flytta, vilket jag gjorde, så är det riktigt lätt att få tag i jobb i fjölträsk, jag menar Stockholm. Bättre stad än du kan ana, finns mycket av allt.. Har du sen jobbat några år är det nog inte svårt att hitta jobb där du vill leva.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Någon som vet hur det ser ut på somrarna förresten, är det hopplöst att söka under sommaren då ingen finns tillgänglig för att rekrytera eller hur ser det ut?

Skrivet av IceDread:

Så sök allt du kan hitta, kolla linkedin för din stad, kolla monster.se osv. Får du dock för dig för att flytta, vilket jag gjorde, så är det riktigt lätt att få tag i jobb i fjölträsk, jag menar Stockholm. Bättre stad än du kan ana, finns mycket av allt.. Har du sen jobbat några år är det nog inte svårt att hitta jobb där du vill leva.

Har haft funderingar på det, nu när det vart svårt att hitta här i regionerna.

Hur svårt är det att få tag i ett boende där dock? Finns det något bra sätt att fixa jobb i andra regioner, tänkte med att få intervju och sådant.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som du. Efter ett antal månaders jobbsökande inser man ju att den påstådda extrema bristen på utvecklare ganska mycket är en myt, det gäller mest erfarna utvecklare. Om det nu vore en sån stor brist så skulle företagen ställa väldigt låga krav men så är det ju verkligen inte.

Det flesta jobbtipsen har redan sagts så det behöver inte upprepas. Men håller inte med ni som säger att fritidsprojekt är ointressanta. Många företag har frågat mig om projekt på Github. Så se till att ha projekt där (med högkvalitativ kod förstås). Sen se till att skicka ut spontanansökningar i mängder (självklart välskrivna osv), då få jobb till nyexade annonseras ut.

Vilka jobb söker du i detalj?

För er som vet: vilka företag är mest intresserade av nyexade (förutom stora konsultbolag som är rätt uppenbart då)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennad:

Sitter i samma sits som du. Efter ett antal månaders jobbsökande inser man ju att den påstådda extrema bristen på utvecklare ganska mycket är en myt, det gäller mest erfarna utvecklare. Om det nu vore en sån stor brist så skulle företagen ställa väldigt låga krav men så är det ju verkligen inte.

Det flesta jobbtipsen har redan sagts så det behöver inte upprepas. Men håller inte med ni som säger att fritidsprojekt är ointressanta. Många företag har frågat mig om projekt på Github. Så se till att ha projekt där (med högkvalitativ kod förstås). Sen se till att skicka ut spontanansökningar i mängder (självklart välskrivna osv), då få jobb till nyexade annonseras ut.

Vilka jobb söker du i detalj?

För er som vet: vilka företag är mest intresserade av nyexade (förutom stora konsultbolag som är rätt uppenbart då)?

Skickades från m.sweclockers.com

Här nere i skåne (läs Malmö/Lund) får alla utvecklare jobb, även dom som kanske inte borde få 😉
Många större företag har även traineeplatser, ibland kallas det academy eller internship också, kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennad:

Sitter i samma sits som du. Efter ett antal månaders jobbsökande inser man ju att den påstådda extrema bristen på utvecklare ganska mycket är en myt, det gäller mest erfarna utvecklare. Om det nu vore en sån stor brist så skulle företagen ställa väldigt låga krav men så är det ju verkligen inte.

Det flesta jobbtipsen har redan sagts så det behöver inte upprepas. Men håller inte med ni som säger att fritidsprojekt är ointressanta. Många företag har frågat mig om projekt på Github. Så se till att ha projekt där (med högkvalitativ kod förstås). Sen se till att skicka ut spontanansökningar i mängder (självklart välskrivna osv), då få jobb till nyexade annonseras ut.

Vilka jobb söker du i detalj?

För er som vet: vilka företag är mest intresserade av nyexade (förutom stora konsultbolag som är rätt uppenbart då)?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tåls nog inte hålla med. Jag blev uppringd inte mindre än 7 gånger förra veckan av företag som ville att jag skulle komma på intervju, två av dem vill till och med anställa utan någon som helst "bakgrundskoll". Värt att notera är att jag har 1 års erfarenhet inom programmering.

Det är nog snarare så att bristen är så stor att företag inte har möjlighet att chansa på en nyutexad.

Jag skulle dock inte rekommendera att ansöka hos de stora konsultbolagen, då de ofta behöver få ut dig på uppdrag med en gång. Försök istället att hitta produktbolagen, som ofta har lite större teams och lättare att ta in någon färsk och ha resurser att avsätta för att lära upp dig.

Det dock vara svårt att hitta dessa produktbolag, oftast hittar man dem inte på en vanlig googling, bättre att söka på typ google-maps med sökord "IT" och sedan gå in på alla träffars hemsida. Därifrån ser man lätt om företaget passar dig och rekryterar för tillfället.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Här nere i skåne (läs Malmö/Lund) får alla utvecklare jobb, även dom som kanske inte borde få 😉
Många större företag har även traineeplatser, ibland kallas det academy eller internship också, kan vara värt att kolla upp.

Det har jag lite svårt att tro på Jag bor i Stockholm och vet flera arbetslösa. Skåne kan väl inte vara bättre?

Jo traineeplatser är man ju ofta hänvisad till som nyexad. Men företagen verkar mest ta in dom med toppbetyg där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Jag tåls nog inte hålla med. Jag blev uppringd inte mindre än 7 gånger förra veckan av företag som ville att jag skulle komma på intervju, två av dem vill till och med anställa utan någon som helst "bakgrundskoll". Värt att notera är att jag har 1 års erfarenhet inom programmering.

Det är nog snarare så att bristen är så stor att företag inte har möjlighet att chansa på en nyutexad.

Jag skulle dock inte rekommendera att ansöka hos de stora konsultbolagen, då de ofta behöver få ut dig på uppdrag med en gång. Försök istället att hitta produktbolagen, som ofta har lite större teams och lättare att ta in någon färsk och ha resurser att avsätta för att lära upp dig.

Det dock vara svårt att hitta dessa produktbolag, oftast hittar man dem inte på en vanlig googling, bättre att söka på typ google-maps med sökord "IT" och sedan gå in på alla träffars hemsida. Därifrån ser man lätt om företaget passar dig och rekryterar för tillfället.

Jo exakt, du har 1 års erfarenhet - helt avgörande skillnad där.. då blir man ju mycket mer intressant för företagen.

Varför är då företagen så fega att dom inte vill chansa på en nyexad, om nu bristen är så alarmerande stor. För mig går inte det ihop riktigt..

Ok, intressant med produktbolag - ska undersöka det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bit söderut från dig men i Hudiksvall finns Monitor om du har intresse av att jobba med .net.

http://www.monitor.se/company/jobba-hos-oss/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Tack för era svar.

Någon som vet hur det ser ut på somrarna förresten, är det hopplöst att söka under sommaren då ingen finns tillgänglig för att rekrytera eller hur ser det ut?

Har haft funderingar på det, nu när det vart svårt att hitta här i regionerna.

Hur svårt är det att få tag i ett boende där dock? Finns det något bra sätt att fixa jobb i andra regioner, tänkte med att få intervju och sådant.

Boende är dyrt, jag hyrde i andra hand första året innan jag köpte. Kolla också efter de som vill ha en inneboende. Har du väl ditt första jobb och även om du bor en bra bit bort, så är det värt det i längden.
I början får man ta vad man än kommer över, fördel om det är nära tunnelbana, du klarar dig utan bil.

Edit: ang. att boendet är dyrt så lär det inte förändras, mycket jobb och massor av folk som letar bostäder så har du möjlighet att efter ett tag köpa så tror jag det är bra. Är det dessutom seriöst med tjejen så är det lättare för då är ni två, ska ni leva resten av livet ihop så kanske det ändå inte är fel att testa Sveriges huvudstad. Sen kan ni flytta tillbaka efter några år och då när du har några års erfarenhet så kommer det vara lättare att hitta något vart du än vill, rekryterare kommer ringa dig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar och återupplivning av tråd, varit ute på lite resa och försökt koppla av från jobbsökandet ett tag. Det har stressat ut mig lite.

Om man ska söka i Stockholm, är tipset då att man bara plöjer igenom annonser som är intressanta och skickar CV/PB till samtliga tills man får intresse? Synd att man inte kunde få reda på svart-på-vitt vilka företag som har sånt behov att de kör med no-CV och dylikt t.om. För hade sånt framkommit hade man kunnat minimera risken att man söker på bara annonser där det är hög konkurrens. För det kan ju vara så att man har otur och råkar söka till just de tjänsterna som har hög konkurrens och aldrig får reda på vilka företag som har brist.

Sökte nyligen på 4 nya ställen. Ett ställe har jag till och med haft kontakter tidigare vilket gjorde mig lite besviken när jag bara fick det gamla goda rutinbrevet: "Tack för din ansökan men du valdes inte den här gången". Man kunde hoppas att man fick lite mer personlig återkoppling när man ändå kände personerna där och hade enligt deras utsago gjort ett bra jobb tidigare
De andra som var via bemanningsföretag fick jag inte svar från. Däremot tvingade de mig att skapa konton på deras hemsidor och tjatar på mig nu att jag ska delta i deras undersökningar. Börjar nästan konspirera ihop att de inte vill kontakta mig för att jag inte gjort deras undersökningar.

Det som tar emot med att söka oftast är att just i regionerna där jag befinner mig i är det enbart bemanningsföretag. Jag hade önskat att man kunde visa sin vilja och diskutera behovet hos företagen och komma fram till något med dem själva. Anledningen till det är för att när man söker via ett bemanningsföretag så kan det ta flera veckor bara att få kontakt med bemanningsföretaget, sedan är det därifrån en långtidsprocess där man tillsammans med en uppsjö andra kandidater ska genomgå månadslånga rekryteringssteg. Är det verkligen så osmidigt jämt?

Skrivet av O55k:

En bit söderut från dig men i Hudiksvall finns Monitor om du har intresse av att jobba med .net.

http://www.monitor.se/company/jobba-hos-oss/

Har absolut intresse för .NET, tycker det mesta är roligt att lära sig och pyssla med. Även om frontend råkar vara något som jag tycker har blivit extra intressant på senare tiden.

Permalänk
Medlem

Släng ihop en ren och fin linkedin profil med foto & lite "kunskaper", dela ett meddelande om dig själv, vad du är ute efter och få några bekanta och "gilla" det, senast såg jag någon få 25 000 likes när hon sökte junior front-end utvecklare, hon fick 20st intervjuer, nyexad.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -