Gaming laptop - är det inte egentligen att köra huvudet i väggen?

Permalänk
Medlem

Gaming laptop - är det inte egentligen att köra huvudet i väggen?

En gång i tiden köpte jag en "gaming" laptop för 12000. Dubbla grafikkort, varav det ena satt i en "vagga". I min enfald trordde jag att det på något vis skulle gå att bytas ut, men icke (Lenovo Ideapad Y510 P).

För ännu längre sedan läste jag på om MXM standarden och vad den kunde innebära för laptops i "gaming" klassen, utbytbara grafikkort. Men den tog aldrig fart.

Med dessa erfarenheter i bagaget anser jag köpa så kallad gaming laptop är i princip att kasta pengar i sjön, lite krasst uttryckt. Hur är det med utbytbara grafikkort numera? Någon som plackat upp bollen igen eller är det stiltje? Jag vet att CPU och minnesarkitektur också spelar roll, men att man inte kommit någonvart med utbytbara komponenter i laptops tycker jag är synd, vägrar lägga 20-35000 på en laptop som i detta avseendet är föråldrad efter ett år eller så.

Eller?

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Det har börjat dyka upp lite mer seriösa försök att köra GPUn i en box bredvid laptopen, så att du kan få extra skjuts vid behov. Men om det då fortfarande kan räknas som en bärbar dator vetefan.

Jag hade för några år sen en ASUS G74SX, som jag till slut mer eller mindre hanterade som en stationär. Det var så mycket extra skit runt omkring jag var tvungen att ta med för att få en vettig upplevelse att jag sålde den och köpte min nuvarande stationära istället.

Visst vore det kul att kunna spela när man sitter på hotell för jobbets räkning, men det är betydligt enklare att bara ta med en surfplatta och glo på Twitch.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort kan i teorin bli uppgraderade. Dock så finns det en del begränsningar. Thungerbolt 3 är det grundläggande gränssnittet för att koppla in dem, dock så finns det en del tillverkare som har egna standarder på kontakter etc.
Vissa komemr säkerligen att kräva uppdatering av mjukvara och det är möjligt att leverantörerna inte är sugna på att släppa det
Power/bandwidth kan vara för låg för någon ide att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det har börjat dyka upp lite mer seriösa försök att köra GPUn i en box bredvid laptopen, så att du kan få extra skjuts vid behov. Men om det då fortfarande kan räknas som en bärbar dator vetefan.

Jag hade för några år sen en ASUS G74SX, som jag till slut mer eller mindre hanterade som en stationär. Det var så mycket extra skit runt omkring jag var tvungen att ta med för att få en vettig upplevelse att jag sålde den och köpte min nuvarande stationära istället.

Visst vore det kul att kunna spela när man sitter på hotell för jobbets räkning, men det är betydligt enklare att bara ta med en surfplatta och glo på Twitch.

En laptop med eGPU är väl knappst mindre bärbar än en stationär dator

Dagens bärbara gaming laptops erbjuder i princip samma prestanda men till ett högre pris men då får man också mer funktionalitet/flexibilitet.

Permalänk
Lego Master

@improwise:
Jag tänker mig att man vill ta med eGPUn om man ska iväg nånstans, och då är det en annan beast altogether.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad för behov du har.. har själv på senare tid dragits mer mot mindre formfaktor och mitt senaste bygge var av typ mATX. Såg en cool lösning förut med en kille som satt ett VESA-fäste på chassi-sidan så man kunde montera så och få allt mer portabelt. Det skulle jag vilja testa någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@improwise:
Jag tänker mig att man vill ta med eGPUn om man ska iväg nånstans, och då är det en annan beast altogether.

Fast knappast mer bök än att få med sig skärm, tangentbord och mus till en stationär

Men visst, i båda fallen är det nog nog otympligt så vill man ha rejäl gaming on the go så är det nog en stadit gaming laptop som gäller. Men det som är unikt numera är att man faktiskt kan få i stort sett samma prestanda i en bärbar som en stationär (om vi nu inte börjar snacka rätt extrema stationära).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@improwise:
Jag tänker mig att man vill ta med eGPUn om man ska iväg nånstans, och då är det en annan beast altogether.

