Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dina tester blir rätt missvisande med en skärm från 2005... som jag skulle ta fram min CRT från 2003 och ta den som "mall" ;_;

Finns än idag faktiskt vissa fördelar med CRT som inte ens de modernaste digitala skärmarna kan uppnå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har följt tråden och tyvärr verkar den ha fastnat i en loop. Du tar ständigt upp GTA som ett exempel där 18 fps är "good enough", men verkar blunda för att andra spel kräver mer.

Själv har jag ingen kraftfull speldator utan ligger ofta runt 30 fps i många spel. I vissa spel förstör det inte spelupplevelsen i sig, då spelet i sig är långsamt (GTA, Far Cry, Assassins Creed). Men andra spel kan bli ospelbara med låg FPS (likt CS, Quake, DOTA, WipEout, TrackMania etc).

Håller med helt. Kraven på uppdateringsfrekvens är inte bara personlig upplevelse, vana och preferenser, men precis som du påpekar även olika viktigt i olika spel och speltyper.

Skrivet av walkir:

Får bara hoppas att 60 fps kommer vara möjligt på Xbox One X likt PS4 Pro, men det behövs inte i alla spel. Att köra 30 fps i ett snabbt bilspel är något jag helst undviker. Det borde även Microsoft förstå.

Hmm...

Känns som de gjort det? Eller har du indikationer på att så inte är fallet?

De har ju tillsammans med Turn 10 just använt bilspel i form av Forza för att demonstrera just detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av martinot:

Finns än idag faktiskt vissa fördelar med CRT som inte ens de modernaste digitala skärmarna kan uppnå.

Jag vet har en FW900 jag spelar Quake UT CS1.6 på
160Hz 0 inputlagg!

haft 100Hz CRT sedan 2002.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag vet har en FW900 jag spelar Quake UT CS1.6 på
160Hz 0 inputlagg!

haft 100Hz CRT sedan 2002.

Gott!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vidden av konspirationen som skulle ligga bakom att folk inte ser skillnad mellan 30-+60 är.. Extrem. Så vilka behöver hålla käften om det? Låt oss säga att ett spel släpps och folk klagar på FPS? Vad gör du? Släpper en "patch" som fixar det, men som gör inget eftersom folks FPS uppfattning är ett hjärnspöke.

Så de har lyckats att få anställda på AMD/NVIDIA, alla deras partners, ASUS, Gigabyte... I slutändan måste det vara hundratusen plus personer som är medvetna om "sanningen" men inte säger ett knyst?

Ingen ingenjör hoppar av från NVIDIA för att högljutt säga att FPS är ett nonsens? -

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Han har nog tyvärr rätt....

Fin grafik säljer mer än 60FPS flyt....medelsvensson tror jag inte bryr sig tyvärr....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Vidden av konspirationen som skulle ligga bakom att folk inte ser skillnad mellan 30-+60 är.. Extrem. Så vilka behöver hålla käften om det? Låt oss säga att ett spel släpps och folk klagar på FPS? Vad gör du? Släpper en "patch" som fixar det, men som gör inget eftersom folks FPS uppfattning är ett hjärnspöke.

Så de har lyckats att få anställda på AMD/NVIDIA, alla deras partners, ASUS, Gigabyte... I slutändan måste det vara hundratusen plus personer som är medvetna om "sanningen" men inte säger ett knyst?

Ingen ingenjör hoppar av från NVIDIA för att högljutt säga att FPS är ett nonsens? -

Men det finns inga studier på detta /sarkasm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Men det finns inga studier på detta /sarkasm

Skickades från m.sweclockers.com

Fast som konstaterats typ 5ggr redan i tråden så FINNS det ju flera studier (Varav en i nature till och med) så jag förstår inte problemet, tråden borde dött där tycker man

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hur den mentala processen fungerar hos folk som jämnför 60FramesPerSecond under SPEL med 24FPS på film eller TV. Den ena är rent passiv medans den andra är interaktiv, detta speciellt på FirstPersonShooter.

