Permalänk
Medlem

Behöver 50 datorer till cafe.

Hej!

Jag och min vän planerar på att starta upp ett Internet cafe i Kristianstad eftersom vi har märkt av att intresset för e sport har vuxit enormt mycket senaste åren. Jag och min vän har själv spelat spel nästan hela vårt liv men det har blivit mycket mer på senare åren med tanke på allt nytt som släppts. Vi vill kunna skapa ett ställe där barn som vuxna kan komma samman för att sitta, game och ha trevligt ihop. Vi tänkte ha en massa roliga events samt turneringar om stället kommer igång.

Vi är i behov av 50st bra stationära gaming datorer som kan klara av 2-3 år utan större uppdateringskrav. Vi vill komma undan så billigt så möjligt eftersom detta är vårt första företag samt att vi investerat allt vi har mer eller mindre i denna ide. De vi behöver tips med är ifall de finns bra företag man kan leasa alternativt delbetala datorerna hos? Samt vilka datorer ni tror vi borde köpa/bygga? Då snackar ja om tips på allt från chassi till nätagg. Vi har skickat ut lite mail till olika företag ang sponsoravtal när de kommer till hörlurar,mus,tangentbord etc. Vi har satsat stort på kvalitet när de kommer till stolar och utrustning så vi vill göra de samma med datorerna men vår budget är tight.

Är tacksam för alla råd och tips!

Mvh Mr Ozzi

Permalänk
Medlem

Först och främst; i vilken bolagsform hade ni tänkt att driva detta?

/Erik

Permalänk
Medlem

Bor i kristianstad, kan meddela att jag lär dyka förbi

Men ni bör nog kolla hos pc tillverkare. Hp,MSI,Asus etc.

Permalänk

Underlättar nog ifall du skriver ett prisspann. Det går ju att fixa speldatorer för 5k likväl som för 20k. Vad har ni i tanken? Vilken upplösning/spel/målgrupp etc? Kolla runt på forumen vetja, finns en hel del tips där i olika budgetgrader.

Permalänk
Medlem

Sen skulle jag också börja med en mindre mängd datorer. Börja med 20 och se om ni fyller dom

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att internet-Cafés är så populära längre då de flesta har en stationär dator som de kan ta hem till en kompis och lana själva.

Vilka spel ska finnas på datorerna? Är det bara de större e-sportspelen? Cs? DOTA? LoL? Isåfall behöver ni inte lägga mycket kronor per dator för att det ska flyta på bra. En i5 6600k och ett RX4/580 eller ett GTX 1060 kanske? Fixa 16 GB Ram så räcker väl det ett tag. Chassi är väl mer bara att ta första bästa billigaste men som även inte ser ut som en svinstia. Nätagg är väl en sak ni ska spendera extra pengar på, dör nätagget av kortslutning eller någonting så lär ju moderkort, hårddiskar dylikt också dö.

Har tyvärr inget tips på "den hära datorn ska du/ni ha" :/

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas det går bra för er

Om ni börjar med leasing så kanske startkapitalet kan bli lite lägre annars kan det nog dra iväg till både 750'000 eller 1'000'000 SEK för enbart datorerna.

Eller tänte ni köpa all utrustning från start?

Alla datorer kanske inte behöver vara lika starka heller. Några är base, några andra är pro och några är all-in konfigurationer.

https://www.komplett.se/kundservice/betalning-och-foersaekrin...
https://www.inrego.se/sv-se/forsaljning-hyra-datorer-mobiler?...

Permalänk

@StickanN: Vanligaste e-sportsspelen känns ju snarare som en i3 eller ryzen 1400 + ett 460 klarar av att driva tillräckligt bra...
Att köpa 50 st 6600k och 50 st 1060 känns ju som att det kommer ta alltför lång tid att betala sig självt.

Till TS - jag skulle kolla upp med leverantörer angående mängdrabatt och räkna riktigt noga på förväntad tid på intjänad utgift, samt börja i lite mindre skala som någon annan föreslog, för att kolla intresset i staden.

Lycka till med företaget!

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer gå bra för er jag skulle börja med att göra en undersökning bland kidsen för att kolla intresset så ni inte möter samma öde som bla Matrix.
Sen kan ni börja med ett mindre antal datorer och märker ni att det blir mer efterfrågan på platser så skaffar ni mer då.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Min dotter spelar overwatch och jag byggde en dator till henne med g4560 processorn och gtx 1060 6gb (1790kr) och det flyter hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Hej, kul att ni vill satsa på något eget!
Jag vill bara kolla, ni har väl räknat på detta?
Vad är er budget för att köpa datorer?
Hur mycket är hyran?
Hur många kunder räknar ni med per dag? Per helg?
Vad ska ni ta betalt per timme? Månadsabonnemang?

