Behöver lite hjälp med att sätta upp mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med att sätta upp mitt nätverk.

Hej!

Jag behöver lite hjälp med att koppla ihop mitt nätverk, till det bästa möjliga sättet, så att allt fungerar som det ska. Har ingen erfarenhet av nätverk och sånt därav så skriver jag här med hopp om att ni kan hjälpa mig. Jag bifogar en länk med en bild på hur mitt nätverk är uppkopplad just nu.

Mitt nätverk: http://imgur.com/a/ylfif
Gula dragningarna är Ethernet kablar.

Ett problem jag har som jag skulle vilja lösa är att när jag loggar in på min Asus routers hemsida så finns det ett utrops tecken som blinkar och det står så här "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work.". jag förstår inte hur jag ska lösa det.

Jag har en NAS kopplad till Asus routern. NAS:en har några funktioner som inte fungerar som de ska och jag misstänker att är på grund av den där blinkande utropstecknet i routerns inställningar som ställer till det.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp.

Permalänk
Medlem

ComHem?
Har du bryggat första routern så att din Asus får extern IP?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Troligtvis beror det på CGNAT. Kolla t.ex https://www.whatismyip.com och om inte ipadressen där matchar den som står som wan adress i routern är det nog det son ställer till det
Kontakta isf din ISP, de flesta brukar kunna ändra till en riktig extern adress.

Edit: Eller som ovan då du har två routrar på rad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha två routrar på rad så att båda får extern IP? Båda används för att dela nätverket i hemmet bland all elektronik. Eller om man bryggar första routern, kan man fortfarande koppla till den via WIFI?

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Det beror din internetleverantör och lite annat.
Router på router är inte att rekommendera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Jag har Comhem som internet leverantör. Varför är inte router på router att rekommendera? Kan jag använda Asus Routern som en "Range extender", är det bra eller är det inte heller att rekommendera?

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Vissa nyare routrar man får från comhem/telia/osv kan brygga en specifik port, så du kan koppla egen router på den och få extern ip. Men det är fortfarande inte rekommenderat att köra två separata routrar, blir lätt stökigt, t.ex. kommer enheter kopplade på router1 inte kunna prata med de på router2 pga. de ligger på olika subnät.

Saknas denna funktionalitet med portbryggning så blir du nog tvungen att brygga enheten helt och hållet, och köra allt på det egna nätverket via asusroutern.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag vill ha det uppdelat om vi säger så. Om vi säger så att Asus routern är min egna medans comhem routern är en familje router. Alla mina enheter är kopplade på Asus routern och då kan jag dela alla mina filer som ligger på min NAS med mig själv bland mina enheter.

Hur kan man brygga en specifik port? Om man bryggar en Specifik port på comhem routern kommer man fortfarande kunna koppla till comhem routern?

Permalänk
Medlem

@elBenko: Det var en ca en vecka sen jag testa att stänga av "NAT" på comhem routern och då fick min Asus router en extern IP men då kunde man inte koppla till comhem routern via wifi eller LAN. Antar att när man stänger av NAT så agerade comhem routern bara som en modem.

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Ok, tveksamt om Comhem delar ut mer än en extern ip-adress, du får nog ringa dem och höra och samtidigt passa på och kolla om det går att brygga en specifik port i din router från dem.

Har man Comhem via kabelnätet får man nog bara en extern ip-adress, men möjligt det är annorlunda om man kör fiber via Comhem.

Oavsett blir det lite pussligt att köra två separata nät i hemmet.

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Att brygga innebär i princip att man stänger av dhcp och nat, japp.

Permalänk
Medlem

@elBenko: När man stänger av DHCP och NAT då kan man inte koppla till den? Den delar inte ut internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

@elBenko: När man stänger av DHCP och NAT då kan man inte koppla till den? Den delar inte ut internet?

Mycket riktigt, den delar bara vidare en extern ip. Så alla enheter kopplade på den får slåss om denna externa ip du får från comhem. Blir ett lotteri

Permalänk
Medlem

@elBenko: Är det någonstans i dessa inställningar som man fixa extern IP till Asus routern?

Router inställningar: http://imgur.com/a/ehItJ

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Skulle tro det, fast förmodligen under Router-fliken

Permalänk
Medlem

@elBenko: Det där är under router fliken. Under vilken inställning på vänstra sida tror det är?

Permalänk
Medlem

@SaadRH: Hm, Management eller Cable Modem, troligtvis sistnämnda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Kan man inte ha två routrar på rad så att båda får extern IP? Båda används för att dela nätverket i hemmet bland all elektronik. Eller om man bryggar första routern, kan man fortfarande koppla till den via WIFI?

Varför vill du prompt ha en publik ip på den andra router? Det är inget konstigt i att ha en privat eller "svart" adress.

Lägg en statisk route i din första router mot ditt privata nät, typ 192.168.0.0/16 via router två och en default route mot 0.0.0.0/0 i router två via router ett.

Problem som kan uppstå är om du har något på insidan som skall vara publikt nåbart, då får du lägga NAT i bägge routrar.

Router ett pekar mot router två, router två pekar mot maskinen.

//Cristian