Hur tror du det skulle gännas ifall du vill utföra en rörelse, och sen tar det någon exta bråkdels sekund innan det faktiskt händer? Mellan 30 och 60FPS dubblas den fördröjningen. Mellan 30 och 120FPS fyrdubblas fördröjningen. Vid FPS utför man vanligtvis en rörelse, och sedan finjusterar den efter feedback man ser(AVP ryck som undantag). Vem tror du vinner mellan 2 likvärdiga spelare när den ena tar 4 gånger så lång tid att få feedback när hand siktar in i handikapp? Detta speciellt i säg Quake när skillnaden blir ifall skärmen visar 2- eller 8 bilder vid en snabb 180 graders vridning för att kolla bakom efter ett hopp.

Film eller TV? Inget du gör påverkar ju det som sker på skärmen, och det du ser är redan efterbehandlat i förväg så att det som syns känns smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan ni sluta ta upp film... får fan migrän av okunskapen där........

Men nog fan hackar det på film imellanåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men nog fan hackar det på film imellanåt

Om man inte har en TV som försöker räkna ut 4 fiktiva bildrutor mellan varje faktisk bildruta. Sedan att det inte alltid blir perfekt är en annan sak.

Biofilm under 60 fps borde förbjudas. Pan och tilt scener med snabba rörelser hackar till förbannelse.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"men tex 310 fps på en 60Hz skärm innebär att skärmen inte visar alla bilder och kan upplevas ryckig med exakta intervaller."

Nej? vart får du det ifrån?

3110fps delat med 60HZ är ca 5,16 och är inte jämt delbart med 60 vilket innebär att detta kommer att märkas . Freesync tex försöker lösa detta med anpassningsbar Hz, där tanken är att Hz följer FPS till den grad det är möjligt för att komma runt detta problemet

60,120 osv tex (120/2=60), flyter bra men med tex 130fps (130/2=65) så kommer du att märka detta med jämna intervaller.

Jag är inte så insatt i den grad att jag kan räkna ut vilken/a vilka bildrutor det gäller, det finns folk här på forumet som är mycket bättre på att både förklara(vet inte ifall jag är otydlig) och kanske länka till någon tabell som visar detta grafiskt. Det har till och med förklarats väldigt bra tidigare i tråden.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är "good enough" fler fps flyter väl bättre kan man säga men inte på långa vägar så att det är värt att offra grafik för. Däremot ser jag alls ingen skillnad på 120 och 144hz.

Optiker behövs inte. Grav synskada är redan konstaterad, men det har främst med det perifera seendet att göra. Jag ser bäst "i mitten" så att säga.

Har inte läst klart hela tråden ännu. (Lite Imponerande/facinerande hur ni kan tjöta på)

Men är det inte i stort sett detta det handlar om.
Att fler fps flyter bättre och att det går att märka en skillnad.

Vad som är "good enough" kan diskuteras (vilket denna tråd bevisar) och kan skilja mellan olika personer och spel/filmer/scenarion.

Om jag inte minns fel så skrev du själv om något test på stridspiloter där en avikande bild visades i 1/500 del av en sekund och de kunde säga vad bilden föreställde.
Det innebär att, åtminstone för vissa individer, så är inte ens 500fps tillräckligt i ett worst case scenario, för att det inte ska gå att märka skillnad på 1 avikande bildruta.

Sen är det "diminishing returns" med att gå högre och högre (att skillnaden märks mindre).

Många individer kan märka en skillnad på högre fps.
Och från ditt uttalande "fler fps flyter väl bättre kan man säga" så verkar det även som att du kan märka en skillnad.
Bara att du är mindre känslig än många andra och inte prioriterar det så högt.

Till de som säger att ALLA märker skillnad på 30fps och 60fps.
Om det ska tolkas bokstavligt så är det fel.
Enligt World Health Organization så är det runt 39 millioner blinda människor globalt.
Kanske inte så stor andel av jordens befolkning.
Men prova att bjuda in 39 millioner människor på en fest så märker ni att det är ganska många ändå.

(Utöver människor som är helt blinda så finns det även människor med grava synfel).

Permalänk
Medlem

Det är lättare och troligtvis billigare(tid) att göra spel som ser bra ut men bara sätter halva kravet på hårdvaran som finns i t.e.x en xbox, ps4 eller PC. Det finns en andledning till varför spel industrin slåss så hemskt om vad som borde "vara ok" och vad som krävs...

Om det inte had varit några problem hade nog alla spel legat 60+ i 4k eller 120fps+. Alla(mestadels) hade varit nöjda och denna tråden hade sett väldigt annorlunda ut. Men nu är det så att det kostar för mycket att pumpa ut höga frames på högupplösta paneler som man samtidigt vill pusha grafiskt framåt.