Vill inte vara negativ men hoppas bara på det bästa för er så ni inte skuldsätter er utan en ordentlig plan.

Permalänk
Medlem

Eftersom E-sport spel försöker hålla nere kraven så att majoriteten kan spel kan ni bygga lite kraftigare dator och dela upp den till flera "spelstationer". Har provat själv hemma, kunde köra 3st watchdogs samtidigt på ett gtx 770. Tror jag använde mig av SoftXpand (http://miniframe.com/).

Då bygger ni 50 setups (skärm, tangentbord, mus, lurar) och kanske 13 kraftigare datorer.
Så skulle nog jag gjort!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ni måste ha operativsystemslicenser, antivirusprogram, nätverksutrustning (router, switchar, nätverskabel, kopplingsdon och patchpaneler), ev någon server men kanske möjligtvis också licenser till själva spelen. Sen ska det vara bokningssytem och olika sätt att deploya mjukvara m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Först och främst; i vilken bolagsform hade ni tänkt att driva detta?

/Erik

Vi har startat upp ett AB.

Permalänk
Medlem

Leasing avtal från Dell. Skaffa det.
Så byter de ut datorerna efter något år samt kommer mer service ifall nåt går sönder.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att den mest ekonomiska lösningen är en/flera serverar där datorerna delar på resurerna är det bästa alternativet. Är inte så insatt i nätverkslösningar men jag misstänker att det kommer bli väldigt dyrt att köpa flera separata stationära datorer.

Om än kompetensen finns hos ett fåtal användare här skulle jag rekommendera er att vänta er till något IT-Lösningsföretag. Eventuellt leasa hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Leasing avtal från Dell. Skaffa det.
Så byter de ut datorerna efter något år samt kommer mer service ifall nåt går sönder.

Leasea dem på typ 24 månader max.
https://www.dell.com/learn/se/sv/sebsdt1/services/financing-a...

Datorer
"ALIENWARE AURORA" ser ju rätt nice ut. "Core™ i5-6400 / GeForce® GTX 1070 / 8 GB DDR4 / 1 TB (64 MB cache) - ~9.000 SEK ex moms. Börja med 10-15 st max, går ju snabbt att öka ut. OBS! Behöver ingen hårddisk.

Server
Enligt CCbots krav -> http://www.ccboot.com/wiki-server-hardware-requirements.htm
Ex en "Dell PowerEdge T330" med nödvändig raid setup och ssd diskar, ca 20,000SEK ex moms.

http://www.dell.com/se/p/alienware-aurora-r5-desktop/pd?oc=d0...

Mjukvara:

  1. CCboot - "CCBoot is a diskless boot system that will make all of your PCs like new after every single reboot", nätverksboota från en server och slipp alla användare skit, risk för virus etc, mycket enkelt att pusha updates, nya spel etc. - http://www.ccboot.com/ ---> http://www.ccboot.com/internet-cafe-software.htm

  2. http://www.smartlaunch.com/ för att styra betalning / tid

  3. Sedan kör ni Steam för alla spel

Pris: ?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mallurida:

Underlättar nog ifall du skriver ett prisspann. Det går ju att fixa speldatorer för 5k likväl som för 20k. Vad har ni i tanken? Vilken upplösning/spel/målgrupp etc? Kolla runt på forumen vetja, finns en hel del tips där i olika budgetgrader.

Vi vill komma undan så billigt så möjligt så ca 5500 - 7000 exl moms per settup. Sen om man kan ordna de till ett billigare pris är bara bättre. Hade helst velat ta datorer och skärmar hos samma leverantör så man kan pressa priset ännu mer. När de kommer till skärmarna tänkte vi ett par benq skärmar 21 - 24 tums men andra alternativ är intressanta om folk här har lust och ork att dela med sig av deras tips.

Sen när det kommer till spel så ska vi försöka ha en bra variation av nya och gamla spel, men även ha ett system där folk får skriva upp namn på vilka spel dom vill att vi ska införskaffa och om tillräckligt mycket folk kan skriva under på deras spel förslag så lär vi ju fixa de spelet.

Har läst runt lite på forumet och hittat en och annan tråd men dom med vettig info är rätt gamla så tänkte lika bra starta en ny tråd och se vad man kan få fram för info som kan hjälpa kanske framtida café entreprenörer.

Permalänk
Medlem

Kör öppna system dvs inget chassi, dolt bakom en plexi
Sparar pengar, enklare administration å + i kanten på unikhet

AMD 1700 med 460 alt 580 beroende på krav

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av StickanN:

Jag tror inte att internet-Cafés är så populära längre då de flesta har en stationär dator som de kan ta hem till en kompis och lana själva.

Mjaa vet inte om jag håller med på den punkten. EscapeGaming här i Gävle har rätt stor lokal och skulle gissa på runt 30-40 platser, fullsatt där nästan varenda lov/nightgibb - Även vardagar är det alltid minst halvfullt oavsett tid under dagen mer eller mindre.

Men det kan säkert variera kraftigt beroende på stad, lokaler, utrusning, personal mm. på hur populärt ett ställe blir.
Vet att jag går till EscapeGaming ibland fortfarande även i vuxen ålder, då det är turneringar i allt från StreetFighter, FIFA till CS och LoL varenda helg - poängligor med bra vinster så som mekaniska tangentbord och allt!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kanske lönar sig att köpa några kraftfullare datorer och virtualisera?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hade tänkt oss nått i den här klassen. Vad tycker ni? Ge gärna förslag.

https://www.komplett.se/product/11259

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt och det har funnits 2st internet Café i Kristianstad och ingen har inte fungerat ekonomiskt.
Internet Café är mycket utgifter och lite inkomster vilket gör att det är svårt att få lönsamhet.
Börja med en marknadsanalys samt räkna på det ekonomiskt så kanske ni kommer i andra tankar.
Om de tidigare internet caféerna inte fungerat i samma stad hur har ni tänkt att ni ska gå runt ekonomiskt? Hur skiljer eran affärs plan från tidigare internet caféers?
Ett internet Café håller vanliga café gäster borta samt vänder sig till en målgrupp som spelar hemma och ofta inte är kapitalstarka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Kollade lite snabbt och det har funnits 2st internet Café i Kristianstad och ingen har inte fungerat ekonomiskt.
Internet Café är mycket utgifter och lite inkomster vilket gör att det är svårt att få lönsamhet.
Börja med en marknadsanalys samt räkna på det ekonomiskt så kanske ni kommer i andra tankar.
Om de tidigare internet caféerna inte fungerat i samma stad hur har ni tänkt att ni ska gå runt ekonomiskt? Hur skiljer eran affärs plan från tidigare internet caféers?

De vi ska göra som kanske inte dom här andra har gjort är och satsa helhjärtat. E sporten samt intresse för gaming har vuxit enormt senaste åren. Vi har räknat på de lite samt varit i kontakt med "kidsen" och intresset verkar finnas där därför vill vi ha så bra kvalitet så möjligt på all gear så att de lockar folk och komma samt stanna hos oss. Om stolarna,datorerna,musarna,tangentborden är bättre än va folk har hemma kanske så kommer dom komma och spela hos oss samt att det var ett bra tag sen någon testade på denna iden i vår stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzii:

De vi ska göra som kanske inte dom här andra har gjort är och satsa helhjärtat. E sporten samt intresse för gaming har vuxit enormt senaste åren. Vi har räknat på de lite samt varit i kontakt med "kidsen" och intresset verkar finnas där därför vill vi ha så bra kvalitet så möjligt på all gear så att de lockar folk och komma samt stanna hos oss. Om stolarna,datorerna,musarna,tangentborden är bättre än va folk har hemma kanske så kommer dom komma och spela hos oss samt att det var ett bra tag sen någon testade på denna iden i vår stad.

De andra satsade säkerligen helhjärtat även de.
Om ni snackar med de yngre så säger de säkerligen att de är intresserade men de är en grupp som inte är kapitalstark oavsett om de vill.
Räkna sedan hur mycket ni vill debitera dem som lånar en dator sedan hur stor beläggning som krävs för att betala av utrustning, lokal hyra samt löner till de som arbetar.
Jag tror inte ni kan få en rimlig kalkyl att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzii:

Hej!

Jag och min vän planerar på att starta upp ett Internet cafe i Kristianstad eftersom vi har märkt av att intresset för e sport har vuxit enormt mycket senaste åren. Jag och min vän har själv spelat spel nästan hela vårt liv men det har blivit mycket mer på senare åren med tanke på allt nytt som släppts. Vi vill kunna skapa ett ställe där barn som vuxna kan komma samman för att sitta, game och ha trevligt ihop. Vi tänkte ha en massa roliga events samt turneringar om stället kommer igång.

