Permalänk
Medlem

Dator död?

Hej, jag satt och spelade lite igår kväll när min dator helt plötsligt från ingenstans stängdes av, alla fläktar slutade snurra omedelbart och de få LED lampor jag har i mitt chassi stängdes av. Nu 9 timmar senare har jag försökt att få igång datorn om och om igen utan framgång.
Själv misstänkte jag först en död PSU, men efter att ha testat ifall den startar med endast fläktar igång så känns det inte som om det vore problemet (självklart kan det vara så att den klarar av fläktarna men inte hela systemet).

Det jag har testat:

*Testa PSU:n ensam
*Endast ha fläktarna in kopplade
*koppla ur GPU:n
*Ta ut en ram sticka
*byta plats på ram minnena
*Försöka få det att starta utan alla lagringsenheter

Jag har testat en del men misstänker att det finns hundratals andra sätt att testa.

Vad tror ni? Är det moderkortet som dött, PSU:n eller kanske till och med CPU:n? Eller är hela datorn död :/

Specifikationer:

CPU: i5 6600k
GPU: GTX 1070
Moderkort: Gigabyte z170x-ultra gaming G1
RAM: 8 GB DDR4 Hyperx
PSU: Corsair CX750M
Lagring: 2x Samsung 480GB SSD
Kylning: Corsair h80i (Processor) Sammanlagt x6 fläktar inkopplade

Edit: Grafikkortet var problemet.

Permalänk
Medlem

Du behöver låna ett nätagg för att utesluta den.

Enda testresultatet man kan lita på med just ditt nätagg är om den är död och fortsätter vara död när man gör nätaggs testet. Delvis trasiga budget nätagg är ökända för att ändå kunna starta.

Om du hade haft ett bra nätagg så hade du kunnat lita mer på testresultatet.

Testa nollställa bios (CMOS). Antingen som det står i manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd.

Ibland måste något mer tas bort innan nollställningen fixar fel. Vad varierar. Tex har trasig mus kraschat en dator så hårt att den inte ville starta förrän de tog bort den och nollställde.

Du behöver bara 4 delar så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt)

Moderkort
CPU+Kylare
PSU
Minne

Allt annat ska bort. Tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kablar till diskar mm och porten de kopplats till är kända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar.

Permalänk
Medlem

Nästan garanterat död nätdel

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med liknande komponenter och testade liknande saker. Provade med annat nätagg men samma fel. Trodde att det var fel på moderkortet, men lampor lyste och fläktarna gick igång om jag minns rätt. Tydligen hade CPUn stendött (i7 6700k) utan OC och utan hög temp. Hade använt datorn i två månader.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du behöver låna ett nätagg för att utesluta den.

Enda testresultatet man kan lita på med just ditt nätagg är om den är död och fortsätter vara död när man gör nätaggs testet. Delvis trasiga budget nätagg är ökända för att ändå kunna starta.

Om du hade haft ett bra nätagg så hade du kunnat lita mer på testresultatet.

Testa nollställa bios (CMOS). Antingen som det står i manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd.

Ibland måste något mer tas bort innan nollställningen fixar fel. Vad varierar. Tex har trasig mus kraschat en dator så hårt att den inte ville starta förrän de tog bort den och nollställde.

Du behöver bara 4 delar så länge datorn är död (fläktar inte snurrar normalt)

Moderkort
CPU+Kylare
PSU
Minne

Allt annat ska bort. Tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kablar till diskar mm och porten de kopplats till är kända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar.

Gick och köpte ett Evga Supernova g3 650 och får samma resultat, så nätagget kan man utesluta, alla usb enheter är urkopplade, känns som om CPU:n faktiskt har dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandroy:

Hade liknande problem med liknande komponenter och testade liknande saker. Provade med annat nätagg men samma fel. Trodde att det var fel på moderkortet, men lampor lyste och fläktarna gick igång om jag minns rätt. Tydligen hade CPUn stendött (i7 6700k) utan OC och utan hög temp. Hade använt datorn i två månader.
Lycka till!

Moderkortet och CPU:n är de med endast runt 2-3 månader gamla Lutar dock emot en död CPU :/. Nåväl jag får fortsätta försöka, och i värsta fall skaffa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Moderkortet och CPU:n är de med endast runt 2-3 månader gamla Lutar dock emot en död CPU :/. Nåväl jag får fortsätta försöka, och i värsta fall skaffa en ny.

Intel har 3 års garanti på cpu så den går att reklamera.
Antingen görs denna reklamation mot affären som du köpte den från, eller via Intel
https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Intel har 3 års garanti på cpu så den går att reklamera.
Antingen görs denna reklamation mot affären som du köpte den från, eller via Intel
https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo

Bra och dåliga nyheter för min del, CPU:n, moderkortet, nätagget och resten av datorn funkar....förutom grafikkortet, så fort jag tog ur grafikkortet igen med det nya nätagget så startade datorn, när jag sätter i det så startar den inte. Får forska lite kring det och se ifall det är något man kan fixa eller om det är så att jag måste skicka in och få ett nytt. Du råkar inte veta något om det jag beskriver? Alltså att grafikkortet gör att datorn inte startar.

Permalänk

Kanske är pcie porten som har dött, Testa den andra om du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Bra och dåliga nyheter för min del, CPU:n, moderkortet, nätagget och resten av datorn funkar....förutom grafikkortet, så fort jag tog ur grafikkortet igen med det nya nätagget så startade datorn, när jag sätter i det så startar den inte. Får forska lite kring det och se ifall det är något man kan fixa eller om det är så att jag måste skicka in och få ett nytt. Du råkar inte veta något om det jag beskriver? Alltså att grafikkortet gör att datorn inte startar.