Jag håller faktiskt på att pilla ihop en eGPU setup. Jag saknar just nu en ordentligt strömförsörjning förr att kunna köra på bara den.
Jag släpar ibland min stationära Node 304 (mITX) genom landet på tåg och det är kanske inte den minsta datorlådan men ändå hyffsat liten. Den kräver en separat väska att kånka på och väger ca 10kg så det är för bökigt att ta med bara en helg.
Nu tog jag samtidigt med den halvfyllda grafikkortstlådan (med eGPU grejer i) i samma väska som som laptopen och de gick tillsammans ner i ryggan och då har jag även möjligheten att bara släpa på en dator istället för två när allt är klart. Total storlek ca 14" med 1dm tjocklek.
Då slipper man även konka på tangentbord och skärm och kan då gå ner från 3 väskor till 2.
Visst nu finns lådor som Ncase M1 (tror jag den heter) men den har även den en större storlek än denna kombo vad jag sett.

Så förhoppningsvis så blir det mer utveckling på eGPU de närmaste åren

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sonnet har plockat upp bollen med utbytbara grafikkort, dock enbart över Thunderbolt 3 i dagsläget:

http://e-line.fitzpatrick.se/SE/Sonnet_eGFX_Breakaway_Box_500...

Finns i 2 olika modeller, en med 350W och en med 550W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Sonnet har plockat upp bollen med utbytbara grafikkort, dock enbart över Thunderbolt 3 i dagsläget:

http://e-line.fitzpatrick.se/SE/Sonnet_eGFX_Breakaway_Box_500...

Finns i 2 olika modeller, en med 350W och en med 550W.

Trevligt att det kommer fler på marknaden. Den där var dock rätt stor och bökig ser det ut som, vilket är lite mitt problem idag med eGPU. Jag vill att de går ner i storlek, iallafall på tjocklek så att de enkelt går ner i en vanlig ryggsäck.

Jag såg dock Silverstone (tror jag) försöka släppa ett chassi med MXM slot för att få ner storleken. De verkade dock ha problem att ingen vill sälja MXM kort till konsumenter (eller ens till Silverstone pga att de riktade sig till konsumenter direkt med MXM kort). Annars hade det varit riktigt trevligt även för eGPU i och med att man kan integrera allt mer kompakt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag håller faktiskt på att pilla ihop en eGPU setup. Jag saknar just nu en ordentligt strömförsörjning förr att kunna köra på bara den.
Jag släpar ibland min stationära Node 304 (mITX) genom landet på tåg och det är kanske inte den minsta datorlådan men ändå hyffsat liten. Den kräver en separat väska att kånka på och väger ca 10kg så det är för bökigt att ta med bara en helg.
Nu tog jag samtidigt med den halvfyllda grafikkortstlådan (med eGPU grejer i) i samma väska som som laptopen och de gick tillsammans ner i ryggan och då har jag även möjligheten att bara släpa på en dator istället för två när allt är klart. Total storlek ca 14" med 1dm tjocklek.
Då slipper man även konka på tangentbord och skärm och kan då gå ner från 3 väskor till 2.
Visst nu finns lådor som Ncase M1 (tror jag den heter) men den har även den en större storlek än denna kombo vad jag sett.

Så förhoppningsvis så blir det mer utveckling på eGPU de närmaste åren

Med det behovet skulle jag nog köpa en "riktig" gaming laptop med allt ombord istället och skippa eGPU helt och hållet. Men det det beror så klart på vilken budget man har också, bärbart med topprestanda är rätt dyrt och om man dessutom köper nytt rätt ofta blir det snabbt ännu dyrare. Finns dock vissa laptops som har utbytbara GPUer, har för mig att via Clevo har det, och även MSI har det väl på vissa modeller om jag inte minns helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med det behovet skulle jag nog köpa en "riktig" gaming laptop med allt ombord istället och skippa eGPU helt och hållet. Men det det beror så klart på vilken budget man har också, bärbart med topprestanda är rätt dyrt och om man dessutom köper nytt rätt ofta blir det snabbt ännu dyrare. Finns dock vissa laptops som har utbytbara GPUer, har för mig att via Clevo har det, och även MSI har det väl på vissa modeller om jag inte minns helt galet.

