Uppgradering utav processor och moderkort för gamingdator

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav processor och moderkort för gamingdator

Hej!

Det är så att datorn börjar bli duktigt slö när det kommer till de nyare spelen jag spelar, alltifrån spel som Warhammer Total War och Battlefield 1 laddar ohyggligt länge, och det känns som att datorn kämpar allt mer för att hänga med. Så tror bestämt det börjar bli dags att försöka uppgradera datorn bäst man kan, bara det att jag har väldigt dålig koll på processorer, moderkort och ram-minnen, och tänkte att ifall det finns något ställe man kan fråga om råd så är det väl här.

Datorn jag har är https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1459556

Intel Socket 1155
Intel Core i5 3350P 3,1 GHz
DDR3 8GB

Har bytt grafikkort till ett Asus Dual GeForce GTX 1060 6GB, men det är den enda uppgraderingen jag gjort, och trots grafikkortet så verkar det som att, så som jag förstår det, att processorn inte riktigt räcker till.

Har kikat runt på en del uppgraderingspaket, men i alla så verkar ett moderkort ingå, så min fråga till er är, behövs ett moderkort? Eller går det inte bara att köpa ny processor, mer ram-minne och vara nöjd?
Och finns det någon som skulle kunna rekommendera en bra prisvärd processor som man skulle kunna uppgradera till som man kan sitta på ett tag? Och som är kompatibel med det jag har, såklart. Har inte världens koll på vad som passar till vad.. Känns ju surt att lägga ner en massa pengar på komponenter som inte skulle passa..
Har väl runt 4000:- att lägga på det som nu skulle kunna behövas, så tar gärna emot all hjälp jag kan få när det kommer till det här!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

Har kikat runt på en del uppgraderingspaket, men i alla så verkar ett moderkort ingå, så min fråga till er är, behövs ett moderkort? Eller går det inte bara att köpa ny processor, mer ram-minne och vara nöjd?

Ja, det behövs ett moderkort, då märkes datorer är väldig begränsade vad man kan sätta dit för processor, i princip kan man bara byta ut den till vad den modellen har släpps med (i alla dess utförande), och BIOS uppdateras inte för att stödja nya processorer.
Har man dessutom otur så kan man inte ens byta ut moderkortet för att tillverkaren har använt special lösningar.

Här kan du se alla "konfigurationer" av den.
Produktinformation : Acer Predator G3620

Det må vara lockande att köpa en märkes dator, men de går inte att uppgradera särskilt mycket.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Hur vet man ifall moderkortet ens passar då? Eller är det dom på sidan som du länkade som funkar tillsammans med datorn jag har? Men då är det alltså mer värt att köpa ett uppgraderingspaket som har ett moderkort tillsammans med processor istället för bara processor och ram-minnet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

Hur vet man ifall moderkortet ens passar då? Eller är det dom på sidan som du länkade som funkar tillsammans med datorn jag har? Men då är det alltså mer värt att köpa ett uppgraderingspaket som har ett moderkort tillsammans med processor istället för bara processor och ram-minnet då?

Det är svårt att svara på om det har använts ngn special lösning på just den modellen, om du har möjlighet så ta en bild hur det ser ut inuti den, och lägg upp den
Det som fanns på sidan jag länkade är bl.a de processor som går att byta ut till, utan att behöva byta moderkort.

När det kommer till märkes datorer, ja, det är mer värt att köpa ett uppgraderings kit.
Dock som sagt så är det inte alltid man kan byta moderkort, vilket medför man måste köpa ett chassi också

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kontrollera vad som går att göra med delarna du redan har, förutom att kolla den elektriska kompatibiliteten så bör du kolla fästpunkter och kontakter eftersom märkesdatorer kan ha egna lösningar eller inte ha flera val än ett, en låda kan tex ha moderkortsfästen enligt standard men inte tillåta att man enkelt flyttar på nån fästpunkt medan en separat låda brukar ha skruvhål vid samtliga fästpunkter och man själv kan välja vilka man sätter distanser i.
Jag har varit med om att få borra ut distanser som suttit nitade i märkesdatorer för att kunna flytta dem och nån dator har även haft egna lösningar på kontakterna för strömförsörjning men det är ju inget som brukar vara olösligt men man bör inte ta för givet att man bara kan skaffa standarddelar och skruva i utan man kan behöva anpassa nått men det brukar gå att lösa bara man inte hetsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är svårt att svara på om det har använts ngn special lösning på just den modellen, om du har möjlighet så ta en bild hur det ser ut inuti den, och lägg upp den
Det som fanns på sidan jag länkade är bl.a de processor som går att byta ut till, utan att behöva byta moderkort.

När det kommer till märkes datorer, ja, det är mer värt att köpa ett uppgraderings kit.
Dock som sagt så är det inte alltid man kan byta moderkort, vilket medför man måste köpa ett chassi också

Skrivet av mrqaffe:

Du får kontrollera vad som går att göra med delarna du redan har, förutom att kolla den elektriska kompatibiliteten så bör du kolla fästpunkter och kontakter eftersom märkesdatorer kan ha egna lösningar eller inte ha flera val än ett, en låda kan tex ha moderkortsfästen enligt standard men inte tillåta att man enkelt flyttar på nån fästpunkt medan en separat låda brukar ha skruvhål vid samtliga fästpunkter och man själv kan välja vilka man sätter distanser i.
Jag har varit med om att få borra ut distanser som suttit nitade i märkesdatorer för att kunna flytta dem och nån dator har även haft egna lösningar på kontakterna för strömförsörjning men det är ju inget som brukar vara olösligt men man bör inte ta för givet att man bara kan skaffa standarddelar och skruva i utan man kan behöva anpassa nått men det brukar gå att lösa bara man inte hetsar.

Tack så mycket för hjälpen! Verkar ju som att ett färdigt kit är det man får gå efter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jepazo:

Tack så mycket för hjälpen! Verkar ju som att ett färdigt kit är det man får gå efter

Tänk på att kolla alla mått i lådan om du behöver återanvända den, det blir ju annars i princip en helt ny dator du skaffar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.