Dator hänger sig efter start.

Permalänk

Dator hänger sig efter start.

Hej!

Min speldator har ett problem. Varje gång jag startar den kommer den att på obestämd tid att hänga sig. Och när detta händer har jag insett att det enda sättet jag kan stänga av min dator på är genom att trycka på min on/off knapp på chassit. Detta återkommer såfort som jag har stängt av min dator eller satt den i viloläge .
Jag vet verkligen inte hur jag ska felsöka eller åtgärda detta fel. Jag har även installerat om datorn 3 gånger under denna tiden och gjorde även ett bytte från W8.2 till W10 även då men problemet kvartstår.

Jag har uteslutit att det är något grafiskt då min numlock knapp inte funkar och muspekaren går ej att röra på.

Jag är tacksam för alla idér om hur jag kan lösa detta fel!!

Mvh

Permalänk

lite mer info om komponenter etc vore ju bra info,klockat/oklockat?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Min dator hänger sig också ibland (egentligen aldrig men vag info suger).
Hur skall detta forum kunna hjälpa dig utan någon som helst information?

Jag menar varje gång jag startar min dator så finns det ju en grundläggande risk att den hänger sig, vid något tillfälle, nån gång.

EDIT:
Jag borde sluta vara dryg.
Hårdvaruspecifikationer krävs, när och i vilka sammanhang din dator tycks hänga sig, hur det sker, vad som sker? Vad har du testat förutom omformat? Att hitta fel på någon annans system utan att fysiskt vara närvarande är fundamentalt "trial and error"-sökning, och därför föredrar nog de flesta mer information.

Din post säger enbart "Min dator krånglar, vad är fel?"
Mitt dryga svar är "Nånting?"

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk

Oj, va väl extremt kortfattade med allt..

hmm, det hänger sig inte i booten utan så fort som windows har startats igång oavsett om jag loggar in mig i datorn eller inte så kommer den att frysa.
Jag läste någonstans att man skulle testa att ha igång ett program som mäter min förbrukning av prestand på min cpu, gpu och ram men det blir oförändrad när det väl hänger sig. Testade även att enbart köra alla mina hårddiskar separat men det sker även då..

Jag försår att det är svårt att hjälpa en person med ett så diffust problem i textform på nätet.

Inget är klockat alls.
specs:

I7 5820k

Msi x99 sli plus

ddr 4 16gb

Asus gtx 1080

samsung 850 evo 250gb.

Corsair 1200i

Permalänk
Medlem

@VeryCerial: Du kan testa att försöka starta datorn med endast en av de 2 ram stickorna (antar att det är x2 8gb).
se till att processorkylaren sitter bra och inte ligger och glappar.

Permalänk

@Corn1344: Det ska jag testa att göra!
Tack !

Permalänk
Medlem

Med den hårdvarukostnaden så bör du helt enkelt lämna in datorn till inets verkstad eller likvärdigt...Just pga att om du hade cash för hårdvaran så borde en 700:- sökning vara helt okej.
Ditt fel går inte att lösa genom forum eftersom det inte finns någon information. Din dator hänger sig, vid något tillfälle, nån gång? Fuck that.
Hårdvaruinfo var super att tillägga! Dyra grejer, lämna in på verkstad om du har råd med dyra grejer men inte vet hur man hanterar det.

EDIT: Om PC-byggen är för jobbigt att ha å göra med, satsa på AIO's eller diverse internetbutikers rekommendationer. Man får väl nån slags "bygg-garanti" då med?

Hjälper dig gärna! Men du har inget specifikt problem mer än att den hänger sig. Nån gång... då och då. Vid något tillfälle (minns tillbaka när jag skrev "fuck that").

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av VeryCerial:

Oj, va väl extremt kortfattade med allt..

hmm, det hänger sig inte i booten utan så fort som windows har startats igång oavsett om jag loggar in mig i datorn eller inte så kommer den att frysa.
Jag läste någonstans att man skulle testa att ha igång ett program som mäter min förbrukning av prestand på min cpu, gpu och ram men det blir oförändrad när det väl hänger sig. Testade även att enbart köra alla mina hårddiskar separat men det sker även då..

Jag försår att det är svårt att hjälpa en person med ett så diffust problem i textform på nätet.

Inget är klockat alls.
specs:

I7 5820k

Msi x99 sli plus

ddr 4 16gb

Asus gtx 1080

samsung 850 evo 250gb.

Corsair 1200i

stäng av allt som har med strömsparläge att göra både i windows & i bios testa sen igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@lain: Det bästa är väl kanske att lämna in den så någon får ta en titt på den.
Det är väl just det att så fort jag startar datorn är det bara att vänta tills den hänger sig så jag kan start om den.
Detta kan ta allt ifrån 2 minuter till 90 minuter.

Men somsagt, ja. Jag tror nog att det bästa är att låna Inet kanske ta en titt på den.

Tack!