Normal strömförbrukning vid idle?

Permalänk
Medlem

Normal strömförbrukning vid idle?

Tjenare!

Jag har precis byggt om mitt bygge lite och därmed även införskaffat ett nytt nätagg, ett SF600 från Corsair för att vara mer specifik.

Detta nätagg har funktionen att fläkten bara går igång vid 120W förbrukning eller mer. Jag har nu försökt i snart en timma att tona ner överklockning, spänning etc för att få ner strömförbrukningen, för som fallet är nu så ligger fläkten och snurrar konstant och relativt högt pga att strömförbrukningen ligger på mellan 120-150W.

Så jag har egentligen två frågor:
1. Vad är normal strömförbrukning i idle/enkel surf på nätet?
2. Hur kan jag bibehålla prestanda i form av överklockning men fortfarande få ner strömförbrukningen tillräckligt för att få tyst på fläkten?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

1 det beror givetvis på vilka delar det är i datorn
2 om du kör utan OC hur funkar det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Så jag har egentligen två frågor:
1. Vad är normal strömförbrukning i idle/enkel surf på nätet?
2. Hur kan jag bibehålla prestanda i form av överklockning men fortfarande få ner strömförbrukningen tillräckligt för att få tyst på fläkten?

Tack på förhand för svar

Kring 100W är normalt (mycket mindre med snåla datorer).
Överklocka bara turbolägen och stäng inte av för många strömsparningsfunktioner. T.ex min cpu är idle/surf på 1500MHz men klockar upp till 4400MHz vid behov.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tjenare!

Jag har precis byggt om mitt bygge lite och därmed även införskaffat ett nytt nätagg, ett SF600 från Corsair för att vara mer specifik.

Detta nätagg har funktionen att fläkten bara går igång vid 120W förbrukning eller mer. Jag har nu försökt i snart en timma att tona ner överklockning, spänning etc för att få ner strömförbrukningen, för som fallet är nu så ligger fläkten och snurrar konstant och relativt högt pga att strömförbrukningen ligger på mellan 120-150W.

Så jag har egentligen två frågor:
1. Vad är normal strömförbrukning i idle/enkel surf på nätet?
2. Hur kan jag bibehålla prestanda i form av överklockning men fortfarande få ner strömförbrukningen tillräckligt för att få tyst på fläkten?

Tack på förhand för svar

Jag har själv försökt ta reda på vad min dator drar i idle utan att mäta, efter en massa googlande så verkar min dator ligga mellan 70 och 100 Watt. Jag har en 2500K, Nvidia 1060, en SSD och en WD green. Om du menar datorn i sign så bör den väl inte ligga allt för långt ifrån vad min drar.
Men det säkraste är väl att helt enkelt mäta med en energi mätare vid eluttaget.

Edit: Min dator är inte klockad.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Min Gigabyte Z170N med Intel 6600K och ett Nvidia 1050Ti drar ca 35w idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

1 det beror givetvis på vilka delar det är i datorn
2 om du kör utan OC hur funkar det då?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Datordelar är de som är i sign.
2. Har inte testat utan oc... Dock sänkt den på diverse punkter och fortfarande inte fått ner förbrukningen vidare.

Skrivet av BergEr:

Kring 100W är normalt (mycket mindre med snåla datorer).
Överklocka bara turbolägen och stäng inte av för många strömsparningsfunktioner. T.ex min cpu är idle/surf på 1500MHz men klockar upp till 4400MHz vid behov.

Hmm... Det är det jag gjort vad jag vet... Får väl ta en extra kik, men minimum-prestandan sätter man i windows väl va jag vet? Dvs det som motsvarar din 1500Mhz

Skrivet av smkr:

Jag har själv försökt ta reda på vad min dator drar i idle utan att mäta, efter en massa googlande så verkar min dator ligga mellan 70 och 100 Watt. Jag har en 2500K, Nvidia 1060, en SSD och en WD green. Om du menar datorn i sign så bör den väl inte ligga allt för långt ifrån vad min drar.
Men det säkraste är väl att helt enkelt mäta med en energi mätare vid eluttaget.

Edit: Min dator är inte klockad.

Köpte mig faktiskt en effektmätare till väggen och ligger allt mellan 120-150W i idle (inga program öppna eller något). Så misstänker rätt grovt att det är överklockningen som är dum.

