Teknikpanel med SweClockers på Dreamhack Summer 2017 – modern spelutveckling

Permalänk
Melding Plague

Teknikpanel med SweClockers på Dreamhack Summer 2017 – modern spelutveckling

DirectX 12 och Vulkan är heta ämnen på spelmarknaden, men hur svåra är de att implementera? Andreas och Jonas tar plats på Dreamhack-scenen för en diskussion om modern spelutveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Provade precis dx12 i BF1 och svor lite åt Dice

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Intressant. Provade precis dx12 i BF1 och svor lite åt Dice

Jag kör med DX12 hela tiden i BF1, har bara provat DX11 en stund. Vad ser du för nackdelar?

Permalänk
Medlem

@RX10:

Tjo,

Jag märker ingen direkt prestandaskillnad samtidigt som jag upplever att fpsen dippar mer. Och att det känns lite buggigare - exempelvis att ljudet buggar i "loading screen". Men det är ju inget som märks i gameplay.

Men som sagt - jag har inga direkta vetenskapliga bevis för detta. Kanske får ta och mäta fpsen lite noggrannare (logga) och jämföra.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

@RX10:

Tjo,

Jag märker ingen direkt prestandaskillnad samtidigt som jag upplever att fpsen dippar mer. Och att det känns lite buggigare - exempelvis att ljudet buggar i "loading screen". Men det är ju inget som märks i gameplay.

Men som sagt - jag har inga direkta vetenskapliga bevis för detta. Kanske får ta och mäta fpsen lite noggrannare (logga) och jämföra.

Jag har inte kollat fps:en, så jag vet faktiskt inte. Jag har inga problem med ljud, vad jag vet. Kanske jag får testa lite mera jag också.

Permalänk
Medlem

När jag testade DX12 i BF1 sist var FPS:en aningen ostabilare. Ingen jätteskillnad men tillräckligt för att välja DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

När jag testade DX12 i BF1 sist var FPS:en aningen ostabilare. Ingen jätteskillnad men tillräckligt för att välja DX11.

Vilken gpu har du?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att AMD har bättre prestanda än NVIDIA i DX12, tänker till stora Vega.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Njae

Kan inte hålla med om att bil spel skulle vara lättare att koda!

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem

Vems fel är det att kunderna får missvisande information när det kommer till utvecklingsverktygen?
MS pushar ju stenhårt för senaste DX standarden till konsumenten men fördelarna verkar alltid ligga minst 2 år framåt i tiden om dom ens kommer.
DX borde inte vara ett säljargument för konsumenten utan för utvecklare, utvecklaren borde visa på framsteg och inte hur dx ger dom möjligheter(som utnyttjas mer eller mindre).

Systemet är ur fas..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blir det för de små spelutvecklarna? Känns som att de inte kommer kunna utnyttja Vulkan och DX12 effektivt. Det kommer ju göra att de får lägga otroligt mycket mer tid och pengar (som de oftast inte har...) på att optimera för olika hårdvara, något de inte behövt göra i lika stor utsträckning tidigare. Det verkar ju som att även de stora monsterutvecklarna har svårt att optimera för de gränssnitten.

Nåja. Får väl se hur det ser ut om 4-5 år.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850