Permalänk

Fråga angående döda pixlar.

Tjena Clockers!
Jag har suttit och tittat på skärmar ett tag nu då jag vill gå över från 3st 24" skärmar till en stor istället då det idag känns överflödigt och så vill jag frigöra lite utrymme på skrivbordet.
Hittade då en skärm hos en återförsäljare som är en "gaming" skärm som det så fint kallas. 27", 144hz och 2560x1440px i upplösning. En sak jag hängde upp mig lite på var att de stod att det var två döda pixlar i ett hörn. Så min fråga lyder som så att hur markant skulle dessa synas med den upplösningen som skärmen har och har det någon inverkan på så vis att om den redan har två styckna som är döda, löper den då större risk att flera stryker med eftersom?

Fanns möjlighet till en modell av samma märke och lika utseende till det yttre men då 60hz istället för samma pris (den värre modellen nedsatt i pris pga det ovannämnda).

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

vilken skärm var det? och det hade nog inte varit så märkbart men efter du fått syn på dom kommer du nog aldrig kunna ignorera dom. köp inte en skärm du vet har döda pixlar någonstans.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:
Sant, därför jag mest tänkte på om man ens skulle märka av dom. Hade en 19 wide screen för ett antal är sedan där det gick en rosa rand över skärmen som måste varit på väg att dö men den märktes ju mer i och med att de gick rätt över hela skärmen och lägre upplösning.

Skärmen det gäller är en Acer XG270HU, hade varit kul att prova en skärm med högre Hz men man vill samtidigt inte köpa något skräp. Sidan i sig där jag hittade den lämnar 1års garanti men om det gäller om fler pixlar dör vet man ju inte.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

@Kethsi:
Sant, därför jag mest tänkte på om man ens skulle märka av dom. Hade en 19 wide screen för ett antal är sedan där det gick en rosa rand över skärmen som måste varit på väg att dö men den märktes ju mer i och med att de gick rätt över hela skärmen och lägre upplösning.

Skärmen det gäller är en Acer XG270HU, hade varit kul att prova en skärm med högre Hz men man vill samtidigt inte köpa något skräp. Sidan i sig där jag hittade den lämnar 1års garanti men om det gäller om fler pixlar dör vet man ju inte.

ja tror acer och andra tillverkar också tar inte tillbaka skärmar med ett visst antal döda pixlar tror det är 2-5pixlar är det mer än så får du skärmen utbytt.

och den där skärmen har en TN panel det tycker inte jag är värt när man spenderar så mycket på en skärm. köp heller acer xb271hu den är dyrare men har en ips panel och gsync jag har den själv den är riktigt bra fick den på rea då men den är en aning prissänkt just nu också.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:
Jaha okej! Men G-sync är väll för Nvidia och funkar väll inte med AMD om jag fattat det rätt?
Värt att nämna var att just den skärmen var nedsatt till 2990kr istället för 4490kr.

Tips mottages gärna till en annan bra substitut som inte är så väldigt dyr!

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

@Kethsi:
Jaha okej! Men G-sync är väll för Nvidia och funkar väll inte med AMD om jag fattat det rätt?
Värt att nämna var att just den skärmen var nedsatt till 2990kr istället för 4490kr.

Tips mottages gärna till en annan bra substitut som inte är så väldigt dyr!

jaha i see och ja det stämmer bra, då finns det ju asus mg279q den har freesync men den går på 5500kr kanske är ovanför din budget och i så fall kör på den du först tänkte dig men köp inte någon du vet om har döda pixlar t.ex en begagnad med döda pixlar eller gör det om du inte stör dig på såna saker.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:
Suttit och övervägt dina råd och har kommit fram till att titta efter en annan skärm och hittade denna: https://www.inet.se/produkt/2210241/aoc-27-agon-ag271qx-144hz...

Vet att det inte är någon IPS panel, men vad är fördelarna kontra nackdelarna med IPS mot TN-paneler? Såg att det fanns en i princip likadan skärm från AOC fast då IPS-panel men då ökade priset med 3k vilket blir lite saftigt.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av TenaciousD:

@Kethsi:
Suttit och övervägt dina råd och har kommit fram till att titta efter en annan skärm och hittade denna: https://www.inet.se/produkt/2210241/aoc-27-agon-ag271qx-144hz...

Vet att det inte är någon IPS panel, men vad är fördelarna kontra nackdelarna med IPS mot TN-paneler? Såg att det fanns en i princip likadan skärm från AOC fast då IPS-panel men då ökade priset med 3k vilket blir lite saftigt.

IPS paneler är aningen långsammare (inget du någonsin kommer att märka) men har betydligt bättre färger och betraktningsvinklar, TN paneler är oftast snabbare och som sagt du märker inte skillnaden mellan t.ex 1ms respons tid mot 4ms och sen har den fördelen med att priset är lägre men har usla färger och betraktningsvinklar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

@Kethsi:
Jaha okej! Som sagt så hade IPS skärmarna varit billigare så hade jag provat en sådan men nu har jag beställt den sistnämnda skärmen, läste bra recensioner om den och får se om den lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340