Jag har tittat och känt på vad som finns idag men inget slår min Arbetshäst på hållbarhet, känsla batteritid för den prestandan jag får. Närmast är xps15 för över 20000 men den saknar fortfarande en bra tangentbordslayout.
Men många jag känner vill ha en lätt dator som de alltid kan ta med men även kunna få prestanda ur den när de väl är hemma eller på jobbet.
Att kunna jobba fritt från kabel är väldigt viktigt för mig men att kunna trycka i en kabel och få ut fruktansvärt mycket prestanda när jag höll sätter mig är något jag suktat efter länge.
Det ska bara komma till fler. Du slipper även köpa en ny speldator efter 3 år så din är gammal så i långa loppet så är det billigare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag har tittat och känt på vad som finns idag men inget slår min Arbetshäst på hållbarhet, känsla batteritid för den prestandan jag får. Närmast är xps15 för över 20000 men den saknar fortfarande en bra tangentbordslayout.
Men många jag känner vill ha en lätt dator som de alltid kan ta med men även kunna få prestanda ur den när de väl är hemma eller på jobbet.
Att kunna jobba fritt från kabel är väldigt viktigt för mig men att kunna trycka i en kabel och få ut fruktansvärt mycket prestanda när jag höll sätter mig är något jag suktat efter länge.
Det ska bara komma till fler. Du slipper även köpa en ny speldator efter 3 år så din är gammal så i långa loppet så är det billigare.

Thinkpads tillsammans med HPs premiumdatorer och Apple är de jag skulle ranka absolut högst, sen har de dock sina positiva och negativa egenskaper. Dell XPS15 är i sig en riktigt trevlig dator men jag anser inte personligen att den eller Dell kan utmana någon av dessa 3 (och då skrivs detta just från en XPS15). Dock är deras skärmar (LCD paneler) i världsklass, där är det bara Apple som kan matcha. Sen kan jag förstå behovet av en riktig Workstation LCD panel om jag typ var i Gobi-öknen och verkligen behövde en matt skärm, men annars så.

Önskar att Lenovo hade haft flera av sina ThinkPads med Quad Core bara, samt att de hade haft bra LCD paneler över hela linjen. En X1a med 15" OLED skärm och Quad Core hade jag köpt utan att blinka. Eller en T serie då med en riktigt bra LCD panel.

Gällande gaming laptops så är Aorus klart intressanta (säljs tyvärr dock knappt i Sverige) samt även Alienware i senaste generation håller att visa upp på ett kontor utan att bli utskrattad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Thinkpads tillsammans med HPs premiumdatorer och Apple är de jag skulle ranka absolut högst, sen har de dock sina positiva och negativa egenskaper. Dell XPS15 är i sig en riktigt trevlig dator men jag anser inte personligen att den eller Dell kan utmana någon av dessa 3 (och då skrivs detta just från en XPS15). Dock är deras skärmar (LCD paneler) i världsklass, där är det bara Apple som kan matcha. Sen kan jag förstå behovet av en riktig Workstation LCD panel om jag typ var i Gobi-öknen och verkligen behövde en matt skärm, men annars så.

Önskar att Lenovo hade haft flera av sina ThinkPads med Quad Core bara, samt att de hade haft bra LCD paneler över hela linjen. En X1a med 15" OLED skärm och Quad Core hade jag köpt utan att blinka. Eller en T serie då med en riktigt bra LCD panel.

Gällande gaming laptops så är Aorus klart intressanta (säljs tyvärr dock knappt i Sverige) samt även Alienware i senaste generation håller att visa upp på ett kontor utan att bli utskrattad.

Gaming laptops har många problem inte minst dålig batteritid, dåligt tangentbord och layout som de dessutom ändrar varje år. Sedan när de blir gamla så behöver man byta dem rätt mycket fortare än företagsdatorerna och då får man en helt annan dator på alla plan vilket är väldigt irriterande.

Dell har bra grejer i de tyngre latitude och precision serien som kan vara av intresse men som inte riktigt har vad jag vill ha just nu. HPs har jag givit upp på helt efter att ens försöka navigera deras hemsida vilket är helt omöjligt och bara några få av modellerna säljs i butik. Apple gör sig inte riktigt hemma i detta segmentet alls tycker jag och får sitta tillsammans med asus zenbooks och HP spectre x360 i "premiumdatorer" segmentet, vilket saknar många saker som gör de bra alternativ mot arbetshästarna hos lenovo, HP och DELL.