Skrivet av niclasc:

Min Gigabyte Z170N med Intel 6600K och ett Nvidia 1050Ti drar ca 35w idle

Wow...? Hur fanken... Skicka gärna dina inställningar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Wow...? Hur fanken... Skicka gärna dina inställningar

Har inte gjort några speciella inställningar. dock så kör jag Linux eller Hackintosh så tror inte du har nån nytta av mina inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tjenare!

Jag har precis byggt om mitt bygge lite och därmed även införskaffat ett nytt nätagg, ett SF600 från Corsair för att vara mer specifik.

Detta nätagg har funktionen att fläkten bara går igång vid 120W förbrukning eller mer. Jag har nu försökt i snart en timma att tona ner överklockning, spänning etc för att få ner strömförbrukningen, för som fallet är nu så ligger fläkten och snurrar konstant och relativt högt pga att strömförbrukningen ligger på mellan 120-150W.

Så jag har egentligen två frågor:
1. Vad är normal strömförbrukning i idle/enkel surf på nätet?
2. Hur kan jag bibehålla prestanda i form av överklockning men fortfarande få ner strömförbrukningen tillräckligt för att få tyst på fläkten?

Tack på förhand för svar

Min setup är ganska lik din, dator, skärm, förstärkare och högtalare drar ca 150w från väggen. Ser du bara till att processorn och grafikkortet får klocka ner sig baserat på belastning istället för att köra på full klock 24/7 så har du gjort allt du kan.

Jag har nog ett tjugotal program som körs i bakgrunden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Köpte mig faktiskt en effektmätare till väggen och ligger allt mellan 120-150W i idle (inga program öppna eller något). Så misstänker rätt grovt att det är överklockningen som är dum.

Det låter som ganska mycket, jag har dock inte så stor erfarenhet av OC så det kanske är normalt.

Min CPU klockar ner sig till 1600Mhz när den idlar, men det tar några minuter efter uppstart tills den gör det, även om belastningen på CPUn är noll, verkar som att Windows håller kvar CPUn på full klock en stund.

Kan vara värt att kolla.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har inte gjort några speciella inställningar. dock så kör jag Linux eller Hackintosh så tror inte du har nån nytta av mina inställningar

Jaha se där... Optimerade energiinställningar i linuz/macosx då... Attans.

Skrivet av Cruentusa:

Min setup är ganska lik din, dator, skärm, förstärkare och högtalare drar ca 150w från väggen. Ser du bara till att processorn och grafikkortet får klocka ner sig baserat på belastning istället för att köra på full klock 24/7 så har du gjort allt du kan.

Jag har nog ett tjugotal program som körs i bakgrunden.

Oj okej, men detta är i windows då som jag sänker minimum-klocken? Eller är det i biosen?Kan vara intressant att veta

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Oj okej, men detta är i windows då som jag sänker minimum-klocken? Eller är det i biosen?Kan vara intressant att veta

Det är i BIOS. Det heter olika på alla moderkort så ta en ordentlig titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är i BIOS. Det heter olika på alla moderkort så ta en ordentlig titt.

Tack för tipset! Ska genast undersöka detta när man kommer hem från jobbet

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tjenare!

Jag har precis byggt om mitt bygge lite och därmed även införskaffat ett nytt nätagg, ett SF600 från Corsair för att vara mer specifik.

Detta nätagg har funktionen att fläkten bara går igång vid 120W förbrukning eller mer. Jag har nu försökt i snart en timma att tona ner överklockning, spänning etc för att få ner strömförbrukningen, för som fallet är nu så ligger fläkten och snurrar konstant och relativt högt pga att strömförbrukningen ligger på mellan 120-150W.

Så jag har egentligen två frågor:
1. Vad är normal strömförbrukning i idle/enkel surf på nätet?
2. Hur kan jag bibehålla prestanda i form av överklockning men fortfarande få ner strömförbrukningen tillräckligt för att få tyst på fläkten?

Tack på förhand för svar

Har samma moderkort i min vid-sidan-av-dator och ligger under 30 watt i idle, 28 vanligtvis.
Har dock en oklockad 5775C, 1070FE, En 850 PRO plus en 1TB WD 2.5" disk och ett SF450.

Det viktiga i bios är att Speedstep är på (Advanced->CPU Config->CPU power manage)
Och C-States (auto) under samma flik.
Under "Ai Tweaker" har du "EPU Power Saving Mode" som ska vara på.
ASUS's XMP lägger på c:a 5 watt för mig då det inte bara ändrar minnestimings numera utan fingrar på typ allt.
Så det är bättre att ratta in minnena manuellt och sätta "Ai Overclock tuner" på "Manual".

