Någon här som är framgångsrik på YouTube?

Permalänk
Inaktiv

Någon här som är framgångsrik på YouTube?

Upptäckte av en slump att en av mina gamla YouTube-kanaler med random spelklipp hade +100k views på samtliga videos. Har nu kopplat detta till mitt AdSense, och följer med spänning huruvida denna kanalen genererar mer/mindre än min musikkanal, som ändå har tragit in några kronor trots att den är pytteliten jämfört med den gamla kanelen (som tydligen får +20 nya subs i månaden och ca +15k nya views trots att samtliga videos är 6 år gamla och helt inaktiv).

Tjänar ni pengar på YouTube? Nyfiken att höra kring erfarenheter, och vad specifikt ni gör. Själv håller jag på att planera för en "tech"-kanal även, har märkt att (nästan) alla kopierar Linus Tech Tips nu för tiden och tycker nog det finns utrymme för ett annorlunda koncept... filar på detaljerna.

Permalänk
Medlem

@Gremanz fattar inte att alla försöker kopiera Linus han har så enormt mycket resurser den mannen som ingen nybörjare kommer få.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hade vart kul o få veta från folk som lever/sidojobbar med Youtube hur det är nu med ads och sånt iom alla striktare regler osv

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Mängden som lever på YT i sverige tror jag är rätt liten.

Det är jäkligt svårt att få en kanal att växa! Jag försöker så tro mig!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har bara tagit ut en adsense betalning i hela mitt liv och det gick till ett par nya brillor xD

Den kanalen med mest views och subs i dagens läge är den som jag har flyttat ifrån då det bara var för lulz och lärande och man helt enkelt inte inte kan lägga ads på videor med copyright musik osv.

Innan livet körde över mig och min tid så hade jag lite planer(fortfarande planer) på att hoppa på YouTube tåget och göra videor men det är inte lätt då jag verkar tappa premunanter snabbare än vad jag får dom just nu.

Allt verkar ha med hur man postar nu mer än vad man postar. Samt att man har scheman så att googles bottar kan snappa upp när dina videor laddas upp och hur dom ska skickas ut till viewers. Clickbait titlar och thumbnails verkar vara viktigt med xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Mängden som lever på YT i sverige tror jag är rätt liten.

Det är jäkligt svårt att få en kanal att växa! Jag försöker så tro mig!

Det är faktiskt väldigt många som lever på Youtube i Sverige. Kolla på listan här https://socialblade.com/youtube/top/country/se/mostsubscribed

Permalänk
Entusiast
Skrivet av izzeww:

Det är faktiskt väldigt många som lever på Youtube i Sverige. Kolla på listan här https://socialblade.com/youtube/top/country/se/mostsubscribed

Det beror ju på hur man definierar att "leva på Youtube".
En kanal med 100K prenumeranter kommer ju till exempel inte ens få hälften så många visningar per ny video och utöver det så kör många Adblocker. Det blir inte så mycket pengar i slutändan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@izzeww: Oj! Många fler än jag trodde. Men jag gissar att det finns många kanaler som aldrig lyckas.
Av egen erfarenher så styr i stort sett hur bra man är på sökord hur lätt man blir upptäckt och således hur mkt trafik man får på sin sida. Och det är skitsvårt att synas på YT.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Allt verkar ha med hur man postar nu mer än vad man postar. Samt att man har scheman så att googles bottar kan snappa upp när dina videor laddas upp och hur dom ska skickas ut till viewers. Clickbait titlar och thumbnails verkar vara viktigt med xD

Ja allt verkar handla om clickbait och thumbnails idag.

Clickbait är skit IMO. Och thumbnails är något jag är kass på så min å tantens kanal kommer nog fortsätta vara liten.

Finns det inget bra svenskt youtube forum?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv

Fast man måste köra clickbait, dock finns det "bra" och "dålig" clickbait. Tycker Linus förklarade det bra i en video varför de började med "sensationsminiatyrer", det är ett statistiskt överlägset sätt att få in nya subs/views om du har tillräckligt intressant content (om du inte har det = dålig clickbait).

Antalet subs/views är inget att gå på när det gäller inkomst, jag har högst RPM hittills på en video jag la upp för en vecka sedan som jag timade bra med en release, taggade på ett bra sätt och som hamnade i playlists snabbt. Det är därför Pews drar in 10 mille i månaden, för att han har hög visnings RPM.

Jag tror också det är viktigt att inte "satsa" på att bli en youtube-profil och lägga in random videos under samma kanal, utan profilera varumärket. Jag kör två olika gaming-kanaler för seriösa och sedan tramsig humor, det är två olika publiker. Det är väldigt få som kan komma undan med att bara blanda videos på en kanal och hoppas att de får många subs, var granulär och håll exceptionell kvalitet... typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Finns det inget bra svenskt youtube forum?

Det här undrar jag också. Har varit med i en del facebookgrupper för YouTubers och nån subreddit, men alla forum jag hittat är helt fyllda med folk som länkar sin video och pyser vidare.

Permalänk
Medlem

Jag funderade lite på en YouTube-kanal för några år sedan. Insåg sedan att det inte var något för mig. Vill inte sitta och redigera video.

Provade på det lite några gånger, men usch så tråkigt. Förstår att det ligger en hel del arbete bakom de flesta "stjärnorna", även om det också finns några stycken som inte behöver anstränga sig.