Lenovo kan jag klaga i år och dar på men de är ändå de bästa för mig. Problem för mig är då dåliga bildskärmar, Batteriplacering (för 74Wh<), lite på "nya" tangentbordslayouten (den är ändå från 2013 men en liten uppdatering och den skulle fungera bra), och gärna en grafikkrets som inte är totalt skit (*Host* 940MX). Det jag i princip vill ha från lenovo är en t420 (med quad core) fast ny och kanske något tunnare. Det är ju tal om en thinkpad retro men jag tror inte den kommer täcka alla de punkterna så jag lär sitta med min T420 tills dess 10års födelsedag och då lär mig eGPU täcka de flesta svagheter den har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

lösningen är att köpa en duglig laptop för billig peng som man kan spela lite på.. själv köpte jag en HP Pavilion för 5999kr i Norge .. i5-7300HQ ,8gb ram och ett GTX1050 kort, med 1TB Hårddisk..köpte sen till en m2 ssd på 256gb.. så för ca 7200kr har jag en ganska kompetent dator som "duger" o spela på när jag ligger ute på jobb..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moltasman:

lösningen är att köpa en duglig laptop för billig peng som man kan spela lite på.. själv köpte jag en HP Pavilion för 5999kr i Norge .. i5-7300HQ ,8gb ram och ett GTX1050 kort, med 1TB Hårddisk..köpte sen till en m2 ssd på 256gb.. så för ca 7200kr har jag en ganska kompetent dator som "duger" o spela på när jag ligger ute på jobb..

Tror det samma. Något relativt lätt och billigt som går att resa med och en riktig dator hemma. Även om gaming laptoppen skulle vara lika snabb som en stationär (yea right) så har man fortfarande liten skärm och dålig tangentbord (även på thinkpads som har i särklass bästa tangentbord hos bärbara).

Det ända jag skulle vänta på är thinkpads med zen baserade APUs. Lär bli relativt billiga med bra CPU och bra GPU i ett. Då slipper man intel+nvidia kombo som alltid strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltasman:

lösningen är att köpa en duglig laptop för billig peng som man kan spela lite på.. själv köpte jag en HP Pavilion för 5999kr i Norge .. i5-7300HQ ,8gb ram och ett GTX1050 kort, med 1TB Hårddisk..köpte sen till en m2 ssd på 256gb.. så för ca 7200kr har jag en ganska kompetent dator som "duger" o spela på när jag ligger ute på jobb..

Jag hoppas för din del att HP uppdaterat hela datordesignen på pavilion sedan 2013 för kylningen och kvaliteten då var som att köpa leksaker för 10spänn på ebay. Skärmfästen som inte var byggda för att hålla ens 6 månader, grafikkretsar som gick på bristningsgränsen tillsammans med jättemycket småfel som gjorde att datorerna aldrig fungerade som de skulle och kylnings som var antingen undermålig eller helt enkelt bara dog.
Jag har undvikit HP efter den katastrofen och när jag försökte titta tillbaka så möts man av en hemsida gjort av en femåring. HP gör bra professionella grejer men deras konsumentgrejer har historiskt sett varit bland de sämsta i branschen (iallafall ett halv decenie runt 2010 och 2011)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Gaming laptops har många problem inte minst dålig batteritid, dåligt tangentbord och layout som de dessutom ändrar varje år. Sedan när de blir gamla så behöver man byta dem rätt mycket fortare än företagsdatorerna och då får man en helt annan dator på alla plan vilket är väldigt irriterande.

Nja, det stämmer nog inte, eller snarare, det är nog att göra det lite väl enkelt. T.ex. Alienware har riktigt bra tangentbord, skulle nog klassa dom som fullt i klass med Thinkpad så länge man nu inte ska bada med laptopen eller så. Batteritiden beror väl på hur man använder dom, med t.ex. NVidia Optimus så kan man få rätt ok batteritid. Ska man sen spela på batteri så tar så klart batteriet slut snabbt, men det lär en Thinkpad P71 göra också om man har tyngsta GPUn och ska göra något 3D program på batteri också. Hur länge dom räcker är väl en kombination av användning och vad man har för prestandakrav.

