EK Water Blocks lanserar prispressade vattenkylningspaket i aluminium

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks lanserar prispressade vattenkylningspaket i aluminium

Slovenska EK Water Blocks lanserar vattenkylningsblock helt av aluminium till ett konkurrenskraftigt pris, vilken även kommer i tre kompletta paket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas alla läser noga när dom köper dom och ej blandar med annat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Finns det några nackdelar jämfört med nickel/koppar förutom kompatibiliteten mellan dem? Tänker att skillnaden i värmekonduktivitet är ganska stor, men frågan är hur stor skillnad det faktiskt gör i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Finns det några nackdelar jämfört med nickel/koppar förutom kompatibiliteten mellan dem? Tänker att skillnaden i värmekonduktivitet är ganska stor, men frågan är hur stor skillnad det faktiskt gör i verkligheten.

Hur mycket värme något kan suga upp är inte jätterelevant för radiatorerna. Frågan är ju hur det funkar med kylblocken?

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se ett paket med 280 eller 360 rad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Guru 3D har testat. Verkar prestera helt ok

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Hade varit kul att se ett paket med 280 eller 360 rad

ja, asså nästan alla chassi kan ha 280mm ju?

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Hade varit kul att se ett paket med 280 eller 360 rad

Kommer nog snart, huvudsaken var att radiatorn skulle passa majoriteten av chassin. 240 på CPU och GPU känns svagt men fungerar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

USCH. Trodde vi hade kommit ifrån komponenter i aluminium pga alla problem med kompatibilitet med andra ämnen som t.ex. koppar...

Nja, får väl hoppas de i alla fall gör ett bra jobb med att förklara att du inte bör blanda dessa metaller hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

USCH. Trodde vi hade kommit ifrån komponenter i aluminium pga alla problem med kompatibilitet med andra ämnen som t.ex. koppar...

Nja, får väl hoppas de i alla fall gör ett bra jobb med att förklara att du inte bör blanda dessa metaller hursomhelst.

Håller med dig. USCH för aluminium. Blev traumatiserad när jag fräste anslutningsplattor i aluminium för ett tiotal år sen. Sen dess hatar jag allt i aluminium. Värsta ämnet som finns.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Finns det några nackdelar jämfört med nickel/koppar förutom kompatibiliteten mellan dem? Tänker att skillnaden i värmekonduktivitet är ganska stor, men frågan är hur stor skillnad det faktiskt gör i verkligheten.

Väldigt liten verklig skillnad skulle jag gissa på. Vattenkylning är ju, till skillnad från luftkylning, inte särskilt beroende av värmeledningsförmågan i metallen. Den enda komponent där detta är viktigt är blocket som de gärna kunde haft en kopparkärna mot processorn men fortfarande aluminium mot vattnet - likt hur den medföljande luftkylaren för Intel fungerar.

Skrivet av Storage Jar:

Håller med dig. USCH för aluminium. Blev traumatiserad när jag fräste anslutningsplattor i aluminium för ett tiotal år sen. Sen dess hatar jag allt i aluminium. Värsta ämnet som finns.

Att aluminium är jobbigt att arbeta med är ju knappast ett konsumentproblem. Aluminium är ett ämne med massor av fördelar jämfört med andra metaller. Främst dess vikt, värmeledningsförmåga, relativa styrka till vikten och praktisk immunitet mot korrosion. Dessutom är aluminium betydligt billigare än koppar. De enda riktiga nackdelarna i sammanhanget är något sämre värmeledningsförmåga och att man ej bör ha andra metaller i loopen då aluminium faktiskt är en väldigt oädel och reaktiv metall.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Håller med dig. USCH för aluminium. Blev traumatiserad när jag fräste anslutningsplattor i aluminium för ett tiotal år sen. Sen dess hatar jag allt i aluminium. Värsta ämnet som finns.

Haha jisses, har du problem med aluminium gör du fel. Finns tydliga tabeller i verkstadshandboken som går att kolla upp vad gällande varvtal och matning när man svarvar och fräser i olika material.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att aluminium är jobbigt att arbeta med är ju knappast ett konsumentproblem. Aluminium är ett ämne med massor av fördelar jämfört med andra metaller. Främst dess vikt, värmeledningsförmåga, relativa styrka till vikten och praktisk immunitet mot korrosion. Dessutom är aluminium betydligt billigare än koppar. De enda riktiga nackdelarna i sammanhanget är något sämre värmeledningsförmåga och att man ej bör ha andra metaller i loopen då aluminium faktiskt är en väldigt oädel och reaktiv metall.

Aluminium korroderar faktiskt relativt lätt. Dock så bildas det aluminiumoxid av det vilket skyddar mot vidare korrosion. Nickelpläterad koppar är också extremt korrosionsresistent. Koppar har också nästan alla de fördelarna som aluminium har samt att det är mycket ädlare. Värmeledningsförmågan i aluminium är dock långt sämre än i koppar så även om det är billigare överlag så är koppar fortfarande mycket billigare i förhållande till dess värmeledningsförmåga.

Visst är det inte helt ett konsumentproblem, men när det finns en blandning av komponenter på en marknad som inte är kemiskt kompatibla och inte mycket mer än en varningstext för att förhindra att folk blandar dem så blir det ändå ett problem för konsumenten.

