Hur plintar jag min kabel i den här boxen?

Permalänk
Medlem

Hur plintar jag min kabel i den här boxen?

Hej!

Håller på att renovera lite hemma och river ned gammal installation av nätverkskabel.
Ska sätta upp en Deltaco-box som är lite prydligare än föregående, men jag förstår mig inte riktigt på hur jag ska koppla ihop det hela.

I gamla boxen satt lägenhetens ingående kabel kopplad så här:

Min nya deltacobox ser lite annorlunda ut innuti, så fattar inte riktigt hur jag ska koppla, den ser ut såhär:

Och kabeln som ska löpa vidare från boxen in i resten av lägenheten ser ut såhär:

Nån vänlig själ som kan upplysa mig hur det borde se ut?

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

W-BR är troligen white brown. BR är brown osv.
Du ska följa en standard, 586B. Vad är det för modell?

Edit vad försöker du med?

Permalänk
Medlem

Ska du bara skarva vidare den fasta installationen?
Så som jag uppfattar den där skarvdosan så ska kablarna gå lite omlott och sedan är paren sammankopplade vid respektive plint. För att koppla en sådan är det viktigt att ha rätt verktyg, närmare bestämt ett krone-verktyg och då gärna ett med sax för att klippa ledarna direkt.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xynter:

Ska du bara skarva vidare den fasta installationen?
Så som jag uppfattar den där skarvdosan så ska kablarna gå lite omlott och sedan är paren sammankopplade vid respektive plint. För att koppla en sådan är det viktigt att ha rätt verktyg, närmare bestämt ett krone-verktyg och då gärna ett med sax för att klippa ledarna direkt.

Brukar inte sådana verkyg göra det själv efter pressning?

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag försöker bara snygga till originalinstallationen iom att jag ändå river ned tapet och allt så måste ju gamla dosan ned oavsett. Det kommer in 10-15cm kabel ovanför ytterdörren, den gick sedan in i dosan (första bilden) där kabeln skarvades vidare in till vardagsrummet, ca 20m bort.

Jag har köpt ett plastverktyg (punchdown krone tool) för plintarna från Deltaco, så det borde ju funka.
Har också ett verktyg som jag kan klippa och skala kabel med, så jag borde ha allt som behövs.

Om jag fattar er rätt så ska alltså både ingående och utgående koppla ihop på samma plint, stämmer det? Väldigt otymplig grej det här eftersom avstånden är så stora, man får skala kabeln en del för att koppla.

tcntad: När du säger modell, menar du på Deltaco-boxen? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Brukar inte sådana verkyg göra det själv efter pressning?

Jag äger två krone-verktyg och det ena är med sax och det andra har ett skär.
Det med skär är lite kinkigt att använda, håller man inte med rätt vinkel så kapar den inte ledaren.
Därför så rekommenderar jag ett krone-verktyg med sax.

Skrivet av qom:

Tack för snabba svar!

Jag försöker bara snygga till originalinstallationen iom att jag ändå river ned tapet och allt så måste ju gamla dosan ned oavsett. Det kommer in 10-15cm kabel ovanför ytterdörren, den gick sedan in i dosan (första bilden) där kabeln skarvades vidare in till vardagsrummet, ca 20m bort.

Jag har köpt ett plastverktyg (punchdown krone tool) för plintarna från Deltaco, så det borde ju funka.
Har också ett verktyg som jag kan klippa och skala kabel med, så jag borde ha allt som behövs.

Om jag fattar er rätt så ska alltså både ingående och utgående koppla ihop på samma plint, stämmer det? Väldigt otymplig grej det här eftersom avstånden är så stora, man får skala kabeln en del för att koppla.

tcntad: När du säger modell, menar du på Deltaco-boxen? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Jag utgår från att du har köpt det enklaste krone-verktyget som egentligen bara är en plastbit. Det var iaf det jag fick upp då jag sökte på det. Det bör fungera för dig om det bara är till skarvdosan. En sak som är viktig är att inte tvinna upp för mycket utav nätverkskabeln, om jag inte minns helt galet så är det max 15mm som bör tvinnas upp. Detta är alltså från ytterhöljet till plinten, så hur mycket du efter plinten spelar ingen större roll då du ändå ska klippa ledarna intill plinten.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xynter:

Jag äger två krone-verktyg och det ena är med sax och det andra har ett skär.
Det med skär är lite kinkigt att använda, håller man inte med rätt vinkel så kapar den inte ledaren.
Därför så rekommenderar jag ett krone-verktyg med sax.

Jag utgår från att du har köpt det enklaste krone-verktyget som egentligen bara är en plastbit. Det var iaf det jag fick upp då jag sökte på det. Det bör fungera för dig om det bara är till skarvdosan. En sak som är viktig är att inte tvinna upp för mycket utav nätverkskabeln, om jag inte minns helt galet så är det max 15mm som bör tvinnas upp. Detta är alltså från ytterhöljet till plinten, så hur mycket du efter plinten spelar ingen större roll då du ändå ska klippa ledarna intill plinten.

Vad jag vet är alla Krone (märket som skapade den standarden) med sax eftersom konstruktionen är sådan. Typen med skär är till dual-block (heter nog även 110 men kan minnas fel). Olika standarder och olika verktyg krävs om kontakteringen ska bli 100%-ig (eller använda någon form av kombiverktyg som uppfyller kraven).

Hittade detta gamla inlägg där jag visar bild på de olika typerna. Den vänstra har inget med Krone att göra och är inte heller lämplig att använda i en Krone-plint: #14844118

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Tack för snabba svar!

Jag försöker bara snygga till originalinstallationen iom att jag ändå river ned tapet och allt så måste ju gamla dosan ned oavsett. Det kommer in 10-15cm kabel ovanför ytterdörren, den gick sedan in i dosan (första bilden) där kabeln skarvades vidare in till vardagsrummet, ca 20m bort.

Jag har köpt ett plastverktyg (punchdown krone tool) för plintarna från Deltaco, så det borde ju funka.
Har också ett verktyg som jag kan klippa och skala kabel med, så jag borde ha allt som behövs.

Om jag fattar er rätt så ska alltså både ingående och utgående koppla ihop på samma plint, stämmer det? Väldigt otymplig grej det här eftersom avstånden är så stora, man får skala kabeln en del för att koppla.

tcntad: När du säger modell, menar du på Deltaco-boxen? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

In med ena kabeln i stripset ovan och ett i stripsen nedan, Sedan är det bara att placera färg på färg enligt schemat på skarven. Jag skulle dock använda den gamla dosan då den innehåller uttag istället för detta som är en skarvbox.
Dels så äger antaligen Telia/föreningen eller något sånt uttaget, Sedan så är nästa person som bor där tant agda på 90år som ringer till supporten på telia och vill ha hjälp att koppla in sin Tv och inte har någon vägguttag att koppla in sig i.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

In med ena kabeln i stripset ovan och ett i stripsen nedan, Sedan är det bara att placera färg på färg enligt schemat på skarven. Jag skulle dock använda den gamla dosan då den innehåller uttag istället för detta som är en skarvbox.
Dels så äger antaligen Telia/föreningen eller något sånt uttaget, Sedan så är nästa person som bor där tant agda på 90år som ringer till supporten på telia och vill ha hjälp att koppla in sin Tv och inte har någon vägguttag att koppla in sig i.

Vad är "ovan" och vad är "nedan"? Hehe, jag är helt bortkollrad..

Du lyfter en bra poäng kring nästa person som ska nyttja uttaget, men det enda syftet med gamla dosan var att koppla in en 20m kabel som gått i kabelkanal in i vardagsrummet, så uttaget har aldrig använts som ett uttag utan bara en väldigt ful skarvkoppling (iom att det blir en kort tp-sladd som går från 1 till 2 för att få det att funka öht).

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Vad är "ovan" och vad är "nedan"? Hehe, jag är helt bortkollrad..

Du lyfter en bra poäng kring nästa person som ska nyttja uttaget, men det enda syftet med gamla dosan var att koppla in en 20m kabel som gått i kabelkanal in i vardagsrummet, så uttaget har aldrig använts som ett uttag utan bara en väldigt ful skarvkoppling (iom att det blir en kort tp-sladd som går från 1 till 2 för att få det att funka öht).

Är bara en enkel rakskarv. Ta in en kabel från varje håll in i dosan och plinta upp ledarna enligt beteckningen.
W-BL = vit/blå ledare
BL = blå ledare

Så gör du likadant med orange, grönt och brunt par.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag är på banan nu! Men jag undrar fortfarande hur själva skarvningen görs, ovanpå eller på egen fristående (men som har samma färgkodning ju?)

Tusen tack att ni orkar svara en noob

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Tror jag är på banan nu! Men jag undrar fortfarande hur själva skarvningen görs, ovanpå eller på egen fristående (men som har samma färgkodning ju?)

Tusen tack att ni orkar svara en noob

http://i.imgur.com/LwjTHD6.jpg

Förmodligen spelar det inte så mycket roll. Men du måste ha vitorange på 1 på båda kablarna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Tror jag är på banan nu! Men jag undrar fortfarande hur själva skarvningen görs, ovanpå eller på egen fristående (men som har samma färgkodning ju?)

Tusen tack att ni orkar svara en noob

http://i.imgur.com/LwjTHD6.jpg

Det där ser helt korrekt ut efter hur jag tolkar det. Kabeln som går vidare ska sen sitta på de som är tomma i den bilden. Så med andra ord fristående.

2 kablar i samma punchdown blir sällan bra. Kan fungera som en snabb tillfällig lösning på telekabel som det inte går adsl på. Med en nätverkskabel så kommer du nog få bitfel om du försöker., om du ens får länk. Det är helt enkelt inte att rekommendera!

En annan fundering, är det patch eller installationskabel du drar? Solida ledare eller massor med små tvinnade trådar? Det som ska användas i punchdown är installationskabel, med andra ord solida ledare. Patchkabel fungerar, men är inte att rekommendera.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Hallå igen!

Har provdragit och plintat kabeln nu och det funkar fint, tusen tack för all hjälp

Dock så är det patchkabel jag använt. Funderar på att sticka till Kjell och fixa installationskabel, är dock lite orolig om den går att dra på ett bra sätt. Kabeln dras i kabelkanal med en hel del 90 graderssvängar. Blir det problematiskt att få till? Vad jag fattat är installationskabel styvare.

En följdfråga: Jag drar in kabeln från ytterdörren till vardagsrummet ca 20m. Dels för det är ursprungsplaceringen, men också för det är enklare att placera utrustningen i vardagsrummet vs hallen. Men! Från routern i vardagsrummet drar jag in kabel i kabelkanalen igen, tillbaka till ytterdörren för där finns ett förråd där jag har min server. Bör jag köra denna kabel som installationskabel också? Det får väl ändå ses som en permanent installation, även om det blir rj45 i båda ändar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

@qom:

Hej, ledsen för ett extremt sent svar. En installations kabel är lite krångligare att dra, men det ska inte vara några problem.

Sen angående den kabeln som du dragit tillbaka, sätter du vanliga rj45 kontakter på den istället för uttag så ska du ha en patch kabel där. Kontakterna gör sig inte så bra på en installations kabel.

Mvh Mattias