Har själv kört MacBook Pro i flera år (med Windows primärt) och de har absolut en byggkvalité som matchar även typiska high end företagsdatorer, fast på lite annat sätt då, inget jag skulle använda om jag typ var stationerad på en oljeplattform eller så men annars så. Men det är så klart något helt annat än en Workstation laptop, på gott och ont, så håller med om att de inte ska klassas som sådana.

Lite osäker på om syftet med denna tråd är någon fråga kring gaming laptops eller att tala om hur nöjd du är med din nuvarande Thinkpad arbetsdator (vilket jag iof kan ha förståelse för, Thinkpad är bra grejer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror det samma. Något relativt lätt och billigt som går att resa med och en riktig dator hemma. Även om gaming laptoppen skulle vara lika snabb som en stationär (yea right) så har man fortfarande liten skärm och dålig tangentbord (även på thinkpads som har i särklass bästa tangentbord hos bärbara).

Skillnaden är att man till skillnad mot en stationär har en skärm och ett tangentbord inbyggt och alltså inte måste koppla in externa sådana om man inte vill/kan. Möjligheterna att koppla in externa sådana till en laptop är lika bra som till en stationär. Känns som flera här inte använt en riktig laptop sen 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltasman:

lösningen är att köpa en duglig laptop för billig peng som man kan spela lite på.. själv köpte jag en HP Pavilion för 5999kr i Norge .. i5-7300HQ ,8gb ram och ett GTX1050 kort, med 1TB Hårddisk..köpte sen till en m2 ssd på 256gb.. så för ca 7200kr har jag en ganska kompetent dator som "duger" o spela på när jag ligger ute på jobb..

Håller helt med, nu har min gaminglaptop några år på nacken och sjunger på sista versen när det kommer till nyare spel, men jag tänkte likadant när jag köpte den. Jag köpte inte det värsta utan en hyffsad dator till bra pris som en förlängning när jag sover borta i jobbet.

funderar nu på en GTX 1050ti laptop, finns för under 10k men jag vill helst ha den med en I7:a och det har jag inte hittat i sverige till vettigt pris. Ska kolla runt när jag åker till USA i september, där kan man få mycket laptop för 1000 dollar oftast.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@improwise:
Det började som en diskussion om utbytbara MXM i laptops som gick naturligt in i eGPU och störtade iväg på ett helt annat spår med XPS och andra workstation datorer. Tror vi spårade lite.
Alienware har ett stort problem med deras tangentbord och det är att de inte har någon keyboard spacing på F tangenterna (från nummer raden och var fjärde) inte ens 1-2 mm och det förstör den för mig helt.
Varför kan inte företag hålla sig till de normala tangentborden som man köper löst? spacade F tangenter och de 6 ovanför piltangenterna intakta. Det gick ju innan 2010 men inte numera (thinkpad höll sig ända till 2013).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag hoppas för din del att HP uppdaterat hela datordesignen på pavilion sedan 2013 för kylningen och kvaliteten då var som att köpa leksaker för 10spänn på ebay. Skärmfästen som inte var byggda för att hålla ens 6 månader, grafikkretsar som gick på bristningsgränsen tillsammans med jättemycket småfel som gjorde att datorerna aldrig fungerade som de skulle och kylnings som var antingen undermålig eller helt enkelt bara dog.
Jag har undvikit HP efter den katastrofen och när jag försökte titta tillbaka så möts man av en hemsida gjort av en femåring. HP gör bra professionella grejer men deras konsumentgrejer har historiskt sett varit bland de sämsta i branschen (iallafall ett halv decenie runt 2010 och 2011)

Köper man en dator för typ 5000 kr så kanske man inte kan jämföra den med en som kostar 3 gånger så mycket. Även om den skulle vara hälften så bra så är den ändå bättre per krona. Sen tycker jag skillnaderna börjar märkas främst när transporterar runt grejerna rätt ofta, är byggkvaliten för dålig så börjar det snabbt visas sig här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@improwise:
Det började som en diskussion om utbytbara MXM i laptops som gick naturligt in i eGPU och störtade iväg på ett helt annat spår med XPS och andra workstation datorer. Tror vi spårade lite.
Alienware har ett stort problem med deras tangentbord och det är att de inte har någon keyboard spacing på F tangenterna (från nummer raden och var fjärde) inte ens 1-2 mm och det förstör den för mig helt.
Varför kan inte företag hålla sig till de normala tangentborden som man köper löst? spacade F tangenter och de 6 ovanför piltangenterna intakta. Det gick ju innan 2010 men inte numera (thinkpad höll sig ända till 2013).

