Varför är det så ont om bra idéer på nätet?

Permalänk
Medlem

Varför är det så ont om bra idéer på nätet?

Har folk inga bra idéer eller håller de sina idéer hemliga för de vill ha betalt för dem?
Ursäkta om det är en konstig fråga

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andre_H:

Har folk inga bra idéer eller håller de sina idéer hemliga för de vill ha betalt för dem?
Ursäkta om det är en konstig fråga

Tycker det kryllar av bra ideér. Man får dock lära sig att google för att hitta dem.

Permalänk
Medlem

Vad är din definition av en bra idé?
Har du en lista på alla idéer och hemsidor i hela världen?

Bara lite funderingar!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

varför letar du efter dåliga idéer

Permalänk
Inaktiv

Utveckla? För som sagt hela internet är fylld med bra idéer, där vissa guider och uppmuntrar folk att använda dessa i kommersiella programvaror.
Däremot enkla saker som man i princip blir mångmiljardär över en natt natt, så är det naturligt att hela internet ej kryllar av dessa.
Nå jag kan nämna några idéer som gör en rik, gör en riktigt stabil och bra generell driver för t.ex. Bechoff, KNX etc till windows och ni kommer bli superrik om ni lyckas. Det är i princip enbart ens kompetens som begränsar och det mesta är helt öppet. -Svårigheten är att det tusentals olika hårdvaror från helt olika fabrikat som har dåliga implementationer av protokollet som man ska kunna prata med, detta över en masa knepiga nätverkskonfigurationer.

Permalänk
Medlem

@Andre_H: Vet inte om jag missförstår dig men.... har du ens tittat på Ted talks?

Permalänk
Medlem

Fanns någon ide om att få ljud med begränsad spridning.. ungefär som när man lyser med en lampa.. fast med ljud, lycka till med att lösa det. Spela högt utan att störa grannar etc.

Annars iden som Noctua hade till fläktar med aktiv ljuddämpning.. där ljud spelas upp spegelvänt för att störa ut oljudet.. implementera det på en åkergräsklippare lär ju bli poppis med tysta gräsklippare som bara susar lite

Finns säkerligen mängder med ideer problemet är bara att realisera dom!

Permalänk
Medlem

@Florrpan:
Anledningen till att jag skapade tråden är lust att förverkliga en bra idé men har brist på inspiration.
Mina egna idéer är dåliga och idéer jag hör talas om är oftast dåliga, och ibland någorlunda bra men kanske redan förverkligade eller oinspirerande för mig att börja jobba på.
Jag är lite spretig i min smak så och vad jag tycker är bra är svårt att definera.
Här är lite ord som beskriver vad jag tycker en bra idé är, tyvär väldigt subjektivt men kan ge en fingervisning.
Entusiasmerande/inspirerande/lärorik genomförbar, underbyggd, tänkvärd/intressant/visionär, nödvändig/viktig/underlättande/givande.

Och såklart relaterad till programmering eller liknande

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det som gjorde mig fundersam var att även om man inte har teknisk kunskap borde väl i alla fall många ha idéer eller önskemål om "tekniska" saker?
Men det är otroligt sällan man hör/läser något sådant önskemål som låter någorlunda bra

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

@Florrpan:
Anledningen till att jag skapade tråden är lust att förverkliga en bra idé men har brist på inspiration.
Mina egna idéer är dåliga och idéer jag hör talas om är oftast dåliga....
....oinspirerande för mig att börja jobba på.....
....Jag är lite spretig i min smak så och vad jag tycker är bra är svårt att definera....

Jag kommer svara på dina kommentarer och tyvärr ser jag att du behöver vända på en hel del av ditt tänkande om du vill vara "entreprenörisk", att du vill förverkliga en bra idé med sikte för goda resultat.
Jag kommer beskriva detta med att förverkliga idéer som "entreprenörskap", du kanske har ett annat ord men i min beskrivning så kommer jag hålla mig till detta för att kunna vara tydlig och konsekvent. Även när jag skriver "du" så menar jag även personer allmänt.

Grundanledningen till att du känner att du inte får bra idéer har absolut inget med din omgivning att göra och detta gäller för alla. I ditt fall så verkar det vara som att det har helt med dig själv att göra, vilket också verkar vara för de flesta
Med detta sagt så kan vi börja med att konstatera att det finns gott om idéer men det finns ont om folk som kan förverkliga dem, förverkliga med betoning på omhändertagande (vårdande)

Att du inte finner inspiration någonstans, att du bara får höra om idéer som inte inspirerar dig till att förverkliga dem, att du har svårt att ens beskriva och definiera vad "en bra idé" är utåt för andra... där har du ditt absolut största hinder. Jag tror att du behöver tänka om lite.
Oftast är man sin egna största fiende, ibland är den dessutom osynlig; här hoppas jag att jag kan kanske bidra till att synliggöra detta för dig och ev. andra, om ens något; din "fiende" för att du har svårt att komma på bra idéer.

