Bra tid att köpa dator nu? (Ny kommande lag och allt)

Permalänk

Bra tid att köpa dator nu? (Ny kommande lag och allt)

Hej !

För några månander sen skrev jag en tråd om att jag ville köpa ny dator. Det böev dock inte av, eftersom det just då kändes bäst att vänta
Den står att finna här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475122-avdankad-gamer-...

(jag länkar den då den förklara bakgrunden till denna fråga rätt bra.

Sedan dess verkar det ha kommit en hel del olika 20k- kocept i forumet som jag kan använda som inspiration

Min fråga just nu rör timing. Är nu en bra tid att köpa dator, med tanke på:

1. den kommande "elektronikskatten"?. Jag vill minnas att det fanns en tråd på swec som innehöll en rätt saklig genomgång av skattens effekt, (som jag inte hittar nu) och just då verkade det inte så illa som det ofta lät. Vad anser folk nu för tiden?

2: Är det någon ny teknika i antågande, som kan vara värd att vänta in?

Värt att nämna är att om dator inhandlas nu kommr den inte användas på ca 2 månader.

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Azurelight: angående skatten så är det så att om man köper online så tillkommer den inte. Bara i fysiska butiker.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Enligt netonnet så gäller det även vid näthandel:

"En vara beskattas när den sätts ut till försäljning för såväl privatkunder som företagskunder inom Sverige med start 1 juli. Detta gäller oavsett om konsumenten handlar online eller i någon av våra Lagershoppar."

Gällande teknik är det väll samma som innan, ryzen 1700 eller intel 7700k, kombinerad med en 1080ti. FPS kommer vara "typ" samma oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Azurelight: angående skatten så är det så att om man köper online så tillkommer den inte. Bara i fysiska butiker.

Det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

@keptang: vad stämmer inte? Kan du utveckla det?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

skatten slår ju inte så hårt på en dator vad jag förstått. vet inte hur många kronor det är på en cpu? men jag tror att de normala prissvägningarna påverkar mer om man nu gamlar om hur det är om två månader.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Hej !

För några månander sen skrev jag en tråd om att jag ville köpa ny dator. Det böev dock inte av, eftersom det just då kändes bäst att vänta
Den står att finna här:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475122-avdankad-gamer-...

(jag länkar den då den förklara bakgrunden till denna fråga rätt bra.

Sedan dess verkar det ha kommit en hel del olika 20k- kocept i forumet som jag kan använda som inspiration

Min fråga just nu rör timing. Är nu en bra tid att köpa dator, med tanke på:

1. den kommande "elektronikskatten"?. Jag vill minnas att det fanns en tråd på swec som innehöll en rätt saklig genomgång av skattens effekt, (som jag inte hittar nu) och just då verkade det inte så illa som det ofta lät. Vad anser folk nu för tiden?

2: Är det någon ny teknika i antågande, som kan vara värd att vänta in?

Värt att nämna är att om dator inhandlas nu kommr den inte användas på ca 2 månader.

Det verkar som du vill bygga en dator själv av komponenter dvs inte köpa en färdig tex Dell osv.
Så vad jag har förstått så är du inte berörd av denna skatt.

Skatten tas bara ut när det säljs färdiga kompletta datorer, laptops osv, inte vid köp av lösa komponenter.

Skrivet av Emrik:

skatten slår ju inte så hårt på en dator vad jag förstått. vet inte hur många kronor det är på en cpu? men jag tror att de normala prissvägningarna påverkar mer om man nu gamlar om hur det är om två månader.

Inget påslag alls på CPU eller andra komponenter, det är vad jag har fattat det som...bara påslag när det säljs färdiga märkesdatorer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Lite vad jag kände. Blir nog dator innan 1 juli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@keptang: vad stämmer inte? Kan du utveckla det?

Det var kvällstidningarna som felaktigt uppfattade kritiken som branschen gav.
http://www.ehandel.se/E-handlarna-rasar-mot-kemikalieskatten,...

Det som gäller är att e-handel från UTLANDET är undantaget. Kritiken som då strömmar in från svenska aktörer är att dom kommer möta konkurrens från handlare i Europa.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

En privatperson köper en skattepliktig vara direkt från en utländsk säljare. Varan levereras från ett område utanför Sveriges territorium hem till privatpersonen.

I detta fall är varan undantagen från skattskyldighetens inträde eftersom försäljningen sker direkt från en utländsk säljare till en konsument i Sverige och varan levereras från ett område utanför Sveriges territorium. Ingen skatt ska alltså redovisas i denna situation. Detsamma gäller om privatpersonen hämtar varan hos sitt postombud. Om en butik i Sverige däremot sköter beställningen från den utländska säljaren är undantaget inte tillämpligt.3

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:
Ok. Det var så jag läste det också. Antar att tex proshop och liknande kommer vara i bättre ställning framöver gentemot de svenska återförsäljarna. Vilket är synd...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.