Det jag hoppas på bara är att EK iallafall inte gör det för lätt att blanda dessa metaller hursomhelst utan kanske använder någon annan typ av anslutning för att koppla ihop dessa komponenter för att påvisa att de bara bör kopplas till varandra och inte andra komponenter av andra, mindre kemiskt kompatibla, material. För visst funkar aluminium bra ensamt, men som Murphys lag säger så är det väldigt lätt att det går fel så länge möjligheten att det kan gå fel finns där. Bara konsumenten är införstådd att denne bör byta ut i princip nästan hela loopen om denne efteråt vill övergå till koppar eller expandera utöver det som kommer finnas tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Aluminium korroderar faktiskt relativt lätt. Dock så bildas det aluminiumoxid av det vilket skyddar mot vidare korrosion. Nickelpläterad koppar är också extremt korrosionsresistent. Koppar har också nästan alla de fördelarna som aluminium har samt att det är mycket ädlare. Värmeledningsförmågan i aluminium är dock långt sämre än i koppar så även om det är billigare överlag så är koppar fortfarande mycket billigare i förhållande till dess värmeledningsförmåga.

Visst är det inte helt ett konsumentproblem, men när det finns en blandning av komponenter på en marknad som inte är kemiskt kompatibla och inte mycket mer än en varningstext för att förhindra att folk blandar dem så blir det ändå ett problem för konsumenten.

Det jag hoppas på bara är att EK iallafall inte gör det för lätt att blanda dessa metaller hursomhelst utan kanske använder någon annan typ av anslutning för att koppla ihop dessa komponenter för att påvisa att de bara bör kopplas till varandra och inte andra komponenter av andra, mindre kemiskt kompatibla, material. För visst funkar aluminium bra ensamt, men som Murphys lag säger så är det väldigt lätt att det går fel så länge möjligheten att det kan gå fel finns där. Bara konsumenten är införstådd att denne bör byta ut i princip nästan hela loopen om denne efteråt vill övergå till koppar eller expandera utöver det som kommer finnas tillgängligt.

Därav ordvalet "praktisk immunitet". Såvida du inte planerar att ha aluminium i syra är det bara galvanisk korrosion som man behöver oroa sig för.

Koppar har alla fördelar som aluminium har förutom att koppar är ca 10 gånger dyrare än aluminium som material samtidigt som den praktiska vinsten i temperatur mellan ett aluminium-system och koppar-system är ganska liten. Jag tror att väldigt många konsumenter föredrar det lägre priset över den magra prestandavinst som ren koppar faktiskt innebär. Det är ganska uppenbart att detta system inte är tänkt för entusiaster som ska ha det bästa.

Visst måste konsumenten göras införstådd med att de inte ska blanda fritt mellan metallerna. Dock har även konsumenten ett ansvar att faktiskt läsa manualen innan de börjar koppla in saker som inte medföljer (horribla tanke).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Håller med dig. USCH för aluminium. Blev traumatiserad när jag fräste anslutningsplattor i aluminium för ett tiotal år sen. Sen dess hatar jag allt i aluminium. Värsta ämnet som finns.

Aluminium är bra i många sammanhang.

Exempelvis båda mina cyklar är tillverkade i aluminium. Hade de varit tillverkade i stål med samma dimensioner så hade de vägt mer.
Det är möjligt att skaffa cyklar med ramar och en del andra delar i kolfiber istället.
Men då hade priset dragit iväg. Visst, exakt motsvarande cyklar hade jag inte hittat i kolfiber så då hade jag fått bieffekten att även få bättre komponenter i övrigt. Men som sagt priset hade dragit iväg.
Hade varit kul att ha en Ferrari, men man kanske inte vill betala för en Ferrari om man klarar sig med en VW Golf.

Nu är ju cyklar (och fordon i allmänhet) och vätskekylning för datorer två ganska skilda saker.
Men "hatar allt i aluminium" är ett väldigt brett uttalande.

Båtar i aluminium verka också ganska vanligt, åtminstone mindre båtar. För att nämna ytterligare exempel.
Är inte ovanligt att åtminstone vissa delar av bilar och motorcyklar är tillverkade i aluminium, mestadels för att det är lättare än stål.

I de fall aluminium är ett intressant alternativ p.g.a. vikten och inte p.g.a. värmeledningsförmågan så är inte koppar ett speciellt intressant val eftersom det är både tyngre och dyrare.
Men för datorkylning spelar det mindre roll. Framförallt för en stationär dator om man inte brukar ha med sin dator på LAN eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad ett motsvarande kit som A120 eller A240 hade kostat om man skulle ha det helt i koppar istället?
Något som går att bygga vidare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Haha jisses, har du problem med aluminium gör du fel. Finns tydliga tabeller i verkstadshandboken som går att kolla upp vad gällande varvtal och matning när man svarvar och fräser i olika material.

Vad hjälper det? Aluminiumspån och gradning är lika obehagligt oavsett varvtal eller matning.

Trodde de extrema överdrifterna i mitt tidigare inlägg avslöjade att inlägget mest var skrivet som ett skämt, även om det finns en viss sanning i det. Skulle nog gjort några smajlisar 😵

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Iqg6z-4DhxM

Angående prestandan. Prestandan är mer än tillräckligt för relativt varma komponenter.

Angående pris kostar ett liknande kit från EKWB utan GPU kylning 2400kr. Ett kylblock för GPU ca 1000kr. Så prisskillnaden är i princip 1000kr mer för ett fullt paket i koppar/mässing/nickel/stål.

Personliga välkomnar jag ett lite billigare alternativ för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt och fått hem?
Funderar själv skarpt på detta sommarprojekt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sett den videon men är till både FE-grafikkort och CPU.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]