Ett konstaterande från mig, kan man inte förklara en sak tydligt utåt förstår man det själv inte inåt.
Metaforen är som glas, där om man ser klart ut ser man klart in eller om man ser oklart ut blir det även oklart in; visst kan det vara relativt tydligare för dig och att du förstår mer än vad andra förstår om det som är i din skalle men detta är p.g.a. att du har tittat in igenom de otydliga glaset längre än andra, du ser ändå inte det själv så tydligt som du borde.

För att vara tydliga i definieringarna så kommer jag beskriva allt med hänvisning till två formler som grund:
[Ide + förverkligande = resultat]
[Ide + förverkligande + marknad = resultat]

Skillnaden mellan dessa formler är att den andra tar hänsyn till marknad och resultatet blir i kronor, medan den första formelns resultat är självuppfyllande. Helt enkelt så inte $€♛ den enda valutan som en god idé kan vara för och resultera till, även lite ♥ kan vara tillräckligt god och inspirerande nog för att vilja se idén förverkligas.
Denna formel är en överblicksbild jag har gällande entreprenörskap, detta i sig är nog en tillräcklig bra idé att dela med sig?

Det verkar som att du enbart fokusera på just idéer, att du beskriver att du har svårt med att få "bra idéer" och att dessa idéer du får inte kan göra något för dig, att idéerna inte gör så att du blir inspirerad på att jobba på dem.
Det är faktiskt tvärt om, du skapar och formar och uppehåller idéer som inspirerar dig

[ide]
Här kommer min beskrivning på just "idéer" i denna kontext, som kommer högst troligt skiljas en hel del från din beskrivning.
Idéer är som levande ting, de liknar levande ting då de behöver frodas och omhändertas (sv. vårda, eng. care). För varje idé du får i kontexten till entreprenörskap t.ex. i ett brainstorming-session så ska du låta den växa; Se idén från flera perspektiv och "mutera" idén, forma den och se om den blir bra nog eller kanske ger upphov eller "föder" till andra nya idéer, sen är det "rinse and repeat" tills det tar stopp. Tar det stopp så tar man antingen en ny idé eller tar en paus Vad du än gör så tar du tand om alla idéer med god omtanke.

Vad som inte gäller är att du behöver ha ett högt IQ för att få bra idéer, som vissa tror; däremot ett fritt, ohämmat tänkande som även kallas för att vara kreativ. Högre IQ kan kanske göra komplexa tankeprocesser och analyser av idén snabbare men absolut ingen showstopper. Bredd tänkande är bättre än komplext tänkande.

Idéer är också billiga! Finns gott om dem och det är superenkelt att skapa idéer som i sin tur efter X antal idéer leder fram till en riktig bra idé som passar dig. Om "vanliga" idéer är billiga och "bra" idéer kan härstamma från billiga idéer så kostar en bra idé enbart tid. Ju bättre du är på att vara kreativ desto mindre tid kostar det.

Helt enkelt att kreativa tänkandet hjälper idéer att växa och föda andra idéer, likt ett släktträd; att en idé kan leda till en annan idé, samt om du vill ha bättre idéer skall du tänka bredd framför komplext.

För övrigt så är en bra Brainstorming INTE en isolerad företeelse. All form av kultur som musik, film, konst och alla andra intryck som promenad på stan, läsa bok, läsa på Sweclockers, konversera med polarna, titta på Tedtalks m.m. är en del av brainstorming. Inte att man sitter i ett rum och tänker i cirklar, och även ritar en massa cirklar på whiteboards
Man beordrar inte kreativitet, man tillåter kreativitet.
Hjärnan är som mest kreativ när det avfyras nervimpulser över alla delar av hjärnan, därmed en "storm" av aktivitet, vilket där själva brainstorming-aktivitet/session är till för som ett verktyg för att skapa en god, icke hämmande, plats/situation för att få fram bra idéer.
Helt enkelt brainstorming är till för att tillåta fritt tänkande utan hämmande från både yttre som av andra nekande, negativa personer eller inre som självförminskande tänk.

Här har du en idé för en komedi-sketch eller rolig lek, Brainstorma under en hård Jantelag, där en börjar med en idé och sedan köra jante på sig själv och ursäkta sig själv sedan ska alla andra skall vara Jante mot personen som kom fram med idén och själva idén MEN tvisten är att man ska försöka få idén att växa under kreativa förhållanden. Kommer bli mycket motstridigt och troligtvis close to home för en del Nåja, det låter kul i mitt huve

[förverkliga]
Detta är den svåra delen, då idéer är "saker och ting" som du kan framställa billigt, så är förverkligandet själva arbetet på en idé. Utförande är allt, punk. basta! Pärlor till svin är som god idé kastad på dåligt utförande.
Om resultatet blir dåligt så är det till 99% p.g.a. utförande och absolut inte idén.
Jag kommer beskriva några ord som man kan tänka på och frågor man kan ställa till sig själv under "förverkligande" processen, som ett verktyg du kan ha till dig själv.