Priset på konsoler hade stigit bastant om vi skulle få våra 60fps 4k spel i varenda titel me dagens AAA grafik, det är inte värt någon som MS att fokusera på en mindre del av dom som "kanske" skulle köpa deras låda och skita i alla andra som inte kommer ha råd eller bryr sig.

Personligen angående FPS.
Det är sjuk skillnad på 30 och 60 och jag får ut mer nöje av att spela mina spel i 60+ om möjligt, men detta är inte ett krav för att uppskatta ett spel heller. Tror dom som sitter på sina 30 och är nöjda inte helt förstår conceptet och bryr sig mer om spelet än om själva spelandet då det faktist är skillnad på dom två(Jag säger inte att man inte kan bry sig om båda heller).

Ett exempel från mig. Jag sitter inte och tar in spelet när jag lirar CS:GO i 144FPS på min 144hz skärm utan själva spelandet själv. Några som hakat upp sig på GTA V tidigare. 30FPS i single player hade jag levt med. Men om jag ska köra deathmatches eller stunt races online så hade jag inte haft lika kul med 30, som med 60+ på ett stabilt system.

FPS gör skillnad, bara att man måste se på det rätt också och faktist varit med om hur smärtsamt det är att sitta på 30fps i DOTA eller hur lite man bryr sig om fps när man spelat Witcher i några timmar.

Såg ett lite roligt inägg tidigare angående 30fps i Diablo och att man inte märkte någon skillnad xD
Allt är sprites och animationerna i det spelet är nog inte mer än kanske 5-10 frames per sekund så det kanske inte är rätt spel att jämföra. Oh well.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Ett exempel från mig. Jag sitter inte och tar in spelet när jag lirar CS:GO i 144FPS på min 144hz skärm utan själva spelandet själv. Några som hakat upp sig på GTA V tidigare. 30FPS i single player hade jag levt med. Men om jag ska köra deathmatches eller stunt races online så hade jag inte haft lika kul med 30, som med 60+ på ett stabilt system.

Håller med om att i vissa fall/applikationer är är allt under 144 fps helkass (så även 60 fps), medans i andra typer av spel (speciellt snygga single player) så är det ibland annat än max fps som har prioritet för den totala spelupplevelsen.

Detta vet oftast speltillverkarna/utgivarna, som är de som normalt bäst känner till sin uttänka målgrupp av kunder som de främst vill sälja sitt spel till.

Tycker därför att det är smart och helt rätt av Sony och Microsoft att de ger utvecklarna/utgivarna denna frihet att bestämma detta själva.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte konstant 18FPS utan det har då i GTA V dippat ner till 18 (mätt via fraps och rivatuner server eller vad det heter) utan att jag lidit av det. Har sedan testat att vrida upp inställningarna ytterligare och då har det dippat nedåt 14-15, och det har inte varit tolerabelt för mig, även om det är "rörlig" bild så att säga.

Du har naturligtvis helt rätt i att ett låst test blir mer rättvist men jag tänker som så att eftersom jag alls inte lidit av dipparna ner till 18, inte ens noterat dem utan bara sett på tabellerna efteråt så måste det vara så att jag tål det. Högsta fps i det testet låg väl uppåt 30 vill jag minnas, men snittet var lägre.

^^ Såg det här när jag läste ikapp det sista av tråden...

Det är klart att det är skillnad på fps och fps om vi pratar om variabel fps.

Exempel, säg att du i ett spel får
Avarage: 20 fps
1% Low:15 fps
0.1% Low 10 fps

Sen lägsta uppmätta värde kanske neråt 4-5 fps.

Då får du en genomsnittsfps som är över 18 fps och mer än 99% av tiden är det "rörlig bild" (som du ibland kallat för "flyt")

Då skulle jag kanske kunna tänka mig att testa ett spel en kortare stund för att se om själva spelet i sig verkar roligt om man hade haft en kraftigare dator (om det är ett spel jag inte provat innan).

