Permalänk
Medlem

Fotoresa Norge - Tips?

Tjena,

Tänk åka på cirkus en veckas biltur genom Norge i sommar. Min mycket primitiva resplan ser ut som följer:

Fjällbacka - Treungen 5h
Treungen - Eitrheim 3,5h
Eitrheim - Skjolden 5h
Skjolden - Vassfaret 5,5h
Vassfaret - Fjällbacka 3h

Någon som har erfarenhet av dessa ställen, eller kan rekommendera andra? Hur funkar camping i Norge - några problem att sova i bilen?

Hit me with all you got!

Permalänk
Medlem

Du bör åka till geiranger och områdena där omkring. fantastiska. Valdal och Stryn är kanon också.
Camping bör vara ok. Det finns även en norsk variant av turistföreningen som man kan bli medlem i för nästan inget och då kunna låna stugor gratis (i mån av plats) runt hela norge. Möjligen så måste man ha norkst personnummer för att göra det, lite osäker...

Permalänk
Hjälpsam

Om du ska på fotoresa, då är ett stopp på Trolltunga givet

(inte min bild)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det finns mycket att se i Norge och du passerar några av de vackraste områdena i Sydnorge på den rutt du lagt upp. Som @CTH påpekar är Geirangerområdet fantastiskt vackert men ligger lite längre norrut, på andra sidan Jostedalsbreens nationalpark från din rutt sett.

Hardangervidda och -fjorden är också väldigt vackert, det kallas för Norges trädgård på grund av mikroklimatet som gör området runt fjorden väldigt frodigt. Trolltungan ligger på östra sidan av Hardangerfjorden men skall inte tas med en klackspark, det är en brant vandring dit på dryga 20 km och ca 1000 höjdmeter. Räkna med en heldag om du skall gå dit och vill man ha ut mesta möjliga av det som fotograf bör man nog övernatta där uppe.

Andra ställen som är värda ett besök men som inte ligger på din nuvarande rutt är Bergen, Lysefjorden utanför Stavanger (Preikestolen och Kjeragbolten), Jotunheimen, Dovrefjell och fågelön Runde med sina tusentals lunnefåglar.

Vad gäller boende finns det gott om stugor att hyra för en natt eller två, sk "hytter", men det går också att tälta i naturen (den norska allemansrätten är rätt lik vår). Det bör inte heller vara några problem att sova i bilen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Grymma tips, tack så mycket!

Kommer nog inte hinna så mycket längre norrut än Geiranger (har bara en vecka semester). Men det är rätt sjukt att det finns så vacker natur såpass nära.

Fortsätt gärna tipsa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Geiranger är ganska najs, Lofoten är äckligt vackert. Ska tillbaka till Lofoten i år, älskar det stället.