Och såklart lär du ju ha koll på om nånting belastar datorn när du vill att den skall vara "idle".
Och självklart så skall du köra som mest "balanserat" energischema i windows.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1228067-bra-och-billig-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har samma moderkort i min vid-sidan-av-dator och ligger under 30 watt i idle, 28 vanligtvis.
Har dock en oklockad 5775C, 1070FE, En 850 PRO plus en 1TB WD 2.5" disk och ett SF450.

Det viktiga i bios är att Speedstep är på (Advanced->CPU Config->CPU power manage)
Och C-States (auto) under samma flik.
Under "Ai Tweaker" har du "EPU Power Saving Mode" som ska vara på.
ASUS's XMP lägger på c:a 5 watt för mig då det inte bara ändrar minnestimings numera utan fingrar på typ allt.
Så det är bättre att ratta in minnena manuellt och sätta "Ai Overclock tuner" på "Manual".

Och såklart lär du ju ha koll på om nånting belastar datorn när du vill att den skall vara "idle".
Och självklart så skall du köra som mest "balanserat" energischema i windows.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1228067-bra-och-billig-...

Har ändrat allt möjligt nu och ligger nu på ca 100W i snitt när jag surfar/idle. Tycker fortfarande det är något högt med tanke på att jag ställt ner windows inbyggda cpu-minimum-clock, slagit på inställningarna som du rekommenderade, och lite andra grejer. Jobbiga är dock att fläkten fortfarande går... Finns det något mer jag kan testa? Något jag kan ändra med överklocken eller liknande? Ska testa att gå ner på automatiska inställningar på överklockningen, men vore synd att tappa något sånt bara för att få ner förbrukningen med några watt...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har ändrat allt möjligt nu och ligger nu på ca 100W i snitt när jag surfar/idle. Tycker fortfarande det är något högt med tanke på att jag ställt ner windows inbyggda cpu-minimum-clock, slagit på inställningarna som du rekommenderade, och lite andra grejer. Jobbiga är dock att fläkten fortfarande går... Finns det något mer jag kan testa? Något jag kan ändra med överklocken eller liknande? Ska testa att gå ner på automatiska inställningar på överklockningen, men vore synd att tappa något sånt bara för att få ner förbrukningen med några watt...

100W låter ju fortfarande som att nånting går för fullt.
Kanske grafikkortet ?
Har du nån kryptovaluta trojan ligger och kör kanske ?
CPU-z kan svara på vad CPU'n pysslar med och MSI afterburner håller koll på grafikkortets last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är i BIOS. Det heter olika på alla moderkort så ta en ordentlig titt.

Jag försökte hitta information i bios om minimumklock men kunde inte hitta något? Hittar bara för överklockning men inte något där man kan sätta minimum...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100W låter ju fortfarande som att nånting går för fullt.
Kanske grafikkortet ?
Har du nån kryptovaluta trojan ligger och kör kanske ?
CPU-z kan svara på vad CPU'n pysslar med och MSI afterburner håller koll på grafikkortets last.

Kan ju köra lite virusgrejer och kolla vilka program som är öppna samt hur mycket CPU samt gpu drar. Vad bör min CPU @4.0Ghz dra i idle ungefär? Så jag har något att jämföra med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag försökte hitta information i bios om minimumklock men kunde inte hitta något? Hittar bara för överklockning men inte något där man kan sätta minimum...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är speedstep du letar efter, kolla mitt första inlägg.
Min är definierat av CPU'n inte moderkortet, du kommer inte under 800 MHz.
CPU'n drar bara enstaka watt i idle, garanterat under 10W.
Samma med GPU'n numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är speedstep du letar efter, kolla mitt första inlägg.
Min är definierat av CPU'n inte moderkortet, du kommer inte under 800 MHz.
CPU'n drar bara enstaka watt i idle, garanterat under 10W.
Samma med GPU'n numera.

(Advanced->CPU Config->CPU power manage)
Och C-States (auto) ska vara på auto eller? För det är den, och det verkar stämma med cpu-z då den går ner till 800 när man inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

(Advanced->CPU Config->CPU power manage)
Och C-States (auto) ska vara på auto eller? För det är den, och det verkar stämma med cpu-z då den går ner till 800 när man inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Om din CPU går ner till 800 MHz så är det iaf inte den som är strömtjyven

Inte så att du även mäter skärmen när du kollar förbrukningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om din CPU går ner till 800 MHz så är det iaf inte den som är strömtjyven

Inte så att du även mäter skärmen när du kollar förbrukningen ?