Struktur, har du ingen bra struktur så är idén dömd att antingen kosta dig en hel del tid att förverkliga, som leder till minskad inspiration & drivkraft, eller att idén aldrig blir av att den förblir en fantasi som aldrig blir verklig. Gäller att ha en riktig bra struktur, inte bara en godtycklig struktur.
Du kan fråga dig själv, "Kan jag ha en bättre struktur på det jag gör när jag försöker förverkliga idén? I.s.f. hur kan få till det? Vad eller vilka saker kan jag använda mig utav som ett verktyg?"

Ett par frågor, eller "De 3 frågorna" som kan vändändas överallt är "När?" Vad?" och "Hur?".
När själva frågan och svaret på "Vad?" blir tydlig och stark blir svaret till frågan "Hur?" desto enklare.
Så om du fastnar på "Hur?" så kämpa lite mer och bredda tankarna på "Vad?".
Oftast är svaret frågan "När?" med antingen "Nu!" eller "Genast!", de e bara att välja När frågan "När?" inte svaras med "nu eller genast" så är svaret "efter X" då X är något idén är beroende av och behöver finnas före.
Sen kan man alltid fråga sig med frågan "När?" på själva "X", att "När X skall utföras?" och då blir det svaret högst troligtvis.... gissa

Vad som är viktigt att ta med sig av ovan är att man ställer frågor, man kan använda och utgå från dessa 3 frågor men det kan vara andra också. Just ask helt enkelt, bli bättre frågeställare.

Ett konstaterande från mig, frågor är större och viktigare att fokusera på samt att lägga mer tid och energi på, än på Svaren. För att få en proportion så lägger jag omkring 95% av energin på frågorna, så pass viktigt anser jag att det är.

Skrivet av Andre_H:

Det som gjorde mig fundersam var att även om man inte har teknisk kunskap borde väl i alla fall många ha idéer eller önskemål om "tekniska" saker?
Men det är otroligt sällan man hör/läser något sådant önskemål som låter någorlunda bra

Ja det finns absolut många bra idéer om du läser mellan raderna, hur många "kan ni hjälpa mig med X" trådar finns det i Sweclockers?
Om du går ifrån att bli serverad med färdiga idéer så kan du börja med att ställa frågor som "Finns det liknande trådar med liknande problem? I.s.f. finns det en gemensam lösning till dessa? Om det finns kan jag skapa detta med mina resurser?"
Alla trådar här som handlar om problem är en utsökt kandidat för dig att tolka som med frågan "Finns det något problem här som kan skapa en idé ur en visst perspektiv om jag först tydliggör problemet genom 'vissa 3 frågor' och därefter fortsätter vara kreativ och bearbetar idéerna som kan vara lösning till problemet med ytterligare 'vissa 3 frågor'"

Du kanske då också upptäcker att det finns många liknande och även upprepande trådar med samma problem där vissa i dessa trådar skriver som svar typ "sök i forumet, svar finns redan".
Här har du ett problem som du kan söka svar... skoja! söka frågor till och kanske i länden komma fram med att lösa ett sådant problem till Sweclockers, antingen med resultat av ♥ eller kanske t.o.m. lite ♛

Idéer föder idéer och strukturen som du ser liknar ett släktträd

Jag skriver detta inlägg då jag, som du, är intresserade av idéer och förverkligande av dem samt att jag är nyfiken på hur tråden kommer utvecklas av andra och vad du kommer göra, om det ens blir nåt

TL;DR:
I slutändan så hoppas jag att du kan förtydliga vad som är en "bra idé" för dig, så att vi andra kan förstå vad du kan utföra. En dålig idé för dig kan vara en bra idé för en annan, detta beror på skickligheter och intresse man har. Vi vet att du är intresserade av idéer relaterat till "programmering" och "tekniska saker" men detta är för otydligt och "spretigt" Vi vet inte ens om du kan programmera.
Säg vad du kan och vilka dina styrkor är så kan du kanske få några idéer som passar dig. Om du inte är en driftig person och om du tror att en bra idé gör allt och allt för dig så är du helt fel ut... och jag har kanske då kastat pärlor
Hoppas någon har användning av min tid.

Ha're gött

Permalänk

Folk upplever en lösning (en implementerad idé) som bra när den löser något problem som tidigare var olöst, eller är bättre på att lösa ett problem än en tidigare lösning (vad som är "bättre" är såklart subjektivt). Att komma på idéer ur tomma luften tror jag inte på. Du måste ha någon uppfattning om vad som kan uppfattas som ett problem. Var observant, titta vad folk gör i sin vardag och hur människor fungerar och vad de tycker om. Skaffa kontakter inom olika industrier och prata med dem om vad de upplever för svårigheter. Varför inte börja på din arbetsplats?

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på saken och kommit fram till att man vill behålla sin ide för sig själv.
För att man vill förverkliga den själv och kanske tjäna pengar på det.

De som berättar om sin ide förlorar bara på det.
De som berättar om sin ide kan inte förverkliga den.

Folk frågar massa frågor hur löser man det osv osv.
De gäller att räkna ut vad exakt de vill lösa och se efter om det finns nåt att hämta där.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
En ide tex som skulle kunna vara värd mycket pengar eller ja massa reklam intäkter.
Detta kunde man göra innan facebook förbjöd RSS från grupper.
Tänk dig RSSa från stängda facebook loppis grupper då skulle man kunna bygga sveriges största loppis sida.
Alla facebook loppisar på en enda sida och snyggt ordnat så slipper man scrolla genom 200 inlägg.

Jag körde med Quit RSS programmet och hämtade RSS från många loppis grupper det var så nice och allt var ordnat.
Fick iden sen blockerade facebook RSS just pga de förlorar på det.

Där har du nåt kan jag säga.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Jag personligen gillar ideer som går ut på att göra så lite som möjligt.
Ta nåt som är redan byggt men göra det bättre.

Som tex.
Kanske RSSa de flesta svenska forums och skapa någon sorts flashback nr 2 fast med 10 gånger så mycket innehåll.
Man RSSar helt enkelt alla svenska forums till 1 och samma ställe och skapar en fin ordnad layout.
Så slipper man vara inne på 3 olika sidor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst "problemet"
Började koda för att jag hade funderingar som jag inte kunde klura ut i huvudet eller på papper och det kändes väldigt intressant att få en lösning på de funderingarna .
Nu när det är utrett känns mina projekt meningslösa och inte värda att arbeta vidare på,
de gör något som redan finns eller löser ett icke-existerande problem.
visst man lär sig något men vad ska man använda den lärdomen till?

Har nu börjat använda github och sett "issues" som mest är buggar och lite idéer
Ska försöka lösa någon bugg så småningom, koda något vettigt som löser ett problem som någon faktiskt upplevt.

På köpet blir det träning i att läsa andras kod som säkert kan vara nyttigt.

@SolidReactor Jag har läst ditt inlägg, sent svar men det var lite mycket att svara på.
Du har helt rätt i mycket av det mesta.
Just detta stycke är väldigt slående

Skrivet av SolidReactor:

Att du inte finner inspiration någonstans, att du bara får höra om idéer som inte inspirerar dig till att förverkliga dem, att du har svårt att ens beskriva och definiera vad "en bra idé" är utåt för andra... där har du ditt absolut största hinder. Jag tror att du behöver tänka om lite.
Oftast är man sin egna största fiende, ibland är den dessutom osynlig; här hoppas jag att jag kan kanske bidra till att synliggöra detta för dig och ev. andra, om ens något; din "fiende" för att du har svårt att komma på bra idéer.

Sen håller jag inte med om att utförande är allt, även idéer och planering har betydelse. I vilken omfattning kan diskuteras.

Tack för ett långt utförligt svar, orkar inte bemöta allt du skrev men du skrev inte förgäves.

@Jahlam
Sett flera gånger folk som ger en vag beskrivning om sin idé och vill ha pengar för att berätta mer.
Och när jag visat någon vad jag kodat har reaktionen blibvit typ "det där kan du tjäna pengar på"
Och jag tror att det har ett samband att vissa har det "pengakåteriet" som gör att de inte skriker ut sina idéer publikt.
Sen kan saker som vart jag letat, hur jag bedömt idéer spelat in.
Men finns nog en del av det tänket inblandat också

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Har folk inga bra idéer eller håller de sina idéer hemliga för de vill ha betalt för dem?
Ursäkta om det är en konstig fråga

Varför skulle du vilja hitta bra ider? Om en ide är så bra att många tycker den är bra varför ska då du vara den första som utvecklar den skulle ha redan utvecklas.

Vad jag gör som programmerare bland annat är lyssna på vad folk klagar på sedan försöker jag lösa problemen folk klagar på hör jag folk klagar på hur invecklad vissa grejer är och att de borde underlättas så bruka jag sätta mig ner och försöka lösa problemen man hör folk klaga på, där har du de vinnande koncepten lösa problem som folk klaga på.

Ända sättet lyckas här i livet är genom lösa folks problem, kan du lösa folks problem så är det oftast också villiga på betala bort sina problem.

Bästa områden är väl komma upp med funktion som underlätta för både blinda och döva människor att underlätta sitt vardagliga liv.

Just nu lägger jag mest fokus på Al