Är väl minst lika mkt mitt fel att vi spårat bör väl sägas.

Det är inte bara så att du är mot förändringar i största allmänhet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är väl minst lika mkt mitt fel att vi spårat bör väl sägas.

Det är inte bara så att du är mot förändringar i största allmänhet då?

Bara man inte rör trackpoint (eller liknande) och tangentbord så är jag nöjd. De får bli tunnare, får längre batteritid, bättre skärmar, touch och mer prestanda men fan heller att de ändrar eller tar bort det som jag styr datorn med.
Jag gillar förändring men det kanske inte låter så. Jag föredrar att kalla det vanesak. Att någon sätter en touchskärm kan jag skita i om jag vill men att någon tagit bort home och end då förstörs min vana. Men vi kan väl ta bort prnt scrn, scrol lock, pause/break och insert? Jag har aldrig träffat en person som använt de knapparna eller ens vet vad de gör.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Urspårningingen är väl kanske rimlig då folk gärna halkar in på att jämföra saker, men frågeställningen kvarstår, i viss mån besvarad med eGPU workaround, men jag förstår inte riktigt vad som åsyftas med jämförelse "företagsdatorer"?

Om jag tar min egen miljö som exempel har jag i dagsläget 2 laptops, den tidigare nämnda IdeaPad'en och en 14" Lenovo med 3K som är modern. Ingen av dem kan jag egentligen göra något med, förutom disk och minne. Dock har den tidigare slutat uppfylla det ursprungliga syftet varför den köptes (gaming), emedan den senare är en utmärkt allround pc utan att för den delen stöda gaming i någon större utsträckning.

För att ta min egen desktop då så är moderkortet från 2013, CPU, RAM, GPU från 2016. Endast bytet av arkitektur motiverar en större uppgradering, vilket skall ske inom det närmaste, till DDR4. Den burken, med ett ASUS Sabretooth Moderkort, har haft 5 olika grafikkort, 4 olika CPU, och 3 olika minneskonfigurationer med allt stigande hastighet, nu är den maxad. Nu går det inte längre, men den har räckt för mina spelbehov i 4 år, med byten av relevanta komponenter, enligt ovan. (Idag har den DDR3 2400MHz, 8 kärnor CPU 4GHz, Nvidia 980 med 4GB DDR5).

Det är det jag efterlyser hos moderna "gaming" laptops och som de inte verkar infria på i stort sett något vis vad gäller en sådan nyckel komponent som GPU. Därför finns det ingen anledning att köpa dem om man tänker åtminstonde lite långsiktigt och ha en burk som kan topprestera i 2-3 år med ett par GPU byten....

Sedan nämndes det olika varianter på kompakta desktop byggen som mer än väl infriar prestanda krav och har sådana lösningar som VESA fästen direkt på chassi och andra finurligheter, det känns som rätt väg, då skall man kanske också fundera på kompakta desktop datorer som Omen X och Asus ROG G20 och andra liknande datorer. Jag säger inte är de är perfekta eller klarar allt, men de är kompakta och kan flyttas lätt och borde därför kanske vara verkliga alternativ till "gaming laptops".

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Skillnaden är att man till skillnad mot en stationär har en skärm och ett tangentbord inbyggt och alltså inte måste koppla in externa sådana om man inte vill/kan. Möjligheterna att koppla in externa sådana till en laptop är lika bra som till en stationär. Känns som flera här inte använt en riktig laptop sen 90-talet

Visst. När du lyckas koppla in 3 skärmar, råtta, tangentbord, ethernet, U2F nyckel till en riktig modern laptop kan du ta bild på det hela så vi andra får se det hela med.

Om jag har lärt mig en sak om moderna laptops så är det att folk alltid saknar adaptern som de behöver just då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Urspårningingen är väl kanske rimlig då folk gärna halkar in på att jämföra saker, men frågeställningen kvarstår, i viss mån besvarad med eGPU workaround, men jag förstår inte riktigt vad som åsyftas med jämförelse "företagsdatorer"?