Nope, har satt datorn i mätaren för sig själv och skärmen i ett annat hål, om det är det du menar men tänkte på det, var ser jag förbrukningen för cpun? Det enda watt-relaterade jag ser är max tdp, och vad jag vet är det väl inte riktigt det jag ska leta efter väl...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nope, har satt datorn i mätaren för sig själv och skärmen i ett annat hål, om det är det du menar men tänkte på det, var ser jag förbrukningen för cpun? Det enda watt-relaterade jag ser är max tdp, och vad jag vet är det väl inte riktigt det jag ska leta efter väl...?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte se förbrukningen på enbart CPU'n.
Det närmaste man kan komma är vissa program som uppskattar förbrukningen.
Men det faktum att den går ner i idle betyder att lasten är låg.

Så din förbrukning kommer från annat håll, och främsta kandidaten är GPU'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan inte se förbrukningen på enbart CPU'n.
Det närmaste man kan komma är vissa program som uppskattar förbrukningen.
Men det faktum att den går ner i idle betyder att lasten är låg.

Så din förbrukning kommer från annat håll, och främsta kandidaten är GPU'n

Och den förbrukningen ser jag var då...? Har startat Msi Afterburner men kan inte riktigt lista ut vilken graf det är jag ska kika på... Och om det nu skulle vara gpun, skulle man kunna begränsa den på något liknande sätt som med cpun?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hur har du klockat processorn? Kör du med offset för spänning eller har du satt den på ett fast värde? Kör du inte med offset så kommer processorn matas med lika mycket spänning oavsett om den kör i 800MHz eller om den kör i fullt fräs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur har du klockat processorn? Kör du med offset för spänning eller har du satt den på ett fast värde? Kör du inte med offset så kommer processorn matas med lika mycket spänning oavsett om den kör i 800MHz eller om den kör i fullt fräs.

Jag kör med offset, just nu på -offset och inte +offset, då jag fick tipset om att ökad volt ger ökad watt (enligt corsair tekniska support), så har sänkt den en hel del utan att det bråkar, funderar på att sänka lite till

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Och den förbrukningen ser jag var då...? Har startat Msi Afterburner men kan inte riktigt lista ut vilken graf det är jag ska kika på... Och om det nu skulle vara gpun, skulle man kunna begränsa den på något liknande sätt som med cpun?

Du kan ju utläsa "GPU usage" och "Core Clock".
Allt annat än runt 100-150 MHz (lite osäker på var ett 970 skall ligga) på "Core Clock" och enstaka procent på "GPU usage" när du inte rör datorn tyder på att nånting använder GPU'n.

Permalänk
Medlem

Open Hardware Monitor är ett bra program i sammanhang som detta.
Det visar Last, Temp, Klock, spänning m.m. för CPU och GPU och det är lätt att utläsa värdena, i ett och samma program/fönster.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju utläsa "GPU usage" och "Core Clock".
Allt annat än runt 100-150 MHz (lite osäker på var ett 970 skall ligga) på "Core Clock" och enstaka procent på "GPU usage" när du inte rör datorn tyder på att nånting använder GPU'n.

Afterburner säger att mitt 970 ligger på 1114 i core clock (enligt grafen då vill säga). Rimligt eller orimligt? Och hur ändrar jag detta så det blir lägre på minimum? Den behöver ju inte köra full gas hela tiden, precis som med cpun...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur långt är ett rep? Min dator ligger runt 8-900W idle vid surf, medan bågon annans lugger runt 200W t.ex.

Slå på 2D på GPU och använd speedstep så kommer du kanske ner på 120w.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Afterburner säger att mitt 970 ligger på 1114 i core clock (enligt grafen då vill säga). Rimligt eller orimligt? Och hur ändrar jag detta så det blir lägre på minimum? Den behöver ju inte köra full gas hela tiden, precis som med cpun...

Har du datorn uppkopplad till mer än en skärm? (eller tex en skärm och en TV?)
Då drar ibland idlebelastningen på grafikkortet upp har jag läst exempel på förut åtminstone. (osäker på om det är en grej fortfarande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.