Permalänk
Medlem

Uppgradera speldator för ca 14k

Gott folk!

Det är dags att uppgradera datorn. Målet är att den ska kunna spela moderna spel som Mankind Divided och Prey i 1080p på höga inställningar i 60 FPS, och även kunna spela kommande grafikkrävande spel det närmsta året utan att behöva sänka inställningarna allt för mycket. Vill också kunna bygga i Unreal och andra editors med snabba laddningstider så vill ha mer SSD-utrymme.

Den ser i det nuvarande ut som följande:

ASUS Z-97A
Intel i5-4670k
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 2x4GB
GTX 760 1 GB
Hårddisk 1 TB
SSD 240 GB
Corsair VX450 450W

Behöver starkare grafikkort och mer RAM-minne, men resterande delar lär väl flaskhalsa så är nog lika bra att byta ut rubbet tänker jag.

Har dålig koll på vad som är prisvärt men funderar på ett GTX 1070 liknande detta, och att öka RAM-minnena till 16 GB, något i denna stilen.

Har i nuläget en hårddisk och en SSD, tänkte utöka med nya av båda för mer utrymme. Har en Fractal Design Define R4 med gott om plats.

Nätagget börjar ju bli en antikvitet nu, så lär väl behöva byta ut till något nyare och starkare. Men har ingen aning om vad som krävs när alla delarna räknats ihop.

Har minst koll på moderkort och processor. Vill ha Intel och har kollat på SweClockers vinterdator men det var ju ett halvår sedan.

Vad har ni för tips för moderkort och processor?

Och ser grafikkortet och minnena bra ut?

Felaktigt nätagg
Permalänk

Du skulle ju kunna spara hårddiskarna och sälja resten för att sedan köpa allt nytt:)
Tips Fractal design define C finns för 499kr på Elgiganten

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan:
Jag har ett Fractal Design R4 som bör duga så något nytt chassi planerar jag inte.
Kommer ge bort gamla delar för bekanta att plundra när jag köpt nytt.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag bara köpt nytt grafikkort, ett 1070 är nog tillräckligt bra. Och om det räcker grafikmässigt så är det bara 8 GB till i RAM för att få fint flyt. CPU borde räcka till 60 fps i det mesta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W