Jag brukar vanligtvis inte mäta fps.
Men när jag hade min första pc,en 486:a som var bra när den var ny. Men sen när Pentium började bli vanligare så hände det att jag provade en hel del olika spel. Vissa kunde nog vara ungefär som ovanstående. När man väl installerat det kunde jag köra det en stund för att testa på spelet. Men det var ju inget som spelades i timmar innan det avinstallerades.

Om vi däremot säger att jag spelat något spel i en timme eller längre och absolut lägsta upmätta värde under spelsessionen skulle vara 18 fps och sen kanske någonstans runt
0.1% Low = 25fps
1% low = 40 fps
Avarage 60 fps

Då hade jag nog tyckt att det var okej i många spel.

I både scenarion har man ca 18 fps någon gång. Men är ändå stor skillnad!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

3110fps delat med 60HZ är ca 5,16 och är inte jämt delbart med 60 vilket innebär att detta kommer att märkas . Freesync tex försöker lösa detta med anpassningsbar Hz, där tanken är att Hz följer FPS till den grad det är möjligt för att komma runt detta problemet

60,120 osv tex (120/2=60), flyter bra men med tex 130fps (130/2=65) så kommer du att märka detta med jämna intervaller.

Jag är inte så insatt i den grad att jag kan räkna ut vilken/a vilka bildrutor det gäller, det finns folk här på forumet som är mycket bättre på att både förklara(vet inte ifall jag är otydlig) och kanske länka till någon tabell som visar detta grafiskt. Det har till och med förklarats väldigt bra tidigare i tråden.
Mvh

Vet inte om du är insatt för att jag har g-sync free-sync 240Hz och spelar FPS där motorn skall köars i viss FPS.

CS:GO 300 FPS
Quake 240
UT runt 600.

Det märks absolut inte i spel där motorn är gjord för högre FPS spelar ingen roll om jag lockar CS:GO till 299 298 277 234 255 244 FPS i consolen.

Vet inte hur mycket du spelat såna spel på hög nivå och hur insatt du är men det du skriver är inte applicerbart på såna spel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Länk till studien, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Länk till studien, tack

Googla kan du göra själv. Finns massor av info om att man sällan ser skillnad, men det som framkommit under trådens gång, och där jag fått ge mig, är att många verkar "känna" skillnad. DVS det är skillnad på vad ögat "ser" och vad hjärnan "uppfattar"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De flesta som spelar ser en tydlig skillnad mellan 30fps, 60fps, och 120fps.
När hjärnan uppfattar bilder som flytande, har ingen betydelse.
Desto högre fps/Hz, desto bättre upplevelse.*
Samma sak går att dra för de som föredrar bildkvalité, t.ex pixeldensitét.
Jag tror att de flesta ser vad detta föreställer. Eftersom personen är känd kan ni nog till och med se vem det är.
Ser vi det som en bild? Ja.
Skulle det vara en behaglig upplevelse att spela på den minsta pixelmängden som behövs för att direkt förstå vad som visas. Knappast.*
Om man dubblar det? Tror inte det.*
Som man kan se här så är hoppet ganska stort mellan den uråldriga upplösningen 480p, och den idag acceptabla* upplösningen 1080p.
640x480 = 307 200 pixlar.
1920x1080 = 2 073 600 pixlar.

Vi måste alltså gå 6,75ggr för att få en bild som vi anser vara acceptabel.*
Detta är om vi går från en upplösning (480p), som man redan klart och tydligt ser vad saker ska föreställa.*

Om vi då skulle dra 6,75 * 24, där 24 är en bra bit över gränsen för när vi människor ser bilder som flytande film, så får vi resultatet 162fps.
Detta är självklart inte en rak översättning., eftersom man kan argumentera att 480p inte alls är "klart och tydligt", samt att 24fps inte alls flyter på.
Jag menar inget vetenskapligt med detta överhuvudtaget.

Det är mer en rolig uträkning som visar att vi föredrar att hålla oss en lång bit över det som man kan tycka är tillräckligt.
Om man sedan föredrar bildkvalité eller ett bra flyt, är helt upp till sig själv.

Om man sedan går vidare och diskuterar reaktionstid vid 30fps och 60fps så finns det klara skillnader. Det viktiga här är att reaktionstid inte direkt påverkar hur flytande en bild känns, utan bara hur lång din totala reaktionstid blir i spelet.
Detta är egentligen inte relevant om man inte planerar bli proffspelare, då varje millisekund spelar roll.*
Men om man nu har en 60Hz skärm, vilket jag hoppas de flesta har vid det här laget, så är skillnaden mellan 30fps och 60fps i genomsnitt 16,66ms.
Frametime på 30fps = 33,33
Frametime på 60fps = 16,67

Problemet nu är att vi tar för givet att skärmen och grafikenheten i datorn arbetar synkat. Frametimes varierar otroligt mycket* om man kör osynkat.
Detta löser man oftast genom att aktivera någon sorts synk.
Men de som vill slippa det input-lag som man får på köpet med synk, så kan man skicka ut mer fps för att komma så nära den lägsta frametimen som möjligt.
Sedan får man lägga ihop alla små millisekunder man har i reaktionstid, frametime, musen, kablar, osv. så man får sin totala reaktionstid.

Själv upplever jag att väldigt många bryr sig om 60fps, ännu mer nu de senaste åren.
Absolut går det att spela vissa spel på lägre, men upplevelsen förbättras markant vid högre fps och uppdateringsfrekvens.*

* = Subjektivt, eller gränsfall till subjektivt.

Om jag gjort faktamissar, stavningsmissar, eller något annat får ni gärna påpeka.
Skulle det vara en faktamiss tar jag väldigt gärna emot en trovärdig källa som bevisar mig fel!

Tack för mig.

Ordmiss, Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Googla kan du göra själv. Finns massor av info om att man sällan ser skillnad, men det som framkommit under trådens gång, och där jag fått ge mig, är att många verkar "känna" skillnad. DVS det är skillnad på vad ögat "ser" och vad hjärnan "uppfattar"

Det funkar tyvärr inte så. Du har sagt påståendet, du ska bevisa. Att svara "googla" är ej att ge en trovärdig källa som ger stöd till sitt påstående.

Om jag t.ex säger: "De flesta spelare ser skillnad på 60fps och 120fps."
Detta stärker jag med denna källan.

Då är det din tur att ge ett motargument. Då, helst, med en källa som stärker det du påstår.
Varsågod.

EDIT: Såg att du tyckte om Wikipedia, så kan väl dra en sådan. "Holder of the burden."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Det funkar tyvärr inte så. Du har sagt påståendet, du ska bevisa. Att svara "googla" är ej att ge en trovärdig källa som ger stöd till sitt påstående.

Om jag t.ex säger: "De flesta spelare ser skillnad på 60fps och 120fps."
Detta stärker jag med denna källan.

Då är det din tur att ge ett motargument. Då, helst, med en källa som stärker det du påstår.
Varsågod.

EDIT: Såg att du tyckte om Wikipedia, så kan väl dra en sådan. "Holder of the burden."

Ja, jag säger inte emot dig. Det är bara det att tråden är uppe i en himla massa sidor nu och det här har dragits några varm. Om man menar "märker" skillnad med "ser" skillnad så har jag redan sagt att jag hade fel.

Men källan jag hade på det då, som alltså inte gav hela bilden och inte är relevant längre är den här sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate#Frame_rate_and_human...

Men innan du dyker ner och kritiserar den så vill jag alltså upprepa igen att källan inte ger hela bilden och att jag hade fel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ok, intressant
Sen är frågan, hur stor procentsats av olika grupper som ser skillnad.
PC-spelare?
Konsollspelare?
Folk som bara arbetar vid datorer?
Den källan jag skickade så får man en ganska bra hint enligt mig, men skulle vara intressant med en större studie.
Får väl vänta på att någon tar fram en sådan.

Han en bra dag!

Permalänk

Jag som spelar digitala flipperspel känner att 60fps är sjukt viktigt och skulle absolut inte skada med högre frekvens. Man ser ju direkt hur det flyter på bättre i 60fps jämfört med 30. 30 blir småhackigt och rullar kulan snabbt vill man inte att den teleporteras från ett ställe till ett annat. Och nu har jag inte ens nämn det viktigaste!!
Det viktigaste är att många digitala flipperspel tyvärr är scriptade. Alltså när kulan skjuts iväg från en viss position på flippern så är banan förprogrammerad och kommer vara exakt likadan varje gång. Det innebär att det finns begränsat antal vägar kulan kan ta, och dessa blir alltså då bara hälften så många i 30 fps jämfört med 60 fps. Det gör spelet mindre realistiskt och mer förutsägbart och bra mycket sämre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man skulle uppleva saker som mindre "smooth" bara för att man själv påverkar det?

Visst kan det bli ett visst "input lag" om det är allt för låg frekvens men 30fps get max input lag på 33,3 milisekunder. Det är långt över de allra flestas reaktionstid så jag ser fortfarande inte att det skulle finnas vetenskapligt bevisbara orsaker.

Läste en artikel om ett test med CAD-program som gjordes för många år sen. För att kolla hur känsligt det var med lag så la man in en fördröjning mellan kommando och visning på skärmen och mätte produktiviteten på den som jobbade med programmet. Man kunde då se att även 0.5 ms extra fördröjning sänkte produktiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Läste en artikel om ett test med CAD-program som gjordes för många år sen. För att kolla hur känsligt det var med lag så la man in en fördröjning mellan kommando och visning på skärmen och mätte produktiviteten på den som jobbade med programmet. Man kunde då se att även 0.5 ms extra fördröjning sänkte produktiviteten.

Intressant!

Det sagt så är frekvens/fps [Hz] och fördröjning/latency [ms] två olika saker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

De flesta bryr sig inte om 30hz vs 24hz heller, eller 4k, HDR eller för den delen PS4 eller XBox1. De bryr sig inte om att de flesta streeamingtjänster, eller har låg bitrate de har och färgåtergivning, vare sig där eller på youtube.
De flesta bryr sig inte. Men om (taget ur luften) man kan få en kunddatabas på ca 30-50% mer genom att ge dem som inte tycker att 30hz är ok, genom att ge en hint om problemen det medför för inputtlag mm, så kanske man kunde tjäna några miljoner hit och det, tillslut blir det miljarder och då är det i alla fall lite pengar. Men vill man inte sälja så får man nog skylla sig själv. Men han har helt rätt i spel som SC2 SQTD, eller CIV så ja ja kan klara mig på mindre än 30, men inte då det är dax för mig att göra inputts.
Låt bara inte denna tråd bli ett tjafs om mänskliga ögat igen.
Ring dessa om ni vill veta om 30hz räcker.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/verksamhetsomr...

Försvarsmakten ja, när vi för många år sen var på studiebesök på flyg på KTH och såg deras flygsimulator som de använde för att prova ut hur instrumentering som skulle visas på head-up-displayen se ut, tror det skulle användas till Jas som var under utveckling då. Då var kravet minst 30 Hz uppdateringsfrekvens för att en stridspilot skulle kunna ratta simulatorn ok. Fanns ingen dator då som kunde köra 30 Hz rakt av utan man fick ta till en massa trix, tex så ritades instrumenten analogt på typ ett stort oscilloskop vars bild sen blandades in optiskt i bilden av det som simulatorn gav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men vad för pryl lyssna du bra kvalitet med?

Du måste ju ha rätt high end stuff för att "känna" skillnaden hela vägen.
Nu pratar jag inte 2-4k range kanske nu pratar jag om Media enhet + dac + lurar upp mot 15k-30k där det börjar hända något tycker jag.

Tror inte du behöver så värst mycket high-end för att höra skillnad, jag gjorde en blindtest-cd med mp3 i olika bitrate och original wav. Själv kunde jag höra skilland på 128 kbps mp3 och wav men inte på 160 kbps. Kompisen hörde direkt skillnad på 320 kbps och wav.

Och då var det grejjor som på slutet av 80-talet kostade ca 8K tillsammans, så skulle säga runt mid-end.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag hör vad jag säger, och det jag säger är att slutsatser, oavsett vad det gäller, ät totalt värdelösa i precis alla avseenden sålänge man inte vet varför resultatet är som det är.

OK, så om ingen vet varför man dör om man äter den där lustiga svampen så kan jag äta den? (bara för att hårddra det lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

OK, så om ingen vet varför man dör om man äter den där lustiga svampen så kan jag äta den? (bara för att hårddra det lite)

Var får du datan ifrån? Om man genom empirisk observation kan se att "man" som i "alla" dör om de äter svampen så ska man såklart inte äta den.

Men det kan ju också vara så att jag personligen inte tycker att svampen är smaklig, och vill genom desinformation få folk att bli negativt inställda till svampen och därför sprider jag FUD om den.

Förstår du vart jag vill komma?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.