Se om telefon varit rootad tidigare.

Permalänk
Medlem

Se om telefon varit rootad tidigare.

Som titeln lyder; Kan man se om ens telefon tidigare varit rootad och sedan unrootad?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Ibland

Vill du ha mer specifikt svar behöver du ge mer information om modell och varför du behöver veta om den varit rootad tidigare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhakkaWhack:

Som titeln lyder; Kan man se om ens telefon tidigare varit rootad och sedan unrootad?

Mvh,
WW

Beror på vilken tillverkare då alla gör på sitt eget sätt.

Med Sony t.ex måste man låsa upp bootloader för att rota och då försvinner garantin.
Det går att låsa bootloadern OM man sparar nycklarna innan, gör man inte det är dom försvunna för alltid och det går inte att återställa till låst. När det väl är låst så kan man inte veta om den vart upplåst.

Så det beror helt vilket märke :)!

Permalänk
Medlem

Då jag funderar på att köpa en OnePlus 3T begagnad av en bekant som påstår sig inte ha rootat denna telefon. Men efter en konversation så fick jag känslan av att den varit rootad. Därav undrar jag om jag kan på något sätt kolla om detta stämmer eller inte.

Tack för snabba svar!

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att komma åt /data/data-katalogen genom valfri filhanterare. Där behöver man root-access.

Vet dock inte om den låser sig igen om man tar bort rooten.

Varför misstänker du att den har varit rootad?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Då jag funderar på att köpa en OnePlus 3T begagnad av en bekant som påstår sig inte ha rootat denna telefon. Men efter en konversation så fick jag känslan av att den varit rootad. Därav undrar jag om jag kan på något sätt kolla om detta stämmer eller inte.

Tack för snabba svar!

Mvh,
WW

Först och främst bryr sig inte OnePlus om du rootat eller hur många custom ROMs du flashat vid garantiärenden, men är du bara nyfiken på att veta om din polare ljuger kan du boota till fastboot mode (VolUp+Power när den är avstängd om de inte ändrat sedan OPO), ansluta telefonen till datorn och kontrollera bootloaderstatusen med fastboot oem device-info. Ger den device tampered: false har han aldrig låst upp bootloadern, vilket gör det ytterst osannolikt att han rootat. Jag vet inte om det finns något sätt att roota OP3T utan att låsa upp bootloadern, men i och med att man varken förlorar garanti eller DRM-nycklar (Sony…) på att låsa upp den är det knappast någon som ens försöker gå runt det.

Exempel-output från min OPO:

Se min guide i sign för information om hur man använder fastboot.

EDIT: Det verkar som att OP3 inte har en tamper-flagga, så om bootloadern låsts igen finns det nog inga spår.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Attans.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhakkaWhack:

Vad spelar det för roll att den varit rootad? Det påverkar inte garanti, telefonen eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad spelar det för roll att den varit rootad? Det påverkar inte garanti, telefonen eller något annat.

Det visste jag inte innan denna tråd. Så tack för informationen!

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad spelar det för roll att den varit rootad? Det påverkar inte garanti, telefonen eller något annat.

Det kan ju vara intressant att veta huruvida kompisen ljuger.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jonny Myran:

Det kan ju vara intressant att veta huruvida kompisen ljuger.

Det är alltid av intresse.
Min Note 4 var i ett nästan nyskick, förutom just den delen att den var rootad vilket säljaren inte nämnde.

TS: Använd en rootchecker, se om bootloadern är upplåst eller liknande. Ger troligen inget men är du ändå nojig kan man vara extrem och totalrensa enheten och flasha ny rom.