Hjälp med adapterkrets för 0-12V till PWM

Permalänk
Medlem

Hjälp med adapterkrets för 0-12V till PWM

Tjo.

Tänkte göra en adapter för mitt moderkorts systemfläktsuttag, som är 4-pin utan att vara riktiga PWM-uttag, precis som väldigt många moderkort tyvärr..

Har köpt ett par sådana här:
http://www.ebay.com/itm/1pcs-0-5V-0-10V-0-100-Voltage-convert...

Är inte speciellt kunnig vad gäller el, men tänkte sätta en enkel spänningsdelare mha motstånd för att få ner 0-12V till 0-10V. Är det rätt tänkt? Ström till kretsen och PWM-fläktarna kan man väl ta direkt från nätaggregat?

Utöver det, är det något mer jag kan behöva tänka på?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Vad är 4-pin utan att vara PWM? Trodde alla var det, men förklara gärna så kanske jag kan hjälpa till.

Måste du ha pwm? Annars känns det som du bara hade kunnat sätta en buck converter emellan så får du ställa volten själv. PWM känns onödigt och tror dom modulerna brukar vara dyrare

Vas är det du vill åstadkomma? Ställbara fläktar med mjukvara? Med hårdvara? Eller räcker det att du ställer in dom en gång på fast varvtal?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

PWM-signalen används inte för att kontrollera hastigheten på fläkten (signalen är "konstant") på dessa uttag, och istället används spänning för att kontrollera hastigheten på fläkten. Så med andra ord är de snarare 3-pins-uttag med "stöd" för PWM-fläktar. PWM-fläktar kan ev ta skada av att användas på det sättet, men framförallt slipper man fläktar som helt enkelt stannar för att den inte får tillräckligt med ström..

Tanken är helt enkelt att jag skall kunna kontrollera PWM-fläktar korrekt mha BIOS även med dessa uttag.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem