Något kabelmodem man kan köpa som är kompatibelt med comhem?

Permalänk
Avstängd

Något kabelmodem man kan köpa som är kompatibelt med comhem?

Hej!

Vet ni något kabelmodem man kan köpa som är kompatibelt med comhem?

Vill helst inte använda något jag fått av comhem.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Hej!

Vet ni något kabelmodem man kan köpa som är kompatibelt med comhem?

Vill helst inte använda något jag fått av comhem.

Tack för svar.

Comhem har många olika moden och modem med inbyggd router!

Vilken är din model?
vilken uppkoppling har du?
Fiber? FiberKoax?

FiberKoax och FiberLAN hos Com Hem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

@skog1s:
Hej!

Fiberkoax är det, d.v.s vanligt comhem-uttag. Ingen riktig fiber.

Behöver ett modem man kan köpa och konfigurera själv, har en Compal CH7284e idag som jag skulle vilja få utbytt till något eget.

Tack!
mvh

Permalänk
Medlem

@swealpha:

Jag har Comhem 250/50 med deras "bästa Router" den har jag satt i bryggat läge. Efter den har jag min Netgear R7000 "nighthawk" Vilket gör att Comhem burken fungerar som ett modem och WAN adressen hamnar på min R7000.

All konfig för FW och Wifi sker i R7000

är inte säker på din Compal CH7486e går att köra i bryggat läge står inget i manualen, Jag har en Com Hem Wifi Hub C1 och med den fungerar det väldigt bra.

Du bör kunna få din utbytt till en Com Hem Wifi Hub C1, Comhem stödjer bara sina egna modem

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tror inte heller det går. Comhem använder routerns macadress som sitter hårdkodad i kretskortet, och finns inte den i systemet fungerar det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joalin:

Tror inte heller det går. Comhem använder routerns macadress som sitter hårdkodad i kretskortet, och finns inte den i systemet fungerar det inte.

Aha, är du säker på det?

Skulle gärna vilja använda min egen utrustning egentligen.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

@swealpha: Inte säker om det gäller även för modem som dom inte tillhandahåller, men det borde gå att ringa ComHem och be dom registrera adressen på ditt modem. Jag gjorde så när jag köpt ett begagnat modem (som dom tillhandahållit till den jag köpte det av) och flyttade till en lägenhet där man tvingades till ComHem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Aha, är du säker på det?

Skulle gärna vilja använda min egen utrustning egentligen.

Tack för svar.

Rätt säker på att comhem inte kommer gå med på att du får använda något som dom inte kan managera.

https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/kan-jag-an...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har Compal CH7284E. Den går att köra i bryggat läge. Jag har två routrar efter den varav en är ac66u och en annan netgear WNR3500Lv2. Modemet duger men inte mer. Ibland går nätet ner men att ersätta den verkar ej gå. Dock funkar den i princip 364/365 dagar på året så det duger. Hänt enstaka gånger den dött. O andra sidan är den 4 år gammal nu
Kan ej vara så stor skillnad på dem. Borde gå o köra i bryggat läge.