Vi är i behov av 50st bra stationära gaming datorer som kan klara av 2-3 år utan större uppdateringskrav. Vi vill komma undan så billigt så möjligt eftersom detta är vårt första företag samt att vi investerat allt vi har mer eller mindre i denna ide. De vi behöver tips med är ifall de finns bra företag man kan leasa alternativt delbetala datorerna hos? Samt vilka datorer ni tror vi borde köpa/bygga? Då snackar ja om tips på allt från chassi till nätagg. Vi har skickat ut lite mail till olika företag ang sponsoravtal när de kommer till hörlurar,mus,tangentbord etc. Vi har satsat stort på kvalitet när de kommer till stolar och utrustning så vi vill göra de samma med datorerna men vår budget är tight.

Är tacksam för alla råd och tips!

Mvh Mr Ozzi

Utan att lägga mig i allt för mycket så hade jag börjat med 25 datorer till en början. Hur som helst till själva hårdvaran, satsa på AM4 datorer då dom kommer vara mest uppgraderingsvänliga där ni senare kan trycka i 7nm gen2 utav Ryzen och sannolikt 7nm+ gen3 också.

Hade nog kört på 1600X som visar mycket goda spelresultat och kommer ge betydligt bättre FPS i kommande titlar än en quadcore.

Grafikkort kan ju vara vettigt att invänta kommande Vega generationen och köra på mid-range utav denna gen som säkerligen kommer ge väldigt god prestanda/kr.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Förstår inte tanken, för att det ska vara smidigt så behövs både OEM/retail Windows-licens (Pro) och volymlicens med image-rättigheter, behövs någon lösning för licensiering av alla spel (folk kan såklart använda deras egna steamkonton också) och all administration runt det, sen hårdvara för tiotusen per station, och 50 stycken? Det kostar flera miljoner i inköp och jag kan inte tänka mig att ni får in 50 pers samtidigt. Vi bor inte i Taiwan. Sen är det knappast datorer som drar folk till sådana ställen. Det är ju mat, öl och köret i Asien, inte bara skrikig e-sport med grupper som tävlar mot varandra i lokalen. Hur som helst, ni får ingen finansiering för det.

Permalänk
Inaktiv

Internet Café var hett i början av 2000-talet, men nu finns datorn i princip i varje hushåll och alla kör discord/teamspeak/mumble för att hålla kontakten. Svenska kronan har sjunkit 25% mot US dollarn sen 2014 så allt blir mycket dyrare. Jag tycker att ni ska själva göra en marknadsanalys för internetcafér i Kristianstad. Kolla gärna upp med en ekonom för att få ihop kalkylerna. Er utmaning är att ni har höga intitial kostnader samtidigt som ni inte kan ta betalt för det. Ni skulle absolut behöva ha ett serveringstillstånd också för huvudintäkten (medlemsskap + pris per timme framför datorn) räcker inte, tänk att ni ska betala skatter, socialavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Internet Café var hett i början av 2000-talet, men nu finns datorn i princip i varje hushåll och alla kör discord/teamspeak/mumble för att hålla kontakten. Svenska kronan har sjunkit 25% mot US dollarn sen 2014 så allt blir mycket dyrare. Jag tycker att ni ska själva göra en marknadsanalys för internetcafér i Kristianstad. Kolla gärna upp med en ekonom för att få ihop kalkylerna. Er utmaning är att ni har höga intitial kostnader samtidigt som ni inte kan ta betalt för det. Ni skulle absolut behöva ha ett serveringstillstånd också för huvudintäkten (medlemsskap + pris per timme framför datorn) räcker inte, tänk att ni ska betala skatter, socialavgifter.

Att dollarn har ökat i värde är egentligen inget problem här. Timpriset på ett spelkafé som Inferno är 29 kr, de har öppet 14 timmar vardagar så du behöver betala ut typ 3000 kr+ för lön per dag så det behöver vara ganska fullsatt under öppettiderna, hyra för lokalen blir ofta upp till flera tusen per dag också. Även med deras planerade inköp av datorer/utrustning så är det löner, lokaler och andra avgifter och försäkringar som kommer kosta pengar. Tror det är svårt att t.ex. ha öppet 12 timmar och snitta halv beläggning under dessa timmar, betala ut lön för 12 timmar, betala hyran o.s.v. och att servera mat/fika drar inte in pengar heller direkt, och kräver mer personal. För att det ska vara lönsamt måste de omsätta mer än ett vanligt kafé i centrala Kristianstad i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

[li]Sedan kör ni Steam för alla spel[/li]

Blir det inte rörigt med steam på ett cafe? Det finns programvaror som är gjorda för just internet cafe annars.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata