Värde på begagnade saker är hutlöst låga?

Permalänk
Medlem

Värde på begagnade saker är hutlöst låga?

Hur kommer det sig att värdet på begagnad elektronik är så sinnessjukt lågt, köpte mitt blackwidow för 250kr tex och det såg ut som nytt..

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara att man bara vill bli av med det. Inte värt arbetet att försöka få ut maximalt möjliga.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad det är för något, att köpa ett begagnat tangentbord är i mina ögon som att köpa begagnade otvättade kalsonger.. vilka du då har betalat 250kr för

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

En del har också med att göra att elektronik blir utdaterat oerhört fort pga av den snabba utvecklingen av nya "bättre" produkter.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@l3n3m4: Jag håller helt och hållet med, fick en 500gb M.2 SSD igår för 800kr inc frakt. Måste vara att folk vill dumpa sakerna så snabbt som möjligt.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@l3n3m4: Jag håller helt och hållet med, fick en 500gb M.2 SSD igår för 800kr inc frakt. Måste vara att folk vill dumpa sakerna så snabbt som möjligt.

Säljs det orimligt billigt o saknar kvitto är risken stor att det är stöldgods.

Själv skulle jag aldrig köpa tex t-bord /möss / headset begagnat då bakterie nivån på sånna produkter är höga.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det känns så jäkla osäkert att köpa elektronik eller komponenter begagnat. Du har ingen aning om hur sakerna använts/hanterats/körts. Garantier osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Begagnade grafikkort betalar folk hur mycket som helst för dock.

Inte ovanligt att de nästan säljs för nypris.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Säljs det orimligt billigt o saknar kvitto är risken stor att det är stöldgods.

Själv skulle jag aldrig köpa tex t-bord /möss / headset begagnat då bakterie nivån på sånna produkter är höga.

Är ju inget som hindrar dig att rengöra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

En del har också med att göra att elektronik blir utdaterat oerhört fort pga av den snabba utvecklingen av nya "bättre" produkter.

Utom Apples grejer. De håller 2:a handsvärdet bra. Av någon anledning. Tänkte på en Iphone 6S trodde jag kostade runt en tusing så såg jag den gått n e r ungefär en tusing sedan släpp 2015.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Är ju inget som hindrar dig att rengöra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag skulle lägga tid på , framförallt inte tangentbord som är det objekt som har mest bakterier på sig i ett hem , har jag läst någon stans.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Personligen säljer jag hellre, exempelvis datorkomponenter, datortillbehör och dylikt till lite lägre pris.

Då jag får en massa plats till övers fortare då det troligen säljer sig själv fortare.
Jag säljer gärna en sak billigare, och får den således, sannolikt, såld fortare.
För att sedan få en extra peng fortare att betala av en del på en nyare komponent exempelvis.

För vem fasiken är pengakåt? Inte jag i alla fall, har jag ekonomi till tak över huvudet, mat på bordet, och som nu, någon peng över till mina intressen, så behövs det inte mer än så

Ville bara skriva hur jag resonerar kring när jag medvetet säljer billigare, och förklara varför, och att det kanske kan bringa er andra idéer om att det högst troligt finns fler som resonerar som mig när de sätter ett lägre önskat pris för en vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv

En stor del av värdet försvinner när man inte får någon garanti.

Jag köpte ett PS3 en gång för 2500kr allt för att spara typ 1000kr. Lasern gick sönder efter 2 dagar. Inget att göra, ingen garanti. Just därför är det inte värt att köpa begagnat om det inte finns garanti så vida inte priset är mycket lägre än nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Är ju inget som hindrar dig att rengöra det.

Jag köper vintage-grejer ibland och de har nästan alltid fullstora tangenter som går att ta av och det går att skruva upp lådan och ta ut innanmätet. t.ex.. Jag rengör varje del för sig och sätter ihop igen.

Men "moderna" chiclet-tangentbord och liknande ... Inte lika lätt. Med såna är det för riskfullt att dra av en tangent och lådorna är ofta limmade så att de inte går att ta isär från elektroniken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l3n3m4:

Hur kommer det sig att värdet på begagnad elektronik är så sinnessjukt lågt, köpte mitt blackwidow för 250kr tex och det såg ut som nytt..

Då har du inte sett Blocket annonserna på " Super Extrema Gaming Datorer ".

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Applepapple

@Dockland:
Kan ju bero på att de säljs till sådant hutlöst överpris redan från början, folk som köper apple bryr sig endast om att det är ett äpple på baksidan