Är det ett EVGA GTX 1070 som du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är det ett EVGA GTX 1070 som du har?

Jajamensan, ska kontakta deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

Kanske är pcie porten som har dött, Testa den andra om du har

Testade alla 3 portar, samma resultat, prövade även i en annan dator och fick samma resultat där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Jajamensan, ska kontakta deras support.

De har haft problem med dessa kort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22852-evga-geforce-gtx-1070-...

I samband med lanseringen av Nvidias senaste generation Pascal passade bland annat EVGA på att släppa den nya kylarlösningen ACX 3.0. Nu framkommer i flera rapporter från användare att bolagets Geforce GTX 1080 FTW och GTX 1070 FTW dras med värmeproblem, vilket uppenbarat sig med alltifrån svart skärmar till gnistor och förstörda grafikkort.

Uppgifterna om överhettade EVGA-grafikkort stärks av tester från tyska upplagan av Tom's Hardware, som visar att avsaknaden av värmekuddar (eng. thermal pads) på baksidan gör att grafikkorten inte klarar av att hålla nere temperaturerna på spänningsdelen (VRM). Även GDDR5X-minnet ska ligga väl över acceptabla nivåer – 107 grader istället för rekommenderade 95 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

De har haft problem med dessa kort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22852-evga-geforce-gtx-1070-...

I samband med lanseringen av Nvidias senaste generation Pascal passade bland annat EVGA på att släppa den nya kylarlösningen ACX 3.0. Nu framkommer i flera rapporter från användare att bolagets Geforce GTX 1080 FTW och GTX 1070 FTW dras med värmeproblem, vilket uppenbarat sig med alltifrån svart skärmar till gnistor och förstörda grafikkort.

Uppgifterna om överhettade EVGA-grafikkort stärks av tester från tyska upplagan av Tom's Hardware, som visar att avsaknaden av värmekuddar (eng. thermal pads) på baksidan gör att grafikkorten inte klarar av att hålla nere temperaturerna på spänningsdelen (VRM). Även GDDR5X-minnet ska ligga väl över acceptabla nivåer – 107 grader istället för rekommenderade 95 grader.

Det låter ju riktigt illa, då kan man hoppas att de är väldigt angelägna att hjälpa någon med ett pajat grafikkort
Jag har dock referens modellen, det har inte varit några problem med de korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Det låter ju riktigt illa, då kan man hoppas att de är väldigt angelägna att hjälpa någon med ett pajat grafikkort
Jag har dock referens modellen, det har inte varit några problem med de korten?

Vad jag har hört så har EVGA bland den bästa supporten, hoppas att det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vad jag har hört så har EVGA bland den bästa supporten, hoppas att det löser sig

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Gick och köpte ett Evga Supernova g3 650 och får samma resultat, så nätagget kan man utesluta, alla usb enheter är urkopplade, känns som om CPU:n faktiskt har dött.

Du kan med det testet INTE utesluta skräpet som Corsairs CX serie är!

Visst Evga gjorde bort sig med deras första 1080/1070 kort som har ett känt problem som kan leda till dött kort.
Samtidigt så är CX serien ökänd för att dö i tidig ålder, runt 2år är vad man kan räkna med och allt över 2år är ren bonus livstid för dessa skräp agg det är inte ovanligt att dom dör tidigare än 2år heller.
Utöver det så är det långt ifrån ovanligt att dom dödar andra delar i datorn när det dör/börjar tappa orken.

Så det kan mycket väl vara skräp agget som dödade grafikkortet.
Enda sättet du kan veta med 100% säkerhet är om du kör skräp agget i annan/samma dator med ett grafikkort som drar lika mycket heller mer ström än ditt 1070 (+ eventuella andra delar som drar lika mycket) och då göra det under minst ett par timmar och helst dagar (alternativt benchmarka agget med test utrustning=dyrt).
Men OM nätagget är på väg att dö och du testar det i samma/annan dator så riskerar du att agget dödar ALLT i datorn om det inet orkar med/dör=svindyrt!!!

Så mitt råd hiva ut skiten (CX agget) och behåll det betydligt bättre evga agget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du kan med det testet INTE utesluta skräpet som Corsairs CX serie är!

Visst Evga gjorde bort sig med deras första 1080/1070 kort som har ett känt problem som kan leda till dött kort.
Samtidigt så är CX serien ökänd för att dö i tidig ålder, runt 2år är vad man kan räkna med och allt över 2år är ren bonus livstid för dessa skräp agg det är inte ovanligt att dom dör tidigare än 2år heller.
Utöver det så är det långt ifrån ovanligt att dom dödar andra delar i datorn när det dör/börjar tappa orken.

Så det kan mycket väl vara skräp agget som dödade grafikkortet.
Enda sättet du kan veta med 100% säkerhet är om du kör skräp agget i annan/samma dator med ett grafikkort som drar lika mycket heller mer ström än ditt 1070 (+ eventuella andra delar som drar lika mycket) och då göra det under minst ett par timmar och helst dagar (alternativt benchmarka agget med test utrustning=dyrt).
Men OM nätagget är på väg att dö och du testar det i samma/annan dator så riskerar du att agget dödar ALLT i datorn om det inet orkar med/dör=svindyrt!!!

Så mitt råd hiva ut skiten (CX agget) och behåll det betydligt bättre evga agget.

Det är planen, CX agget köptes när det var lite stramt med pengar (med vetskapen om att de inte har det bästa ryktet). Nu återstår det svar från dels EVGA´s support men även ett svar från CDON (vet att tillverkarna inte vill det ) för att se ifall de hört just detta problem förut eller om de vägrar skicka en ersättning då det mycket väl skulle kunna vara CX nätagget som var orsaken till att det inte funkar.