Om jag tar min egen miljö som exempel har jag i dagsläget 2 laptops, den tidigare nämnda IdeaPad'en och en 14" Lenovo med 3K som är modern. Ingen av dem kan jag egentligen göra något med, förutom disk och minne. Dock har den tidigare slutat uppfylla det ursprungliga syftet varför den köptes (gaming), emedan den senare är en utmärkt allround pc utan att för den delen stöda gaming i någon större utsträckning.

För att ta min egen desktop då så är moderkortet från 2013, CPU, RAM, GPU från 2016. Endast bytet av arkitektur motiverar en större uppgradering, vilket skall ske inom det närmaste, till DDR4. Den burken, med ett ASUS Sabretooth Moderkort, har haft 5 olika grafikkort, 4 olika CPU, och 3 olika minneskonfigurationer med allt stigande hastighet, nu är den maxad. Nu går det inte längre, men den har räckt för mina spelbehov i 4 år, med byten av relevanta komponenter, enligt ovan. (Idag har den DDR3 2400MHz, 8 kärnor CPU 4GHz, Nvidia 980 med 4GB DDR5).

Det är det jag efterlyser hos moderna "gaming" laptops och som de inte verkar infria på i stort sett något vis vad gäller en sådan nyckel komponent som GPU. Därför finns det ingen anledning att köpa dem om man tänker åtminstonde lite långsiktigt och ha en burk som kan topprestera i 2-3 år med ett par GPU byten....

Sedan nämndes det olika varianter på kompakta desktop byggen som mer än väl infriar prestanda krav och har sådana lösningar som VESA fästen direkt på chassi och andra finurligheter, det känns som rätt väg, då skall man kanske också fundera på kompakta desktop datorer som Omen X och Asus ROG G20 och andra liknande datorer. Jag säger inte är de är perfekta eller klarar allt, men de är kompakta och kan flyttas lätt och borde därför kanske vara verkliga alternativ till "gaming laptops".

Tror det slutar med frågan när är det man förväntar sig spela. Är det på bussen eller i tåget? Då kommer man inte undan en "gaming" laptop som inte går att uppgradera (förutom minne och disk på sin höjd). Är det mer att det ska vara relativt släpbart till en annan destination där du ställer upp det hela och spelar så tror jag att saker som iTX börjar se vettiga ut. Typ Dans A4 går att köra med high end komponenter och den är liten som fan. Sedan tillkommer tangentbord, råtta och skärm. Visst. Lite större än en laptop men knappast mycket större än en laptop + eGPU och betydligt kraftfullare och enklare att uppgradera/byta ut delar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl ofta skapligt lätt att byta kort men kylningen är väl det svåra i laptops då det inte är nån standard för den och inte går att byta ut den på nått enkelt sätt pga platsbris.
Thunderbolt har ju inte blivit populärt pga de höga licenskostnaderna men nu när Intel släpper det fritt för att det inte ska dö helt så kanske det kommer fler standardiserade lösningar som åtminstone ger möjlighet att använda externa kort elelr varför inte en kortplats i monitorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går väl ofta skapligt lätt att byta kort men kylningen är väl det svåra i laptops då det inte är nån standard för den och inte går att byta ut den på nått enkelt sätt pga platsbris.
Thunderbolt har ju inte blivit populärt pga de höga licenskostnaderna men nu när Intel släpper det fritt för att det inte ska dö helt så kanske det kommer fler standardiserade lösningar som åtminstone ger möjlighet att använda externa kort elelr varför inte en kortplats i monitorn.

Ja men vi bör hålla oss till åtgärder som accepteras av tillverkaren avseende garanti och liknande.... om jag förstår ditt inlägg rätt, och läser lite mellan raderna, så kanske du är beredd att plocka fram vinkelslip, dremel och löd penna för att få ihop grejorna... jag kan ha fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har länge varit motståndare till gaming laptops. Men nu med två barn, fru å katt och en alldeles för liten lägenhet (sparar till hus) så slog jag i höstas till på en Acer Predator med Gtx970M och i5-6300hq. Och det jag gör på den (world of warships och filmredigering) så är den grymt bra och täcker mina behov totalt. Enda problemet är väl lagring men löste det med en NAS. Visst hade jag haft utrymme för ett rejält datorbord hade jag hellre haft en stationär men under omständigheterna så är den det bästa jag kan ha. 12000kr kostade den då och visst den kommer hålla kortare tid än en stationär men då får jag väl köpa en ny

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan